Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:19

Fabster schreef:
Ik moet er trouwens wel bij zeggen, dat sinds zijn darmen op orde zijn, hij veel minder last heeft van mijten. Dat geldt ook voor mijn fjordenruin trouwens. Sinds zijn darmen op orde zijn, nooit meer last gehad van luis. En in de jaren daarvoor was het elk najaar/winter raak.

Hoe heb je zijn darmen op orde gebracht ?

Ik heb een fjord met gevoelige darmen, bij elke nieuwe baal hooi, is hij weer opnieuw aan de diarree..

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:22

Voor de honden gebruiken wij Billy No-mates, dat is een kruidenblend die tegen vlooien, teken en mijten werkt. Het bevat munt, zeewier (15%), fenegriek, neem en citroenmelisse. Dosering voor paarden zou je dan even moeten uitrekenen maar ik denk dat het wel een duur grapje gaat worden. :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:37

kvulden schreef:
Ik heb een microscoop. Kan ik zo'n schraapsel zelf doen?

Eerst de huid soepel maken met olie en dan met een scalpel over de huid schrapen zodat je net de opperhuid op je mesje hebt.Klein schaafwondje maak je eigenlijk.De olie is om de huid wat soepel te maken zodat het schrapen makkelijker gaat en minder pijnlijk is.

Beer heeft nog steeds verstopte sinus,hij kucht af en toe nog steeds en is op die plek nog steeds wat gevoelig.
Ik heb mij DA al gevraagt of ze iemand weet met een mobiele röntgen,zo niet dan moet ik met hem naar de kliniek.Even foto van gebied laten maken.Kan ik ook meteen kijken hoe zijn tandwortels eraan toe zijn.

Dan wil ik gaan beginnen met opbouwen van weerstand tegen de bacterie die de EOTRH veroorzaakt om zo lang mogelijk zijn gebit te behouden zonder dat hij er last van heeft.

Ik heb contact gehad met een bevriende DA in de VS,ze gaf mij een lijst met kruiden en wat adressen hier in Nederland die daarmee werken.Helaas zit dat allemaal tever weg -O- Ik ben zelf niet mobiel en wordt ziek van lange ritten.4 Uur met de trailer op stap staat voor mij gelijk aan een maand revalideren. :\

Karev...dank je voor de link,ga eens neuzen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:44

Marjo89 schreef:
Fabster schreef:
Ik moet er trouwens wel bij zeggen, dat sinds zijn darmen op orde zijn, hij veel minder last heeft van mijten. Dat geldt ook voor mijn fjordenruin trouwens. Sinds zijn darmen op orde zijn, nooit meer last gehad van luis. En in de jaren daarvoor was het elk najaar/winter raak.

Hoe heb je zijn darmen op orde gebracht ?

Ik heb een fjord met gevoelige darmen, bij elke nieuwe baal hooi, is hij weer opnieuw aan de diarree..

Bij mij waren het 2 verschillende dingen. De Belg had altijd diarree. Heel wat DA kosten aan gespendeerd, uiteindelijk op Prednisolob. Hielp wel, maar bij afbouwen kwam het weer terug. Den Hoek er naar laten kijken (had toevallig een lezing van Laarakker en eigenlijk wou ik de Belg al laten inslapen, want hij ging echt slecht). Kreeg van hen Clear Intestine en daar doet hij het echt super op. Hij heeft het vanaf zijn geboorte gehad (kwam ik natuurlijk pas achter toen hij al in mijn tuin stond en al 2 jaar aan het klooien was), dus zijn darmen komen nooit meer helemaal goed. Maar met een onderhoudsdosis gaat het nu prima. Alhoewel hij soms (met weersveranderingen/hooiveranderingen) een beetje terug valt. Maar nooit meer zonerg als het was.

De fjordenruin had altijd al een hangbuik. Leek wel zwanger! Iedereen zei dat hij te dik was, maar je kon zijn ribben makkelijk voelen. Na de verhuizing naar dit huis had hij vaker koliek en was hij veel moe. Hij lag veel. Ik dacht door de stress met verhuizen, hij wordt al wat ouder, etc. Hij had nooit slecht mest. Maar uiteindelijk lag hij wel heel erg veel, dus toen Den Hoek hier weer in de buurt was, heb ik hem ook na laten kijken. Hij had enirme schimmel in zijn darmen. Hij kreeg Micro Comp icm Detox Comp. Ging echt super! Binnen paar weken weer helemaal de oude. Maar hij kreeg het toch steeds terug, na verloop van tijd, dus hem heb ik ook op een onderhoudsdosis. Dat gaat goed. Ik kreeg hem, dat hij 18 was en hij zag er toen al zo buikig uit. Dus wie weet hoe lang hij daar mee heeft gelopen. Die darmen zullen ook wel aangetast zijn. Maar zi met die onderhoudsdosis heeft hij dus ook geen last meer van luis en mijt. Heeft toch ook met weerstand te maken, denk ik.

Mijn merrie heeft dat weer altijd ronmelige mest gehad. Nijdig met de singel, werd sloom, enorme diarree met de hengstigheid. Daar kwamen ze er bij Den Hoek ook niet echt uit. Micro Comp en Clear Intestine deden niks. Alhoewel de diarree met de hengstigheid echt stukken verminderde. Maar nooit werd het helemaal lekker. Tot ik van een (van de vele) zadelpasser(s) de tip van Algae Vitalis kreeg. Dat lijkt in ieder geval iets te doen. Wat minder buikig (alhoewel ik laatst toch weer twijfelde daaraan, maar ik hou nog even vol). Ze heeft meer energie (maar ze krijgt nu ook ruwe spelt bij voor energie en ijzer -die bijnhaar ook aan de lage kant was-, dus weet niet 100% zeker of dat de Algae Vitalis is).

Dus darmen is altijd een hele puzzel. Mijn reguliere DA kan daar weinig mee. Dus ik zou zeker Den Hoek aanraden. Zij hebben mij zo vaak gered. En het is meestal na 1 consult opgelost. Ze lijken erg duur, maar als ik zie hoeveel geld ik eerst naar de reguliere DA heb gebracht, zonder resultaat, had ik daar beter meteen heen kunnen gaan. Maarja. Ik begin altijd gewoon bij de DA. Is toch makkelijker...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:46

Den Hoek ook goede resultaten mee :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:48

Tinky12 schreef:
Dan wil ik gaan beginnen met opbouwen van weerstand tegen de bacterie die de EOTRH veroorzaakt om zo lang mogelijk zijn gebit te behouden zonder dat hij er last van heeft.

Ik heb contact gehad met een bevriende DA in de VS,ze gaf mij een lijst met kruiden en wat adressen hier in Nederland die daarmee werken.Helaas zit dat allemaal tever weg -O- Ik ben zelf niet mobiel en wordt ziek van lange ritten.4 Uur met de trailer op stap staat voor mij gelijk aan een maand revalideren. :\

.

Waar woon je dan, Tinky? (Behalve je hart, die in Amsterdam is gebleven). Misschien dat iemand hier in de buurt zit en jou kan helpen bij de reis?

Daan_O

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:53

We hadden het laatst toch over zelf spuiten van medicatie bij paarden. Toevallig krijg ik vanmorgen de vraag of ik mijn overbuurman (vriend van mijn oom en tante) kan spuiten in zijn buik. Hij komt morgen thuis na een operatie. Ik heb gezegd dat het vast wel gaat lukken maar ik ben benieuwd haha. (en kom er nu achter dat het een periode van 5 weken dagelijks moet gebeuren)

Iemand nog tips voor mensen spuiten? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:59

Ik heb geen trailer, maar als je hulp nodig hebt, wil ik echt wel komen helpen! En een trailer is ook nog wel te regelen, denk ik zo...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:04

Sorry Tinky ik las over je post heen. Helaas mag ik niet met trailer rijden en zitten we volgens mij ook helemaal niet bij elkaar in de buurt... Hopelijk vind je iemand die kan helpen!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:10

Mijn man mag met trailer rijden (heeft rijbewijs ervoor) en is er heel handig in (rijden altijd met caravan en schapentrailer). Dus als het niet achterlijk ver is willen wij best wel een ritje doen hoor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:14

Ahw lief allemaal <3 ...ik zit vlakbij Steenwijk overigens. Het is best moeilijk om te vinden wat ik zoek :P

Daan...zijn dat trombose injecties? Huid van de buik/bovenbeen in plooi nemen en dan injecteren.Dat gaat nergens over...zijn naaldjes van niks.Die van mij zijn 5 cm lang :+

http://www.isala.nl/patienten/folders/5784-fraxiparine

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:33

Die fraxiparine spuitjes vind ik toch erg venijnig hoor! 2 jaar achter elkaar met mijn pootje in de gips dus die spuitjes moeten krijgen. Bij mij werden ze overigens in de buik geprikt.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:35

Nee geen tips Daan. Val flauw als ik een spuit zie........

Mijn eerste pony, nou niet eigen maar van een oude man die hem wilde laten inrijden, " kreeg " ik toen ik 9 was. Een Dartmoor, wat een gaaf dier was dat zeg. Drie jaar veel plezier mee gehad.
Mijn tweede paard kwam toen ik 12 was. Vroeger op de manege werd er een feest gegeven en je kon loten kopen en de hoofdprijs was een veulen. Iemand had dat veulen gewonnen en mijn pa was op dat feest en die had een paar borrels te veel op en heeft redelijk dronken dat veulen voor 500 gulden gekocht. Was een anglo Arabier . Zelf ingereden, helemaal verkloot, paard had maar 1 versnelling en dat was loeihard :o
Die is toen ze 7 was overleden aan een gekantelde milt , lag dood in de stal met een pluk hooi in haar mond. Toen een Arabier gekocht, merrie 9 jaar, wat een geweldig paard was dat. Altijd bitloos mee gereden, 1 x been vooruit, even zitten en ze kwam meteen terug. Kon super langzaam galopperen, heel relaxt paard, super intelligent. Daar nog een veulen mee gefokt die op 11 jarige leeftijd is overleden aan koliek. Zonde, leuke ruin. Moeders is 32 geworden.
Toen zij er niet meer was , dacht ik nooit meer een paard!!!! Dat heb ik 4 jaar volgehouden. Toch maar weer op zoek gegaan. Ik wilde iets rustigs en niet zo groot. Nou zagen die quarters er altijd zo relaxt uit , dus op zoek naar een cowboypaard. Merrie wordt van de zomer 7. Maar een echt coole merrie is het niet. Jeetje, als ze 1 dag niet aan het werk is geweest ontploft ze al. Dan gaat die nek erop en die staart de lucht in......heb daar met mijn Arabieren nooit last van gehad, hahaha.....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:40

Ik vind het belangrijk dat ze altijd makkelijk zijn. Ook na een tijdje niks te hebben gedaan.

Spuiten ben ik panisch voor. Geen tips dus.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:41

Bedankt voor de link Tinky! Duidelijke uitleg :) Het zijn idd trombose injecties.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:44

Anke schreef:
Ik vind het belangrijk dat ze altijd makkelijk zijn. Ook na een tijdje niks te hebben gedaan.
.

Ik ook, ja, maar die krijg ik nooit! >;) _O-

Maar als het jou wel altijd lukt, huur ik jou volgende x in bij het kopen van een paard! +:)+

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:48

Ja, Anke! Jij gaat met mij mee dit weekend! +:)+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:49

Tinky12 schreef:
Ahw lief allemaal <3 ...ik zit vlakbij Steenwijk overigens. Het is best moeilijk om te vinden wat ik zoek :P

Daan...zijn dat trombose injecties? Huid van de buik/bovenbeen in plooi nemen en dan injecteren.Dat gaat nergens over...zijn naaldjes van niks.Die van mij zijn 5 cm lang :+

http://www.isala.nl/patienten/folders/5784-fraxiparine

Steenwijk is niet heel ver hier vandaan. Ik heb een auto en trailer. Dus als er echt wat nodig is dan roep je maar!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:51

Oei Tinky, Steenwijk is echt aan de andere kant van het land, voor mij. Maar zal toch iets te regelen zijn? Waar moet je heen voor dat spul, dan? Want mss is dat weer wel vlak bij mij. Kan ik het dan niet gewoon voor je halen en opsturen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:57

Lief jongens...ik heb hier nog wel buurtjes die ik lief aan kan kijken :)
Er moet voorlopig eerst maar eens een foto worden gemaakt en van daaruit verder kijken.

Ik heb dezelfde instelling als Anke...paad moet een leuke aanvulling zijn...geen last of onmogelijke opgave.
Geen zin in om met een pikhaak een box in te moeten lopen of de benen op te binden om op te stappen.Wat je ziet is wat je krijgt...geen geheime vakjes of kleine lettertjes :o

Succes Daan,fijn dat je wat aan de link hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:02

Daan die spuitjes stellen niks voor (in mijn ogen) heb mezelf na de operatie ook van die spuitjes gegeven. Voelde ze niet eens. Is het een hele oude man? Is het niet veel makkelijker als hij het zelf doet?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:05

Hoe doen jullie dat dan als jullie een paard voor het eerst gaan bekijken? Laten jullie de eigenaar het paard eerst zelf voorrijden voordat je er zelf op stapt? Of ga je er meteen zelf op?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:06

Altijd voor laten rijden en er daarna zelf op stappen. Dat geeft je de mogelijkheid om in te schatten wat het paard kan en van eventuele problemen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:07

AbbyBlues schreef:
Hoe doen jullie dat dan als jullie een paard voor het eerst gaan bekijken? Laten jullie de eigenaar het paard eerst zelf voorrijden voordat je er zelf op stapt? Of ga je er meteen zelf op?

Volgens het boekje: eerst laten voorrijden!

Dat gezegd zijnde, mijn ijslander dame ben ik zelf eerst opgestapt. De eigenaar had haar als fokmerrie en ze was al meer dan een jaar niet bereden en hij zag het niet zitten zelf op te stappen. Ze was überbraaf trouwens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:11

Ik wil ze ALTIJD eerst los in een bak of paddock zien...... Dan zie ik snel genoeg of de beweging mij aanstaat en of ik er überhaupt nog verder naar wil kijken of op wil gaan zitten.