Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:22

@belker: ja het haar groeit weer en ze kan op niet al te koude dagen/nachten wel zonder deken nu.

Lekker stukje wei er bij en ook mooi in de schaduw.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:28

De weides hebben bij mij allemaal schaduw rondom, dat is erg fijn.
Fijn dat het haar weer groeit. Ik ga zo eens buiten bezig, ijsco borstelen, hooi uitschudden en gewoon mijn moeheid en onrust kwijt raken...... Geen fijne combi bij de 1 wil je niks maar dan stuiter ik van de bank. Dan maar gericht fijne ontspannende klusjes doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:01

Ik had willen rijden, maar het lijf werkte hier ook niet mee, kijken hoe het vanmiddag is :)

Verder maar weer eens in de 'pen' geklommen en een mail naar Venhorst gestuurd waar mijn 2e baaltje proefhooi blijft, dat zou de week na 7 mei verstuurd worden.
Het jammere van het hele verhaal is dat ik nu dus ook het tijdslot mis van mijn regio waarin je moet bestellen/betalen om voor verzending 1e week juni meegenomen te worden én ik ben dus haast door mijn hooi heen ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:17

Ik heb gisteren in de bak gereden thuis :)

Balen van het hooi DF, hoop dat het goedkomt.

Hier waren de paarden vannacht uitgebroken de tuin in _O-
Ik ben moe.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:59

DF, gewoon bellen en uitleggen. Het is in contact een fijn meewerkend en denkend bedrijf.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:02

Heerlijk om in je eigen bak te rijden!

Jee DF, wat een gedoe om een proefbaal te krijgen... zou mij onzeker maken als het gaat om toekomstige leveringen denk ik.

Wie weet wat voor eendjes dit zijn? Vond het zo’n gek en grappig gezicht :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:03

_O-

geweldig!

Doet me er aan herinneren dat ik van de week een setje eenden in mijn poel aantrof _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:04

@belker: ongetwijfeld, maar nu heb ik het op schrift :)

Overigens schijnt er hier in Ede ook een fouragehandelaar te zitten die ontstoft hooi aanbiedt, dus meteen ook daar gevraagd naar de prijs.
Ik heb er nu nog 8 liggen dus het wordt wel enigszins nijpend :D

@Olympia96: mij dus ook.
Dat lijken me loopeenden, die zullen wel ergens ontsnapt zijn, want het is volgens mij geen soort die normaal/vrij in NL voor komt.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:15

Belker schreef:
Wat een droppie Chassey.
De poel en binnenbak schieten goed op.

Maartje, kom je aan met je goede gedrag.

Balen LN. Is hij gezond, kan het iets lichamelijks zijn? Wat balen dat hij zo wisselend is.

Wel bijgelezen en de rest kwijt, sorry.

@Lynn_Nikita;
Jouw paard klinkt als mijn jongste (hij is bijna 9) ik heb hem vanaf dat hij 2,5 jr was, altijd van alles mee gedaan (schriktraining, cowclinic, vreemd terrein (buiten)rijden, extreme trail etc etc) hij blijft sensibel en kan nog steeds schrikken ondanks dat hij iets miljoen keer heeft gezien. Maar het was beheersbaar, ik leerde er mee om te gaan. Tot sept vorige jaar....

Hij had ineens een periode dat hij zo intzettend gestresst was dat ik wilde stoppen met rijden. Hij schrok van van alles en iedereen, en zat vol spanning.

Wat was er nou veranderd; ik heb er sinds een half jaar ongeveer een paard erbij.
De komst van dat nieuwe paard heeft veel impact (stress) op mijn jongste gehad; zijn dinnetje moest v stal verhuizen zodat de nieuwe in die stal kon (ze kwam iets verder v de jongste te staan), en de rangorde moest natuurlijk bepaald worden (mn nieuwe was 15jr hengst en dus altijd alleen geweest, wist dus niet zo goed hoe hij met mn jongste om moest gaan. Bovendien kwam hij nu in een hele andere omgeving dan hij gewend was maar das een ander verhaal).

Sinds een maand nu ongeveer kunnen de jongens eindelijk goed met elkaar opschieten, en staan ze nu hele dagen ontspannen bij elkaar.
Mijn jongste begint nu weer een beetje zichzelf te worden, en zich wat meer te ontspannen.

Maw mankeert je paard niet iets lichamelijk, of ervaart hij misschien ergens stress van? Is er iets veranderd in zijn omgeving? Sommige paarden zijn daar zeer gevoelig voor en uiten zich door te schrikken

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:37

Dat lijken me loopeenden Olympia!

Hier is het hooi ook zo goed als op. Moet wel zeggen dat de prijzen voor hooi momenteel echt belachelijk zijn. Hopen dat het snel droog wordt een paar dagen, zodat we het gras hier kunnen maaien. Het staat er bij ons nu echt mooi dik op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:38

@ga: maar ook al kun je nu al maaien dan heb je aan het hooi pas over een week of 6 iets...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:45

Zo! Ik ben bij hoor _O- Haha :=

Hier ook best wel gedoe met Venhorst gehad... 2x een levering met een hele slechte baal, en door onze opslaggrootte hebben we precies genoeg tot de volgende levering.... toen dus niet meer, want die baal ging er 3x zo hard doorheen.... en toen werd ook de levering nog eens over het weekend heen getild (kan zoveel WERKdagen opgeschoven worden) en toen hadden we wel een probleem..... maar ze konden echt niets meer.. dus toen kon ik ineens op jacht naar hooi, voor diezelfde dag nog.... ;( Gelukkig hebben we lieve buurtjes en kon ik daar wat kleine baaltjes ophalen... maar leuk, handig en budgettechnisch niet heel prettig.. nu wel een gratis verzending cadeaubon....... *\o/* -O-

Poel en binnenbakje zien er super uit Chassey, superleuk om weer zulke grote veranderingen te zien! :D

Hier is het paardenbestand (gelukkig tijdelijk) even flink uitgedund! Dije is naar Friesland voor training voor de stamboekkeuring en Wilg is naar een DA om te kijken of ze nog drachtig kan worden! Dus van 5 naar 3 paarden.. scheelt wel een hoop tijd := De babykonijntjes doen 't super en daar zijn nog babypoesjes bijgekomen! <3 Zo schattig!!! :+:

Verder zijn wij nog weer erg druk geweest met de schuur! :D De linker schuur hadden we de binten al van verhoogd en de rest verstevigd, maar nu hebben we rechts ook af! :):)

Afbeelding

Afbeelding

Oogt gelijk een stuk ruimer!! En nu hoeven we niet meer ons hoofd te stoten! :D Nu dan écht met de laatste dingen bezig voor de betonvloer; elektra erin, afvoergoot op afschot vastzetten enz., maar we willen toch ook het dak al helemaal netjes hebben... dan hoeven we niet bang te zijn voor lekkages op de nieuwe betonvloer, dus gaan we ook de kilgoot (dakgoot tussen de twee schuren in, links op de foto) aanpakken! Hout is besteld, dus hopelijk snel binnen, kunnen we weer door!! :D :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:48

Ik heb nu ook hooi moeten kopen met het belabberde weer, wordt als het goed is dalijk geleverd. Ben benieuwd!

Ik hoop ook op even twee weken super goed weer zodat we kunnen hooien, hoor het gras dalijk alweer omvalt omdat het te lang is :+

Mooie schuur Natasja! Komen er stallen?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:51

Wij krijgen morgen de sleutel van onze boerderij, zondag komen de paarden naar huis.

Op de 5000m2 weiland staat nu al super hoog gras, de paarden krijgen en klein stukje en dan strookbegrazing. Zoveel gras zijn ze nog niet gewend.

Wat zouden jullie doen?
De helft bijvoorbeeld laten maaien en andere helft met strookbegrazing laten opeten?
Of alles laten opeten? Of zal dat te lang duren waardoor het gras omvalt/waait en je er niets meer aan hebt?
Kan maaien van 2500m2 “uit”, zijn er boeren die dat de moeite vinden?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:52

Maartje_M schreef:
Mooie schuur Natasja! Komen er stallen?

Jazeker! In de linker schuur komen 5 stallen, die komen dan mooi uit op de paddocks dus krijgen allemaal een uitloop. Deze schuur op de foto, de rechterschuur, daar gaan we de zadelkamer (7x5m) bouwen en komen 2 poets-/wasplaatsen :):) Kan echt NIET wachten :') Ben dat gerommel buiten en gezeul met spullen zo zat hahaha

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 12:53

Als je mogelijkheid hebt om ze er niet op te zetten tot je alles kan maaien zou ik dat doen.
Dus 5000m2 hooien.
Dan weide verdelen en ze een stuk geven.

Of alles in strookbegrazing.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:54

Ik heb dit jaar genoeg hooi. Nog 2 ronde balen en 6 vierkante balen. Zou moeten lukken tot de nieuwe voorraad. Eerder moest ik in het voorjaar ook op jacht naar restpartijen. Heel gedoe altijd!

@Wieke, gefeliciteerd! Voor zo'n stukje moet je een liefhebber vinden. Ik zou het persoonlijk wel eraf halen. Als er niet meteen grote droogte is, zou er ook vlot weer wat op moeten komen na het maaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:54

@xXutopiaXx: Dat oogt zeker een heel stuk ruimer.
Foto's van de jonge poesjes ????

@wieke: ik zou het laten maaien, want als het nu al lang is gaat het niet snel genoeg gegeten worden voor de rest omvalt en dan verstikt je gras.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:14

Hier ook nog maar 11 baaltjes liggen en net mn hooiboer geappt, die adviseert even een tussenoplossing te zoeken omdat hij nog niet kan hooien.
Hopen dat ik wat vind.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:49

Denk dat er veel mensen wel last met hooi vinden hebben nu... hier de fourage had ook al geen grote pakken meer :\

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:01

Wij hebben eenzelfde situatie gehad Wieke, toen wij hier kwamen wonen.. wij hebben ook alles laten hooien :j

Uiteraard DF! :D

Paar dagen oud:

Afbeelding

En gisteren, 2 weekjes oud:

Afbeelding

Ze hadden in no time nieuwe huisjes gevonden _O- Had ze wel 5x kwijt gekund :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:04

Balen dat jullie zo op zoek moeten naar hooi, sterkte.
Ik zou 5000m2 ook maaien als dat kan. De wei daarna in meerdere weides verdelen is fijn. Op die manier kun je steeds rouleren en krijgt de wei ook rust en kans om bij te komen en goed te groeien.

Gave scguur Utopia, knapt mooi op.
Je kittens <3 <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:26

Oh kittens! <3

En super leuk die loopeenden. Ik denk er over om hier ook een koppeltje eenden te houden als slakken bestrijding. Het is dit jaar echt slakkenjaar...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:30

Nou hè!! Heb ook alweer heel veel mieren gezien ;( Vorig jaar ook superveel pissebedden :r
Toch maar aan de kipjes :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:31

Malenka schreef:
Oh kittens! <3

En super leuk die loopeenden. Ik denk er over om hier ook een koppeltje eenden te houden als slakken bestrijding. Het is dit jaar echt slakkenjaar...

wij hebben er vier en ze zijn echt heel leuk. Ze blijven wel wat schuw, maar leggen elke dag lekkere eitjes!

Super schattig die kittens utopia <3

en verder heel veel grote verbouwingswerken bij iedereen gezien! Knap al het werk dat wordt verzet.

En een hele schattige puppy <3

Verder vooral meeleesstand wegens drukte hier in huis, wij zijn de bovenverdieping aan het verbouwen.