Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:13

Ik heb nooit wat voor laten rijden...zelf uit de weide/stal halen.Poetsen,voeten,zadelen en dan erop en rijden maar.
Beer stond zelfs al een jaar stil ivm een ongeluk van de eigenaresse.Die liep op krukken :+

Zelf uit de wei gehaald...voeten even opgetilt,borstel erover en zadel eerst afgestoft :P Op het erf erop,kijken of de rem en het stuur het deed en naar buiten.Eigenaresse is wel op de fiets meegeweest.

Stap,draf en galopje gedaan...omgekeerd en klaar :+

Kjarni nooit opgezeten...die is hier toen geparkeerd :P

Moet ik wel zeggen dat ik altijd bosklosser ben geweest...geen behoefte aan wedstrijden.Paard moet rem hebben en stuur...de rest komt wel.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 27-01-16 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:14

Ik heb buiten Ami de rest van mijn beesten niet zadelmak gekocht dus voorrijden zat er niet in. Ami heb ik vorig jaar ook eerst gereden voor mijn lesklantje er zelf opstapte :D

Dan laat ik ze wel altijd los bewegen om te kijken. Als ze zadelmak zijn, laat ik ze voorrijden en stap dan zelf op.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:18

Je voelt zoiets ook echt wel... of ik ben erg penny :+ Voor 'k mijn ijslander dame kocht, heb 'k heel wat ijslanders gereden. Soms voel je al meteen als je kont neerkomt en je een rondje gestapt hebt "nee, deze niet". Waren stuk voor stuk leuke paarden maar je zoekt toch een bepaald gevoel...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:24

Solleke_Noah schreef:
Je voelt zoiets ook echt wel... of ik ben erg penny :+ Voor 'k mijn ijslander dame kocht, heb 'k heel wat ijslanders gereden. Soms voel je al meteen als je kont neerkomt en je een rondje gestapt hebt "nee, deze niet". Waren stuk voor stuk leuke paarden maar je zoekt toch een bepaald gevoel...

Ja, dit zoek ik dus ook. Misschien een béétje Penny. Maar het gevoel moet goed zitten.

Voor wat betreft de beweging, ik heb al verschillende filmpjes gehad en ook al eens hier (en bij kennissen met ervaring) voorgelegd. Daar heb ik al een duidelijk beeld van.

Is echt puur de vraag hoe braaf is ze onder het zadel en het ik het vertrouwen om met haar te gaan stappen. Ik ben ook een bosklosser hoor. Stuur, versnelling en remmen moeten erp zitten, de rest vind ik niet zo spannend.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:31

Ik heb wel altijd van te voren afgesproken dat ik er een nachtje over slaap en ze uiterlijk de volgende dag terugbel :)

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:35

O ja maar ik ga me niet meer laten haasten. Dat heb ik de vorige keer gedaan en dat heeft toen heel erg verkeerd uitgepakt. Als zaterdag bevalt dan maak ik een nieuwe afspraak voor de zaterdag erna, dan ga ik met die vriendin van me (die daar dus op stal werkt) een uurtje buitenrit maken (ze kan a.s. zaterdag niet anders had ik dat meteen gedaan). En als ik er dan nog een goed gevoel over heb dan gaan we eens onderhandelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:36

Ik wil ze zelf uit stal/paddock/wei halen, zelf poetsen, eerst losgooien. Daarna zelf rijden.
Als ik er niets van bak dan klikt het niet of het dier heeft 'rare' knopjes.
Een paard waar ik eens naar ben wezen kijken die meteen voorgereden werd door de eigenaar hoefde ik daarna niet meer....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:41

Heb alles al gedaan. Meestal eerst liswerken om te kijken wat de reacties waren. Simmige eerst voor laten rijden, maar was altijd een drama. Die heb ik nooit gekocht. Meestal mijn (toen nog hele jonge) dochter erop. Wat doet een paard dan? Wn dan nog kwam ik met de verkeerde thuis! _O- Máárrrr.... Wel altijd een goed gevoel bij mijn paarden! :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:46

Ik wil ze altijd even los zien, aan de longe of voorrijden. Wil ze zien als ze nog moeten worden opgehaald uit de wei, hoe ze op stal zijn enzovoorts, ze moeten niet kant en klaar staan. Toen de vorige eigenaresse van Willem hem ging longeren ging hij compleet uit zijn dak, terwijl hij met rijden de rust zelf is. Hij doet het bij mij ook regelmatig bij het longeren, lekker even gek doen, versnellen, snuiven, bokken. Maar hij blijft controleerbaar. Met rijden is hij altijd braaf, maakt niet uit of je er veel mee rijdt of dat hij een jaar stil heeft gestaan.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 27-01-16 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:47

Klinkt als een heerlijke bijrijdster Ojajoh, jaloers! Mag ik vragen hoe oud ze is?

Ik kom ook uit Limburg, maar woon er allang niet meer

Luizen kan je met het blote oog zien, zeker tussen de manen op de manenkam of daaronder. Welke kleur is de shet? Bij een zwarte of bruine is het wel lastig. Misschien dat je dan de neten kan zien, geen idee, want ik heb allemaal paarden die wit zijn op de manenkam.

Ik heb vorig jaar luizen behandeld door de spuiten met veerust, later nog eens gewassen met honden-luizenshampoo. Maar kleine boef had het ook alleen in/rondom de manenkam gelukkig.

Solleke_Noah, wat voor dieet volgt jouw jeuker?

AbbyBlues, instructeur heeft helemaal gelijk! Daarom kan ik ook niet zeggen of Bo wat voor jou zou zijn, klik zegt zoveel meer. En het is maar net wat je wilt, als je samen wilt groeien en leren kan je een andere keuze maken dan wanneer je volgende week op vakantie wilt en achterstevoren erop weg galopperen bij wijze van. Bo is eigenlijk helemaal niet fris, ik vind hem alweer niet vlot genoeg meer en eigenlijk is hij best een coole kikker als ik bedenk dat hij bijvoorbeeld met zijn jaar ervaring buiten nergens naar kijkt (en nooit heeft gekeken) terwijl Kyra met 3 jaar ervaring op sommige plekken continue met kop in de lucht wijkend en dribbelend moet lopen. Na een maand kan je ook opstappen en gewoon verder waar je was, hij zal echt niet anders zijn dan wanneer je gisteren nog gereden zou hebben. Bo heeft alleen van sommige meest bizarre dingen even kortsluiting en dan is hij sterk maar absoluut niet gevaarlijk, gelukkig dat kom je niet dagelijks tegen. En met vertrouwen en het elkaar kennen is dat hier ook steeds minder geworden, zowel qua frequentie als hoe heftig zijn uitbarstingen zijn. En wat ik al eerder zei, onder het zadel heeft hij zoiets nog nooit gedaan/gehad.
Zijn eigenaresse is momenteel een filmpje aan het monteren van hem, gisteren wat opname's gemaakt en nog wat opname's van afgelopen jaar opgedoken. Ik kan hem je doorsturen?

Hier 3 Tinkers met lange dikke manen, maar no way dat er troep als cowboy magic in komt, wordt er nog arm van ook. Heb nu een anti klit van de action, maar zelfs die gebruik ik amper. Kwestie van bijhouden en meestal gevlochten manen en gaat prima. Geduld werkt ook goed erbij.

Hier teveel paarden gekocht en verkocht. Of nou ja, ik heb van ze allemaal (5 + 3 bruikleen en tal van verzorg-) wat geleerd. Het stomme is alleen dat ik Kyra al langer ken dan ik eigen paarden heb, dus al de 5 die ik heb gehad was uiteindelijk onzin :+ Behalve eentje, Caily, want daar is Lola uit geboren :D Maar uit het diepst van mijn hart heb ik nu wel het duo wat mij precies past, gek op allebei, kan van ze allebei genieten, maar mocht ik ooit mogen kiezen hoef ik ook niet te twijfelen. (en nee, ik ga niet kiezen maar met tijdelijke contracten en huurwoning toch allemaal beetje discutabel op mijn leeftijd)

Mijten kun je zien onder de microscoop, met huidafkrabsel. Maar bij een Tinker als Rosie kan langdurig natte sokken ook voor irritatie zorgen, dat zie ik hier bij alle Tinkers. Als het dan 1 - 2 dagen droog is of het gaat vriezen hebben ze allemaal nergens meer last van. Vlooienshampoo moet een bepaalde werkzame stof hebben, niet alle shampoos zijn geschikt dus. Frontline ben ik ook positief over, werkt bij mijt dan. Wat krijgt Rosie te eten? Daar zit vaak ook nog wel wat probleem in. Doe aub voorzichtig met behandelen met sebacil, neocidol, pour on etc. Vooral die eerste twee zijn best heel heftig, en ze hebben negatieve invloed op de groei van het pijpbeen. Rosie haar pijpbeen groeit nog erg hard, dus ik zou aanraden alleen te behandelen nadat mijten daadwerkelijk zijn aangetoond en iets als Frontline niet helpt.

Oef, lastig Tinky. Ik ken eventueel wel twee mensen met mogelijkheid voor paard naar kliniek heen en weer rijden bij jou in de omgeving. Wellicht willen zij (tegen onkosten) best een goede daad verrichten! Maar jij zit toch ook niet heel ver van Emmeloord of Wolvega, hebben zij geen mobiel rontgen? Ik ken twee met mobiele rontgen maar is beide groningen stad...

Darmen is zeker een puzzel, en zoveel dingen die invloed erop hebben. Gelukkig zijn mijn paarden jong en fit, zuinig op zijn dus

Paarden makkelijk houden ook bij een tijdje niks doen is naar mijn idee gewoon gebaseerd op hoe je ze houdt en mee om gaat. Hier nog nooit een gehad die moeilijk deed van een tijdje niks doen, ook de jonkies niet.

Bij eerste keer kijken hoe handelen hangt bij mij echt van situatie af. Ben daar ook wel eens flink de mist mee gegaan. Ging kijken bij een 5-jarige die volgens verhaal nog groen was. Dus ik ben daar geweest, even longeren, even wandelen. En ik met mn grote mond zeg van ja, ik vind haar leuk, ik wil haar, en volgens mij kan ik er zo op gaan zitten. Dus zo gezegd, zo gedaan, zonder zadel, in de roundpen terwijl eigenaresse haar met :wow: vast hield. En ik zat er zo op, braaf dier, rondjes gestapt ook nog. Bleek achteraf dat ze wel degelijk beleerd was maar de eigenaresse er zo vaak was af gevallen dat ze er niet meer op durfde en haar wilde verkopen. Uiteindelijk heb ik haar niet gekocht omdat ik voor een ander paard (Caily) viel, paard in kwestie is naar mensen gegaan die uiteraard ook niet wisten dat ze al wel beleerd was, gelukkig hebben zij haar professioneel laten beleren en zijn er dus geen ongelukken gebeurd.
Meeste paarden die ik koop/krijg moeten nog beleerd worden, aangezien ik dat zelf doe is zelf als eerste opstappen geen issue.
Wel altijd kijken naar beweging los op de (harde/zachte) volte ook.

Wat een prutweer vandaag, bah. Ik zit de hele dag al maar binnen, saai!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:50

Heb ooit een keer bij een menpaard gekeken voordat we Noortje kochten. Was een vrij jong dier, ik was toen net weer een beetje aan het lopen, nog wel met 1 kruk. Ik had het dier aan de hand mee naar de binnenbak, eigenaar stond er van te kijken hoe zijn paard zich aanpaste bij mij. Was een vriendelijk dier, is niets geworden. Was niet goed, erg onregelmatig en nog wat andere dingen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:52

[***], nee geen oude man ik gok tegen de 50. Het lijkt mij ook dat hij het zelf kan, maar misschien heeft hij er angst voor..? Zal het de komende dagen wel meemaken want mijn thuisverzorging start morgen :+

Ik heb al zo lang niet meer proef gereden. Enerzijds lijkt het met plezierig om eerst even te zien hoe het dier loopt mij de vaste ruiter, anderzijds krijg je wel een duidelijker gevoel als je er zo koud op stapt lijkt mij. Kan je het daarna eventueel nog zien bij de vaste ruiter.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:52

Caily, ja heel graag!
Grappig dat zo'n eerste indruk op een filmpje dan toch heel anders is dan hoe jij hem in het echt ervaart. Een goed eles om altijd te gaan kijken en niet meteen te oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:53

Ik heb intussen geleerd, geen enkele eigenaar op zijn of haar blauwe ogen te geloven. Heb hele bijzondere dingen gezien en meegemaakt tijdens het kijken naar paarden voor andere mensen.

Als het om geld gaat doen mensen hele vreemde dingen.

Succes Daan, als zuster Ursula :'). Misschien durft hij inderdaad niet, ik ben soms een beetje lomp wat dat soort dingen betreft omdat het mij helemaal niets uitmaakt.

Maar ik hoor/lees vaker dat mensen prikken, bloed of pijn ontzettend slecht kunnen verdragen. Heeft allemaal te maken met een pijngrens is mij laatst ook nog weer in het ziekenhuis verteld. Een "hoge" pijngrens is niet altijd handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:57

ze is 16 Caily. Echt het enige minpuntje is, dat zij nu net zon lang pokke-eind is, als dat ik was. Dat steekt nog steeds hoor, als ik naast haar loop, is echt bizar hoe groot verschil 7 cm krimpen is....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:58

Caily: mijn oudje staat in de zomer 24/7 op gras en in de winter voordroog, met als hij invalt: lucerne, slobber, olie enz. erbij.

DA heeft ook bloedonderzoek gedaan waaruit bleek dat hij geen tekorten had, nieren en lever enz prima waarden, enkel een allergische reactie op "iets", waarschijnlijk pollen. Nu is zomereczeem natuurlijk ook een allergische reactie, maar dat lijkt me zo straf: paard is bijna 25 jaar oud, nooit zomereczeem gehad, en staat nu al vijf jaar gewoon vol op gras (dezelfde wei trouwens).

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:06

Hoi allemaal uitgewaaid?

paard kopen zou ik ook eerst los willen zien bewegen, ik zou ook niet meer gehaast kopen! En niet te vergeten vraag een proeftijd aan dat je 2 a 3 weken op proef mag.

Ga veel paarden bekijken! Koop niet de eerste de beste die je ziet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:26

Caily,

Ik heb het nog niet gevonden in de sokken van Rosie, maar daar kan ik ook niet goed door wroeten. Ik zie wel eens dat ze aan de sokken zit, maar ze stampt ook niet. Ze heeft het aan de zijkanten van de schoft. Ook niet onder de manen. En ze schuurt fanatiek op de borst. Daar heeft ze de wintervacht al weg geschuurd. Als ze de kans krijgt schuurt ze de hals over de staldeur. Ze krijg onbeperkt voordroog en per dag een halve schep veulenbrok. Ze pikt nog wel eens wat pulp van de anderen. Af en toe een worteltje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:31

Lief Caily dank je,ik heb hier een buur of 5 met trailer...dat komt wel goed :)
Heb DA mail gestuurd om te kijken of zij kliniek weet met mobiel röntgen,hoor ik nog wel...weet alleen niet of ze ook dan hoofd op de foto kunnen zetten.Alleen bij beenwerk gezien.

Ben de wind alweer zat hier...bah :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:33

Arts en dier heeft een mobiele röntgen. Weet niet of die ri Steenwijk komen? Er is wel een verharde ruimte van minimaal 3 meter nodig ivm er omheen kunnen draaien. Ik heb eens geïnformeerd.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:35

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:36

Thanks Karev... verharde ruimte heb ik wel...stal en met droog weer de paddock.

Ik sla hem even op met de andere tips...dank allemaal voor het meedenken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:40

Röntgen in de open ruimte kan alleen als het niet zonnig is. Daarom vragen ze ook overdekt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:43

Stal is overdekt...3x3,5 zon staat er pas laat op en desnoods hang ik er een zeil voor :)

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:52

Iets met spierpijn

Pony en ik lopen allebei iets stijf vandaag :+

Weet dat ze in slootdorp ook een mobiele röntgen hebben, is voor jouw wat uit de richting.