Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:23

Hier staat de shet ook vrij hoog in rang. Ik heb het grootste breedste paard van den hoop en die bungelt dan weer ergens onderaan de rang, die moet ik bijvoeren nu in de winter. Ik zou bijna durven wedden dat die minder vreet dan de shet haha 8)7

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:31

Het hangt trouwens wel een beetje van het model van de adapter af, de ene schiet sneller over de isolator heen dan de andere.
Gewone rechte is het makkelijkst om te zien in welke positie de isolator zit :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:57

Hier is onze shet duidelijk de baas over Ilyn _O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:00

Diva is wel de baas gelukkig maar dan nog :Y)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:45

Onze Shet stopt met eten, das ook makkelijk :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:32

Mijn hooibak is te hoog voor de shet, dus die rijgt apart de hoeveelheid die hij mag ;)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:38

Mijn mini's staan onbeperkt op 1e snede hooi en 2 scheppen brok per dag. Gelukkig worden ze niet dik van lucht. :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:55

Ik voer onbeperkt, al is het een enkele keer wel op.

Gisteren een kies laten trekken maar man dat deed toch meer zeer dan de vorige keren. Helaas moest ik voor de foto mijn oorbellen uitdoen en ben ik er 1 verloren.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:01

Hier staat de pony beduidend minder vaak bij het hooi dan de paarden.
Zo nu en dan komt hij ze zelfs ophalen/wegjagen als ze naar zijn idee te lang staan te vreten :')

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:21

De paarden krijgen bij mij ook onbeperkt, maar de shet heeft een HB verleden dus hij staat op een dieet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:27

Mijn ponies zijn allemaal even erg. Ik voer dan ook beperkt :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:37

Ik voer nu zo'n 8-9kg 2 keer per dag, doen ze elke keer ongeveer 2,5 uur over :=

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:48

Nu het hierboven over katten(krabpalen) ging: ClauH, hoe is het met de katten? Heb je het poesje nog gespot?
Ik zit al stiekem op de asielwebsite te kijken of er leuke boerderijkatkoppels op staan. Maar moet echt nog ruim een maand geduld hebben voor ik er echt aan mag denken O:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 01:00

Azmay, fijn dat het weer iets beter gaat dan.

Belle-boef, wel melden bij het ziekenhuis, misschien hebben ze een gevonden voorwerpen iets?? Ik vond een keer een bankpas en heb die bij de receptie afgegeven toen.

Onze shet is wel wat rond, maar eet niet non stop en doet ook nog zijn werkjes. Hooihuisje kan hij met moeite wel bij en de ibc vaten zijn juist laag voor hem. Zou niet willen dat hij de restjes uit het zand moet zoeken.
Hij likt wel alle voer emmers uit als de rest klaar is.

Mijn New Forest op gewicht houden is moeilijker.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 08:03

Beterschap bb!

Hebben jullie het ook zo warm? Ik kom nu weer bezweet binnen van het voeren. Die winterjas blijft voorlopig maar uit.

Mijn katten komen de 28ste eindelijk! De mevrouw wil dat ik ze minimaal een week in de bench houdt zodat ik kan zien of ze eten. Ik houd niet zo van kooitjes.. hoe is dat bij jou gegaan ClauH?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:13

Sterkte bb!

Oh bah Selka, een week in een bench? Lijkt mij lastig, maar wel een logische gedachte van de mevrouw.

Ja ClauH ik ben ook wel benieuwd hoe het bij jou gaat met de poezels.

Mijn pony is door het grasmasker goed afgevallen deze zomer en herfst. Mijn jongedame is de dikste van de 3 en mijn oude man, begint nu ook weer wat gewicht te verliezen. Dit vind ik niet erg want hij was aan de stevige kant. Ik kan nu zijn ribben tenminste weer voelen...…

Vandaag nog 1 dag werken en dan tot 3 januari lekker vrij!!!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:58

Op verzoek een poezen update, zal de rest later bijlezen!(moet gaan werken)

Ze komen bij zwerfkatten Tilburg vandaan Turtelito, en ze hebben er nog veel meer. Als je ze belt of mailt zoeken zij een koppel voor je uit.

Ik heb ze op de hooizolder zitten die goed afgesloten is. Vanuit de hooizolder kom ik in ons keukentje / kastenkamer, die ook afgesloten kan. Dubbele deuren dus ze kunnen nooit ontsnappen. Dat was bij mij de reden dat ze los mochten.

Ik zie het nut van die kooien niet, als er één niet eet, kan je hem toch niet dwingen? Je ziet aan de bakjes en kattenbak echt wel of er een of twee eten / poepen.

Het katertje is echt heel leuk, komt al om me heen drentelen en durft uit zijn bakje te eten terwijl ik nog bezig ben met vullen. Gisteren rook hij aan mijn hand *\o/*

Het poesje niet meer gezien, maar ik weet waar ze zit dus ik maak me geen zorgen. Ik ga er toch van uit dat ze zich alleen verstopt als ze ons hoort. Ik denk dat het van de zomer wel goed komt wanneer we lekker buiten zitten en zelf wat eten.

Spannend hoor Selka, ik ben benieuwd!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:00

Selka schreef:
Beterschap bb!

Hebben jullie het ook zo warm? Ik kom nu weer bezweet binnen van het voeren. Die winterjas blijft voorlopig maar uit.

Mijn katten komen de 28ste eindelijk! De mevrouw wil dat ik ze minimaal een week in de bench houdt zodat ik kan zien of ze eten. Ik houd niet zo van kooitjes.. hoe is dat bij jou gegaan ClauH?

In een bench of opgesloten Selka? Je kan ze niet zomaar loslaten dan zijn ze gelijk weg.Ik hou ook niet van een Bench dus wij hebben een stal afgetimmerd met gaas daar voer ik ze en in geval van nood,poos terug had er ene niesziekte ,dan sluit ik ze op.Wij hebben er nu twee lopen maar ik ga er ook nog wel bijhalen want die ik nu heb zijn volgens mij bang van ratten en muizen,ik heb nog nooit zoveel ratten gehad als dit jaar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:27

Wij hebben ook een "boerderij kat" uit het asiel, die zat daar al een goed jaar. Het probleem was dat ze handen aan viel.

Inmiddels hebben we haar 3 jaar en is er weinig van de problemen te zien. Af en toe wil ze nog weleens een mep uitdelen maar het is niet meer standaard als je de kamer in komt.

Ze springt inmiddels al op schoot voordat ik überhaupt zit, of ik haar wil aaien :+
Savonds ligt ze vaak ook de hele avond bij me te slapen op de bank.

Muizen en ratten of vogels zal ze best vangen maar dat zie ik niet zo vaak, onze andere kat komt dat dan weer echt melden.

Sinds een tijdje loopt er hier nog een kat rond, die is van de buren denk ik (die fokken ras katten) maar slaapt vaak bij ons in het stro en afgelopen zomer at hij hier ook mee van de brokken (toen stonden de deuren open). Wie weet blijft hij wel, hij is wel leuk.

Verder nog nieuws over onze aankoop van de andere boerderij, gisteren hebben we het voorlopige koopovereenkomst getekend dus het gaat inmiddels ergens op lijken *\%/*

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:40

Eindelijk het contract getekend! Wat fijn :) Wanneer is de sleuteloverdracht gepland?

Een week lang in een bench? Dat is toch super zielig.. Snap dat je ze niet in de tuin moet laten, maar een beetje ruimte is wel zo fijn. Super dat ze het nest mogen verlaten.

Wij voeren onbeperkt hooi, lang strengeling. Zijn 500 kilo pakken die in een schuilhut gezet worden door de loonwerker en dan netten er om heen. Zijn 3 van die hutten en meestal staan ze 2 aan 2 bij 1 hut. Er gaan nu 4 pakken per maand doorheen met een grote Fries, Arabier, Draver en Tinker. Gemiddeld 16,6 kg per paard per dag. De vreetzakken..
Ik voer mijn Fries en Arab dagelijks vitalbix Daily complete gemixt met de Nutrimash als aanvulling. Doen ze het beide heel goed op.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 10:47

Fijn dat het goed gaat ClauH. Ik wilde het ook zo aanpakken als jij en in eerste instantie vonden ze dat goed totdat de afspraak gemaakt werd om ze te komen brengen..

Nee echt in een bench... Ik heb meerdere opties om ruimtes af te sluiten. De kleinste ruimte die ik kan aanbieden is 40m2 afgesloten. Mochten ze toch ontsnappen dan zijn er nog 3 deuren voordat ze buiten zijn en het eerste obstakel is een luik dat ik amper open krijg :+

Ik zit inmiddels op 4 dagen met een groot pak. Ze eten echt heel veel nu.

Top Pb! Komt er eindelijk schot in de zaak :D

Beatje, die van mij komen van dierenasiel Tiel. Daar hebben ze ook nog een aantal boerderijkatten zitten die niet aaibaar zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:50

Dat is goed nieuws Jeff! *\o/*

Hier geen asielkatten.
Toen ze kwamen waren ze al tam.
Op een boerderij geboren maar wel bij mensen binnen in de bijkeuken.
Alle 4 zijn ze knuffelig.
Wel handig als je ze gewoon kan pakken als ze eens medicijnen moeten of naar een DA.

Paarden eten hier momenteel +- 1.5 baal hooi, beetje stro en beetje voordelig per dag.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:21

Ik heb overigens ook 100 kilo balen (ronde) en daar doen de warmbloed en haflinger 5 dagen mee ongeveer (overdag). Maar dat is overdag, s'nachts krijgen ze ook nog hooi op stal. De shet krijgt 2 grote plakken op een dag en blijft te dik :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:39

Haha nou in principe trekken we er 1 augustus in, dan hebben we nog een maand "overdracht" voor het bedrijf als inwerken omdat iedereen toch zo zijn eigen gewoontes etc heeft, dan beginnen we op hun manier en passen het dan langzaam aan naar zoals wij het willen.
Het is dan niet zo zeer voor ons eigenlijk maar meer voor de schapen die uiteraard ook zo hun gewoontes hebben en bij te veel of te grote veranderingen in 1 keer is er weer een risico dat er een paar dat niet overleven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:57

Selka, dat lijkt me ook lang, maar misschien bedoelen ze wel een hele grote bench??Snap niet dat ze zo moeilijk doen en daar zo aan vasthouden. Als jij beloofd ze in een afgesloten ruimte te houden, moet dat goed zijn. Ze kunnen toch niet alle mensen controleren of die ze wel in een bench houden. Daarbij vind ik 1 week in een bench en dan los geen garantie dat zulke katten blijven.

Fijn palousa boy, Dat schiet dan eindelijk wat op.

Geen idee hoeveel hooi er precies doorheen gaat. Wij hebben kleine pakjes en we bekijken wat we aanvullen. Zal de ene keer een half baaltje zijn per keer, de andere keer een hele baal etc. Meestal doe ik 's ochtends in de netten 2 plakjes. In het huisje ligt dan nog geoeg.
Mn man vult dan 's avonds de netten nog eens en een half baaltje erbij in het huisje.
Maar wanneer het huisje helemaal leeg is, gooi ik er een hele baal in.
Denk dat ik op 2 dagen 3 balen voer.

Mn NF deed ik ook een graasmasker om en dat ging goed, was goed op gewicht. Hij krijgt hem alleen uit, dus het heeft geen nut. Dat doet ie vrijwel direct. Ik ga hem niet vastmakenm want wil juist wel dat hij uit kan.