Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:09

opisop_shop schreef:
Paddock zou voor 'snachts zijn, overdag in de bak en wat uurtjes op het gras puur voor het knabbelen. Die van mij stond altijd al 24/7 op de paddock en nu overdag op de wei maar afgelopen 7 jaar alleen paddock.

Maar poeh heey 2000 per maand? Eet je dan zelf ook gras zeker hahaha. Wat een geld zeg!

:+ Er was een streepje weggevallen...dat moet 20/25 euro per maand zijn...niet 2025 _O-

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:10

Ik denk dat dat een typevoutje is van Tinky! Althans dat hoop ik wel voor haar!!

Edit: dat dacht ik al! :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:13

Denk dat ze 20/25 bedoelde?

Ik heb ze zomers van 7-15 op de wei. Snacht's zand pp

Winters 24/7 zand pp
Gemiddeld per maand kost me 70,-
Hooi hemp gras huur

Ze staan van april-nov op de wei (mits het weer het toe laat)
Mijn wei is Plm 35-90 meter. Deel ik op in 2 stukken. Dan strook begrazing. Ik heb royaal gras voor de periode dat ze op de wei mogen. Ik heb een mini shet en fjord (geen mini fjord ;) )

Reken ik verdere onderhoudskosten niet mee zoals smid en mest afvoer.
Is dus puur stalling en weidegang

opisop_shop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:17

Oh echt haha ik schrok al van het bedrag hahaha.
Maar wat je nu kwijt bent is wel super weinig anders.
Wij hadden vroeger 6000m2 voor 24/7 3 pony's en dan moesten we wel bijvoeren ook in de zomer. Maar dat was kleigrond met slecht gras.
Ben benieuwd wat het hier voor grond is.
Zal ook zeker bij de buren informeren want die hebben volgens mij alleen een bak met een wei van ongeveer de helft van het formaat van " onze" wei.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:21

:D Grin...ik ben echt zo weinig kwijt...gras kost mij bijna niets.Zakje kunstmest dit voorjaar en wat kalk.
Verder eten ze alleen beetje stro,ongeveer een kwart van wat ze 's winters eten en verder handje zemelen,grasbrok en viraminebrok.Zout reken ik niet mee...E0,20 p/kg :P

Gebruik momenteel geen hooi maar alleen gras...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:24

opisop_shop hier wel wat cijfers voor je maar dat is meer op jaarbasis. Ik heb nu ingekocht voor het hele jaar 150 kleine baaltjes hoor (23-25 kg) voor 3.- euro per stuk en 20 midi balen 22.- per stuk. Hier kom ik het jaar mee door. 3 pallets gehakseld koolzaadstro per jaar, 36 zakken per pallet 5.- per stuk. Brok en mueslï is in de winter of zomer een heel verschil, nu gaat er amper brok door en in de winter is dat ruim het dubbele. Mijn paarden staan 's nachts op stal en overdag in het weide seizoen op het gras en als er minder gras is ook overdag op de paddock met hooi. Als het weer te slecht wordt komen ze niet op de wei en dan paddock en buitenbak met onbeperkt hooi, dit is ook in de wintermaanden zo. Ik voer de paarden onbeperkt hooi. Het gaat om 2 grote paarden. Mijn mesthoop wordt om de 6 á 7 maanden geleegd, kosten zijn 8.- per m3. Bemesten in het voorjaar kost me niets, in de loop van de zomer nog een keer kunstmest en dat zijn 4 zakken van Pavo. Hoop dat je er wat aan hebt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:27

Bedankt!

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:28

ik heb ook 1500 m² weide waarvan 300 ² ervan gebruikt wordt voor een paddock met zand en een schuilhok, het overige deel is gras in twee stroken verdeeld en daar mogen ze met strookbegrazing 2 of 3 uur per dag op. Ik heb een tinker en twee reuzenezels, (2 ezels eten evenveel als 1 tinker). Ben een 150 euro per maand kwijt aan hooi + ongeveer 50 euro aan droogvoer en vitaminen + 30 euro strooisel voor de schuilstal + natuurlijk hoefsmid en inentingen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:30

De kosten zijn ook afhankelijk van hoe je het een en ander wilt aanpakken. Ik wil bijvoorbeeld geen drijfmest en kunstmest op mijn land, dat betekent dat ik kosten heb voor het bemesten. Maar bemesten is wel essentieel, zeker hier op de zandgrond :j
Daarnaast regelmatig kalken etc.
Maar in de zomer heb ik verder weinig kosten. 1x per dag brok, verder leven ze van het gras :)
In de winter komt daar brok, strooisel en hooi bij (laatste is de grootste kostenpost, 90 euro per maand voor 2 paarden).
Al met al ben ik hier in de winter net zo veel kwijt voor 2 paarden thuis, als voor 1 in pension. In de zomer ben ik vele malen goedkoper uit.

Wat wel even een investering is, is de apparatuur voor het onderhoud, omheining e.d.

Qua apparatuur: wij vinden een zitmaaier en een bosmaaier zo ongeveer eerste levensbehoefte hier :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:40

Tinky, even uit nieuwsgierigheid voor mezelf; hoe lang staan jouw paarden zonder eten ongeveer? Volgens mij komen onze manieren van paarden houden aardig overeen. :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:42

En leuk opisopshop! Spannend. Ik weet eigenlijk niet wat ik kwijt ben per maand, niet veel iig. Gras en hooi nu en een klein beetje vitamine/krachtvoer. In de winter wel meer, veel meer vlas en voer en hooi. Maar nog steeds goedkoop. 2 fjorden thuis is goedkoper dan 1 op pension en dan zit ik een relatief goedkoop gebied (Overijssel). Ik reken dan de smid etc niet mee. We hebben wel flink geinvesteerd in degelijke omheining en een fijne paddock. Op de paddock staan ze ook veel, die is 34 x 18 ongeveer, kleine bak dus.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:48

Rekenen jullie dan geen lening in zoals bijvoorbeeld de lening van het huis die je bent aangegaan om het huis met grond te kunnen kopen?
Als ik mijn lening van mijn weide moet tellen, die is alleen al duurder dan 1 paard op pension. Daar komt al de rest dan nog bovenop.. Voer, hooi, stro, mesten, kalk, slepen etc.
Nu we de radicale beslissing hebben gemaakt om de wei ineens af te betalen (nu er geen paarden meer opstaan, haha) gaat de kost voor mij als er weer paarden opstaan natuurlijk ook flink naar beneden.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:50

Ik kijk alleen puur naar de kosten van de paarden. De rest van de maandlasten hou ik even achterwege. Wij wonen hier samen goedkoper dan toen ik in mijn uppie een appartement in de stad had. :x

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:55

Als ik dan kijk naar de zomermaanden ben ik met 50 euro per maand ook wel gesteld en dat zal nog ruim geteld zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:56

Hè kak toet loopt wat gevoellig..alleen op harde ondergrond. Hoefjes zijn vrij kort Door slijtage. ..
Dinsdag komt de smid. Maar eens overleggen. Er moet Zwz niks af maar wat dan wel..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:58

Oh balen Tamara... door het natte weer zijn de hoefjes misschien wat zachter.. en in combinatie met je verharding misschien net wat teveel slijtage? Of zou ze gevoelig van het gras kunnen zijn?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:02

@yontheke: Dat is een beetje een lastig punt. Ons huis hier is 2 keer zo duur als ons vorige huis in de stad. Maar de rente staat nu ook lager, wat vergelijken alweer lastig maakt. Bovendien wonen we hier niet alleen vanwege de paarden, maar ook omdat we graag buitenaf wilden wonen.
Ik zit hier dichter bij mijn werk, mijn man verderaf, maar netto minder reiskosten. Ook zitten we dichter bij familie.
De stookkosten zijn hier wel hoger (vrijstaande woning in het buitengebied die niet heel goed geïsoleerd is tov halfvrijstaand goed geïsoleerd in de stad), net als belastingen (voor een deel immers gebaseerd op de waarde van je huis). Allemaal zaken die wel meetellen, maar een vergelijking lastig maken.

@karev: dat is balen. Fijn dat je de smid al had staan, vocht zou inderdaad mee kunnen tellen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:04

Ij heb ook kraan open bij het vat en als er wat in blijft staan kiep ik de bak even om. Is nooit veel water
Kosten om liggen hier hier omdat de huur van pachten erbij zit maar dat zit in jullie hypotheek. Wel een groter stuk dan 150)m2 maar ook erg droog en daardoor weinig gras. Ik voer rond de 100/150 euro ruwvoer. 2 zaken brok pm voor 3 paarden. Dan onderhoud nog. Paaltje hier kalk daar. Mest afvoer etc. 200pm ben ik zeker kwijt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:16

Bevangen/ van het gras denk ik niet. Ze loopt op zachte ondergrond prima. Maar pad naar de wei is van fijn gebroken puin...Dus niet leuk. Ze zijn echt kort doordat ze snacht's op de paddock staan en nu over het verharde pad vanuit de stal lopen. Ze zijn gewoon kort. Maar een ijzertje bij die mini hoefjes is zo lastig ivm nagelen...gedoe.
Optie zou xijn om ze snacht's op stal te doen (bij nat weer) of op zand te houden (bij droog weer)

ze wordt altijd alleen maar gevijld. Alleen vorige x is er een klein randje afgeknipt. Dat was net teveel denk ik. Lastig die balans te vinden.
Dan maar liever wat te lang dat ik ze zelf bijhoud met de vijl.

Eerst maar dinsdag ff afwachten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:22

Totdat de natte periode voorbij is misschien toch op t zand/stal dan? Dat ze even kunnen bijtrekken zeg maar..?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:52

Onze kosten zijn ook niet echt te vergelijken ;) de meeste grote uitgaven zijn voor de wei als we weer wat draad of palen halen.
Al zal het volgende week met de tandarts en da voor entingen ook wel weer bovengemiddeld zijn :P

Verder staan ze 24/7 op de wei, zomer en winter. Als het nodig is krijgen ze hooi bijgevoerd maar de baal die er nu staat, staat er al 3 maanden bijna.

Er loopt wel een topic waar iedereen z'n kosten een beetje bijhoud, maar weet de titel even niet meer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:13

Ik denk dat ik het zo ongeveer net zo doe als Wendy. Ze leven nu van het gras, dat heb ik meer dan genoeg. Wanneer het te zompig wordt, is het pech hebben. Dan gaan ze op de paddock en track en krijgen 4 keer per dag hooi. (december-maart). Nu voer ik 4 plakken hooi per dag, om het natte gras te compenseren. Van 8 tot 19 uur lopen ze op de wei.

Investeringen in tractor, bosmaaier, palen, isolatoren, extra zand, ergens nieuwe drainage, nieuwe goten om waterafvoer te verbeteren, etc etc. Vorig jaar een puinpad laten aanleggen.

Qua voer zit ik nu op 1/3 baal hooi per dag. In de winter op 2 balen. De hypotheek moet je beslist meenemen, ik ben 3 keer zo duur gaan wonen. :+ ik heb 2 grote ponies en 2 shetjes.

Zelf heb ik net palen besteld, kunststof, 100 stuks. Kost net geen 1000 euro.
Vergeet niet dat een beurt voor de tractor bijv ook goud kost, dat was geloof ik net geen 300 euro. De grasmaaier voor de tuin krijgt ook om t jaar een beurt voor 175 euro. Je moet echt groot denken. Vroeger verfde ik een wandje in een dag, hier is alles groter en hoger en doe ik er 2 weken over.

Ik bezuinig op alles wat ik zelf kan doen. Zelf de hoeven, zelf mest controleren, zelf hoofdstellen maken, dekjes verbouwen voor de shetlanders, dat soort dingen.
Ik bezuinig bijv weer niet op poeders. Mijn Merens is een duur paard, heeft altijd dure poeders. De kleintjes krijgen magnesium, anders ontploffen ze.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:14

kristelhans schreef:
Tinky, even uit nieuwsgierigheid voor mezelf; hoe lang staan jouw paarden zonder eten ongeveer? Volgens mij komen onze manieren van paarden houden aardig overeen. :D

Ze staan eigenlijk nooit zonder,ik voer bijna onbeperkt stro.Verder krijgen ze 4x p/d een ander ruwvoer aan hooi of gras.
Stro zit er eigenlijk altijd nog wel in het net dus altijd wel iets te knabbelen :)

Ik reken de kosten voor de hypotheek niet bij het paarden gedeelte,dat behoud gewoon zijn waarde bij een eventuele verkoop.
Alleen afrastering ed kunnen idd wel gaan aantikken...

Investeren in materiaal is ook geen luxe zoals sleep,frees en trekker.

Getver Tamara....hopelijk snel weer over.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:17

[quote="palousa_boy"
Er loopt wel een topic waar iedereen z'n kosten een beetje bijhoud, maar weet de titel even niet meer.[/quote]
Die werd net al genoemd idd :j

Momenteel is bij ons qua voerkosten erg goedkoop. Ze staan 24/7 op het gras en we hangen (meer voor ons eigen idee) twee hooinetjes in de stallen. Ik had niet verwacht dat dat goed zou gaan, maar zelfs mijn hb-welsh doet het prima nu. Ze krijgt wel glucobalance bij.

sakvis houdt een heel excel-bestand bij van al onze kosten. Daar stoppen we alles in aan kosten (hooi, brokjes, lijnzaad, schrikdraad, paaltjes etc.), maar ook wie wat heeft betaald (hooiboer betalen we contant per keer). Aan het eind van de maand rolt daar een leuke balans uit voor iedereen. We staan met drie personen en vier beesten (twee van mij), dus er zitten wat leuke formules in het excel-bestand om dingen door te rekenen. Paaltjes en schrikdraad etc. delen we door 3. Hooi- en brokkosten worden verdeeld op basis van het gewicht van de paarden (kwpn 600 kg, quarter 500, welsh 300, shet 200).

We betalen overigens wel huur voor onze stalling. Als ik de maandelijkse kosten voor huur+voer+materialen bij elkaar zou optellen, kom ik duurder uit dan op een 'echte' pensionstal (zeker als ik benzinekosten ga meerekenen). Daar staat tegenover dat ik mijn paarden nu kan houden en voeren zoals ik wil, waardoor de kosten aan druppels, poeders en behandelingen bij Den Hoek een flink stuk lager zijn dan toen ik nog op een pensionstal stond (toen kon ik elke 6-8 weken met mijn ruin naar Den Hoek, nu 1x per half jaar).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:58

Antheman schreef:
Zelf heb ik net palen besteld, kunststof, 100 stuks. Kost net geen 1000 euro.
Vergeet niet dat een beurt voor de tractor bijv ook goud kost, dat was geloof ik net geen 300 euro. De grasmaaier voor de tuin krijgt ook om t jaar een beurt voor 175 euro. Je moet echt groot denken.

Wij hebben ook net omheining bijbesteld (hout) om het een en ander aan te pakken: 6000 euro. En dat plaatsen we dan zelf, laten doen is schreeuwend duur. Gelukkig hebben we een grondboor op benzine van mijn schoonvader die we kunnen lenen.
Beurt voor de tractor doet manlief zelf samen met een buurman. Kost weinig.
Beurt voor de grasmaaier doet mijn zwager, betalen we alleen voor de onderdelen.

Dat soort contacten zijn ook belangrijk, anders betaal je overal echt de hoofdprijs :j