Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:10

granu schreef:
Margee schreef:
Granu is toch een handelaar in strokorrels???

[ Spring naar bericht ] Geplaatst: 27-01-12 20:36

Reacties: 5903
Bekeken: 89094

pmarena schreef:
- en who the hell is Granu nu eigenlijk , komt steeds over als een verkapte leverancier , hihi

zie vroegere post op dit forum,
een gebruiker van strokorrel voor kippen en voor bodembedekker in de tuin.

Misschien een gekke vraag, maar wat doe je als kippenhouder en tuinliefhebber in vredesnaam op een forum voor paarden liefhebbers.

Gini

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:35

Granu gebruikt strokorrel voor zijn kippen en in zijn tuin en daarom zit hij in dit topic. Kan je verder niet uit afleiden dat hij onterecht op dit forum zou zitten.
Ik snap dat niet al Granu's berichten gewaardeerd worden, maar nu moeten we ook niet op iedere slak zout gaan leggen. ;) Er is nog altijd geen toelatingscontract nodig om op bokt te zitten. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:14

Maar de ervaringen opgedaan bij kippen en een tuin kun je toch niet relevant vinden op een paardenforum ??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:26

Granu post vooral informatie over de strokorrels zelf, niet echt ervaringen. En wanneer hij dit wel doet, vermeldt hij duidelijk de kippencontext.
Ach ja, ik wil niemands advocaat zijn. Ik vind het gewoon zo gek dat mensen zich keer op keer op stang laten jagen door granu. Ik vraag me af hoe dat komt? Mis ik iets. :')

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:13

DubbelDun schreef:
Maar de ervaringen opgedaan bij kippen en een tuin kun je toch niet relevant vinden op een paardenforum ??

1. je leert nieuwe producten en merken kennen
2. je leert steeds wat over het product. er zijn ook forums over cavias op strokorrel, kippen op strokorrel, strooisel in de tuin, enz.
3. velen die denken veel te weten over strokorrel doen er goed aan ook eens andere forums te bezoeken en zo wat meer te weten te komen over strokorrel.
4. ik vind het heel relevant dat "strokorrel" niet bestaat, als je niet specifiek weet wat er in de korrel zit en hoe die gemaakt is, dan is het alsof u spreekt over een "auto" : is een merk X gelijk aan merk Y? Is een dieselwagen gelijk aan een benzinewagen?
5. Of het nu voor paarden is of voor andere toepassingen, tarwestrokorrel en koolzaadstrokorrel is een gans ander product, een korrel voor energie is totaal anders dan een korrel om te strooien, een 6 mm diameter korrel is een totaal ander product dan een 8mm korrel enz.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:36

En wat is dan de relevantie van jouw vraag over blanco zakken in dit verhaal?

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:09

@granu, de vraag van mirim komt ook bij mij op. En dan vraag ik me nog steeds af wat jouw doel is op dit forum. Wil je ons leren dat wij voor onze paarden alleen paardenstrokorrel moeten gebruiken en geen ernergie korrel? Dat lijkt me logisch, maar soms willen mensen experimenteren en daat gaat dit topic toch ook over. Over de ervaringen van anderen met strokorrel in een paardenstal.
Of gaat het toch om jouw (in mijn ogen) kruistocht tegen de merkloze korrel die uit het oostblok komt.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:44

mirim schreef:
En wat is dan de relevantie van jouw vraag over blanco zakken in dit verhaal?

Blijkbaar willen bepaalde handelaren geen blanco zakken meer verkopen en verkopen ze nu duurdere merkzakken
vandaar mijn vraag waar ik er nog kan vinden?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:16

Ik snap iets niet;
Een quote van Granu, Geplaatst; okt vorig jaar;
granu schreef:
madamX schreef:
Net als bij strokorrels zit er ook kwaliteitsverschil in houtkorrels, en daar betaal je naar. Standaard regel: goedkoop = meestal duurkoop (rotzooi).

Ik koop enkel product waarvan ik weet wat er in zit.

Ik koop dus nooit een blanco zak.

Als er problemen zijn, bewijs maar dat het van uw leverancier komt. Vraag maar eens rond bij mensen die blanco zakken hebben gekocht die geblokkeerd zijn geweest, ze worden moeilijk of niet teruggenomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:50

Uiteraard wil granu met deze vraag aantonen dat blanco zakken niet zo goed zijn. Gaan we dit topic echt deze richting uit laten varen? Ik ben misschien een zeur, maar ik zou het erg zonde vinden moest er nu een heksenjacht op granu geopend worden, want dan voorspel ik een slotje binnen 3, misschien 4 pagina's.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:19

Het is heel eenvoudig, je horizon wat verruimen kan geen kwaad.
Wat is er gebeurd :
Bij aanleg van bvb een autoweg, daar waar op- en afritten zijn, is kort na aanleg een grote kale vlakte te zien.
Er bestaat een technologie waarbij een mengsel wordt gemaakt van water, gras- en bloemenzaden en plantaardige vezel.
Dit mengsel wordt via een soort hogedrukspuit gespoten over de vlakte. De combinatie vezel/zaad zorgt er voor dat er geen erosie plaats vindt en een snelle ontwikkeling van gras en bloemen zodat onkruid minder kans heeft.
Vroeger werd vaak een soort houtvezel gebruikt.
Het is mijn verdienste geweest strokorrel aan de aandacht te brengen van deze mensen en stro korrel wordt nu ingezet bij bepaalde aanbrengers van deze producten.

Aan wat moeten deze korrels voldoen :
1. snel uiteenvallen in het water want de tank moet zo veel mogelijk keren per dag gevuld en geledigd worden.
2. geen lange vezels in de massa, anders krijg je verstopping in de hogedrukpijplijn.

Na kijken op diverse forums, o.a dit forum is duidelijk vastgesteld dat korrels die hoog verdicht zijn = energiekorrels, veel langzamer uiteenvallen, dus niet interessant voor deze toepassing.
Of de korrel van tarwestro of van iets anders is gemaakt is voor deze toepassing niet van belang, evenmin of hij donkerder of helder is
Waarom blanco zakken : door de doorschijnende zakken zie je het soort korrel : zijn ze hoog verdicht of niet en, meer belangrijk, zitten er veel lange vezels , strohalmen, tussen de korrels.
In papieren zakken of bedrukte zakken zie je dit niet zonder de zak te openen.

Deze verwerkers voeren vaak opdrachten uit voor openbare diensten, dit is dus lang voor uitvoering prijs opgeven.
Als nu plots geen blanco zakken, die goedkoper zijn, meer beschikbaar zijn, en men moet duurdere grondstoffen kopen, ja dan is men de sigaar.

Voila, dat is de uitleg

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:25

Je maakt mij alleen niet wijs dat zulke grote ondernemen hun visie en inkoop bepalen na het kijken in de zakken. Bij zulke grote uitgaven worden afspraken gemaakt met fabrieken. Deze afnemens hebben totaal geen belang bij hoe de producten elders worden verkocht.
Een mooi verhaal, maar voor mij is het nog niet duidelijk wat jij met blanco zakken ( je hebt het niet gehad over doorzichtige zakken. Blanco kan ook papier zijn en doorzichtig kan ook deels bedrukt zijn) wilt terwijl je voor die tijd zegt beslist geen blanco zakken te willen :?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:22

Ik volg dit topic al een tijdje aangezien ik sinds februari mijn eerste eigen paard heb en ik gekozen heb voor strokorrels op stal.

Heeft iemand ervaring met veranderend humeur van paard door strokorrel?

Mijn paard is sinds ik hem heb veel minder vrolijk/speels en vraag me af of het zou kunnen zijn door de strokorrels. Aangezien dit relatief gezien tgo stro toch donkerder is in stal + minder bezigheid (knabbelen van stro, hij krijgt wel voldoende hooi en 4à6u weidegang)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:27

Ik denk aan een winterdip! Wie krijgt die nu niet van dit rotweer....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:53

Je komt er snel achter door gewoon een tijdje de bodembedekking te veranderen.;-) Is dat de enige verandering of is hij op een andere stal gekomen?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:10

Hij heeft zijn hele leven op dezelfde stal gestaan, bij de fokker.
Nu staat hij bij 'mij' op stal. Hij was de eerste dagen onrustig maar nu staat hij kalm op stal. Wel altijd met zijn hoofd door het raampje, zijn neus in de buitenlucht.

Dus wat is er veranderd? Redelijk veel: nieuwe stal/omgeving/ruiter, andere bodembedekking, ander voer, meer bereden, anders bereden, meer buitenritten

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:36

crazygirl1 schreef:
Dus wat is er veranderd? Redelijk veel: nieuwe stal/omgeving/ruiter, andere bodembedekking, ander voer, meer bereden, anders bereden, meer buitenritten

Ik denk dat je hier zelf het antwoord al geeft.
Geef hem de tijd om te wennen. Mijn ervaring is dat het soms wel een jaar duurt voor een paard helemaal thuis is op een nieuw adres.
Als ik het zo lees zorg je al dat je paard voldoende te eten heeft en afleiding krijgt. Misschien is het mogelijk om hem 's avonds voor je naar bed gaat nog een beetje gewoon stro te geven voor de nacht. Ik doe dat ook bij een paar en dat bevalt mij heel goed.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 07:30

mirim schreef:
Je maakt mij alleen niet wijs dat zulke grote ondernemen hun visie en inkoop bepalen na het kijken in de zakken. Bij zulke grote uitgaven worden afspraken gemaakt met fabrieken. Deze afnemens hebben totaal geen belang bij hoe de producten elders worden verkocht.
Een mooi verhaal, maar voor mij is het nog niet duidelijk wat jij met blanco zakken ( je hebt het niet gehad over doorzichtige zakken. Blanco kan ook papier zijn en doorzichtig kan ook deels bedrukt zijn) wilt terwijl je voor die tijd zegt beslist geen blanco zakken te willen :?

Misschien best eerst eens rondzoeken op Internet naar hydroseeding, dan zul je zien hoe "groot" deze markt en ondernemingen zijn. En ik doe geen hydroseeding, ik heb gewoon deze ùensen op dit product stro korrel gewezen.
Onderwerp gesloten voor mij, als u nog iets wilt weten, gebruik mijn PB

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 07:34

Ik zeg niet dat ik niet in deze toepassing geloof....
Ik geloof alleen niet dat jij daarom jouw vraag stelde over blanco zakken. ;)

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:26

Ik vind het jammer dat dit topic steeds weer terug gaat naar de discussie over wel of geen blanco zakken. Ik heb nu drie keer een paar pallets strokorrels thuis bezorgd gekregen en ze zaten altijd in doorzichtige zakken zonder opdruk. Maar er zat bij twee zendingen (van hetzelfde merk) wel op iedere pallet een papier met volledige informatie over de korrels. Voor mij is dat voldoende en heb ik liever een scherpe prijs met deze info inplaats van mooi bedrukte zakken die natuurlijk duurder zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:45

Ja zeg, en het is ook maar iets waar je paard op pist en kakt, om het even heel bot te zeggen. :P

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:14

Zijn die dingen niet vele malen duurder dan stro ?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:30

Nee, strokorrels zijn niet vele malen duurder.
En je hebt minder werk en veel minder mestafvoer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:52

En neemt minder ruimte in dan stro opslag.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:04

Inderdaad de opslag scheelt ook enorm.