Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:27

Wij moeten ook nog boomstronken weghalen op de plek waar de bak komt dus dat is wel goed om daar extra rekening mee te houden. Zo'n verzakte put in je bak wil je niet :n.

Hooinetten ga ik niet uit voeren. Wel altijd gedaan, maar de fysio voelde dat haar halsspieren heel verhard waren. Ze adviseerde zonder te voeren en dat maakte zoveel verschil. Met die slowfeeders staan ze ook zo te trekken aan die netten, ik kan me ook wel indenken dat dat hele eenzijdige belasting is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:27

DubbelDun schreef:
Ik heb ook 4x4 en eentje van 6x6 en eentje van 3,5x3,5, kleiner levert hier echt frustratie op. Dan gaat ze kappen naar het net en heel hard trekken. Slowfeeden is leuk, maar het moet geen 'paardje pesten' worden.

Dat is mijn ervaring ook. Ik heb verschillende netten en ook zo'n hooizak. Voor de lekkere trek gooi ik ook nog een tractorband vol met los hooi, als die op is zijn ze veroordeeld tot de netten.

Ik heb verschillende merken geprobeerd. Die van de paardendrogist zijn vrij sterk. Ook heb ik echt een hele mooie bij equiculinair gekocht, maar wat een belabberde service..... Ik koop daar nooit meer iets.

@idifix ik heb mijn spullen in een lege box. In de winter gaan ze naar de schuur in een kast. Ben inderdaad bang voor schimmel.

Ik heb 1 jaar kleine pakjes hooi opgeslagen in 2 boxen van 3x6 mtr, maar mijn ervaring is dat het echt te laag en te klein is, ik heb een golfplaten dak en geen condens, maar het hooi had veel slechte pakken, vooral de zijkanten en bovenop. Het is natuurlijk vaak zo dat de boven en zijkanten vaak wat slechter zijn ook als het in een grote hooischuur ligt, maar bij ons werkte het echt niet. Dat jaar heb ik veel hooi weg moeten gooien helaas. Terwijl het echt super mooi en droog in de pakken is gegaan. Toen een aantal jaar bij de boerenbuurman in de hooischuur (zo'n schuur waar een kleine 3000 pakken hooi in liggen) mijn hooi opgeslagen, dit ging echt veel beter. Dit jaar weer in midi balen in plastic laten wikkelen, zodat ik alles bij huis kan opslaan. Als alles goed gaat , heb ik straks nog een mooie 2e snede en dan heb ik voor een jaar voorraad.

Ja, die witte mus, ik had er ook nog nooit van gehoord. Voor zover ik heb kunnen vinden is het geen albinisme. Dit vond ik op internet:
Deze Huismus is weliswaar (bijna) helemaal wit, maar het is geen albino.
Er zijn wel vogels die albino zijn, maar dan hebben ze naast een totaal wit verenkleed ook rode ogen en omdat de pigment ook in de huid ontbreekt ook een roze snavel en poten. Deze Huismus heeft donkere ogen en je ziet bovendien nog een enkel bruin veertje hier en daar.

Ik hoop dat hij vandaag nog even komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:28

Nou heeft het bij ons ook voordelen, dat dal hoor. Daardoor blijft de rest van de paddock best droog, alles loopt daarheen _O-
Vandaar dat we er maar een poel van gaan maken.

_Penotti

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:30

Overdag staan ze hier in de wei en ligt er in de schuilstal hooi op de grond.
In de avond gaan ze binnen en hebben ze ook hooi op de grond.
Maar voor de nacht ben ik bang dat ze het te snel op hebben en dan gebruik ik wel netten.
Eigenlijk vind ik het ondingen, maar weet ook geen andere oplossing eigenlijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:34

Dais_ schreef:
Wij moeten ook nog boomstronken weghalen op de plek waar de bak komt dus dat is wel goed om daar extra rekening mee te houden. Zo'n verzakte put in je bak wil je niet :n.

Hooinetten ga ik niet uit voeren. Wel altijd gedaan, maar de fysio voelde dat haar halsspieren heel verhard waren. Ze adviseerde zonder te voeren en dat maakte zoveel verschil. Met die slowfeeders staan ze ook zo te trekken aan die netten, ik kan me ook wel indenken dat dat hele eenzijdige belasting is.

Maar hoe bood je het hooi aan? Alleen maar in (hoger) hangende zakken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:44

Geen Albino dus, maar een echte witte.

Toevallig net een 'aparte' specht kunnen fotograveren. Niet écht zeldzaam, maar heel veel zie je ze toch nog niet...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:45

Oh dat is een Groene specht toch?

Hier hoor ik er weleens eentje, maar krijg hem bijna nooit te zien. Hebben een heel kenmerkend geluid.

Snowey heeft zich nog niet laten zien vanmorgen........

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:46

Jemig, ineens gaan jullie snel

Gaaf, een witte mus.
En een groene specht!
Hier alleen ooievaars, dat lijkt gaaf, maar wat een poedersuiker geluid :')

Gras wat niet groeit, in de schaduw misschien?

Hier ook een "poel" in de natte maanden dankzij bomen die vroeger gekapt zijn. Ik laat het zo, inderdaad zodat de rest droger blijft.

Ik heb momenteel ook geen netten ivm de veulens, afgelopen winter ook niet omdat 2 merries echt meer moesten eten dan dat door hun mond naar binnen paste. Eigenlijk bevalt het prima zo, ook lekker makkelijk voor mezelf.

Mijn hengst staat trouwens, net als de andere paarden, 24/7 buiten. De veulens hebben zelfs nog nooit een stal gezien. Ik ben niet eens principieel tegen, maar er is er nog nooit een gesmolten buiten, dus waarom zou ik? Ben wel van mening dat opsluiten minder gezond is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:50

Idd een groene specht, in het bos hoor ik ze vaak 'lachen', maar nu zat ie hier op de grond in de tuin.

Hier staan de staldeuren gewoon open, dus als ze binnen wil staan kan dat (en dat gebeurt best veel).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:55

Mijn ene paard heeft een pollen allergie.
Momenteel lukt het me om haar de hele dag buiten te hebben staan, was vorig jaar een tijd wel anders.
Toen moest ze echt na 2 uurtjes naar binnen, verschrikkelijk.
Of ik haar nog ooit 24/7 buiten zetten weet ik niet, maar ben nu alweer blij met mijn 8-18.00 uur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:56

Ja 'lachen' is inderdaad een goede omschrijving voor het geluid dat ze maken.

Ik heb ze ook al 3 jaar niet meer in een box staan. Ben ook niet principieel tegen, maar dit werkt perfect. Voor mij en mijn paardjes en inderdaad denk ik dit gezonder voor ze is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:58

Citaat:
Ik heb verschillende merken geprobeerd. Die van de paardendrogist zijn vrij sterk. Ook heb ik echt een hele mooie bij equiculinair gekocht, maar wat een belabberde service..... Ik koop daar nooit meer iets.

Dan heb je echt net pech gehad bij Equiculinair. Ik ken ze juist als hele behulpzame en klantvriendelijke mensen. Mijn paard Nilay staat bij ze op stal momenteel en ik ken ze goed. Ik weet wel dat ze echt ontzettend veel pech hebben gehad qua leveringen en privé. Het is ook echt maar een heel klein bedrijfje vanuit huis. Ze hebben geen mensen in dienst oid. En ik denk dat het voor zulke bedrijfjes lastig is om te concurreren met de grote jongens als het gaat om voorraad, reactiesnelheid etc.

Ik ben nu ook aan het kijken voor midi balen. 100 tot 120kg zou met twee paarden toch ook ruim binnen een week op moeten gaan en zou ik dan dus ook met hogere temperaturen moeten kunnen voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:21

Malenka, ik heb ook 2 paarden en die midi balen gaan prima. Zelfs in de zomer als ze overdag op het gras staan en 's nachts in de paddock. Ik doe dan iets langer dan een week met een baal.

Tja het klinkt waarschijnlijk erg vervelend wat ik nu zeg; maar ik heb er als klant natuurlijk helemaal niets mee te maken wat de privé situatie is van een bedrijf. Daarbij is de manier van reageren bijzonder onprofessioneel, zowel in de mail naar mij toe als allerlei "gejammer" op FB. Maar goed, dit is mijn persoonlijke ervaring. Hoogstwaarschijnlijk zijn er genoeg andere mensen met een andere ervaring/mening.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:23

Wat gaaf die specht!

Hier fijne ervaring met een kuubkist en een metalen rek erop. Mijn haflinger eet al iets van 7 jaar uit zo'n kist en laat elk jaar de tandarts komen en hij heeft nooit tandschade. Mijn jonge merrie eet er nu een half jaar uit en ook geen tandschade.

Ik vind het ideaal, netten worden toch smoezelig. Mijn hooinet die op mijn vorige stal hing stonk ook echt een uur in de wind na een tijdje en gooide ik regelmatig in de wasmachine.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:25

Leuk dat jullie de specht en de witte mus op de foto hebben.

Bedankt voor de tip DD, heb een pb gestuurd. Zou mooi zijn als die maat ook in de zwaardere kwaliteit te krijgen is.
Jammer van je ervaring bij Equiculinair [***], hier alleen maar goede ervaringen ook wat service betreft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:27

Ik was ze ook 2 a 3x per jaar. De 2 hooibakken die ik heb staan ligt een rooster in van 10 cm. Niet echt slow, maar ze morst minder.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:30

_Nelleke_ schreef:
Wat gaaf die specht!

Hier fijne ervaring met een kuubkist en een metalen rek erop. Mijn haflinger eet al iets van 7 jaar uit zo'n kist en laat elk jaar de tandarts komen en hij heeft nooit tandschade. Mijn jonge merrie eet er nu een half jaar uit en ook geen tandschade.

Ik vind het ideaal, netten worden toch smoezelig. Mijn hooinet die op mijn vorige stal hing stonk ook echt een uur in de wind na een tijdje en gooide ik regelmatig in de wasmachine.

Wat goed dat je het zegt. Mijn netten stinken ook enorm maar nooit bij stilgestaan dat je ze in de wasmachine kan gooien!

Hier veel regen, lekker voor de wei, minder voor onze aannemer want die kan niet verder en ons halve dak ligt open haha. Gelukkig houdt het zeil tot nu toe alles binnen op 1 klein plekje na.

Hier sinds een week een 3e erbij staan, een ruin.
Het gaat wisselend. Mijn merrie is met name erg druk met de shet bij zich houden en boos kijken maar vanmorgen heb ik haar voor het eerst echt zien jagen in de paddock en op de wei.
En dat terwijl ik ze na 24uur al zag kriebelen in de wei..
Hopelijk trekt ze nog bij.

De ruin mag iig nog niet in stal van haar dus die zal ook wel balen van de plensbuien :(:)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 12:33

Ik moet netten gaan vervangen. Zit alleen nog te twijfelen in welke

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:35

Wij hebben verschillende maaswijdtes, we kiezen welke we gebruiken afhankelijk van de situatie. Wij weken al het hooi, dus dat kun je niet steeds laten liggen. Wat vandaag nog over is van gisteren gaat los in een bak op de verharding of track (hoge palletbox), of in een net met grotere mazen in een willekeurige bak. Verder voeren we liefst uit de kleinere mazen of doen we twee grote maas netten over elkaar. Ze hoeven niet te slowen, maar anders knoeien ze zoveel.
Het hooi dat morgen nog over is van gisteren gaat de mesthoop op.

Onze netten gaan 1-2 keer per jaar in bad met dreft of biotex. De rest van het jaar worden ze regelmatig met hooi en al in het water gekiept. Vroeger spoelde ik ze wekelijks uit, maar toen hadden we er 10 en nu 100...

Wat een gave specht en witte mus! Wij hadden een leuke rups in een venkelplant die spontaan naast de track groeide:

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:36

Dat afwisselen in hoogte klinkt wel goed. Kan me voorstellen dat je last van je lijf krijgt als je alleen maar hoog moet lopen knagen. Ik denk wel dat ik 'iets' met netten moet gaan doen. Die van mij groeit uit haar voegen. Maar goed, wie weet verandert dat als ze onbeperkt hooi krijgt. Heb ook echt droog hooi laten inwikkelen. Ga rekenen met 2,5 midi baal voor 3 paarden per week.

Die trekkerband klinkt als een veilig idee. Wordt het een enorme bende er omheen?

Zo'n metalen rek trekt mij niet eerlijk gezegd. Wel fijn dat jouw paarden geen tandschade oplopen Nelleke, maar ik heb wel eens andere plaatjes gezien.

Een poel is zo leuk! Het is echt vogelklittenband. Ik geef de vogeltjes in onze tuin ook nog steeds vogelvoer. Hoop niet dat ik ze onbedoeld aan het vetmesten ben daarmee. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:47

@Olympia96: die tandschade ontstaat als de mazen van het rek te klein zijn om het goed beet te pakken, dan komen de tanden tegen het ijzer en daar sluiten ze van. Bij die van mij kan ze gewoon het hooi met de lippen nog pakken.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:57

kojack schreef:
De bak komt op de plek waar een vijver heeft gezeten. Het is nu al twee keer afgegraven en vlak gemaakt en het blijft inzakken. Als we nu een bak gaan aanleggen dan kan ik straks weer bezig omdat het inzakt en ben ik een hoop geld extra kwijt.

Klinkt als een bekend verhaal! Wij gaan de bak voor een deel over een oude sloot heen leggen. Het hangt er heel erg vanaf hoe je de sloot/vijver verdicht. Wij hebben de sloot eerst laten uitbaggeren en vervolgens vol gestort met biomassa tot onder het grondwaterpeil. Daar bovenop hebben we grond (klei) gestort met een overhoogte (bult) van ruim 1,5 meter hoog. Nu na 5 maanden lijkt hij zich te stabiliseren, dus we hopen in augustus te kunnen beginnen met het aanleggen van de bak. Feit is wel dat een sloot die je verdicht altijd blijft nazakken. Daar hebben we dan ook rekening mee gehouden met hoe we bijvoorbeeld de drainagebuizen neerleggen. Verder hebben wij gekozen voor een eb en vloed bodem omdat die ook weer meer draagkracht heeft. Maar wij houden er rekening mee dat we een deel van de bak over ongeveer 5 jaar moeten renoveren. Dat kan dan ook deels door de manier waarop we de buizen leggen.

@Dubbeldun, wat gaaf die groene specht! Wij hebben in de herfst vaak een bonte specht in een van de bomen. SUper mooi gezicht ook. Helaas wat minder goed nieuws voor de boom ;)

En zie ook nog gave rupsen voorbij komen!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:04

De mazen van het metalen rek die ik heb zijn ook groot en ze kunnen inderdaad gemakkelijk met hun lippen het hooi eruit frutten. Het vertraagd nog steeds wel omdat ik de geperst baal verder niet uit elkaar pluk voor ze. Ik zet m gewoon zo in de kist en dan het rek erover en klaar. De moeite zit m dus meer in het feit dat het geperst is en ze er niet met hun neus en hoeven doorheen kunnen roeren om het hooi uit elkaar te trekken.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:30

[***] schreef:
Malenka, ik heb ook 2 paarden en die midi balen gaan prima. Zelfs in de zomer als ze overdag op het gras staan en 's nachts in de paddock. Ik doe dan iets langer dan een week met een baal.

Tja het klinkt waarschijnlijk erg vervelend wat ik nu zeg; maar ik heb er als klant natuurlijk helemaal niets mee te maken wat de privé situatie is van een bedrijf. Daarbij is de manier van reageren bijzonder onprofessioneel, zowel in de mail naar mij toe als allerlei "gejammer" op FB. Maar goed, dit is mijn persoonlijke ervaring. Hoogstwaarschijnlijk zijn er genoeg andere mensen met een andere ervaring/mening.

Helaas heb ik dezelfde ervaring. Na een pissige mail terug wel excuus gekregen. Jammer, want het hooinet is wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:33

Ik heb netten in maaswijdte 3x3, dat bevalt goed. Ik heb netten van Equiculinair en van Zeldenrust. Die van Zeldenrust zijn wel echt mijn favoriet, ook al zijn ze aardig prijzig in aanschaf... Ik doe overigens ook altijd hele balen in het net in de palletbox, dan zijn ze wel een tijdje aan het peuzelen.