[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:08

Thnx, was al aan t zoeken naar 6/7 cm maas. Ga ik eens zoeken op die term!

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:18

HippoLogic schreef:
Ik heb net een muurbevestiging (easy loading hay hoop) gekocht. Iemand van stal kwam ermee. Haar paard verspilt enorm veel hooi (direct erop pissen en het dan laten liggen) en ze mocht dat ding ophangen en dat de stalhulp het vulde. Normaal moet je je eigen netten vullen.

De staleigenaar vond het zo'n uitkomst dat ze het mij aanraadde en nu hoef ik niet meer elke dag om de netten naar mijn paard (ze staat verder in volpension). Hebben jullie ook zo'n ding?

Ik heb er een video van gemaakt. Je moet je eigen net eraan hangen. Ik heb een met 1,5 inch mazen.
[ Video ]

Mijn bijrijder heeft zoiets zelf gemaakt voor mijn paard! Retehandig!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:03

Zou pvc buis gevuld met zand werken als frame?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:05

Otti1977 schreef:
Zou pvc buis gevuld met zand werken als frame?

Ik zou bang zijn voor breken als ze er eens echt flink aan sjorren, maar de ene pvc buis is de andere niet natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:27

Als je dikwandig pvc hebt zou het kunnen lukken, maar persoonlijk zou ik de gok niet wagen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:42

Ik zou pvc niet gebruiken. Als het stuk gaat en barst wordt het heel scherp. Als ik zie hoe ruw ze er hier mee omgaan denk ik niet dat t zou overleven.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:56

Jotoma schreef:
Mochten nog meer mensen een frame van steigerbuizen willen bestellen, ik zie net pas dat je via deze site kan bestellen zonder verzendkosten te betalen in deze maand (scheelt dus 25,- verzendkosten):
http://buiskoppelen.nl/steigerbuizen

Voor 14u besteld en hij wordt dezelfde dag verstuurd.

Jammer dat ik het niet eerder heb gezien, want ik heb ze dus bij een ander besteld. Had ik het geheel voor letterlijk de helft vh geld kunnen kopen. Auch.

Bedankt voor de tip Jotoma +:)+ . Ik heb een frame van houten balken (vond ik fijn werken, kon het helemaal precies passend maken zelfs met de ronding in de hoeken) en wil nog een frame maken. Dat wilde ik eigenlijk weer met houten balken doen maar mede nav jouw posts nu toch maar voor steigerbuis gegaan. Ik ben erg benieuwd.

Vraag me af waar ik het mee moet gaan zagen :') (heb het niet op maat laten zagen omdat ik het echt goed passend in de bak wil hebben en niet weet hoe groot de koppelingen zijn en hoe diep de buizen erin steken).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:04

Enige jammere is dat ze het nog niet verzonden hebben. Dus dat voor 14u besteld en volgende dag verzonden gaat niet op.
Op hun homepage staat 2-3 werkdagen, maar heb nog geen mail gehad dat t verzonden is. Ik vrees dat t er vrijdag dus pas is

Ook met de koppeling kom je exact op 3,37 uit.
Dus als voorbeeld: de uiterste hoeken van mn ibc zijn 92 cm. Daar moet dan een steigerbuis tussen en aan de uiteindes 2 koppelingen van 3,37. Dan heb ik een buis van 92-6,7=85,3 maar omdat je het moet afronden heb ik er dus 2 van 85 besteld voor de korte kanten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:18

Ik heb ook vandaag mijn bestelling geplaatst voor 3 IBC vaten, kon nog net zonder verzendkosten. Dank je wel nog voor de tip Jotoma!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:39

Oh top Suffie! Dat kan mooi uit.
Ik heb mijn laatste onderdeel gister ontvangen en mijn slowfeeder is nu helemaal vierkant ipv onderbroken.
Bij t vullen gingen er wel weer twee los. Dat stoort me wel. Met de hand aandraaien werkt beter dan machinaal. Maybe in de toekomst maar vast laten lassen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:41

Dan doe ik er maar meteen wat "lijm" tussen als de maten goed zijn...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:43

Wat voor lijm? Misschien werkt dat hier ook wel :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:09

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:25

top, haal ik dat morgen even bij de praxis :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:32

Jotoma schreef:
Oh top Suffie! Dat kan mooi uit.
Ik heb mijn laatste onderdeel gister ontvangen en mijn slowfeeder is nu helemaal vierkant ipv onderbroken.
Bij t vullen gingen er wel weer twee los. Dat stoort me wel. Met de hand aandraaien werkt beter dan machinaal. Maybe in de toekomst maar vast laten lassen.

Vandaag ook steigerbuizen besteld, maar hoop toch wel dat die niet iedere keer los gaan bij het vullen. Die van jouw is toch niet helemaal 'plat' vierkant ivm het kraantje? Gaan de buizen precies op dat stukje los?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:44

Afbeelding

Zo was hij, de koppeling links boven ging steeds los. Dus niet de korte. Om die reden heb ik nog een hele buis besteld om hem wel vierkant te maken, helaas liet hij nog steeds los bij het vullen. Ditmaal op twee plekken.
Mn man had uitgelegd dat je altijd iets speling houdt, ik kan het niet navertellen :')
Als ze eruit eten in de bak lijkt hij wel goed te blijven zitten, maar dat komt denk ik doordat de bak hem dan afsluit en het dan geen kant op kan.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:51

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:17

Niet aan beginnen! Visnet is véél te dun; wordt scherp (wondjes) en kan tussn de tanden gaan zitten.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:41

Ik kwam vorige maand op Equitana de hooizakken van Hay Playbag tegen.

http://hayplaybag.com

Afbeelding

Wat is jullie ervaring/mening van dit soort slowfeeders?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:49

Ik zag dat equiculinair ze ook verkoopt.
Persoonlijk vind ik het weinig meer toevoegen dan een goed net. Je haalt er zo te zien grote plukken uit, dus ik zou meer een voorkeur hebben naar een net.
Enige voordeel die ik zie is in geval van een stofgevoeligheid, dat het minder stoft bij het eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:55

Idd grote plukken, waarvan nog het nodige op de grond valt.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:09

Ik heb zo'n zak gekocht voor in de wei. Moet alleen nog een standaard fabrieken om hem neer te kunnen hangen. Ze zien er goed uit vind ik, maar moet ze nog in het gebruik testen. Ik gooi nu nog het hooi op de grond in de wei. Ook vind ik handig dat niet alles zeiknat kan regenen. Dat er grote plukken uitkomen vind ik niet erg, en van de grond eten ze het ook wel op. Ik heb twee weides en die liggen een stukje uit elkaar. Die zakken zijn wel eenvoudiger te verplaatsen dan een "echte" slowfeeder.

Ik geef ook niet onbeperkt hooi op de wei. Ze krijgen een keer per dag een portie en als dat op is doen ze maar knabbelen op het gras van de wei.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:45

eestheer schreef:
HippoLogic schreef:
Ik heb net een muurbevestiging (easy loading hay hoop) gekocht. Iemand van stal kwam ermee. Haar paard verspilt enorm veel hooi (direct erop pissen en het dan laten liggen) en ze mocht dat ding ophangen en dat de stalhulp het vulde. Normaal moet je je eigen netten vullen.

De staleigenaar vond het zo'n uitkomst dat ze het mij aanraadde en nu hoef ik niet meer elke dag om de netten naar mijn paard (ze staat verder in volpension). Hebben jullie ook zo'n ding?

Ik heb er een video van gemaakt. Je moet je eigen net eraan hangen. Ik heb een met 1,5 inch mazen.
[ Video ]

Mijn bijrijder heeft zoiets zelf gemaakt voor mijn paard! Retehandig!

Ik ven erg benieuwd hoe. Ik ben wel voor het zelf bouwen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:29

Het slowfeeder gebeuren is nog een beetje nieuw voor mij, maar nu ik mijn paardjes eindelijk bij huis heb, en alles lekker zelf in de hand heb, wil ik me er toch wat verder in gaan verdiepen. Heb 2 stuks bij Kramer gekocht om te proberen hooinet JULIA: https://www.kramer.nl/groot-hooinet-Jul ... ......V%3e

Hartstikke fijn/groot net, kan 12 kg in als het moet. Maar mijn paard (1,55 m) eet dit ding in een nacht leeg? Dus die krijgt niet meer zo'n volle versie :D Het Julia hooinet heeft dan wel wat grotere mazen van 5x5, maar ik wilde niet gelijk naar 3x3 gaan omdat de overgang te groot is en ze nog geen hooinetten gewend zijn. Al lijkt dat voor de hengst niet zo'n probleem. Mijn andere twee paarden (1,50 en 1,65) doen er gelukkig een stuk langer over, die staan bij elkaar en hebben samen precies zo'n zelfde maar dan 1 hooinet voor samen. Deze is zelfs s ochtends niet leeg.

Dus ik denk dat ik voor de hengst toch maar een 3x3 hooinet aan ga schaffen. Heb gehoord dat die van Equiculinair 1 van de beste zijn.

Dit is de X LARGE, is voor 10 à 14 kg hooi:
https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... e-418.html

Dus dan begrijp ik het goed - dat een paard van 1,55 - 1 net per dag mag toch (ong. 10 kg) (ik weeg ze altijd met een weeg/koffer/haak)
Maar als tie deze ook binnen een nacht op heeft, dan kan ik beter gaan voor iets kleiners waarvan ik er 2 koop zodat hij niet te lang zonder hooi komt te staan. (maar in zijn nieuwe leventje gaat tie ook dagelijks naar de wei *\o/* )

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:34

Ik weeg zelf nooit iets af..... 3 paarden en we hebben wisselende "systemen" soms rollen we er een hele baal in met een net van 3x3 cm maas. Soms los hooi in een palletbox met frame ook met 3x3 maas.... en heel af en toe nog een lange worst die we vullen met maas 2x2cm. Ook hebben wr die XL net van equiculinair die hangen we buiten op,

Je kunt ook kijken op www.fijnzadel.nl (barefoot site) bij kassakoopjes kun je slowfeeder bestellen van een maas van 2x2cm en zelf een zak of hooikussem van maken. Dat is het net dat we als worst hebben, vorig jaar heel intensief gebruikt (of al 2 jaar? Ik weet t niet meer) degelijke kwaliteit.