het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:06

@malenka: dat lijkt me echt gaaf als er ook een paardje een nest op gaat maken.

Hier zaten ze achter in de bomen en zowel de kip als de cavia's wisten precies wanneer ze moesten gaan schuilen, al kwamen de cavia's dan meteen 2 dagen niet meer buiten.

1/4 van de paalpunten zit ondertussen op de kunststof palen, maar dat ging niet zonder slag of staat |o
De onderste metalen pen is 8 mm, maar een geboord gat van 8 mm ging die niet in, een 8,5 had ik niet dus maar een 9 genomen. Was natuurlijk iets te ruim, maar daar heb je ductape voor :D . Echter was die boor niet lang genoeg en hoe dieper hoe steviger. Maar ik had nog een slangenboor van 60 cm 8-) al had die wat problemen met het kunststof (of hij was bot) en natuurlijk zit een 8 mm punt dan nóg ruimer, maar daar heb je dan alleen meer ductape voor nodig :)
Nu zitten ze mooi stevig in hun gaatjes.
Hopelijk vanmiddag nog een zijde doen. Die vraagt wel weer een andere aanpak want dat zijn holle metalen palen.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:09

Bij ons in de buurt zijn nog weinig wolf activiteiten gesignaleerd, maar ben gestopt met 24/7 buiten, want ze komen wel steeds dichterbij. Ik durf het daarom niet meer aan.
Wel hebben we grotere stallen gemaakt in onze schuur (6x3) en voor onze mini 2,5x3 maar blijf het een lapmiddel vinden. Ik heb ze ‘s ochtends tussen 8 en 9 buiten staan en haal ze tegen 21 uur weer binnen tenzij het echt rotweer is, want dan komen ze zichzelf melden bij de ingang van de schuur. :o
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:13

@jj4: wat een leuke verzameling heb je toch :)

Heeft iemand deze paalpunten weleens in het kunststof gezien?? Dat zou de installatie een stuk makkelijker maken, maar alle info die ik kan vinden is van metaal/aluminium en die kun je dus niet met stroomdraad gebruiken ;(
Afbeelding

Malenka

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:46

JJ4 wat een leuk stel zeg!

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:58

Thanks! Ik heb inderdaad van alles wat : paard, pony en kruising shetlander én egale kleur, bonte en stippel. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:19

Mijn vingers vinden het nog best koud buiten, maar handschoenen werkt nu even niet. Het schiet wel aardig op langs de hoge kanten, de helft is al geplaatst.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:55

Goed bezig dan!

Ik merk dat mijn lijf met zulke vochtige omstandigheden ook echt meer moeite heeft. Ik moet zo de stal uitmesten maar hij er heel erg tegenaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:21

Ik heb net al gevoerd, geen zin om en uur te wachten. Nu is de track dicht en de hooinetten op stal erin, stallen heb ik vanmorgen al uitgemest
Weer witte vingers door het waterkoude weer
Ik wil wel om te rijden handschoenen op accu bestellen, voorheen had ik er en die waren echt te dik maar zonder is niet te doen voor mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:11

Hier ook weer koude vingers, maar nu het nog geen echte vrieskou is trekt het wel snel weer bij.
Het 3e lange stuk is ondertussen ook klaar en een begin gemaakt aan het laatste lage stuk. Dat baart me nog de meeste zorgen vooral om het goed te krijgen bij de poort. Ik ontkom er niet aan om daar met handgrepen te moeten gaan werken óf ik moet vanaf de schuur een hoger hek neer zetten met dus ook een hogere toegangsdeur.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:13

Ik heb dit jaar voor het eerst ontzettende pijnlijke vingers als ze koud zijn. Voelt meer als zenuwpijn. Ik was ook al aan het kijken voor verwarmde handschoenen. Ze lijken me wat log.

Ik heb mijn eerste vakantiedag en die goed benut.
Keukenkastjes opgeruimd, wassen weggewerkt en alledrie de paarden gedaan.

Ik heb eerst Diekke gereden en toen ik het lekker warm had, grondwerk met Tess en Mirtje.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:23

Koude vingers is echt ellendig.

Na slecht op gang te komen vandaag toch best wat gedaan. Geeft dan wel weer een goed gevoel. Paar berkjes in de grond gezet, zadel opgehaald, takken gezaagd, naar de winkel geweest, kerstboom gehaald en alle gewone dagelijks verzorging nog.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 20-12-23 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:23

Ik lees soms nog mee, maar wat een goed idee van dat blad weghalen met de maaier.. dat ga ik otnhsousen en meenemen in overweging van ‘wat gaan we kopen’

Nog een paar dagen doorstaan en dan is de ‘grote verhuizing’

De weide is niet wolfproof, geen idee of er alweer wolven zin daar..

Pony’s gaan ook gewoon buiten..

Verderop lopen ook nog kleine pony’s buiten.. schapen achter een enkel draad..

Wij hebben wel een ‘sloot’ rond onze weide maar de honden gaan er ook makkelijk langs.. dus een wolf vast ook..

Er komt nog wel een betere buitenomheining vanaf het voorjaar, die word ook wat hoger dan wat er nu staat.

Onze achterbuurman die is aan het graven, gele zand gaat weg.. ik wil juist meer zand, hij minder haha. Ik ga eens informeren of ik een vrachtje kan overnemen..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:07

Goed bezig met de omheining DF! Moest wel nadenken over het paardje en een nest in een boom ;-) dus even terug gelezen.

Veel gedaan op je vrije dag BB!

Ziet er gezellig uit JJ4.

Goede hulp Marit. Klopt je standplaats in je profiel nog? Wist niet dat er in het Groene Hart al wolven gesignaleerd waren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:21

Maritb welke regio zit je?

Erg koude pijnlijke vingers, extra vitamine D slikken. Als die van mij te laag is krijg ik gelijk zere vingers en rug :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:49

@marit: lijkt e een mooie manier om snel (en goedkoop???) aan zand te komen :

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:22

Het is weer om in bed te blijven. Vandaag alweer 2x natgeregend, de plassen in de paddock stijgen en de paarden komen de schuiltent niet uit.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:24

Ik heb ze op stal staan. Er even uitstappen was al gelijk kont in de wind en hoofd laag. Als ze de hele dag op die manier staan dan kunnen ze ook op stal staan en wel rustig dooreten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:33

Daar heb je groot gelijk in. Als het de hele dag zo blijft gaan ze ook weer vroeg naar binnen. Hier staan ze in de schuiltent ook uit de wind en droog.
Zoals het er nu op BR uit ziet zou het vanmiddag droog zijn.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:39

Malenka schreef:
Ik heb ze op stal staan. Er even uitstappen was al gelijk kont in de wind en hoofd laag. Als ze de hele dag op die manier staan dan kunnen ze ook op stal staan en wel rustig dooreten.

Precies mijn gedachten, toen Etreros (de zwarte) merkte dat ik ze naar binnen wilde halen, begon hij spontaan te hinniken en voor de schuur opening te drammen. Toen de lijnen opengingen spoot hij zijn stal in. Ik kon alleen maar denken, gelijk heb je lieverd :(:)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JJ4 op 21-12-23 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:42

Ja wat een bagger weer. Heb de dekens maar opgegooid en haal ze op tijd binnen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:47

Hier veel regen maar soms ook wat droge periodes tussendoor gelukkig.

Wat wel kak was:
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig heb ik een hele lieve buurman met kettingzaag dus hij is gelijk klein gemaakt.
Nu alleen het hek nog vervangen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:54

Oh zo rot van de omgevallen boom! Omheining ook flink beschadigd zo te zien.

Hier staan ze juist op de wei ipv de paddock, wil dat ze de ruimte hebben om te rennen als er bomen neergaan. Ik hou m'n hart vast voor onze populieren met die wind..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:08

Ohhh oliebol karin!

Echt wat een natte … zooi hier staan paarden vrijwillig binnen

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:11

Karin_deB schreef:
Hier veel regen maar soms ook wat droge periodes tussendoor gelukkig.

Wat wel kak was:
[ [url=m/FqmhZh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rUfJFn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gelukkig heb ik een hele lieve buurman met kettingzaag dus hij is gelijk klein gemaakt.
Nu alleen het hek nog vervangen.

Wow Karin das ook niet een klein boompje! %)

Hier is ook nog eens dikke onweer losgebarsten. :(

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:23

Wat balen Karin, veel schade?

Liep net met de honden achterlangs, zag hier de zeehonden buiten staan. Wel met hun deken. Moet nog mesten, zin maken.

Afbeelding
Afbeelding

Brrr

Afbeelding
Afbeelding