[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:53

Voeropname is afhankelijk van het gewicht van een paard.
Hooi heeft een hogere droge stof gehalte en hoef je dus minder te voeren dan kuilgras: 1-1,5 kg/100 kg lichaamsgewicht.
Voor kuilgras staat hier 2-2,5 kg voor.
Een paard van 1,55 zal ongeveer 500 kg wegen. Dus 5-7,5kg hooi per dag of 10-12,5kg kuilgras.

Edit: als hij ook op gras komt, zal hij dus ook minder hooi/kuilgras nodig hebben voor zijn dagelijkse behoefte.

Wat ik hierboven heb geschetst is trouwens voor het gezond houden van de spijsvertering, dus excl of het paard in (zware) training staat of niet.

Sonja_vR

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:59

prutsmuts krijgen de IJslanders al meer dan dat per dag
Als ik die op 5 tot 7,5 kg per dag zet vallen ze om denk ik :+

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:05

Oh echt waar joh, wat ik al die jaren heb begrepen (17/18 jaar alweer) is dat ze van kuilgras juist minder moeten krijgen en van hooi juist meer 1,5 a 2 kg per 100 kg lichaamsgewicht. Dus dan hebben ze het niet slecht gehad met soms wat extra gras.

Tot nu toe hier alleen hooi (geen kuilgras) en hier alleen recreatiepaarden dus geen zware trainingen. Hengst krijgt trouwens geen krachtvoer ivm kans op maagzweren/kans op fulltime luchtzuigen, dus plukkie hooi extra mag hij wel, maar met mate uiteraard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:00

Bij een rantsoen voornamelijk uit hooi ga ik uit van 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof
Dus 500 kg paard = 10 kg droge stof
Hooi is een 80 procent droge stof
Das dus een 12 kg hooi
Maar! Hier eten ze sowieso meer
Staan met 6 op de groep, Welsh a , haf, 3 IJslanders en een Spanjaard
En ze staan eigenlijk gewoon onbeperkt

Eens in de zoveel tijd wegen we wat plakken, maar we zitten qua aanbod iets boven de behoefte zodat er altijd wel wat over is bij de volgende voorbeurs

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:46

In kuilgras zit meer water en minder droge stof, waardoor je meer kuilgras moet voeren dan hooi om hetzelfde aantal kg droge stof binnen te krijgen.

Nou geef ik zelf mijn paarden kuilgras op het oog en niet gewogen. Dus ik heb geen idee hoeveel kg ik uiteindelijk voer. Heb ze ook in een groep staan, en niet apart.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:23

Maar als je van kuil gaat voeren aan de hand van droge stof, moet je best veel voeren en krijg je vaak weer andere problemen. Veel kuil, is gewoon niet goed.

En als ik die van ons zo weinig hooi zou geven, staan ze veel te lang zonder. Ze staan met zn 4en samen en als ik dat ga wegen, is het te snel op. Ik vul gewoon zo dat ze de hele dag hebben en dan voor de nacht nu nog op stal.
Als je naar gewicht wil voeren, moet je echt minimaal 4x per dag kunnen gaan vullen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:40

kvulden schreef:
HippoLogic schreef:
Ik heb net een muurbevestiging (easy loading hay hoop) gekocht. Iemand van stal kwam ermee. Haar paard verspilt enorm veel hooi (direct erop pissen en het dan laten liggen) en ze mocht dat ding ophangen en dat de stalhulp het vulde. Normaal moet je je eigen netten vullen.

De staleigenaar vond het zo'n uitkomst dat ze het mij aanraadde en nu hoef ik niet meer elke dag om de netten naar mijn paard (ze staat verder in volpension). Hebben jullie ook zo'n ding?

Ik heb er een video van gemaakt. Je moet je eigen net eraan hangen. Ik heb een met 1,5 inch mazen.
[ Video ]

Ik ven erg benieuwd hoe. Ik ben wel voor het zelf bouwen.

Ik zag laatst ergens dat iemand een ring uit een ton had gezaagd en daaraan het net had vastgemaakt. Eingelijk net als een basketbal hoop+net (maar dan natuurlijk dicht aan de onderkant). Je gooit het hooi er zo n. Super handig en snel.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:03

Ik heb dat ook meer gezien, maar vind dan vaak dat paarden hun hoofd heel erg scheef moeten gaan houden om uit het net te kunnen eten.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:56

Afbeelding

Afbeelding

Mijn bijrijder heeft deze zelf gemaakt :-) Super handig, en snel te vullen!

Wil nu een slowfeeder gaan maken voor in de wei, zodat hij 's nachts buiten kan blijven.. Maar ik heb twee vraagjes..
1. hoe vaak vullen jullie je bakken?
2. Hoe houden jullie het hooi droog?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:04

Doe mij ook zo'n bijrijder!

Wij hebben zo'n grote palletbox met frame met 3x3cm maas. Ligt er een beetje aan op dit moment om de dag (3 paarden) in het begin (van het hooi geef seizoen) 2x per week. Toen het echt winter was dagelijks. Bij ons staat het binnen. Had nog de xl hooinet van equiculinair die ik buiten ophing voor onze schapen. Die vulde ik ook dagelijks, nu niet meer. Dat werd misschien wel nat maar ze aten t gewoon op (paarden konden daar ook gewoon bij trouwens)

Maar je zou wellicht kunnen gaan voor een slowfeeder kliko? Makkelijk gevuld en verplaatst en het blijft droog

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:06

Ik heb een ibc vat, daar passen 2 baaltjes hooi in. Ik vul het 1x per dag.
En droog hou ik het hooi niet (wel gaatjes in de bodem) maar alles word netjes opgegeten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:14

eestheer schreef:
[ [url=m/N6GNX1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2A3giE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn bijrijder heeft deze zelf gemaakt :-) Super handig, en snel te vullen!

Wil nu een slowfeeder gaan maken voor in de wei, zodat hij 's nachts buiten kan blijven.. Maar ik heb twee vraagjes..
1. hoe vaak vullen jullie je bakken?
2. Hoe houden jullie het hooi droog?

Gaaf zeg, leuk dat je de foto's geplaatst hebt!

Hoe vaak ik vul hangt af van hoeveel bakken ik in gebruik heb, maar ik vul denk ik zo'n 6 keer per week de bak (dus bijna elke dag).
Het hooi hou ik niet droog, is hier ook niet nodig. Wel heb ik een geperforeerde bak dus het water loopt er ook gewoon weer uit, dat vind ik wel belangrijk. Extra voordeel: een groot deel van het stof verdwijnt ook door de bodem dus als ze in de laatste restjes aan het wroeten zijn zitten ze niet met hun neus in een bak vol stof.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:19

Bij mij kigt het stof l/zand onder het frame die buizen houden het net iets omhoog waardoor ze toch niet bij dat spul kunnen. Vind het wel altijd schrikbarend veel! Dan ben ik blij dat mijn paarden niet uit een hoge hooiruif etwn waardoor ze al dat stof in hun snoet krijgen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:32

Die van mij krijgt uit een vol IBC vat met stro en doet daar 10 dagen mee. Hij krijgt nog twee keer per dag totaal 12 kilo hooi aangeboden in een los net die ik boven op het ibc vat bevestig. Maar dat zou ook in een keer kunnen en dan hoef je er maar 1x per dag te vullen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:01

Hier ook niet droog gehouden hooi
Water van boven kan van onder wel weg
Maar als het regent word het gewoon nat

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:10

Ik voer 4x per dag hooi in 6 verschillende netten/bakken. Hooi maak ik sowieso nat, dus de regen interesseert me niet. Sneeuw (in de bakken) vind ik wel heel vervelend, dus die gebruik ik dan niet.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:10

Dank je voor de snelle antwoorden! Ik heb inderdaad zelf nog een kliko, en over nagedacht om daar een slowfeeder van te maken.. Vraag me alleen af in hoeverre het slecht voor ze is om in een "schuine houdeing" te eten

Die IBC-vaten vind ik ook wel een idee..

Ik kan helaas maar 1x de bak vullen, en vrees dat mijn staleigenaar niet voert als hij niet op stal staat

Makkelijke zou ik dan ook vinden dat hij dan gewoon onbeperkt hooi heeft!

Misschien eerst maar met de kliko proberen en als dat niet bevalt kan ik altijd nog een IBC-vat aanschaffen

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:49

Mijn vraag was niet helemaal duidelijk denk ik, dus probeer het nog een keer en wat duidelijker te verwoorden.

Paard eet makkelijk een 10 kg hooinet met maas 5x5 in 1 nacht leeg. Ik wil graag naar een maas 3x3 gaan.

Maas 3 x 3 bestaat in:
- SMALL (4 à 5 kg hooi)
- LARGE (8 à 10 kg hooi)

Als ik LARGE zou nemen, betekent dat ik deze 1 x per dag hoef te vullen (tenzij hij deze weer zo snel op eet en ik beter 2 x een SMALL kan voeren per dag).

Wat is jullie ervaring met 'snelheid leegeten hooinetten maas 3 x 3'?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:57

Ik heb dinsdag mijn steigerbuizen al ontvangen, maar ze blijven nog even in de verpakking tot volgende maand. Na de verhuizing ga ik alles in elkaar zetten, dit verhuist veel makkelijker mee :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:41

Coentjuh schreef:
Mijn vraag was niet helemaal duidelijk denk ik, dus probeer het nog een keer en wat duidelijker te verwoorden.

Paard eet makkelijk een 10 kg hooinet met maas 5x5 in 1 nacht leeg. Ik wil graag naar een maas 3x3 gaan.

Maas 3 x 3 bestaat in:
- SMALL (4 à 5 kg hooi)
- LARGE (8 à 10 kg hooi)

Als ik LARGE zou nemen, betekent dat ik deze 1 x per dag hoef te vullen (tenzij hij deze weer zo snel op eet en ik beter 2 x een SMALL kan voeren per dag).

Wat is jullie ervaring met 'snelheid leegeten hooinetten maas 3 x 3'?

Dat zal verschillen per paard. Mijn had met zn oerinstinct door dat die netten leeg kunnen, dus moesten ze snel mogelijk leeg. Zo'n large net had hij in twee uur op.
Dus hier werkte het beter om 4x per dag een net aan te bieden.
Maar het beste werkt onbeperkt stro en een of twee keer een net hooi. Nu eet hij veeeeeel rustiger.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:53

eestheer schreef:
Dank je voor de snelle antwoorden! Ik heb inderdaad zelf nog een kliko, en over nagedacht om daar een slowfeeder van te maken.. Vraag me alleen af in hoeverre het slecht voor ze is om in een "schuine houdeing" te eten

Die IBC-vaten vind ik ook wel een idee..

Ik kan helaas maar 1x de bak vullen, en vrees dat mijn staleigenaar niet voert als hij niet op stal staat

Makkelijke zou ik dan ook vinden dat hij dan gewoon onbeperkt hooi heeft!

Misschien eerst maar met de kliko proberen en als dat niet bevalt kan ik altijd nog een IBC-vat aanschaffen

Ik heb kuubskisten en ben daar heel erg tevreden over. Kan veel in en ik vind het een fijne eethouding voor de paarden.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 21:48

@ Jotoma; thnx voor je reactie. Dan denk ik dat 2 kleine hooinetten slimmer is dan 1 grote. Dat 1 x op een dag vullen gaat bij mijn paard ben ik bang ook niet werken, dan heeft tie alles veel te snel op.

Ze staan hier ook gewoon op stro/stal 's nachts. En hebben mogelijkheid om overdag wel of niet naar stal (=stro :D ) te gaan of wei of paddock.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 07:23

Mijn ervaring is dat grotere netten makkelijker te vullen zijn. Waarom dan niet gewoon 2 grote. Je kan er ook minder indoen. En je kan kijken wat voor jou handig is. In kleinere kan je nooit meer in doen...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 07:48

Dat zou ik idd ook doen. Bij equiculinair heb je twee grote netten die 18,95 kosten, die zijn echt oersterk en als je toch een keer maar 1x kan vullen en er meer in wil, dan kan dat ook.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:26

Ik zou ook gaan voor 2 losse netten want dat large net is zo leeg.
Een vol net slowt wel veeel meer dan een half leeg net. Dus 2 grote netten die maar half gevuld zijn zijn wel eerder op dan een grote en een kleine volledig gevuld..