[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:40

Keren is geen optie vanwege archeologische status. Er mag niet dieper dan 30cm gegraven worden.

Ninx: we hebben een zitmaaier en een minitrekker om te slepen. Alleen nog geen sleep, maar die is wel te maken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:48

Om het droger te krijgen kan het wel de moeite zijn om dan zand op te brengen en dat door te frezen. Bij ons lopen ze het zand de paddock uit en de track op; de track wordt echt witter gedurende de jaren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:51

Okee dat is interessant. Er komt een zandpaddock. Maar dat wilde ik eigenlijk afzetten met bielzen of boomstammen. Maar het is dus beter van niet?
Ik wilde daar ook de varkensroosters onder doen, zodat er naast de verharding altijd een droge zandplek is om te liggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:51

Daihyo schreef:
Keren is geen optie vanwege archeologische status. Er mag niet dieper dan 30cm gegraven worden.

Ninx: we hebben een zitmaaier en een minitrekker om te slepen. Alleen nog geen sleep, maar die is wel te maken.

Zelfde verhaal hier..... keren is helaas geen optie.... het zand eronder is prachtig.... maar ja.

Nattigheid is gelukkig geen probleem, het is echt heel hoog en droog. Tijdens die enorme regen was de track bij de buren nog kurkdroog.
Onze bouwkavel was wel gefreesd, en dat was dus echt drijfzand geworden :-(

Ik ga dus maar voor het plan dat ik hiervoor poste.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:11

Daihyo schreef:
Hebben jullie trouwens een plek voor shetten waar grotere pony’s/paarden niet kunnen komen?
Ik wil een stukje afzetten met hoog draad, waar de shetten wel onderdoor kunnen met een kleine slowfeeder, zodat ze zonder die grote lummels van mij rustig kunnen eten en liggen als ze willen.

Ja, Heb in 1 stal een oud weefrek dicht zitten en de onderdeur open. Dan heeft ze altijd een plek waar ze rust kan pakken zonder lummels. Eten juist niet apart voorzien. Ze kan dus, in de nachten, alleen eten als die andere er klaar mee zijn. Dat is een goede manier om niet te dik te worden......
En zo kan ze dus gewoon meedraaien met de andere paarden die niet zo snel te dik worden en niet bevangen worden.

Al zeg ik dat zo leuk: mijn ruin is wel echt dikker geworden de afgelopen maand. Ze kunnen wel tegen dat suiker rijke groeiende gras, maar er zitten nu wel iets meer spekjes op dan ik graag zie. Werken met die dikke pens }:)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:55

Hier ook een stal onderdeur er uit en bovenluik dicht, daar schuif ik al het droge hooi wat ze niet meer eten in wat ondertussen een heel “strobed” is. Dus heeft de mini altijd een rustige en droge ligplek beschikbaar en wat te knabbelen als hij wil. Hij staat er wel eens in, met storm heeft hij er ook gelegen, maar is ondertussen zo’n maatjes dat ze meestal bij elkaar liggen/staan te slapen/waken.

Ik neem hem af en toe mee met de hond uit laten, lekker wandelen en even niet eten ;)
Volgende maand wordt hij 3 en dan is het hakketakkie…

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:59

Wel een leuk dier <3

Hier geen optie om een stal af te sluiten, vandaar dat ik dacht aan een soort minipaddockje van 5x5 ofzo met alleen een boven draad op de palen. Het zijn wel echt minishets. En de oudste is 30. Dus kan me heel goed voorstellen dat zij af en toe wil ontsnappen aan mijn jonge merrie die wel haar spatjes heeft :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:17

Wat een schatje <3

Hier ook geen afsluitbare stallen, in nood valt er altijd wel iets te fabriceren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:24

Onze kleintjes lopen altijd tussen de grote .
Eten ook gewoon mee met ze van het hooi .
Onze jaarling shet hengst zal binnenkort ruin moeten worden
Begint spelenderwijs tegen de merries op te klimmen en krijgt dan klappen van de schimmel
Dus veiligheid voorop.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:36

Zit hier wat met shet in maag....de anderen staan op onbeperkt, moet ook wel. Shet kan dat absoluut niet.
Daarbij mogen ze nu niet op gras maar shet blijft erheen ontsnappen. Staat nu in apart stukje dat hermetisch is afgesloten.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:14

Daihyo schreef:
Wel een leuk dier <3

Hier geen optie om een stal af te sluiten, vandaar dat ik dacht aan een soort minipaddockje van 5x5 ofzo met alleen een boven draad op de palen. Het zijn wel echt minishets. En de oudste is 30. Dus kan me heel goed voorstellen dat zij af en toe wil ontsnappen aan mijn jonge merrie die wel haar spatjes heeft :')

Zo had ik op mijn vorige wei ook een stuk apart voor hem, toen stonden ze net samen en was een veilige haven wel een rustig idee ;)

Had de bak bladvrij en gefreesd, maar sinds de storm ligt er toch weer blad in een hoek, flink gemengd met zand, zou nu freezen en slepen een optie zijn?
Of toch echt eerst al dat blad weg krijgen?
Zie weer gras op komen en wil de bak graag grasvrij houden ;)
Afbeelding

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:40

Daihyo schreef:

wij hadden een klein sleepje, maar die bleek niet breed genoeg waardoor de bak steeds meer hobbels kreeg. voor de track werkt hij prima/goed genoeg. De bak slepen wij nu met een brede pallet, is nog veel goedkoper ook }:0

overigens slepen wij de track echt niet elke week, en hij wordt dusdanig veel belopen dat er geen sprietje gras naar boven komt. Maar, wij hebben de track in een stukje bos, en zijn dus niet met een stuk gras begonnen. Je ziet wel gras naar boven komen op de stukken waar ze niet lopen, dus het is niet zo dat er te weinig zon/voedingsstoffen zijn voor gras om te groeien.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:29

Ethelate, ik zou bladharken en daarna slepen. Nu trek je alles door het zand en vormt het juist een voedzaam laagje wat vocht vasthoudt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:14

Ik volg Hilary, eerst blad weg ( blazen of harken) en dan slepen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:21

Geeft iemand van jullie paarden water vanuit een IBC vat ?
Heb het water vanuit de put ik nieuw ibc vat gepomp vanuit dat vat in speciekuipen.
Ze drinken er nauwelijks van .
Vandaag na t werk , wilde mijn merrie helemaal niet drinken.
Ze staan nu wel vol in gras . Maar dat mag toch niet maken dat ze nog geen 40 liter water hebben gedronken sinds zaterdag.
Alleen onze mini zag ik drinken de andere 3 niet .
Ook niet toen ik t ze voorhield in een emmer . Enkel keer neus erin en klaar ermee .
IBC vat is nieuw

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:38

Ja ik,kraanwater dan wel. Is het vat doorgespoeld, nasmaak of zo?
Drinken ze het water rechtstreeks uit de put naar de drinkbak wel?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:07

Lynn_Nikita schreef:

Ja dan drinken ze het wel .
Dat is het vreemde eraan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:13

Dan zit er een geurtje of smaakje aan het vat denk ik. Anders dronken ze het uit de put ook niet. Kun je die eens goed naspoelen? Wat heeft in hetvat gezeten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:14

Zinzi_jewel schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Ja dan drinken ze het wel .
Dat is het vreemde eraan

Dat is toch juist niet vreemd? Het is dus de smaak/ geur die het ibc vat afgeeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:09

Lynn_Nikita schreef:
Dan zit er een geurtje of smaakje aan het vat denk ik. Anders dronken ze het uit de put ook niet. Kun je die eens goed naspoelen? Wat heeft in hetvat gezeten?

Het is een nieuw vat , ging voor een gespeelde 2e hands , maar deze was echt nog vies . Dus nieuwe gekocht !

Hoe zou ik het geurtje wegkrijgen ? Deels vullen en even later staan ?
En weer leeg laten ?

Ze staan nu heerlijk in de gras weide maar daar drinken ze veel te weinig .
Ga ze maar terug halen naar de andere weide waar ze eigenlijk enkel hooi kunnen eten . De 2 kleine stukjes gras daar zijn kaal gegeten deze winter

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:35

Is het misschien een optie om het vat te vullen en daarbij hooi in te doen? Soort hooithee ervan maken en kijken of ze dan wel willen drinken?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:36

DJZ schreef:
Is het misschien een optie om het vat te vullen en daarbij hooi in te doen? Soort hooithee ervan maken en kijken of ze dan wel willen drinken?

Kan altijd, maar dan met een netje ofzo dat ik het er ooit weer uitkrijg
Haha

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:50

Hooithee :') Echt?!

Geur krijg je vaak het beste ergens uit met azijn..... Maarja een IBC vat vul je niet even met azijn.

Hier drinken ze de afgelopen week vol in het gras juist gigantisch. Dus je maakt je denk ik terecht ongerust.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:52

Hier wordt ook als een dolle gezopen op het moment.

Oh Ja Zinzi, die gouden valk die je had! Is die mooi opgedroogd?

Vrijdag komen mijn plantjes! *\o/* *\o/* *\o/* Ben zoooo benieuwd!

Hier trouwens nog steeds een kwakkelende Halflinger. Samen met de dierenarts kwamen we tot de conclusie dat de ellende begon na zijn heftige reactie op de influenza enting. En idd sindsdien is de ellende begonnen. Beetje vreemd in het haar, hoesten, bultjes, sloom, afgevallen, maar vooral niet meer zo’n blij ei als hij altijd was.

Dus gelijk de volledige riedel afgedraaid: bloedonderzoek, antibiotica, hoestdrank, Immuboost en rozenbottels. DA vermoed dat na de enting net de verkeerde dingen zijn getriggerd bij hem, wellicht waren ze al aanwezig maar niet actief zeg maar.

Ik betwijfel of ik hem nog eens laat enten tegen influenza… moet zeggen dat hij nu al behoorlijk opknapt gelukkig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:12

Olympia96 schreef:
Hier wordt ook als een dolle gezopen op het moment.

Oh Ja Zinzi, die gouden valk die je had! Is die mooi opgedroogd?

Vrijdag komen mijn plantjes! *\o/* *\o/* *\o/* Ben zoooo benieuwd!

Hier trouwens nog steeds een kwakkelende Halflinger. Samen met de dierenarts kwamen we tot de conclusie dat de ellende begon na zijn heftige reactie op de influenza enting. En idd sindsdien is de ellende begonnen. Beetje vreemd in het haar, hoesten, bultjes, sloom, afgevallen, maar vooral niet meer zo’n blij ei als hij altijd was.

Dus gelijk de volledige riedel afgedraaid: bloedonderzoek, antibiotica, hoestdrank, Immuboost en rozenbottels. DA vermoed dat na de enting net de verkeerde dingen zijn getriggerd bij hem, wellicht waren ze al aanwezig maar niet actief zeg maar.

Ik betwijfel of ik hem nog eens laat enten tegen influenza… moet zeggen dat hij nu al behoorlijk opknapt gelukkig.

Hij is nu vooral groot dat gouden valkje. Bijna 3 jaar

Entingen , mijn zwarte goud kon er ook slecht tegen . Zijn toen ontsteking remmer gaan spuiten en daarna pas enten . Moet zeggen dat scheelde al enorm .
Wij hebben afgelopen jaar voor t eerst ook West Nile gevaccineerd. Denk gemene spuit want m'n bruine beet me als reactie op de prik , is ook aantal dagen erg sloom geweest .

We hebben juist onze paarden terug naar de thuis basis gedaan . De clubwei noemen we hem . Is meer mini paddock paradise .
En ze hadden gelijk dorst en zin in hooi daarna .
Vat haal ik morgen op .
Ga m nog maar eens spoelen ook al is hij nieuw
En daar op de club wei proberen of ze water ervan willen drinken