Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:18

Mogelijk wel, alleen je schiet er niks mee op :D
Klei is niet leuk om een goede doorlatende bakbodem te maken. Dan kun je beter kijken of je vergunning krijgt voor een dak op palen (open/doorluchtbak).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:56

Dat gaat 'm niet worden, helaas. Er is alleen plek in ons weiland en daar mogen geen bouwwerken geplaatst worden (ook geen schuine omheining voor een bak, recht wel).

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:59

we zitten op zandgrond en hebben de bovenlaag afgegraven, en dan een mengeling van zeezand en nog een andere soort zand erin gedaan. nu ligt de bak nog te zacht, wegens gebrek aan traktor om onze sleep te trekken is het nog een beetje behelpen. kostprijs viel goed mee: rond de € 1.000.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:39

Mijn bak is ook niet als bak gelegd. .meer als paddock met het doel dat het niet glad is in de winter..blubber en zwart zand word echt glad.

Bijkomend voordeel dat ie goed te rijden is en best " goedkoop" alhoewel 1000,- ook genoeg geld is

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:40

:wave:

Ik lees nog steeds mee naar al jullie handige tips, maar ondanks dat ik vakantie heb weinig tijd om te reageren :o

Tinky12, wauw, wat heb jij jouw plekje mooi voor elkaar!

Mag ik jou, en anderen, vragen, heb je wat gedaan aan de grond van de track? Ik zit ook de mogelijkheden te bekijken voor een soortgelijke indeling, maar omdat ik alles huur wil ik geen grote investeringen doen, en modder hou ik ook niet van :o . Puin wil ik niet omdat je dat erg lastig weer weg krijgt en ik een merrie heb die erg gevoelig op dr hoeven is (en nee, dat is niet te verhelpen).

Prikpaaltjes op een rechte rij; kwestie van eerst de draad spannen en dan paaltjes, vervolgens indien nodig opspannen? :Y)

Wendy gefeliciteerd! Wil je mijn jaarling anders lenen? Ik hoef nooit gras te maaien onder de omheiningen :')

Gave auto Kirr! :~

Karev, dacht dat jij heel ver weg woonde, maar blijkt best "dichtbij"; ik woon ca. 20 km van Stadskanaal, zag je reactie in een fotomeet topic van daar. Wat betreft je ontplof-Fjord is eerste wat in mij op komt ook voer, of anders vermindering van gehoor of zicht? Lastig... Zou ze trouwens best samen in de trailer durven zetten als je zeker weet dat ze elkaar niks doen. Mijn merrie van 1m51 ging met veulen van 6 weken ook in een 1,5 paards.

Rijbak is hier gekeerd, zandgrond, echt prachtige kwaliteit! Eigenlijk vrijwel altijd te rijden, dit was gisteren
Afbeelding

Lorette, ik heb dus een rechte omheining om de bak, weinig last van moet ik zeggen, maar de bak is 30 x 60, dus veel ruimte om te rijden.

Hier de paarden sinds woensdag weer 24/7 op de wei, gaat tot op heden goed, dus ik ben blij. Merrie is hoogdrachtig, vandaag 323 dagen, maar vorig jaar beviel ze op 324 en de keer daarvoor op 328 dus ik ben al aan het waken. Nare is dat ze volledig andere tekens geeft dan vorig jaar. Vorig jaar was opzwellende vulva binnen 6 uur een veulen, nu loopt ze al 2 dagen met een dikke doos ^) Maar vorig jaar spoot de melk uit de uiers, en dit jaar nog niet eens hars, grrrr. Vorige eigenaren zeiden van dr uier is sowieso onbetrouwbaar, het beste kijk je naar de banden, maar die zijn ook al 3 dagen slap... Dus ik kampeer lekker in eigen tuin. Is wel erg leuk wakker worden!

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:03

Caily verminderd zicht is ooit wel eens door me heen gegaan ja..toen ze als fjord over haar voerbak heen liep in de schemer...
van de week ging het best goed.

Gister weer minder. Stuk draven en ineens bam, op de rem en omdraaien..stond een vrij grote zuring bos...

Ze heeft ook een lange kuif en of dat dan mee speelt?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:50

Daan_O schreef:
De bedragen die ik hier zie voorbij komen, komen niet in de buurt van wat ik heb betaald voor mijn bak (meer dus) en dan zit je nog met een klote bak waar niet in te rijden is -O-

Nog geen nieuws over de discussie met de zandleverancier, er loopt nog het een en ander...

Heb je wel al alles betaald?

Bij ons was de bak half klaar en toen had "hij" het te druk om het af te maken.
Duurde zo lang dat we hebben gedreigd met het laten afmaken door een ander en hij geen geld. Hij was wel heel boos, maar het was wel redelijk snel af toen.
Volgens een medewerker had hij bewust te veel gepland en dacht dat hij er mee weg kon komen. Als hij niet eerder de omheining kon doen, was ik natuurlijk naar een ander gegaan en dat wilde hij voorkomen.
De bodem was toen wel klaar, maar kon de paarden er niet los in zetten, dus had wel wat haast.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:16

Mijn bak 25 jaar geleden aan laten leggen. Wat nu bak is was een groentetuin met een sloot er naast. Er moest ook nog een betonpad uit, daarmee zijn we de sloot gaan dempen. Daarna alles wat afgegraven werd hoppa ook de sloot in. Om de twee meter drainage in puin en grind, doek er over en zand. Destijds 17.0000 gulden voor betaald. Verkeerde zand er in, dus veel sproeien dan ging het wel, in de winter perfect. Toen een laag schors erin , dat heeft een paar jaar prima zijn werk gedaan , maar uiteindelijk was dat ook weg. Vier jaar geleden kokos er door heen laten frezen , was de voordeligste oplossing. Heb daar een hele mooie stabiele bodem mee gekregen.
Ik wil er geen tuft doorheen omdat de bak ook gebruikt wordt als paddock en je dan met de mestafvoer zit. Dan moet je de boel weer gaan scheiden en daar ben ik te lui voor.
Dit jaar laat ik weer kokos komen om bij te vullen, een keer frezen en aanrijden en dan hoop ik weer een paar jaar plezier te hebben van een goede bodem.
De drainage zou voor het mooie doorgespoten moeten worden maar het is zo lang geleden dat ik niet meer weet waar de buizen liggen. In de winter met heel veel regen kan er water in blijven staan, maar een geultje trekken naar de sloot en hij is weer prima.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:28

Ik heb momenteel een bak met onkruiddoek-problemen.
Die komt naar boven en ik heb geen 'gravers' staan.
Ik geef het waterwingebied de schuld: op een bepaald punt in de bak krijg ik 's zomers een heuse oase te zien met plantgroei en 's winters 'veert' dat stuk nogal.
Alsof je op moeras loopt, zeg maar. Desondanks de goedwerkende drainage.
Die leglijn van doek is inmiddels gespleten en komt dus omhoog.
Trekken met een voertuig gaat niet meer, dus alles moet nu met de hand.
Wegknippen van het doek is de oplossing natuurlijk niet en de waterwel kan ik ook niet weghalen...

Iemand hier ervaring mee, misschien? Heeeel toevallig?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:29

Kan ik je niet mee helpen MarvanTom....geen ervaring mee.

Caily...dank je :) We zijn er ook reuze blij mee hoor :j

We doen eigenlijk weinig aan de track...als de toplaag dichtgelopen is dan gaat er een frees overheen,paar x per jaar.Dan krijgt het onkruid ook minder grip...
Met "groot"onderhoud dus eerst de frees erover en daarna de sleep.

Verder slepen als nodig is en dat is het eigenlijk.Qua investering eigenlijk alleen een trekker,sleep en frees dus.Maar dat houd je in eigendom.

Hier mijn liefje aan het werk :D

Afbeelding

Prikpaaltjes....hmmm,ik doe om de 3 passen een paal prikken.Daarna draad erdoor en opspannen.Eventueel paaltjes op oog bijstellen.Voor een tijdelijke omheining doe ik wel om elke paal een extra slag,zo komt er minder druk op de palen omdat de kracht met opspannen is verdeeld.Voordeel is ook dat als je draad breekt,niet meteen je hele omheining op de grond ligt.

Eerst draad spannen is vaak niet handig,draad is erg zwaar over grote lengtes.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:24

Vandaag met het kleinste moppie gezwommen! Ze was de kleinste van de 4 maar Had ze allemaal onder controle!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:34

Ahhhwwww.... <3 Stoere foto's en stoer kapsel 8-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:45

Leuk hoor :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:52

Vandaag weer een stukje gereden sinds een half jaar denk ik.Beer had zijn turbo aanstaan dus been hoefde ik niet te geven.Bilspiertje aantrekken was voldoende :D
Hij is al ruim een jaar niet bereden en toch gewoon opstappen en wegrijden,heb zulke fijne paarden <3

Had ook erg naar z'n zin met zo'n ritje in het bos :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:54

Ahhh leuke foto's en wat een snoezig koppie zit daarop...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:17

Karev, misschien een idee om eens in de gaten te houden of het met het weer (wel/geen zon) te maken heeft? Dat kan bij verminderd zicht nogal verschil maken. Last van de toef. Je kan altijd eens vlecht erin doen om te checken, maar ik heb al vele Tinkers onder mn kont gehad en nooit ooit maar een waarbij ik twijfelde daarover. Ik vlecht de toef wel eens met warmer weer, maar heb er zelfs wel gehad die dat juist erg vervelend vonden en gingen gooien met hun hoofd.

MarvanTom, hier ook geen ervaring, maar kan je niet ophogen? Of zeg ik iets heel doms :o

Dank voor de toelichting Tinky12, zou er heel wat voor over hebben om mijn stuk zo straks te krijgen als die van jou. Trekker en sleep hebben we hier wel, frees durf ik niet zeker te zeggen. Maar ik kan altijd loonwerker eens bellen om te laten doen en als het bevalt verder kijken om zelf een aan te schaffen. Het stuk waar mijn paarden van de winter hebben gelopen is ook een soort track, maar dan om een vijvertje heen. Dat werd om sommige plekken behoorlijk modder, hebben voorheen belgen gelopen vernam ik. Dus die grond zit goed dicht. Moet alleen wel aan de grondeigenaar vragen of er wel gevreesd kan worden, want ooit was het camping, alle leidingen etc. lopen er nog, maar ik weet niet waar en hoe diep.

Draad kan je ook over de grond spannen en na het zetten vd paaltjes hogerop vast maken :)

Wat een klein schatje karev, die foto met het grote paard is leuk <3

Brave Beer!! Scheelt wat als ze gewoon een goede basis thuis hebben en altijd zelf vrij kunnen bewegen he, dan heb je zeker bij die koudbloedjes nog maar weinig 'bommetjes' gelukkig!

Ik ga maar weer eens richting mn tent, kan ik nog even in het licht genieten, moet even de hooibak verslepen en mn merrie wat hooi op de grond liggen. Hoop echt dat het wat wordt vannacht, was eigenlijk erg nuchter eronder, maar krijg toch een beetje kriebels, schiet nou op! Niet dat ik zo benieuwd ben naar de kleine, t zal heus mooi zijn en zeer waarschijnlijk zwartbont, maar moeders heeft nogal wat gemankeerd afgelopen jaar dus hoop echt dat haar oerinstinct nog werkt en er geen gekke dingen gebeuren. Plus dat ik over 2 weken weer moet werken. Ik hou totaal niet van stress, zou de kleine tegen die tijd graag gewoon samen met mams en de andere twee paarden zonder zorgen 24/7 buiten willen laten...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 06:28

Caily schreef:
Dank voor de toelichting Tinky12, zou er heel wat voor over hebben om mijn stuk zo straks te krijgen als die van jou. Trekker en sleep hebben we hier wel, frees durf ik niet zeker te zeggen. Maar ik kan altijd loonwerker eens bellen om te laten doen en als het bevalt verder kijken om zelf een aan te schaffen. Het stuk waar mijn paarden van de winter hebben gelopen is ook een soort track, maar dan om een vijvertje heen. Dat werd om sommige plekken behoorlijk modder, hebben voorheen belgen gelopen vernam ik. Dus die grond zit goed dicht. Moet alleen wel aan de grondeigenaar vragen of er wel gevreesd kan worden, want ooit was het camping, alle leidingen etc. lopen er nog, maar ik weet niet waar en hoe diep.

Draad kan je ook over de grond spannen en na het zetten vd paaltjes hogerop vast maken :)

Brave Beer!! Scheelt wat als ze gewoon een goede basis thuis hebben en altijd zelf vrij kunnen bewegen he, dan heb je zeker bij die koudbloedjes nog maar weinig 'bommetjes' gelukkig!

Ik ga maar weer eens richting mn tent, kan ik nog even in het licht genieten, moet even de hooibak verslepen en mn merrie wat hooi op de grond liggen. Hoop echt dat het wat wordt vannacht, was eigenlijk erg nuchter eronder, maar krijg toch een beetje kriebels, schiet nou op! Niet dat ik zo benieuwd ben naar de kleine, t zal heus mooi zijn en zeer waarschijnlijk zwartbont, maar moeders heeft nogal wat gemankeerd afgelopen jaar dus hoop echt dat haar oerinstinct nog werkt en er geen gekke dingen gebeuren. Plus dat ik over 2 weken weer moet werken. Ik hou totaal niet van stress, zou de kleine tegen die tijd graag gewoon samen met mams en de andere twee paarden zonder zorgen 24/7 buiten willen laten...

Oeh...leidingen zijn dan erg lastig.Hier is het gewoon altijd bewerkt geweest,gras,maïs,pompoenen en kerstbomen :P Geen leidingen dus.Dat is ook de reden dat we voor de graspaddocks de draad door de lucht hebben en niet in de grond..

Uhm...IJslanders zijn overigens geen koudbloeden hoor.Vergis je dan ook niet in het temperament van deze paardjes.Ze lijken vaak heel "sloom" in de omgang maar zodra je erop stapt gaat het IJslandes vuur branden en heb je een totaal ander paard.
Als er een ras temeramentvol is dat zijn het wel deze kleine paardjes :D
Je kunt ze het beste vergelijken met een sportwagen...laag bij de grond en extra versnellingen 8-)

Mijn vorige stalhouder heeft zich toen ook zo in mijn kleine Fax vergist,hij vond hem maar niets.Slome duikelaar...totdat we ze gingen beleren voor de kar.Hij had nog nooit een span zo snel beleerd en zo fijn mee kunnen rijden.Vol pit maar betrouwbaar.

Hier een geweldige merrie aan het werk...heerlijk dat je het tempo met geluid kunt regelen.Heb ik met die van mij ook.Uitermate geschikt voor de luie ruiter :o

Hier een hengst

Ze zijn harig...aandoenlijk,koel in de kop en betrouwbaar maar hebben zeer veel temperament waar je vaak pas achterkomt als je in het zadel zit.

Is er al een veullie uitgeplopt?? Spannend!!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:00

Whaa die gaat snel...zal vast fijn tijden maar vind het er altijd uit zien alsof ze stuk zijn hihi

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:15

Mooie dobberfoto's karev!

Tinky, lijkt mij wel tof om eens zo'n ijslander in tölt aan te voelen :))

Caily, is er al iets geboren?? Mijn oudere merrie is 10 juli pas uitgerekend, maar vorig jaar lag er ook zomaar eerder een veulen naast zonder teken, dus eind juni gaat de camera aan..

Vandaag samen met mijn vader de 2e helft van het houten hek neerzetten. Het knapt zo mooi op. Mijn moeder komt helpen met de palen bij de sloot, dan kunnen ze op het nieuwe stuk. Echt, wat heb ik een mazzel met zulke ouders!

Ook plannen gemaakt om ons eerste terras op te knappen. Overige deel van de tuin komt pas na de verbouwing van de bovenverdieping van het huis. Paarden kunnen daar nog mooi grasmaaien voorlopig :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:22

Zo'n tölt lijkt mij idd ook gaaf, ik vind die voorbeentjes ook zo mooi, zeker vol pit!

Ik dacht met Modena ook een brave rustige koudbloed gekocht te hebben. Nou ze is wel braaf maar echt niet sloom of rustig hoor. :=
Gisteren voor het eerst naar een fotomeeting geweest.... Een van de foto's die ik al heb:

Afbeelding

Echt trots op haar. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:29

damian23 schreef:
Hebben jullie slowfeeders of hooinetten op stal hangen. Ik zou eigenlijk wel een slowfeeder in stal willen hangen voor de nacht maar op de een of andere manier vind ik dat eng. Ik ben bang dat ze er in blijven hangen.

Jep, twee grote slowfeedernetten. Mijn paard is echt kampioen sloper/uitbreker maar heeft nog geen lompe dingen met de netten gedaan.

Ijslanders zijn geweldig! Zo'n power en zoveel werklust <3 Hier komt zeker een IJslander, ooit.. 5-6-7 juni is het weer Belgisch Kampioenschap Ijslanders, kijk er al naar uit!

Gipsy: mooie foto van Modena!

Het voordeel van paarden aan huis, mijn oudje kwam even ons tuintje maaien. Gluren bij de buren hoort daar ook bij natuurlijk O:)

Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:42

Ja ben er erg blij mee!

Haha wat een nieuwsgierig aagje, het lijkt "schone schijn" wel. :D Een beetje de buren begluren... :')

Uh oh mijn vriend stuurt net deze foto vanaf de paarden....

Afbeelding

Wat hier nu weer gebeurd is??? Gelukkig mankeren de paardjes allemaal niets. Het ligt echt aan die plek, er stonden al 2 palen omdat er al eens eentje scheef was gegaan... Nouja we lappen het wel weer op.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:45

Gypsy...mooie foto :j

Gets...altijd als er schade aan de omheining is lopen de rillingen over mijn rug...paardjes geen verwonding opgelopen??

Solleke...altijd fijn zo'n grasmaaier :D Die van mij zijn vanmorgen ook in de voortuin begonnen maar er is geen hekwerk om overheen te gluren.Hebben ze ook geen tijd voor,moet hard gewerkt worden :o

IJslanders zijn ontzettend leuk en veelzijdig :j Heb ook wel eens op sportpaarden gereden die inderdaad de race-tölt volledig beheersen.Het heeft wel wat als de hele meuk in galop zit en jij zit nog heerlijk in de tölt en rijd bijna voorop.Het is een heerlijke gang,een keer proberen en je bent meteen verslaaft aan het pannenkoeken maken :D (Als een paard in een goede tölt zit kun je pannenkoeken zeggen,je zit dan in een mooie 4-takt.)

Wat een kadootje vanmorgen,ben ik met de jongens bezig (lees:zij de tuin leegvreten en ik de boel opruimen :P ) zie ik 2 ree-bokjes bij mijn buurman in het maïsveld lopen <3

Afbeelding

Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:49

Zo jij bent snel met je fototoestel, gaaf dat je ze er zo opgekregen hebt!

Ja ik ga me dan toch afvragen he, hebben ze gewoon staan etteren om fluitekruid te plukken, of zijn ze in paniek/geschrokken geweest??? Eng idee... Vriendlief begon nu toch ook wel over een ip cameraatje dat hij bij de aldi gezien had, voor 50 euro kun je nog eens kijken of je zoiets aan de slinger kunt krijgen. Als het werkt kun je natuurlijk altijd een betere halen. Is misschien toch wel fijn, zeker omdat we ooit zelf ergens een weitje willen huren, als er dan geen toezicht is.

De paardjes mankeren gelukkig niets, geen wonden, of dikke/warme benen. Echt raar is het.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:27

Ja...blij met de foto's...heb alleen een andere lens nodig...heb er nu een van 28-200mm en ik wil naar de 300mm :o
Hmja...als ik mijn marathonwagen verkoop heb ik mijzelf beloofd :P

Hier inmiddels ook camera voor de jongens,kun je ze toch beetje in de gaten houden.