Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:29

Kun jij dan ook een paar uur terugkijken of dat niet? Dat lijkt mij wel handig, dan zou je eens kunnen kijken welk varken die omheining gesloopt heeft en de dader er eens op aanspreken.
(Ik ga altijd stuk van het lachen als mijn paard iets "sloopt" en je haar dan, al wijzend op het gesloopte, vraagt waarom dat nu moest. Die verbaasde maar schuldige blik in die ogen. :') )

Wat voor wagen heb je te koop staan? :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:35

Zie onderschrift :)

Gypsy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:39

Ah helaas, te klein en te prijzig.

Ik overweeg om een sulky oid aan te schaffen, maar omdat ik hooguit eens in de maand een keer in de bak of wei zal mennen moet de prijs een beetje leuk zijn. (Hoef niet voor een duppie op de eerste rang, voor af en toe hoeft hij niet perfect geveerd of strak in de lak. Maar ik houd gewoon mijn ogen open zeg maar. Heeft geen haast.)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:53

Ja,is ponywagen ...en kwaliteit.Heb ook geen haast met de verkoop,krijg wel eens mail waarin staat dat ze mij een verschrikkelijk goed bod doen,maar dan moet ik hem wel voor ze vasthouden en blablabla.
Nou dat bod moest ik eigenlijk niet eens op reageren :roll:

De wagen is in super conditie,weinig gebruikt en de prijs is bespreekbaar maar niet voor een habbekrats :P

Sulk is ook leuk,ook over zitten denken maar ik durf het niet aan.Mijn hersenen werken niet mee,als ik rechtop zit/sta krijg ik daar te weinig zuurstof.Dan ben je niet echt scherp meer,overigens ook de reden dat ik mijn wagen te koop heb staan.
Wil niet eindigen als krantenartikel :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:01

Leuke foto's van de reebokjes, super tof dat ze zo vlakbij zitten! Hier moet je ervoor het bos in en dan met heel veel geluk zie je er eentje.

1x een IJslander rijden en je bent verslaafd :j 'k kan gelukkig rond toeren op de ijslanders van een vriendin, in afwachting tot een eigen. Natuurlijk heeft mijn eigen paard een draf waarbij 'ie super hoog opgooit :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:04

Ik vond een IJs best leuk om eens te doen, maar echt verslaafd zal ik er niet van raken :D Blijf het kleine paardjes vinden waar ik mezelf te groot voor vind :D

Zo te zien heb ik niet de enige nachtelijke sloper rondlopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:24

IJslander ben je niet snel te groot voor hoor,veel mensen denken dat maar je moet er gewoon eens opstappen.Anders is een Racking horse misschien wel wat voor je,die wil ik ook nog eens als ik later groot ben O:)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:30

Oeh dat is zuur Tinky!

Zou ik ook de weg op willen dan zou ik zeker 't geld over hebben voor zo'n wagen, dan zou ik 't ook vaker doen. Het is het dan zeker waard, je gaat niet voor je lol meerdere keren per week in een niet geveerde sulky op stap. :n

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:33

Dat is ook de reden dat ik toen deze wagen heb gekocht,moest degelijk zijn en comfortabel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:34

Kan ik me voorstellen! Nouja gewon geduld hebben, er komt vanzelf iemand langs die begrijp dat kwaliteit nu eenmaal wat meer kost. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:37

Ik weet dat het normaal is dat grote mensen op kleine paardjes rijden, maar voor mezelf vind ik het niet staan. Hetzelfde vind ik dat bij Quarters van 1,35 met een volwassen man er op :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:41

Klopt,hij staat mij niet op m'n rug...geduld hebben.

Hier een filmpje van mijn jongens in actie :D

DD...IJslander is niet te vergelijken met een Quarter...gewoon opstappen,zoveel power onder je hebt nog niet eerder gevoelt :D En ze zijn er ook wat groter hoor...145cm :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:46

@tinky: heb je wel eens een rundown voor een sliding stop op een Quarter gemaakt :D zit ook flink wat power in hoor :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:52

Yups....toch anders,hoewel ik quarters ook erg leuk vind om te rijden.
Heb met mijn kleine Fax ook wel eens een sliding stop gemaakt...metertje of 20 denk ik :P

Waren in een mooi galopje over een brede grasstrook aan het rijden...naast een stoep en fietspad.Wandeld er een meneer en komt tot de conclusie dat zijn veter los zit.Gaat op zijn hurken en Fax ook _O-
Hij had toen ijzers onder en op dat gras gaat dat prima...keurig op zijn kont,kwam niet meer bij.Man zat heel raar te kijken toen we voorbij kwamen glijden _O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:25

ijslanders zijn echt leuk en in Denemarken eens op een tankje gezeten, was vele maten groter als de ijsjes die ik in Nederland zie.
Het zat geweldig :j
Maar ik ben te zwaar voor een ijsje, niet perse te groot, ik ben 1.70.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:14

Caily Had jij op fb een stukje geplaatst over Hulp bij je Tinker ruin? Meende die te herkennen hihi

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:59

Ja, klopt, twee instructrices gehad, kon ik niks mee en hun aanwijzingen hielpen ook niet echt. Komt een meid op visite van de andere kant van het land, die geeft me dusdanig tips en rijdt hem even voor, en de keer daarna met rijden is het probleem al 75% minder. Iemand als haar moet ik hebben dus, maarja, hoe vind ik die? Enerzijds is mn ruin heel vriendelijk en werkwillig, maar tegelijk ook erg sensibel. Hij kan soms echt heel heftig uit de hoek komen en weet hoe sterk hij is. Op de grond geen probleem, dan krijg ik hem er zo doorheen. Maar onder het zadel heb ik als bossloffer gewoon nog te weinig handigheid/ervaring om zelf te bedenken wat ik moet doen. Als iemand zegt zo en zo doen kan ik het zo uitvoeren. Heb genoeg jonge paarden in handen gehad en beleerd, maar nooit echt doorgereden, en juist met deze idioot :+ wil ik dat wel gaan doen...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:57

Wat doet ie dan?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:08

Of wat doet 'ie niet? :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:52

Hebben jullie even? :Y)

Bo is een kanon die weet hoe sterk hij is en erg sensibel is: Wat Bo niet kent, daar rent hij voor. Aan de hand kan ik hier prima mee overweg, vooruit, pas heeft ie de hengstenketting gebroken, maar uiteindelijk krijg ik eigenlijk altijd alles gedaan. Ik heb hem begin dit jaar langzaam beleerd, en gelukkig weet hij daarin nog niet hoe sterk hij is. Ik heb het aan het begin erg rustig aan gedaan om hem vertrouwen te geven, hij was ook erg onzeker wat zich uitte in staak-achtig gedrag. Op den duur werd hij zekerder en behalve lekker doorlopen, begon hij mij wat grenzen te vragen, net als elk ander paard. Echter durfdeik hem die ik hem niet heel duidelijk te geven vanwege wolfskiezen die hij had waardoor ik hem niet echt op durfde te pakken, dus begon hij met omdraaien op de volte in draf. Wolfskiezen zijn er inmiddels uit maar natuurlijk is daarmee het omdraai-probleem niet weg, dit is gewoon een jonge paarden dingetje wat ze allemaal eens proberen. Echter is Bo dan wel erg groot en sterk. Hij is 1m57 en boommaat 38+, een heuse hengstennek en sterke kaak. Nu rij ik jonge dieren altijd met een kneveltrens en tot nu toe werkte het altijd om druk te houden op de binnenteugel en binnenzitbeenknobbel en dan gingen ze wel om. Bo niet, die liep daar dwars doorheen, ook mijn hoge houten bakrand en het ijzeren hek veren wel mee, zo bleek. Instructrice I begon over balansprobleem en ik overvroeg hem door een volte te draven (mn bak is 30 meter breed en 60 lang dus niet bepaald een kleine volte), dus ik moest eerst meer andere oefeningen doen. Instructrice II kwam met een idee van terug nemen naar stap als ik het aan voel komen en dan in stap de volte afmaken en op den duur zou ik steeds verder door kunnen draven. Ik dacht dat ik gek werd, meneer zal wellicht balansproblemen hebben, maar hij is niet misvormd ofzo dus een grote volte moet wel lukken. Bovendien iets te toevallig dat hij loopt te poedersuiker bij de zijde die grenst aan de wei met andere paardjes (achter de A dus). Maargoed, ik kan dat wel denken, als ik het niet opgelost krijg is het wellicht handig te luisteren naar een kundig iemand als een instructrice, beide mevrouwen hadden een goed CV en mooie diploma's die verder gingen dan een ORUN...

Nu was zijn eigenaresse eergisteren op bezoek (officieel heb ik m in bruikleen van een bokker aan de andere kant vh land) en zij had een vriendin mee die al vele paarden onder dr kont heeft gehad. Die bevestigde mijn vermoeden dat hij me gewoon flink inde maling neemt wat is ontstaan door mijn voorzichtigheid vanwege de kiezen, gevolgd door een krachtspelletje wat hij wint omdat ik gewoon niet handig genoeg voor hem ben. Die vriendin heeft mij wat tips gegeven en hem voor gereden. Zij had het bij haar er nagenoeg uit en vandaag bij mij heeft hij ook bijzonder goed gelopen, puur omdat ik nu weet welke hulpen ik moet geven en waar ik op moet letten kwam er eigenlijk gelijk verbetering. Dit gevoelige, sensibele paard is weliswaar een uniek karakerttype, misbruik maken van onhandige ruiters doet hij net als elk ander paard :Y) Dus ik heb gewoon iemand nodig die zegt nu moet je dit of dit doen (teugel korter/langer, binnen-/buitenbeen eraan, naar voren of juist terug rijden enz.), maar ook de nodige rust en ontspanning weet te brengen als meneer zijn onzekere en sensibele kant laat zien. Want als je hem dan door drijft wordt hij levens gevaarlijk. Ik mis onder het zadel niet het gevoel, dat is niet anders dan op de grond, wel de ervaring om kordaat op de goede manier te kunnen handelen; het gevolg van enkel bossloffen tot op heden, veel beleerd hoor, maar allemaal gewoon mee naar buiten als ze in alle gangen voorzien waren van rem en stuur...

Het is gewoon een bijzonder paard en tevens een forse koudbloed wat ook een andere benadering vraagt als een gemiddeld sportpaard. Voor zon zwaar type zijnde kan Bo erg leuk lopen en daarom wil ik hem graag wat verder doorrijden, maar ik heb daar dus duidelijk wel begeleiding bij nodig.

Pas moest ik hem met imaverol behandelen op zijn gezicht, met een sponsje. Had het 3 dagen eerder al gedaan, toen stond hij wat te draaien aan zn halster maar ik heb het gewoon in de paddock prima kunnen doen. Tweede keer had ik hem aan de hengstenketting op de poetsplaats en was hij echt doodsbenauwd en toen ik gewoon door ging "zeur niet zo, we hebben het pas ook gedaan" flipte hij volledig en steigerde gericht, dit was beslist geen kwade wil maar gewoon echt paniek. Hij is los gekomen en ging op de loop. Ik heb alles hier zo (ivm veulens) dat als zoiets gebeurd ze niet weg kunnen, dus ik had hem zo weer. Heb hem (en mezelf) even wat rust gegeven, even ontspannen, even een knuffel, gezegd dat ik snap dat roze sponsjes niet stoer zijn :Y) en maar weer heel voorzichtig proberen, toen was hij gewoon braaf en ontspannen. Wat nou sensibel...

Zo kan ik nog wel door gaan. Afspuiten, was mij verteld dat hij niet makkelijk was daarmee. Dus ik denk we gaan eens zien, dus slang op de grond, heel eind van hem af in het zand, zonder spuitkop. Kraan beetje aan, en meneer gaat hangen, halster breekt en hij was volledig van het padje af, heb een paard zelden zo zien paniekeren. Toen ik hem weer had dacht ik even naar de slang toe te lopen om te kijken, maar een pas die kant op maakte dat hij omhoog kwam, zich los trok, over de hooibak sprong en wederom niet wist waar hij het zoeken moest. Heb toen uiteindelijk een rondje nog verder van die slang af met hem gelopen en me bedacht dat ik wellicht beter een plan B kon verzinnen. Paar weken later was ik zijn staart aan het wassen in een emmer water. Want ja, emmers water zijn niet eng, die mag ik zo over zijn rug heen leeg kiepen. Al doende werden zijn sokken nat en water droop uit zijn staart, dus ik dacht, ik waag het er eens op. Ik rol de slang af en zal hem zonder aanzetten eens in de buurt halen. Nou, meneer deed niks hoor, die dacht echt van je bent gek, mij aaien met een tuinslang :+ Dus ik wederom slang op de grond, kraan aan.... en meneer doet niks :Y) Met veel belonen en wat lekkers heb ik al zn sokken kunnen wassen, hij keek niet op of om. Vandaag na het rijden afgespoten terwijl hij los stond, snapt iemand het nog? %)

Met andere dingen verwacht je juist dat hij moeilijk zal doen, zoals voor het eerst alleen van huis voor een wandeling langs de boerderijeen en doorgaande weg. En dan is hij zo braaf, heeft hij gewoon plezier en is nergens bang voor. Als hij eens iets ziet dan staat hij stil met de oortjes erop maar in blinde paniek rennen zoals hij thuis kan heeft hij buiten nog nooit gedaan. Zich sterk maken ook niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:24

Een echte uitdaging dus :) Ik herken sommige trekjes ook wel in mijn merrie.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:31

Oef dat is lastig ja... Want als zo'n tank gaat dan gaat hij ook echt.
Het heeft mij eerlijk gezegd ook wat jaartjes gekost voor we echte begrepen hoe Modena werkte.
Stom genoeg is mijn conclusie: Zacht zachter zachtst! Hoe meer ik er aan leur en hoe meer tuig/bit hoe sterker ze zich maakt. Het zijn de subtiele slimmigheidjes die je verder brengen. Parelli heeft ons in korte tijd enorm veel verder geholpen, misschien kun je daar eens het een en ander van meepakken?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:42

Ja, dat doe ik al, van verschillende grondwerk grondleggers :D Pareili heeft goede dingen, maar soms vind ik het iets teveel een commercieel spelletje en kan ik Voest ook erg waarderen. Binnenkort komt hier iemand van de Eddy Modde kant. Mijn merrie is ook een geval apart. Die lijkt heel braaf en makkelijk, maar is een passief dominant geval, met een hoog tolerantie gehalte. Treed je buiten haar comfortzone wordt ze bloedlink, tot achterover laten vallen en gericht slaan aan toe. Bij haar geldt echt hoe minder ik doe, des te meer doet zij, en vice versa. Heel veel belonen, niks straffen tenzij het echt niet anders kan. Ze is een import geval en zal daarom altijd een bepaalde reserve behouden, hoort ook bij een alfamerrie van middelbare leeftijd. Maar voor de rest kan ik inmiddels lezen en schrijven met haar en weet ik waar de gevoelige punten zitten (en andersom :D ). Ik begon met Bo met dezelfde strategie maar in sommige gevallen lijkt dat niet op te gaan. Het is soms net of hij ahw kortsluiting krijgt. Want als hij dat extreme gedrag achterwege laat, dan lijken hij en mijn merrie erg veel op elkaar. Tevens moet ik wat duidelijker leiding nemen, ondanks dat hij het in de wei wint van mijn merrie (op een nette manier wel hoor, ze kunnen het goed vinden) is hij buiten de wei lang niet zo verstandig en vol zelfvertrouwen als mijn merrie.

Lag lekker in mn tentje al.. Ben nu weer binnen, accu van lamp lijkt bijna leeg dus maar even opladen, want je zult altijd zien....

Zal je nu zeker zien dat ze in het uur dat ik hier zit bevalt. Zou stiekem wel mooi zijn, maar ik verwacht het niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:30

Goedemorgen!

@caily: dat omdraai verhaal herken ik van mijn ruin. Hij draaide naar buiten op de cirkel. Je schrijft over de binnenteugel, als ik dat deed met mijn ruin dan was ik weg. Bij hem zat het in de buitenteugel (hij 'voelt' immers ruimte aan de buitenkant). Maar uiteindelijk heb ik in overleg met mijn instructrice haar een longeerlijn laten vasthouden, zodat zij me kon ondersteunen op de momenten dat het mis ging. Want als je paard leert dat dit een optie is, dan ben je meteen je stuur en je overwicht kwijt.
Als hij erg op mijn ruin lijkt, dan kun je je lol nog op met hem :+ (en zo te lezen is dat zo).
Wist je dat Eddy Modde jarenlang parelli instructeur is geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:06

Goedemorgen, mede-paardenaanhuiseigenaren!

Zo ik heb geprobeerd alles te lezen, maar er is best veel bijgekomen..... Ik heb afgelopen weekend geen tijd gehad om bij te lezen.

Mooie foto's! Coole wagen! En die reetjes <3 <3 . Ik had verleden week woensdag in eens 2 mooie hazen op mijn terras. Ze liepen heerlijk met zijn tweetje te scharrelen vlak langs mijn raam. Modena is ook een mooi paard!

@caily, pffff ik herken sommige dingen ook wel van mijn merrie, maar dat is niet zo'n tank, dus eigenlijk altijd wel te houden. Maar dat onvoorspelbare van de ene keer zich wezenloos schrikken en de andere keer als een koele kikker nergens van opkijken herken ik wel.

Ijslanders vind ik mooi, maar ik heb hetzelfde als DD, eerlijk gezegd vind ik het een beetje "stom" :o gezicht als er van die volwassen mensen op zo'n dier zitten. Ik weet dat het dier het makkelijk aankan, maar ik vind het plaatje gewoon niet mooi.