Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:13

Valkjelover schreef:
Zijn die dingen niet vele malen duurder dan stro ?

Dat ligt aan je paard en de randvoorwaarden.
Bij mij was het de duurste bodembedekking die ik ooit heb gehad en ik had de stallen nog nooit zo vies.
Maar zoals je hoort zijn veel mensen erg enthousiast.
Mijn buurvrouw ook, dat was voor mij ook een reden om het te proberen.
Zij heeft het nog steeds en mijne staan nu op stro..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:07

Tot nu enige voordeel dat het voor mij had was het gemak met uitmesten. Er ging vele malen meer zakken in de stal dan met vlas, dus dan is het duurder. Stro is goedkoper in aanschaf maar vraagt opslag en een flinke mesthoop.

Gini

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:58

In de winter verbruik ik beduidend meer dan stro, maar in de zomer beduidend minder. Ik denk dat deze twee elkaar dan opheffen. De prijs maakt dus niet echt het grote verschil, maar wel het gebruiksgemak en de kleinere opslagruimte.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:16

Stro goedkoper? Wat betalen jullie per baaltje?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:29

Hier is het stro momenteel 2,5 - 3 euro voor een kleine baal.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:33

Hier iets van 3,5/4
En dan met 4 balen in de week,zit je op 60,- per maand. Denk dat ik met strokorrels op 40 per maand zit.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:30

Ik betaal ook 3,50 per baaltje, maar ik gebruik voor 4 stallen 4 baaltjes per week. Ik strooi elke dag op behalve bij de shet. Als ik dit met strokorrel zou doen, zo ik echt kapitalen kwijt zijn.

Ik heb 1 paard een tijdje op strokorrel gehad, maar moest zo vaak bijstrooien en was absoluut niet goedkoper uit.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:32

Met stro gebruik ik wel een halve baal per stal per dag.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:35

Ik strooi bij m'n paard en de 2-jarige 2 plakjes per dag op en de shet 2 plakjes per week. Bij de A pony ongeveer om de dag een plakje.
Ze staan er allemaal netjes bij. Eten ook nauwelijks stro en zijn netjes op de stal. Staan overdag ook altijd buiten

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:16

Omdat we stro moeten kopen en een bewerking laten ondergaan is strokorrel per ton natuurlijk duurder dan klassiek stro.
Men moet wel leren werken met het product, wat ook blijkt uit de diverse reacties. De ene is er ontevreden over, de andere super tevreden.
Wij denken dat de grootste beginnersfout er in bestaat dat er te zuinig wordt gestrooid in het begin zodat te snel verzadiging ontstaat. U moet dus ruim instrooien in het begin.
We raden aan 6 zakken van 20 kg voor een box van 3x3 meter , bij grotere vuilere paarden wat meer, bij kleinere kan het met wat minder.
Men moet er voor zorgen dat het bed goed veerkrachtig wordt en blijft, dus tijdig bijstrooien als de veerkracht begint te verdwijnen.

Shulshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:38

Omdat mijn paard eind van deze maand verhuist naar een nieuwe stal waar ik zelf de inkoop van bodembedekking ga regelen, wil ik eens strokorrels gaan proberen. Het liefst die van Strovan, omdat ik daar de meeste positieve reacties over lees. Op de website staat geen leverancier in Zuid-Holland, maar om zelf steeds zo ver te moeten rijden zie ik niet zo zitten.. Weet iemand de mogelijkheden in deze regio?

Agrodieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:30

Valkjelover schreef:
Zijn die dingen niet vele malen duurder dan stro ?

Agrodieren Tarwe StroKorrels & Tarwe StroPulver zijn zeker niet echt duurder wanneer je diverse factoren in achting neemt en ze bieden beide heel wat voordelen zoals :

* lage aankoopprijs
* laag verbruik
* relatief weinig en lichte arbeid
* kleine mesthoop
* minimale stockage
* verlaagde veeartskosten (stukken minder kans op rotstraal en dergelijke)
* ...

meer info :

http://www.agrodieren.be/Detailproducten/Tarwestrokorrels.html &
http://www.agrodieren.be/Detailproducten/Stropulver_tarwestro_agrodieren.html

Beide Agrodieren producten bestaan uit zuiver 100% tarwestro.

Mocht U geen 'fan' zijn van de stropellet vorm ontdek dan Agrodieren Tarwe StroPulver, alle voordelen van 100% Tarwe StroPellets maar onmiddellijk zonder de pelletvorm, ideaal voor paarden & heel wat andere dieren.

Hopende U hiermee van dienst te zijn.
Laatst bijgewerkt door Agrodieren op 12-04-13 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:32

Wat kost bij jullie een pallet?

Even weer op een rijtje.

strovan: pallet 720 kilo 300,-
zeolite : pallet 910 kilo 276,-
andys: pallet 910 kilo = 277,-
sambed:pallet 910 kilo = 245,-

alles thuisbezorgd en incl btw.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:36

agrodieren schreef:
Nooit geen mugjes
B-) Muggezifterij....ik weet het :D maar het staat zo simpel ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:52

Nooit geen mugjes is dus altijd mugjes :+

Agrodieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:01

fokfanaat schreef:
Wat kost bij jullie een pallet?

Even weer op een rijtje.

Agrodieren: pallet 1000 kilo = 269,- (prijs op basis van 1 pal NL geleverd), de beste marktprijs
strovan: pallet 720 kilo 300,-
zeolite : pallet 910 kilo 276,-
andys: pallet 910 kilo = 277,-
sambed:pallet 910 kilo = 245,-

alles thuisbezorgd en incl btw.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:31

Agrodieren Strokorrels, daarvan is een verdeelpunt in mijn stad. Dat is wel heel leuk. :+
Iemand ervaring hiermee?

Edit: ach, ik ga gewoon zelf een paar zakken halen en dan ondervind ik het zelf wel.

Agrodieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:01

DubbelDun schreef:
agrodieren schreef:
Nooit geen mugjes
B-) Muggezifterij....ik weet het :D maar het staat zo simpel ;)

hartelijk dank voor Uw spitsvondig geformuleerde opmerking ;)
de webmaster zal spoedig de omschrijving iets wat anders formuleren
voor het geval die eenzame mug toch in Uw stal zou geraken ;-)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:44

Dit is een topic met ervaringen van gebruikers, niet voor reclame praatjes van producenten/ verkopers.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:33

Toch wel grappig hoe producenten hier tegen elkaar op pochen.
Denk eraan, goede wijn behoeft geen krans.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:23

Ja, het is een openbaar topic en soms is het prettig als een handelaar eens iets kan verduidelijken, maar ook ik vind de onderlinge strijd tussen deze mensen niet fijn. Gelukkig heb ik nog een zak of 40 liggen en dus nog even tijd om te bedenken wat ik nu precies ga doen met de volgende lading.

wouterweets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:37

Gini schreef:
Ja zeg, en het is ook maar iets waar je paard op pist en kakt, om het even heel bot te zeggen. :P

Als er schimmels, of fenolen in je strooisel zitten, en je dier legt er het loodje bij, dan zal je het niet zo bot zeggen denk ik!

Ik ben ook zeer actief in andere sectoren zoals bv de kippensector, en daar is reeds gebleken uit meerdere diepgaande studies dat strooiselkwaliteit serieus het leven van het dier, en vooral het welzijn, serieus beïnvloed wordt. Ik zou er niet zo licht overgaan!
Laatst bijgewerkt door wouterweets op 15-04-13 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

wouterweets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:50

Shulshof schreef:
Omdat mijn paard eind van deze maand verhuist naar een nieuwe stal waar ik zelf de inkoop van bodembedekking ga regelen, wil ik eens strokorrels gaan proberen. Het liefst die van Strovan, omdat ik daar de meeste positieve reacties over lees. Op de website staat geen leverancier in Zuid-Holland, maar om zelf steeds zo ver te moeten rijden zie ik niet zo zitten.. Weet iemand de mogelijkheden in deze regio?

Waar in Zuid-Holland?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:12

wouterweets schreef:
Gini schreef:
Ja zeg, en het is ook maar iets waar je paard op pist en kakt, om het even heel bot te zeggen. :P

Als er schimmels, of fenolen in je strooisel zitten, en je dier legt er het loodje bij, dan zal je het niet zo bot zeggen denk ik!

Jammer dat je de nuance in mijn bericht niet ziet. Uiteraard wil ik mijn paard niet dood, maar er moet ook geen goud onder haar kont. Ik vind jou niet fijn overkomen en ik weet ook niet wat je ermee wilt bereiken. Jouw berichten in dit topic zijn meermaals verwijderd, dat stemt tot nadenken zou ik zo denken.

wouterweets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:14

Wat ik wil bereiken? Ik wil gewoon aantonen dat er een groot verschil kan zijn tussen strokorrels.
Dat er soms zo lacherig over gedaan wordt, toont voor mij aan dat mensen niet goed beseffen wat er in strooisel kàn zitten.
Als je ruw stro neemt bijvoorbeeld, daar zitten vogels en vossen in. Daardoor kunnen ziektes worden overgedragen waar andere dieren niet voor resistent zijn.
Goed gehygiëneseerde korrels, die bevatten geen ziektekiemen meer. Evenals geen schimmels en fenolen.
Hoe kleiner de korrel, en hoe beter ie geperst is (niet te hard, niet te zacht) hoe beter het verbruik en het welzijn van uw dier.
Ik geef gewoon de ervaringen weer die ik heb gehad, net als jullie! Waarom mijn berichten worden verwijdert, weet ik niet. Ik bedoel het alleen goed voor mensen die hun dieren een warm hart toedragen!