Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 13:15

Oh augustus is nog best ver weg pb. Heb je in ieder geval genoeg tijd om de verhuizing e regelen haha. Maar je neemt dus een actief bedrijf met inboedel over als ik het goed begrijp? Wat doen jullie dan met de huidige schapen?

Ja ik hoop het maar... Anders had ik al bedacht ze t/m 1/1 er in te houden ivm vuurwerk en daarna los op de 40m2 ovb dat ze goed eten natuurlijk.

Lijkt mij voor de katten alleen maar nog enger als je gevoerd wordt in een kooitje en je kan geen kant op terwijl je bang bent voor mensen..

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:55

Dat lijkt mij persoonlijk een heel goed idee Selka. Inderdaad in een kooi is veel enger.

Gefeliciteerd PB!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:14

Wij hadden toen een kamer in de caravan voor de katten :+ toen sliepen de honden gelukkig al in huis..

Ja we nemen idd een draaiend bedrijf over, dat is het makkelijkst :+ maar helaas niet het goedkoopste. Al is het in vergelijking met Nederland nog goedkoop als je daar iets vergelijkbaars zou willen kopen.

De schapen die er nu lopen nemen we allemaal over, dat zijn er ongeveer 650 en we willen naar 800 schapen, iig de eerste paar jaar om de eerste investeringen wat sneller terug te verdienen :+ daarna kijken we wel weer wat we doen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:57

Citaat:
en we willen naar 800 schapen, iig de eerste paar jaar
B-)

Dat zijn een hoop kebabjes :=

Heeft iemand zin om mee te denken?
Ik zou mijn stal graag wat anders indelen.
In principe is de oppervlakte ruim zat, maar hij is oorspronkelijk gebouwd voor ijslanders waardoor alle deuren wat smal zijn.
Het waren 4 boxen van 2,5 x 3. De binnenkant is nu helemaal open, ik heb 2 deuren open staan + een extra zijdeur. Dan zit er nog een overkapping aan.

De zijdeur wil ik in principe open houden. Mijn ruin leeft met 2 merries en soms heeft hij gewoon een ontsnappingsroute nodig als ze ongesteld zijn >;).
Een andere route mag ook.

De * zijn palen die moeten blijven staan. Ik wil geen "losse" paal in de ruimte, dus er moet een wand op aansluiten, omdat ik bang ben dat ze anders de paal slopen en die dragen het dak.

Verder heb ik 3 slowfeeders waar ze ieder droog en rustig moeten kunnen staan.

De zwarte lijnen moeten ook blijven staan, aan de buitenkant eindigt namelijk mijn perceel :o

Zo is het nu. Tussen de 2 slowfeeders is een horizontale stang zodat ze toch een soort van gescheiden staan, een soort stand idee.
Afbeelding

Afbeelding
Dit is mijn idee. In plaats van krappe deuren open zetten een deel van de voorwand eruit, en overdwars een wand zetten voor wat privacy.

Maar misschien heeft iemand anders nog een geweldig idee?

Ik moet wel binnen het blok blijven....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:09

Gefeliciteerd Palousaboy!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:31

Kunnen ze achter dat wandje overdwars nog weg? Dat je niet een extra hoek hebt waar ze ingedreven kunnen worden.

Gefeliciteerd PB! Lijkt me fijn dat er nu tenminste iets is geregeld.

Ik ben 10 ton zand aan het wegkruien. Ik weet niet of ik het red voor de Kerst, hihi.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:55

Citaat:
Kunnen ze achter dat wandje overdwars nog weg

Ja daar loopt nog een pad langs van een meter of 3 breed.
Rechts ligt namelijk de paddock en links nog een groot stuk verharding.

10 ton, ik wou dat ik het had ;-)
Succes met kruien....

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:40

Wij hebben ook een boerderijkat, die woonde hier al met de vorige eigenaar. Wij geven ze eten in een van de stal/bijgebouwen. We wonen atm in een stacaravan omdat de woning gerenoveerd wordt, en onze honden zouden een poes wel lusten :+ (allez, 1 van de 3 kan toch niet met katten samenleven, de andere 2 wel na even wennen)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:38

Gefeliciteerd pb, fijn dat er schot in zit!

Ik vind het lastig te beoordelen met de plattegrond ClauH. Belangrijkste inderdaad dat ze weg kunnen en elkaar niet in een hoek drijven. Grote opening is veilig idee. Hoe staat de wind bij jou?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:58

Fijn dat er schot in zit pb *\o/*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:14

Poes is super vrij dus gelukkig nooit wat mee gehad. Vind het ook wel gezellig zo.

Iedereen fijne feestdagen vast! <|- {:) [o] :)F
Ik ga offline morgen, tussen de zonnewende en O&N (oftewel tijdens yuletide := ) ga ik eens "digitaal detoxen" zoals men dat zo mooi noemt. Geen internet of tv.

Dus even een positieve noot, na morgen worden de dagen weer langer *\o/* {:}

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:51

Gefeliciteerd Palousaboy!!

Eh ClauH: heb je ook een foto van de huidige situatie. Ik zie het niet helemaal voor me zeg maar.

Azmay: fijne detox gewenst!! En natuurlijk hele fijne feestdagen. Wat een leuk idee trouwens. Hoewel, als ik onze klusjeslijst tijdens de periode tussen morgen en Oud en Nieuwe bekijk wordt dat ook digitaal detoxen :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 20:58

Ik krijg niks nuttigs verzonnen met jouw wensen clau. Lastig die palen. Ik heb er ook 1 in het midden zo irritant! Maar een h of i balk achteraf regelen is erg duur weet ik van ons huis dus helaas pindakaas.

Succes met de Detox Azmay!

De horror turtlelito.. ik ben niet jaloers. Wij zijn uiteindelijk in de garage + boven de garage en zolder gaan wonen maar dat vond ik al niks. Wij hadden nog t geluk van de droge warme zomer. Sterkte in de caravan!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:05

Slim, dat digitaal detoxen! Veel plezier. Ik moet zeggen dat wij wel goed zitten in onze caravan. Nog geen koud gehad oid.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:15

Dank je Selka, maar wij verdienen je medeleven niet denk ik :D . Zijn in de afrondende fase van de verbouwing (momenteen wordt er getegeld en geverfd, dan nog wat aftimmerklusjes), maar hebben vrijwel alles uitbesteed en zitten ondertussen in een huurwoning. Maar komende week zijn we allebei vrij, dus is er nogal veel op het 'dat doen we nog wel even tussen kerst en oud-en-nieuw lijstje' terechtgekomen.

21 januari is de verhuisdatum (de verhuizer is al ingepland) en voor die tijd is mijn man nog twee weken in het buitenland, dus nu is echt de tijd dat het moet gebeuren :j :j

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:16

O, spannend! Veel plezier met de verhuis!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:20

Afbeelding
Dit is van vóór het opknappen hoor :+.
Aan de rechterkant van de foto het pleintje. Aan de linkerkant de bak.

Afbeelding
Dit is de zijdeur. De extra escape route :Y).

Andere kant :

Afbeelding

Ik denk dat ik er uit ben, tenzij iemand nog met een briljant idee komt....

Afbeelding
Het roze is de zijdeur. Het zwarte moet blijven en daar staat (gelukkig) ook de wind op!
De blauwe lijnen zijn dan de nieuwe wanden, dan kan de rest open en hebben ze iets meer dan een smalle deur om zich doorheen te persen :o

Wat me aan deze constructie handig lijkt is dat ik in het gele kruis gemakkelijk een afgesloten stal kan maken bij een noodgeval :
?
Afbeelding

Succes Azmay!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 21:34

Ahh ik haal turtlelito door elkaar met Ilsey!
Nee met jou heb ik geen medelijden hoor turtlelito haha ;)

Enige wat ik mij afvraag is of de slowfeeders wel handig zijn zo. Eten ze goed samen?
Als er een merrie onder de overkapping staat en 1 in de stal dan kan je ruin weleens pech hebben haha

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:02

Succes met je detox Azmay.

Kortste dag!? Goed om te hore

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:26

1 slowfeeder binnen, en aan iedere zijkant van het nieuwe paneel 1.

Verder heb ik nog een stolp met 4 gaten.

Maar ik wil inderdaad dat iedereen comfortabel droog kan staan. De meiden staan liever onder de overkapping. De ruin staat graag op stal.

De ruin mag trouwens met allebei ook mee eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:53

Ik zie het ook niet zo goed ClauH. Is het niet handiger om de slowfeeders langs de wand te doen? Ik zou de voorkant denk ik helemaal of een groot deel weghalen en open gooien.
Hoe dik of dun zijn die palen waar je bang voor bent dat ze die slopen? En waar staan die op de tekening?

Ik heb 2 stallen open, maar zou zelf alles eruit halen. Voor nood zou ik misschien wat hekwerk ergens opslaan of een stal afzetten met stroomlint. En anders een paar balken.
Mijn ene ruin gaat stallen helemaal niet veel in, maar staat wel graag onder de overkapping en die is kleiner dan die van jou.

Kun je niet tijdelijk wat weghalen voor je weer iets nieuws plaatst en kijken wat ze doen?

Ik maak me ook niet druk om die van ons. Ene stal is groot en andere klein, maar daar vind ik er ook wel 2 of 3 in, terwijl dat niet echt past. Ze jagen elkaar weleens een beetje weg, maar er wordt niet gemept.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:29

Ik heb de katten hier vandaan Selka. https://www.hetdierenthuisje.be/zwerfpo ... ng-gezocht ze doen katten vangen en steriliseren,als ze niet terug mogen waar ze vandaan komen zoeken ze plekken waar ze uitgezet mogen worden.Moet wel zeggen dat 1 wilde het niks vond buiten en nu boven op bed ligt.Hij heeft er een jaar of 5 over gedaan om huiskat te worden.Hij was door het slaapkamer raam binnen geglipt.

Ik heb een schuilstal van 200m2 ik deel die op met stroomlinten als het moet ,heb er momenteel 1 met een peesblesure staan die heeft nu een stal van 5 op 10 meter ter beschikking.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:05

Citaat:
Ik zou de voorkant denk ik helemaal of een groot deel weghalen en open gooien

Dat wilde ik in eerste instantie, vriendlief is bang dat het dan te weinig beschutting gaat geven.

Misschien haal ik het inderdaad wel weg, een wand is immers zo geplaatst.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:19

ClauH, Ik zou het ook zo open mogelijk houden. Dat ze uit de wind kunnen staan, maar ook makkelijk weg kunnen.

Succes Azmay met de detox, wel een goed idee eigenlijk.

Wij hebben een weidekat, als jonkie aan komen lopen en gaan voeren en zo is hij gebleven. Er staat een caravan (voor geval van nood, dat er bij de paarden geslapen kan worden) en 1 raam zit niet op slot, die gebruikt de kat dus als kattenluikje en heeft de caravan mooi toegeëigend :D
Zodra je ergens gaat zitten springt ie het liefst op schoot.

Vandaag mijn laatste werkdag en per 2 januari met een nieuwe baan starten. Dit is de eerste keer sinds, ik denk mijn 13e, dat ik 11 dagen vrij ben zonder op vakantie te gaan (of bijbaantje tijdens studie). Voelt heel maf :D Nu hopen dat alle regen voor de komende 2 weken vandaag valt ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 12:33

Ook een mooi initiatief beatje!

Haha een kat met een eigen caravan. Baas boven baas! :D