Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BoRo

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:25

Ik vind het zo raar dat mijn graas niet erg veel groeit. Voor de omheining is er een strook ongeveer 3 weken geleden gemaaid. Er is voldoende regen gevallen en warm genoeg geweest, toch groeit het nauwelijks.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:25

Ik heb zo`n platen ook en vind het niet warm worden. wat wel een nadeel is zijn condens druppels. In de vorige open stal had ik er geen last van, deze stal zzelf ook niet veel, maar bij de hooiopslag die dicht is komt er wel condens.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:28

Heb je wel gemest RoRo?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:30

_Penotti schreef:
Heb je wel gemest RoRo?

Ivm verstopping hoop ik van wel :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:31

:D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:49

Morning :) heb een hooooop bijgelezen.

Die omheiningen van Podo zijn echt zo ontzettend mooi!

Interessante discussie ook over de hoogte van hooinetten en heel interessant artikel ook. Ik zie vaak van die groene netten die je over aanhangers gooit (lijken ze op) gebruikt worden als hooi net of gewone hooinetten op de grond (of laag bij de grond aan een paal). Gaat dat altijd goed? Is er nooit een paard verstrikt geraakt in zo’n net met hoofd of hoef?

En nog even terugkomend op onze bult en de boomstronken. Hij zit niet bomvol met stronken gelukkig. Er zitten er wel een aantal in, maar het meeste is afgevoerd. Het grootste deel van de bult bestaat uit de oude graszoden die we kwijt moesten. We hebben de hele tuin ‘afgeschraapt’ zeg maar.

En ook bedankt voor de hooikilotipsperpaard! Handige tabel Marlies!
Denk dat wij vast zitten aan midi balen ivm de shovel. Geloof wel dat die ongeveer 500 kilo kan tillen, maar denk niet dat je ziet waar je rijdt met een dikke baal erop. Zal eens vragen. :D

Heb je een verklaring voor het niet groeiende gras BoRo? Bij ons gaat het met dit weer als een dolle.

Bijzonder zo’n wit musje [***]. Die heeft het diner bij de kippen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:02

Ja het is een lopend buffet voor de mussen. Zitten er dagelijks een stuk of 30 in de ren :D . Moet 2x per dag voer bijvullen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:04

@abfap: wat leuk die mus. Ik heb er nog niet eerder van gehoord. Vorm van Albinisme ??

@Olympia96/: ik gebruik niet die goedkope netten van de Aldi/Action , dus zijn veel te dun. Ten eerste trekken veel paarden ze snel kapot en ten tweede kan er een draad tussen de tanden komen.
Bij hele kleintjes moet je ook de maas klein nemen. Ik kan me indenken dat bij een maat van 6x6 er een mini hoefje tussen kan komen. Toen ik een veulen had lopen heb ik de grootste maat ook weggehaald.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:06

BoRo echt super mooie schuilstal en omheining zeg! Daar gaan jullie super veel plezier van hebben denk ik.

Wauw! Gaaf zeg dat witte musje.

Wat betreft het gras. Kan het zijn dat het misschien te kort is gemaaid?
Hier groeit het gras lekker! We hebben ook steeds buien deze dagen dus heb gisteren mooi nog even de kale plekken in het nieuwe weiland doorgezaaid.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:28

Nog een slowfeeder vraagje; iemand ervaring met maaswijdte 2x2 en tip voor een sterk net? Is alleen voor de shetlander.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:31

BoRo schreef:
Een paar foto's zoals beloofd!

[ [url=m/H9ftAc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PsikLY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sp7SzN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi zeg! Super chique die omheining. Hoe hoog is de omheining?

Schuilstal ziet er ook top uit zo!

[***], nog nooit gehoord van een witte mus. Super leuk!

Kojack, ik heb geen ervaring met het aanleggen van bodems voor rijbakken of longeerbakken, maar ik vroeg me wel af waarom je pas over minimaal een jaar een rijbak mag aanleggen?

Nog 12 dagen en dan krijgen we de sleutel *\o/* .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:32

@rover: Kijk eens in pmarena haar onderschrift.
2x2 wordt die van mij niet gelukkig van, maar heel erg boos :) maar die is dan ook wat groter dan een shet :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:33

Ik heb 2 tinkers en bij 3x3 is het net snel kapot van frustratie, 4x4 gaat fijn.
Maar hoe dat bij een shetje zit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:35

Ik heb ook 4x4 en eentje van 6x6 en eentje van 3,5x3,5, kleiner levert hier echt frustratie op. Dan gaat ze kappen naar het net en heel hard trekken. Slowfeeden is leuk, maar het moet geen 'paardje pesten' worden.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:38

Hallo

We hebben 4 stallen maar ze staan pas recht dus moet nog wat dingen inrichten. Zijn hier nog mensen die een stal hebben waar hun zadel enzo in hangt of is dit meestal in een kast?

Ben een beetje bang dat er vocht aan zal kunnen ?
Zelfde vraag voor de laatste stal hier wil ik graag hooi opslaan. Maar las hier iets ivm condens ?
Komt dit vaak voor dan ..

Als dak hebben wij van die ijzeren platen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:43

DubbelDun schreef:
Ik heb ook 4x4 en eentje van 6x6 en eentje van 3,5x3,5, kleiner levert hier echt frustratie op. Dan gaat ze kappen naar het net en heel hard trekken. Slowfeeden is leuk, maar het moet geen 'paardje pesten' worden.

Ik herken dat echt niet, bj ons geven fijnmazige netten echt geen frustratie op. Die van barefoot vind ik niet zo geweldig qua kwaliteit

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:44

Idifix schreef:
Hallo

We hebben 4 stallen maar ze staan pas recht dus moet nog wat dingen inrichten. Zijn hier nog mensen die een stal hebben waar hun zadel enzo in hangt of is dit meestal in een kast?

Ben een beetje bang dat er vocht aan zal kunnen ?
Zelfde vraag voor de laatste stal hier wil ik graag hooi opslaan. Maar las hier iets ivm condens ?
Komt dit vaak voor dan ..

Als dak hebben wij van die ijzeren platen.

Gewoon een zadelhoes eromheen doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:47

Ik heb mijn zadels in een stalen kast met slot.
Muisvrij. En ik heb er een vochtvreter in staan.
En deze staan dan ook nog in een ruimte die afgesloten is.
Deze ruimte is niet vochtvrij. Maar heb geen stof.

Op enkele metalen platen krijg je condens, heb je geïsoleerde sandwich panelen vind ik het wel mee vallen.
Maar het zal denk ik ook wel verschil maken of je eens een deur open hebt staan en het ventileert of niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:48

Als het vochtig is (wat een open ruimte is) zal leer gaan schimmelen en ijzeren delen roesten. Reden waarom ik mijn tack binnen heb liggen.
Qua stalindeling ben ik door de jaren heen steeds simpeler gegaan :)
Eerst netjes een voerbak en een drinkbak aan de muur. Nu voer ik op de grond uit een rubber bak en drinken gebeurt uit een metselkuip die ik om de dag schoonmaak en vul.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:45

_Penotti schreef:
Heb je wel gemest RoRo?

volgens de vorige bewoners is er in het voorjaar bemest.. Ik hoop dat het nog wel wat gaat groeien.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:00

Dais_ schreef:
BoRo schreef:
Een paar foto's zoals beloofd!

[ [url=m/H9ftAc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PsikLY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sp7SzN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi zeg! Super chique die omheining. Hoe hoog is de omheining?

Schuilstal ziet er ook top uit zo!

[***], nog nooit gehoord van een witte mus. Super leuk!

Kojack, ik heb geen ervaring met het aanleggen van bodems voor rijbakken of longeerbakken, maar ik vroeg me wel af waarom je pas over minimaal een jaar een rijbak mag aanleggen?

Nog 12 dagen en dan krijgen we de sleutel *\o/* .

Ahhh aftellen dus! Spannend!

De bak komt op de plek waar een vijver heeft gezeten. Het is nu al twee keer afgegraven en vlak gemaakt en het blijft inzakken. Als we nu een bak gaan aanleggen dan kan ik straks weer bezig omdat het inzakt en ben ik een hoop geld extra kwijt.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:02

[***] schreef:
Dat ziet er prachtig uit BoRo!!! Heel chique.

Caily dat is ook een mooie oplossing voor een huurweide toch?! Fijn dat de hengst wel lekker naar buiten kan zo.

Hier eindelijk wat regen van betekenis..... Ik hoop zo dat er morgen nog een dikke plens valt! Wij hebben echt nog heel weinig regen gehad de laatste weken. Krijg mijn schrikdraad paaltjes niet met goed fatsoen in de grond, zo hard is het.

Sinds een paar dagen krijgen wij (of nou ja, onze kippen) bezoek van een witte mus! Dacht eerst dat het een ontsnapte kanarie was, maar na wat googlen, bleek er zoiets als een witte mus te bestaan. Erg leuk!
Met een beetje moeite zie je hem/haar zitten op het uiteinde van de boomstronk. Hopelijk komt ie vandaag weer en kan ik een betere foto maken.
[ [url=m/TefPkl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat tof dat hij komt buren zeg!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:17

kojack schreef:
De bak komt op de plek waar een vijver heeft gezeten. Het is nu al twee keer afgegraven en vlak gemaakt en het blijft inzakken. Als we nu een bak gaan aanleggen dan kan ik straks weer bezig omdat het inzakt en ben ik een hoop geld extra kwijt.

Is het bij het vlakmaken ook aangetrild? Mocht dat niet het geval zijn, zou dat wel eens het probleem kunnen oplossen. Alles er weer uit en elke laag die je terug gooit aantrillen met zo'n speciaal apparaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:20

Hier is dat zo bij de plek waar we een boom of 5 hebben weggehaald. Wordt ook steeds meer een dal _O-
Nu gaan wij daar de poel maken uiteindelijk dus we lossen het anders op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:24

Dat dal hebben we hier rond het huis ook waar we bomen hebben weg gehaald, regelmatig aarde/zand bij storten en aanstampen is het enige wat helpt. Ooit moet het ophouden zou je deken :)