Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:02

Ah tikaaaaa! !

Mooi veulen! Wat voor kleurtje is het.
Thanx voor de felicitaties!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:08

Hier ook nog een keer feliciteren dan! :D Ritje nog gelukt?

Ik zag net de weersvoorpellingen voor rest van de week/volgende week... wheeeehh! Ik ben echt een optimist en bij ons kan het land echt veel hebben maar nu... nu ben ik er zelfs klaar mee!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:18

Gefeliciteerd, Palousa Boy! Daar gaat je nachtrust := .

Gisteren en vandaag werd en pokkeweer afgegeven. Moet zeggen dat het reuze meeviel. Hoop dat dat komende weken ook zo is....

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:19

Wij voerden lijnzaad ook ongekookt. Gewoon hele zaadjes, totdat alle mesthopen uit elkaar werden geplozen door de vogeltjes. Dan kun je je mesthopen dus bijna niet meer wegscheppen (valt tussen de mestvork uit, of je schept net zoveel zand mee). Dus toen de koffiemolen aan het werk gezet. Inmiddels staan de paarden 24/7 op de wei en laten we lijnzaad even weg.

Gefeliciteerd Karev, doublevv, PB en Lizy Y)(^)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:22

Maar als de vogels hele lijnzaadjes eruit pikken, dan worden ze niet verteerd, toch? Of begrijp ik t verkeerd?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:30

Deels niet nee. Was een extra reden om te gaan malen in de koffiemolen. Tot die tijd was ik daar te lui voor :Y)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:36

Nee niet gelukt kristel....het bleef regenen.

Ik voer gele lijnzaad. Hoef je niet te koken ivm blauwzuur. Ik maal ze in een koffiebonen maler. Anders komen ze er heel uit idd

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:43

Maar merk je dan wel iets aan je paard (betere vacht oid)?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 20:54

Gefeliciteerd met het mooie veulen

Wat fijn pb en lizy!

Zo'n soortgelijke constructie had ik ook in mn bakken? Maar bleef dus water in staan. Samen met de tegels een smerig stinkend goedje, niks voor mij.

Ik geef nooit lijnzaad dus geen idee.

Ik ben weer aan het werk, dat werd eens tijd :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:54

Ik merk niks extra's als ik het gaf

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:02

Tinky heb je dan niet dat er water in de ibc tank blijft staan op de bodem?
Ik heb ook zo'n tank staan.
Heb een stuk van de voorkant er uit gezaagd en toen een aanhanger net omheen bevestigd.
Nadeel is dat het lastig bijvullen is en dat het hooi achterin blijft liggen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 21:09

Bij tinky staat ie onder n afdak ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:11

ClaudiaHS schreef:
Tinky heb je dan niet dat er water in de ibc tank blijft staan op de bodem?
Ik heb ook zo'n tank staan.
Heb een stuk van de voorkant er uit gezaagd en toen een aanhanger net omheen bevestigd.
Nadeel is dat het lastig bijvullen is en dat het hooi achterin blijft liggen.

Ik heb gewoon gaatjes in de bodem gemaakt, die van mij staat nu nog wel gewoon in de regen. Het slowfeeder net hebben ze vakkundig gesloopt dus nu krijgen ze gewoon een bult kuil met veel stro en op is op :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 21:12

Maar dan heb jij denk ik een frame erom?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:13

Jammer Tamara! Morgen weer een kans. :P

Ik geef ook geen lijnzaad. Controleer de mest wel op zand maar zit altijd wel goed.

Ik ging net voeren en Beer was lekker van zijn hooi aan het eten en ik zette de roze voerschep van Pavo, je kent ze vast wel, even op zijn kont om een dikke dreadlock uit zijn staart te halen.. Beer kijkt achterom, grote ogen, echt helemaal achterstevoren naar bovenop zijn kont.. en hij schrikt echt zooooo knullig van die voerschep.. :') Helemaal door zijn achterhoeven, staart aan de kont geklemd en in de achteruit.. heb me echt kapot gelachen... :') Daarna hartstikke bang voor de schep terwijl hij normaal dat ding zowat opvreet als ik eraan kom want ja, er zit voer in. :') Soms denk ik echt dat die knol echt een afwijking heeft. :x

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:13

Caily schreef:
Maar dan heb jij denk ik een frame erom?

Ja want ik vul de bak volledig en dat past niet in een gewoon hooinetje. Leek me ook gewoon niet handig, maar misschien moet ik het eens overwegen.

Voor het slopen :P
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 21:16

Hihi ik bedoelde om de bak ivm waterafvoer. Ik had m zonder frame om de bak staan ivm klautetend aapje... eeh twentertje :D

Haha hilarisch kristel. Arme beer :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:18

Caily schreef:
Hihi ik bedoelde om de bak ivm waterafvoer. Ik had m zonder frame om de bak staan ivm klautetend aapje... eeh twentertje :D

Haha hilarisch kristel. Arme beer :')

Oww DAT frame :+

Ja zonder lijkt het me nogal slapjes, ik wil nog wel het plastic vast gaan maken om de buizen want nu zakt het naar binnen op sommige plekken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:36

Haha kristel geweldig! Wat een kneus die beer

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 06:33

Mag ik hier inbreken om enkele praktische vragen stellen over kosten en afmetingen weiland enz? :)

Wij hebben een huis gezien met wat grond erbij. Het weiland is 1500m2 en bij het huis zelf is dan ruimte voor aanleg van bak en paddock. Nu ben ik erg benieuwd hoe je qua bijvoeren uitkomt en de overige kosten. Ik heb zelf een paard. Er komt sowieso dan een pony bij voor gezelschap en de kinderen, waarschijnlijk onze oude c pony.
Mijn bedoeling is in de winter in de paddock/bak. Bij zomerdag overdag deels op de wei.
Heb eczemers dus teveel gras is sowieso niet wenselijk.

We moeten de woning nog bekijken dus de ondergrond is mij nog niet bekend.

Wat zijn jullie per maand kwijt aan kosten, waar moet je aan denken bij paarden aan huis?

Ik ga volgende week eerst gemeente bellen ivm info over vergunningen (buren hebben ook paardenbak dus dat scheelt denk ik al) en als dat goed klinkt maar eens de woning bekijken.

Ik heb vroeger altijd pony's op eigen weide gehad maar dat was op genoeg land voor 24/7 buiten hele jaar rond en toen reed ik recreatief in bos of gemeentebak dus dit is heel anders. Maar met het werk ervan hebben we dus wel ervaring.

Alvast bedankt voor jullie input!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 06:49

Opisop...spannend :)

1500m2 is erg krap voor een weiland,ik heb zelf qua gras bijna 2000m2 en heb 3 IJslanders.Ze staan maar een paar uur per dag op het gras maar ik mag ze ook bij mij buren parkeren.

Als je ze in de winter in een paddock wil houden is de afmeting van een kleine bak minimaal wenselijk,zo kunnen ze lekker wat scharrelen.

Qua ruimte vind ik een halve hectare het minimum voor 2/3 paarden maar er zijn hier creatievelingen die het met minder ruimte prima voor elkaar hebben :)

Overige kosten is lastig,is maar net wat je met je paard doet en welk hooi je kunt voeren.De kosten van hooi/stro zul je bij de lokale boer moeten informeren.Dat is afhankelijk per regio en pp.
Ben wel van mening dat de meeste paarden het goed doen op alleen goed ruwvoer/gras en wat extra vitamine korrel maar sommigen hebben wat extra's nodig en dat kun je alleen zelf bepalen.

Voor echt enkel de kosten kun je beter even kijken bij het topic:

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Die van mij eten niet zoveel...gok dat ik p/m een euro of 2025 kwijt ben voor 3 stuks...maar als je er een trekpaard bij hebt,gaan de kosten wat omgoog :+ :Y) :D

Kristel...Beer = held op sokken _O-

Zag mooie foto's voorbij komen en een nieuw veullie <3

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 07:19

Hihi Kristel, kan me voorstellen dat je hier hartelijk om gelachen hebt! :D

Er kwam nog een vraag voorbij over water in de ibc. Hier heb ik geen last van. Kraantje staat open en we hebben nog wat sleuven in de onderkant gemaakt.

Opisop, ik heb nog geen overzicht van wat het me kost. Paard 1 staat nu een maandje thuis en paard 2 3 weken.. Dus ik ben nog volop in de leerfase zeg maar. Ik heb me wel verbaasd over hoe snel je door je gras heen bent. Mijn stuk is ook niet zo groot. Ongeveer zo groot als jij beschrijft en dan is een paddock wel een must zodat je ze van de wei kunt halen.
Succes met het huis! Spannend hoor. Wel al een plus dat de buren ook paarden hebben!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:44

Ik heb 5 paarden (waarvan 1 Belg, die inderdaad de gemiddelde prijs wel omhoog brengt :D ), die voornamelijk op de paddock staan. Heb daar wel meer ruimte voor. Ong 5000 m2. Qua hooi ben ik zo n 250 euro per maand kwijt. Maar met allerlei poedertjes, dingetjes en wat er allemaal nog bij komt (DA etc) ben ik toch wel elke maand door mijn centjes heen. Toch wel rond de 700 euro, denk ik. Maar ik heb dan ook echt wel kneuzen staan.

Die Beer! Ik zie het helemaal voor me! _O-

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:58

Ik heb het Kraantje van de ibc ook open staan en hij staat iets schuin zodat het water ook die kant op loopt.
Frame heb ik er nog om anders zakt ie in.
Ben nog niet helemaal tevreden met m'n systeem.
Eigenlijk is het t mooist als ik er een schuin Schot in zet denk ik.
Dat het hooi vanzelf naar de opening zakt.
Heb geen schuilstal.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:02

Paddock zou voor 'snachts zijn, overdag in de bak en wat uurtjes op het gras puur voor het knabbelen. Die van mij stond altijd al 24/7 op de paddock en nu overdag op de wei maar afgelopen 7 jaar alleen paddock.

Maar poeh heey 2000 per maand? Eet je dan zelf ook gras zeker hahaha. Wat een geld zeg!