Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:51

Ik kom weer even uit meelees-modus ;)

Karev, equine fusion heeft tegenwoordig kleine maat hoefschoentjes. Misschien dat je die dan een dagdeel aan kan laten als ze vaak over het puinpad moet zodat de zool beschermd is en dikker kan worden.

Ik vind dat de meeste van jullie hier echt goedkoop uit zijn! Zelfs als ik mijn kosten zou omrekenen naar euro's ben ik nog een stuk duurder uit. Ca 90 euro alleen aan hooi. Dan nog zaagsel voor in de schuilstallen, stro, zak bietenpulp per 2 maanden en magnesium. 150 euro? Heb wel een HB pony dus gras is hier niet aan de orde, uurtje of 2 per dag.
Heb een grote new forester en een shire.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:59

Palen kopen wij meestal voor €1 per stuk ongeveer, net waar we ze halen en hoe lang ze zijn. Meestal 2 meter maar nu heb ik een partij van 1.80m. Dus dan afhankelijk van hoeveel ik er haal, hoe veel we kwijt zijn.
We zetten ze nu ook nog om de 10 meter ipv om de 5 wat eigenlijk beter is voor het draad omdat dat nu toch een beetje gaat hangen.

Tractor kunnen we nu nog lenen maar komt hier idd ook wel binnen nu en 2 jaar. Nu betalen we af en toe de diesel als de tank gevuld moet worden en doe het onderhoud.
Voordeel is dan idd dat je alleen de onderdelen hoeft te halen (die ook niet echt gratis zijn trouwens).

Hooi kan ik elk jaar wel vinden voor €10 per baal van 350/400 kilo waar we er ongeveer 20 van halen per jaar.

Stro gebruiken we niet voor de paarden maar alleen voor kippen en konijnen op het moment. Hebben 2 jaar geleden een lading laten komen en zijn nog niet op 3/4. Tegen de tijd dat we schapen hebben zal het wel harder gaan weer.

Voer gaat ook niet schrikbarend hard. Ze krijgen alleen wat vitamine brokken nu omdat ze nouwelijks wat doen. Bij meer werk zal dat ook weer meer worden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:00

Ja weet ik idd van die kleine schoenen. Ze hoeft er alleen maar over van en naar de wei.
Snacht's op de paddock met dus het bestrate pad. Gewone soeplepels. Dat zal de boosdoener zijn icm de vorige x het randje er af van de hoeven.

Balen hoor...Ze heeft nooit wat en dan vind ik het zo sneu die pijnlijke voetjes.

jenn0dv

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:22

Je kunt ook zelf even tijdelijk iets fixen van rubber of vilt met ducttape.
Het blijft lastig. Nat weer geeft zachtere hoeven en dus meer slijtage, soms net teveel.
Inderdaad sneu, je zou haar het liefst even naar de wei tillen he. Ze is zeker niet zo klein? ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 13:29

Kan me voorstellen dat een pad van soeplepels niet lekker loopt :D Kan je niet wat zand erop gooien of iets? Misschien stuk vloerbedekking erover? Of tijdelijk een ander pad maken, desnoods met hoogte doorgang dat karev niet alles kapot loopt en wel over het gewone pad kan?

Hier 1320m2 gras, maar kleigrond. Ik doe strookbegrazing, maar ben nog zoekende wat het beste is ivm stuk lopen. Ik heb ze nu slecht een uurtje per dag op het gras als ik er ben, verder niet. Kan het mooi even bijkomen en glijden ze het niet kapot met al die regen (voor zover het nog niet kapot was :roll: )

Als mijn paarden niet op het gras kunnen, staan ze op stuk verharding met onbeperkt hooi, en kunnen ze vrij in en uit de rijbak van 15 x 50. Ze eten met z'n tweeen (2 Tinkers van 1.50m) ongeveer een baaltje hooi per 24 uur. In de zomer wat minder, in de winter wat meer. Ik laat hooi aan huis brengen, daarom is het wat duurder (4,20 per baaltje). Dus 126 eu aan hooi per maand. Dan mijn huur is 75 eu per maand. Voor de rest komen er niet structureel kosten bij; omheining, spullen etc is allemaal klaar, mestafvoer is gratis. Dus 200 euro per maand. Net zo duur dan dat ik ze hier ergens bij een stalling in de weide zou gooien. Echter op stalling geen invloed over wat en hoeveel ze eten, in hoe diepe modder ze staan, met hoeveel paarden samen, en ga zo maar door. Dus ik ben blij zo :)

Kyra haar kleurtesten terug. Homozygoot tobiano en vosdrager. Heel leuk! Mooier had ze het niet kunnen hebben. Lola is heterozygoot tobiano en draagt geen vos, dus mooie diversiteit voor twee "saai" zwartbontjes. Nu alleen de pssm test van Kyra nog, snap niet waarom die niet in de envelop zat, maar kan maandag pas bellen natuurlijk -O-

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:33

Ik ben blij dat ik op mijn pensionstal de zeur uit heb gehangen wat betreft Andor en hij dus gelukkig voor de nacht een lekker gevuld hooinet krijgt met hooi van stal en Ami nog een plakje of 3 van mijn eigen hooi.
Voer en supplementen kan je bij ons ook gewoon bepalen. Het enige voer dat de mijne van stal krijgen is in de ochtend een grote schep bietenpulp. De rest is allemaal eigen voer.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:47

Leuk die kleurtjes, Caily. Ben toen bezig geweest voor een hengst voor Caj. Ik ging toen ook voor een homozygoot bonte en wou Caj nog laten testen op kleur. Maar Caj was niet zo gezond als ik hoopte (IR), dus dat ging even over. Vind mezelf nu te oud.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:02

Euhm ff denken qua kosten.
Heb een paard van 1.68 en 2 mini's.
Ze staan jaarrond van ongeveer 9.00-23.00 buiten.
Savonds dus op stal.
Ik voer 1 zak basisbrok à €8.50 p.m
Swinters voerde ik 1 baal van 450 kilo voordroog per maand à €50
Nu voer ik amper 1 plakje hooi p.d omdat ik genoeg gras heb.
Baaltje hooi kost me €3.50 dus zeg maar 2 per week in de zomer.
Hoefsmid komt hier zelden, ik vijl zelf.
Vlas kost me €4.15 per baal.
Ik verbruik 2 balen per maand. Swinters iets meer.

Ik heb +- 8000m2 weide

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:58

bah, wat is het nat. de paarden afgelopen week in de bak ehouden zodat het gras weer wat kon groeien. en nu ze de wei op kunnen is het te nat. mijn zwager heeft een boerderij, en naast ons een verhard pad liggen waar de koeien dan langs lopen.heb ze daar neer gezet. kunnen ze mooi aan de zijkant wat grazen. en staan ze niet in de drek. ik voer in de zomer ongeveer 2 kleine baaltjes kuil in de maand bij.van 6 euro per stuk en gebruik ongeveer 2 pakken vlas in de maand van 4.50.verder krijgen ze gras.en als het te nat is op gras raakt wat op. dan maait mijn man met de bosmaaier wat gras voor hun.dat kost niks :D in de winter doe ik 3 weken met een grote baal kuil, van 40 euro. en ongeveer 3 pakken vlas van 4.50. en koop 1 keer per half jaar een zak biks.van 8 euro waar ze 1 handje vol van krijgen.de smid komt meestal 2 keer per jaar voor het bekappen van de welsh en shet.is 25 euro de pony dus 100 euro per jaar.de tinker heb ik bijna een jaar en is nog niet bekapt.doordat ze al korte hoeven van haarzelf heeft. en slijt op de bestrating.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:07

Haha pad van soeplepels....is iets bijzonders hoor heeft niet iedereen!
Helaas kan ik op mijn stoep tegel pad niks maken zodat toet er niet over hoeft. Dan moet ze over grasveld vd buren. Loopt dan helemaal stuk.
Ik wacht dinsdag ff af..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:39

Ik had dus woensdag Eraquell gegeven. En ik vond 1 spoelworm in de mest. Zie foto. De spoelworm was dood. Moet ik nu toch nog iets ondernemen.Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 17:43

Ja, ik heb met Lola hetzelfde gehad. Ook spoelwormen eruit op ivermectine. Na 2 weken alsnog een spuit op pyrantel basis en dat blijven herhalen totdat er geen spoelwormen meer uit komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:44

Er kunnen nog eieren zitten die tussen nu en 3 weken uit komen, dus idd na precies 3 weken nog eens ontwormen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:52

Ohjajoh had je mijn pb nog ontvangen? Want jij had volgens mij nog de juiste wormkuur liggen geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:53

nee? kvulden, niks ontvangen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:03

ohjajoh6 schreef:
nee? kvulden, niks ontvangen

Oh gek. Nog een keer dan. ;-)

Moet ik nu de anderen ook ontwormen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:09

Spoelwormen kunnen niet buiten het lichaam leven en zijn vrijwel direct dood.Idd na 3 weken nog eens ontwormen en willicht na 6 weken nog een keer.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:18

Tinky12 schreef:
Spoelwormen kunnen niet buiten het lichaam leven en zijn vrijwel direct dood.Idd na 3 weken nog eens ontwormen en willicht na 6 weken nog een keer.

Allemaal of alleen Rosie

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:12

kvulden schreef:
Tinky12 schreef:

Allemaal of alleen Rosie

Nu Rosie positief is op wormen zou ik de rest ook minimaal 1x meenemen met kuur.Goed de mest checken van allemaal de komende tijd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:06

Ontwormen moet ik binnekort ook weer, maar zou ik samen doen met de buren en ik weet niet of dat goed gaat komen. Het veulen van de buren waar ik naar uit keek blijkt niet te bestaan, maar dat is misschien maar beter ook.

De schuilstal is inmiddels bijna klaar, morgen kan de deur open worden gebroken (is nu dicht gemetselt). Mijn paarden reageren beide bagger op het kuil wat ze nu krijgen, maar ik heb vanmiddag met de boer gesproken en niemand hier in de omgeving heeft nog kunnen hooien dus ik moet het er nog maar even mee doen -O-

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:27

Hoi,
Ik heb van alles gelezen....wormen gezien ;(

Kosten paard:

1600 hooi per jaar.. 400 Kl baaltjes x 4= 1600. Stro 150 baaltjes ( 150 x3= 450= 2050+ 400 voer... = 2450: 12= 204,- : 3= 68 pp

Dan nog niet gerekend de enting2x 45= 90, tandarts 65 euro pj pp= 130 en hoefsmid....105 en 35 voor de anderx6= 860 en mestafvoer...1x p3 mnd 90 euro

Maar goed... Van de week veel leuke dingen gedaan met mijn jonkie... Gefietst ( op eigen erf), langs de weg gelopen en dan laten grazen...twee grote trackers... Geen probleem...Ikja liep voorop .... Die kijkt nergens meer van op. Later Luna zelf voorop... Ook geen punt.
Vanmorgen rondje gedaan... Morgen een clinic van Piet Bakker...
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:35

Maar enting enz heb je natuurlijk ook als je ze op pension hebt staan. Daar betaal ik nu €215,- per maand voor mijn paard. Ik gok dat dit aan huis goedkoper kan, zeker met de pony erbij. Hypotheek reken ik dan niet mee maar houdt zijn waarde ook wel.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:38

Wij waren met ons huis kopen per maand goedkoper uit. Dan de hypotheek en pension van het paard samen. Ik betaalde toen 500 op pension.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 06:22

Wat een bedragen :oo

Maar of het thuis goedkoper is dan op pension ligt dus verder aan de kostprijs van je ruwvoer en weide-onderhoud en ruwvoer is de moeite waard om even te shoppen.

Er is er hier een in de regio die E5,- voor een klein baaltje stro vraagt 8)7 daar ga ik met een grote boog omheen :o Mijn boerman komt de grote balen aan huis brengen en op z'n plaats zetten en dan kunnen er zo'n 20/25 kleine baaltjes uit een grote voor E40,- <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 06:39

Serieus Brenda? Kom ik mijn eventuele toekomstige paard wel bij jou zetten... :+