het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:20

Hier net ronde 3 bladgeblazen. Blazer is op accu dus ik kan het 20 minuten doen en heb dan verplicht pauze. Werkt goed voor me. Nog een paar dagen doorbuffelen en het is netjes.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:53

Hier voorlopig nog niet wolf werend.
Komen wel afsluitbare stallen ipv schuilstal.

Wordt echter denk ik zelfbouw.
3 stallen en opslag, 32000 en meer is mij te duur. Offertes vallen tegen.
Gewoon hout met geïsoleerde sandwichpanelen dak.

Succes met al het blad weghalen, rot klusje.

Fijn dat het wat beter gaat Marjan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:08

Echt vervelend die wolvenstress.
Zou ik ook zeker hebben als ze hier in de buurt zouden zijn.
Nou ja, nu wel eens een zichtmelding in de buurt, maar dan lijken ze snel verder te trekken.

We kunnen gelukkig vrij eenvoudig een stal erbij maken om ze ‘s nachts binnen te houden, maar zolang dat niet nodig is, genieten ze hier van hún vrijheid.

Hopelijk goed nieuws van de oogarts Marjan. Vervelend dat je nog ziek bent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:13

Heb net de wei 2x gedaan met de grasmaaier, 2e keer op een hele lage stand. hij vond de kuilen die Boon met longeren gemaakt had niet leuk, maar ik gok dat 80% van het blad er af is.
De meiden hadden beiden de P in dat zij de wei níet op mochten :)
Nu eerst thee en ik heb wel een stroopwafel verdiend. Als ik zo nog puf heb ga ik nog wel in de mulcherstand over de voortuin. Dat scheelt mij iig bakken gras/blad leeg gooien :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:45

In Antwerpen (België) is nu net een koe aangevallen/opgegeten door het nieuwe koppel wolven. De koe is in de sloot gevonden, dus het was onduidelijk of ze in de sloot gesukkeld is en dan overleden, of aangevallen en dan de sloot ingerend, toch doodgebeten/niet doodgebeten. Veel onduidelijkheid maar wel bevestigd dat ze alleszins opgegeten is door wolven.

Ik had het er met mijn collega over (werk voor een natuurorganisatie) dat dit ook mijn angst is met paarden. Niet perse dat wolven ze gaan doodbijten zoals bij schapen gebeurd, maar dat ze in paniek zich te pletter lopen op omheining, of gaan ontsnappen, of zoals hier in de sloot belanden.

Merk dat er op dat vlak (hoe paarden reageren als ze in paniek zijn) toch nog veel onwetendheid is....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:03

Én de voortuin is ook gedaan, nu ben ik wel 'pooped' . Maar ik vond nog 2 oliebollen van vorig jaar en uit de magnetron met wat poedersuiker smaken die nog prima :D

@solleke: zó triest en ik deel je zorgen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:14

horsii schreef:
Hier voorlopig nog niet wolf werend.
Komen wel afsluitbare stallen ipv schuilstal.

Wordt echter denk ik zelfbouw.
3 stallen en opslag, 32000 en meer is mij te duur. Offertes vallen tegen.
Gewoon hout met geïsoleerde sandwichpanelen dak.

Succes met al het blad weghalen, rot klusje.

Fijn dat het wat beter gaat Marjan.

Kunststof bij bedaf was ik voor 4 stallen 3 x 3 iets van 10.000 of 12.000 alles bij elkaar kwijt wel zelf in elkaar gezet ( aantal keer bijgebouwd daarom weet ik de exacte prijs ook niet meer dan moet ik alles bij elkaar optellen)
Ik wilde geen hout ivm onderhoud eraan en prijzen zijn bijna hetzelfde.

Net ook met de grote bladblazer alles weggeblazen, ziet er weer netjes bij voor een aantal dagen, dan ligt er weer een nieuwe laag.

Ik deel de wolfzorgen, hier zat er vorig jaar 1 en die was ineens verdwenen ( waarheen geen idee, kan wel denken dat iemand nu zwijgt daarover)
Ik heb toen ook een aantal aanpassingen gedaan. De hele wei aanpassen is financieel geen optie, de paddock heb ik wel tot 2 meter hoog met hekwerk en meerdere stroomdraden aangepakt. Ik wil alleen nog pinnen in de grond steken tegen evt graven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:23

Dat graven is idd ook een dingetje. Net op FB nog een foto van een gat onder de omheining door.

Hopelijk komen de bestelde spullen snel en laat het weer ook nog een beetje buitenklussen toe.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:22

Goedemorgen! Zit voor het eerst in tijden weer eens in de trein. Weet meteen weer waarom ik het liever vermijdt:=

Bij ons zeker wolven. Al paar jaar. Hoorde vorige week zelfs gehuil. Heb er verder geen stress van gelukkig.

Gisteren les gehad met mn Spanjaard. We hebben een huppeltjes gemaakt (en ik durf normaal echt niet te springen). Paar maanden terug stond ik op het punt om hem met prepensioen te sturen zo moeilijk ging alles (hij super angstig, ik onzeker ... ) En dan nu dit overwonnen. Ben echt zo trots!

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:26

@manzano, je mag terecht trots zijn!

@horsii, ik heb ook kunststof stallen van bedaf. 2 boxen van 3.5x3 meter,opslag van 2x3 meter.
Kostte net iets onder de 10.000
In elkaar zetten zijn ze 1 dag mee bezig geweest (2 man) en kostte nog eens 1200,-. (Mocht je willen weten wat je kan besparen).
Ik heb alleen samen met mn schoonvader een uurtje planken erin staan tikken, rest door hun gedaan.

Hier is de wolf op ongeveer 40km verder gespot.
Vindt dat al best dichtbij!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:51

Hm hier was de offerte bij bedaf 22000 zonder fundering en plaatsing.
3 boxen 3,5 bij 3,5 en opslag
5x6.
Mogen eigenlijk ook geen kunstof.

Fijn springen met je Spanjaard.

Dan nog een 33000 ex fundering en een ander 32000 ex btw

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:25

@manzano; you go girl !!
@karin: dat is een mooie prijs voor die afmeting stallen. Dat zou het me ook wel waard zijn, maar gezien de leeftijd van Boon is het niet mee relevant.

Ondanks de vele wolven hier heb ik ze nog nooit horen huilen en ik lig toch vaak genoeg wakker 's nachts :)

Regen, regen en nog eens regen ;( Tijdens een iets mindere bui nog snel even de paddock en stallen gedaan, straks alleen nog een nieuwe baal houtkrul er in, kan nu de vloer nog mooi even drogen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:35

Ja bij mij is het ook exclusief fundering.
Ik heb vorige week met mn man een rekensom gemaakt wat alles bij elkaar gekost heeft (nieuwe mesthoop, fundering, stallen, bestrating, zandpaddock en omheining paddock+bak) we hebben het gauw weer verdrongen := :oo

Hier ook regenachtig.
Net een zadel en hoofdstelloos stapritje gemaakt met de merrie nu gauw alle buitenklussen en de ruin longeren.
Dan naar binnen om daar te poetsen :')

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:56

DubbelFun schreef:
Gezien de motregenkaart is er ook weinig hoop dat het vandaag droog blijft/droger wordt.

Verder ben ik me aan het bedenken om het hier wolfproof te maken (voorzover dat mogelijk is). 3/4 van de omheining is al 175 en kan makkelijk 1 a 2 stroomdraadjes bovenop komen. Het is de voorkant langs de oprit wat een probleem is.
Ophogen van het gaas daar is technisch geen probleem (is nu 1.20) , wat wel een probleem gaat geven is de ligging van de mestput en dat ie ook af en toe geleegd moet kunnen worden, de poorten om bij de paarden te komen en het feit dat het met 2 mtr hoog gaas langs de oprit op een gevangenis gaat lijken.

Het andere alternatief is dat de stallen voorzien gaan worden van gaas zodat beide paarden niet meer met het hoofd over de deur kunnen hangen én dat ze met donker naar binnen gaan. Dat laatste stuit me nog het meest tegen de borst omdat ze dan in de wintertijd 18 uur binnen staan ;(

Gigantisch moeilijk dilemma. Maar wel een goede om bewust mee bezig te zijn, helaas. Hou er wel rekening mee wat alleen de aanwezigheid van een wolf al doet. Als je de stal afsluit met gaas en die wolf loopt voorlangs, hebben die paarden gigantische paniek en kunnen geen kant op. Dan goed opletten dat er niks is in de box waar ze zich dan aan kunnen bezeren..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:14

Het is de bedoeling nu om de buitenomheining te voorzien van meerdere lagen stroomdraad zodat de wolf niet meer bij de stallen kan komen. In de stallen zelf is er niets waar ze zich aan kunnen bezeren (Boon heeft zelfs 3 matrassen tegen de muren hangen). Het grootste gevaar is dat ze over de gesloten onderdeur zou willen springen en dat nooit redt, maar ik zou het gat van de open bovendeur kunnen verkleinen tot een 'alleen hoofd'-opening. Net als Jasmijn nu heeft
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:39

Karin_deB schreef:
Ja bij mij is het ook exclusief fundering.
Ik heb vorige week met mn man een rekensom gemaakt wat alles bij elkaar gekost heeft (nieuwe mesthoop, fundering, stallen, bestrating, zandpaddock en omheining paddock+bak) we hebben het gauw weer verdrongen := :oo

Ik wil het ook niet bij elkaar optellen :o

Hier prijs excl plaatsen en excl fundering
Staat op tegels, zelf vrij goed in elkaar te zetten

wat een verschil in prijs dan, is dat zoveel duurder ivm die opslag?? 1 stal minder en dan nog 12000 duurder?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:21

Wat een prijzen allemaal.
Wij gaan bezig met bouw van schuur. Ben benieuwd waar dat op komt als ik dit zo lees.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:10

Blij dat hier al een schuur stond :=

We hebben ratten in de stal en de mestcontainer. Hoe kom ik er het beste vanaf?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:34

DubbelFun schreef:
Ik ga zo de grasmaaier maar eens uit de schuur halen en kijken of ik het blad redelijk van de wei af kan krijgen, want de zon laat zich vandaag niet meer zien vrees ik.

Zo haal ik eigenlijk altijd het blad weg _O-

De maaier op stand 5 of 6 en dan pak je alleen de bladeren mee.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:45

Hier idd ook met grasmaaier met opvangbak. Anders is t gewoon niet te doen.

Boemel, zou klemmen of vallen zetten al zijn ratten bijna onmogelijk te vangen -O-

Ben nog steeds ziek, hoop dat ik voor kerst weer een beetje fit ben. Zou ‘t hoofdgerecht maken op eerste kerstdag. (Schoonmoeder kan absoluut niet koken) en tweede kerstdag is mijn familie hier om te pizaretteren :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:51

Vallen zetten. Lastig van af te komen. Hier ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:44

Idd vallen zetten of een terriër nemen :)

@marjan: beterschap.
Hier ook een zieke huisgenoot, we dachten verkouden/griepje... bleek uit een (oude) test wel corona te zijn.

Gisteren kwamen mijn schuine paalpunten, dus die wilde ik vandaag eens gaan installeren.... als het droog is. Want ondanks dat BR zei 'geen regen' begon het tijdens mijn uitmestrondje toch aardig te regenen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:58

Hier ook ratten in de mesthoop. Aan de ene kant vind ik het hele leuke diertjes, aan de andere kant wil ik ze graag kwijt want ze vermeerderen zo ontzettend snel, slopen elke zak strooisel en eten mijn oogst weg voordat ik kan oogsten...

Wij gaan in ieder geval een roofvogel paal en kasten plaatsen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:22

ratten ieuwwww, als ik ergens een grotere hekel aan heb dan aan muizen zijn het wel ratten.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:27

Hier ook weer ratten, we hebben rattenvallen staan maar die beesten weten die ook vakkundig te vermijden. Het beste werkt hier gewoon geen eten waar die beesten aan kunnen. Maar het is nu ook zo nat buiten dat ze daardoor naar binnen komen. We zijn er alleen nog niet achter waardoor ze nu weer naar binnen komen.