Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:00

DubbelDun schreef:
@fabster: ik ga altijd snel naar de chiropractor en als het me te lang duurt heb ik roze pilletjes op voorraad.

Al die zadelprobs ben ik dus voor geweest door eerst een Ortho-Flex en daarna/bij (vanwege toen nog 2 rijdbare paarden) de BM te kopen. Beide zadels hebben op alle paarden gepast en de BM past nog steeds.

Wassen doe ik nooit. 2 dagen een dekentje op met nylon binnenkant en ze is weer wit.
Van mijn oudje moest ik de staart wel eens wassen als ze weer eens aan de dunne was. Maar sinds ik die minder dik gemaakt heb kan ze hem weer optillen en wordt ie alleen van het zand vies.
Alles gaat hier om de week in de Cowboy Magic en daar moeten ze het mee doen :D

Hoe heb je die staart uitgedund? Mijn Belg heeft ook een enorm volle en zware staart. Met als gevolg dat er altijd mest in hangt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:01

Hier is het echt baggerweer.. pff.. kom ook uit Limburg op overigens.. of ja eigenlijk Duitsland net over de grens

Zadel ellende ken ik helaas ook.. Eerst een scheef zadel wat ik niet wist.. toen kocht k n zadel waarbij de kussens te hard en scheef waren.. en daarna maar een goedkoop 50 euro zadel voor tijdelijk maar die ligt er nog steeds op xD mijn paard kan echt in 1 jaar tijd zo n boommaat verschillen.. heel onhandig.. als hij wat invalt past t zadel niet meer, dat drukt dan op zijn schoft dus krijgt hij er n bontje onder.. maar als hij dan in de zomer weer voller is krijgt hij er weer drukplekken van omdat t dan te krap is.. Dus k ben echt telkens aan t checken hoe t zadel ligt.. en vanwege mijn gewicht vind k t wel belangrijk..
Eigenlijk staat n podium zadel op mijn verlanglijstje.. ben heel benieuwd hoe dat voor ons rijdt..

Op de haflinger ligt een westernzadel.. alleen heb k nooit western lessen gehad.. Dus ik rij er eigenlijk gewoon dressuur mee.. maar daar is het zadel toch niet echt fijn voor vind ik.. Wil in de toekomst voor hem een veelzijdigheid zadel erbij zodat ik ook wat beter dressuur en springen met hem kan doen

Mijn paard kocht ik als 5 jarige kwpn-er.. in de bak draafde hij echt heel hard of deed hij raar (bleek tolt te zijn).. galop niet eens getest.. maar ik was gek op hem en heb m ongekeurd mee genomen.. kwam er later achter dat t een draver was die kon tolten en pas n half jaar van de baan af was en eigenlijk gewoon nog niet omgeschoold was..
Ik zou nu nooit meer op die manier een paard kopen.. maar ik had het niet beter kunnen treffen.. het heeft me wat bloed zweet en tranen gekost maar ik ben helemaal gek op hem en kan lezen en schrijven met hem
De haflinger en shet kreeg ik er gratis bij toen k met mn vriend ging samenwonen haha.. die zijn eigenlijk van hem hoewel ik er voor zorg en eigenlijk alles ermee doe.. die 2 zijn ook echt mijn maatjes geworden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:02

@Fabster: rigoreus :D... ik heb alle haren die aan de achterkant direct onderuit de staartwortel kwamen er af geknipt. Dus de dekharen aan de voor/zijkant zitten er nog gewoon, maar hij wordt een stuk minder dik :D

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:05

Voor het oog heeft ie nog een staart dus haha

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:07

Zo beste woei hier, blij dat ik gisteren gereden heb.
Net even hooi bij gevoerd.

Wat vervelend al die lichamelijke kwaaltjes en ongemakken, hoop dat het mij bespaard blijft.
Luizen las ik iets over, die zijn goed te zien, net onder en tussen de manenkam.

Ook het zoeken van een nieuw paard, is heel lang terug voor mij, Tristan is dit jaar al 20 jaar bij mij. Ben nu wel aan het oriënteren voor een gezins pony, voor als mijn dochter de rijlessen erg leuk vindt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:08

Als je het niet weet zie je het niet eens :D

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:15

Zadels.... zal ik ook maar niet teveel in detail treden.... drama!

Mijn westernzadel ligt het mooiste. Was ook een zeer uitgebreide passervice en later zelfs nog een extra check na een paar weken rijden aangezien ze na het rijden vochtbultjes op de ruggengraat had.
Dat bleek aan het dek te liggen. Nu een super duur dek erop liggen en is er niks meer aan de hand.
Van de wintec helaas wel witte haren overgehouden die in de wintervacht goed te zien zijn.
Ben benieuwd hoe die er uitzien als ze straks weer van vacht wisselt.

Verharen zal dit jaar ook wel anders gaan bij Hjala, want die is naturlijk voor de helft geschoren en deken opgehad. Hopen dat het dan inderdaad een stuk minder is.

Pippin zal een drama worden met verharen. Wat een enorm dikke vacht heeft die pluizebol!

Ik had de laatste dagen wat problemen met Pip. Hij is super lief, leuk en echt nog een baby, maar hij gedraagt zich weer als veulen van Hjaal.... Hij drinkt af en toe (althans pogingen) maar niet zo vaak dat ik er meteen wat aan wil doen, Hjala laat het deels toe en groot deel ook niet.
Het alleen laten van Pippin is alleen lastiger. Hij moet gewoon opnieuw weer gespeend worden in de nieuwe situatie waarin ze staan.
Het is hier nog niet mega goed ingericht voor een mini pony. Dat geeft wat uitdagingen.

Staart en hele paard wassen gebeurd hier ook zelden.
Voor de keuring gaat ze helemaal. En ze is voor een groot evenement ook aan de beurt.
Staart alleen als hij vies is.

Hier waait het ook behoorlijk! ik heb ook de keuze gemaakt om gister te gaan rijden ipv vandaag. Geen slechte keuze!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:15

DubbelDun schreef:
kvulden schreef:
Cowboy magic is dat het zelfde als magic gel? Ik had net een flesje gehaald bij de welkoop.

Welkoop heeft geen CM, ik denk dat ze meeliften op een bekende naam ;)

klopt het lijkt er wel op, of het net als CM zolang werkt durf ik niet te zeggen, maar het werkt wel.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:29

Nou bij de ene shet zie je het overduidelijk. Die schuurt gewoon kale plekken en de ander schuurt gewoon een beetje.
In witte manen zijn ze wel redelijk goed te zien.
Onverwacht een plukje haren open spreiden.
Gauw kijken, want ze vluchten gelijk naar een warmer plekje.

Mijn shet thuis was elke keer nat op stal. Die kreeg jeuk van het zweten onder de dikke vacht.
Gisteren dus geschoren bij de hals/borst.
Nu eindelijk gewoon lekker droog.

Afbeelding

Nu is ze weer happy!
Ik wilde niet scheren, echter dierwelzijn staat voorop.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:41

Hier valt t qua regen nog mee. Stond net in vol ornaat regenpak buiten, maar het is al 2 uur droog.

Cowboy Magic werkt goed, maar dat spul van de welkoop ook. Maar wat ook hetzelfde werkt, is baby-olie. En dat scheelt echt heel verl geld! Voor nog geen 2 euro in de supermarkt. De CM gebruikt mijn dochter in hasr lange haar :D

Paarden kopen? Heb ik weinig talent voor, volgens mij. Mijn eerste was een shet. Ze is inmiddels overleden, maar ik wist echt niks. Heb mijn dochter (toen 3) erop gezet en mee laten rennen aan een touw. Ging goed, ok, pak maar in. Kwam bij een handelaar vandaan en bleek vanalles te mankeren. Bokte kindlief er steeds af en ik moest opletten of mijn knieschijven er wel in bleven zitten, want trappen kon ze goed. Tot ik het op een dag zó zat was, dat ik haar in haar baard heb gepakt en een enorme preek heb afgestoken over hoe we ons horen te gedragen. Sinds die dag was het de braafste ooit. Ging voor de slee, met de kinderen op pad en we leerde haar allerlei kunstjes. Supershet. Ze wordt nogsteeds gemist.

Fjordenruin mijn eerste echte rijpaard. Was al 18 en was heel gesloten. Toch viel ik als een blok voor m. Alhoewel iedereen het me afraadde (veel te oud, loop je op leeg), heb ik er nooit een dag spijt van gehad. Hij heeft me alles geleerd, had engelengeduld en nu heeft hij dat ook weer met de kinderen. Chef van de kudde, is hij. Hij wordt in mei 25.

En dan Sjaak, tja. Kocht hem met 3 maanden (stond op de pensionstal waar ik met de shet en fjord stond. Ik had zijn moeder ooit bijgereden, maar dat was geen succes. Waarom ik hem dan wel kocht? Echt geen idee. Wat zie ik daar mee af. Ook zo vaak gedacht dat dit ook echt veel te veel paard voor mij is. Maar jullie vergalen geven me goede hoop :j . Ik moet zeggen, dat het steeds beter gaat, dat ik m steeds beter snap. Hij wordt in mei 6, ik zit er op, maar naar buiten is een zelfmoordmissie. Maar goed, ik geef de hoop niet op. Ik leer echt ongelofelijk veel van hem.

Dan de Belg: ik ging verhuizen en de paarden konden aan huis. Vond ik nogal banketstaaf voor Sjaak, want die stond op pension bij leuke jonge maatjes en ik had alleen een bejaarde fjord en shet. Dus er moest een jonkie bij en ik was gek op Belgen. Had geen idee wat ik er mee miest, masr dat zag ik later wel weer. Gekocht op kleur en omdat hij uit Oostzaan kwam ( ik kom van oorsprong uit de Zaanstreek. Woon nu in Brabant en had toen best heimwee). Was een slechte koop. Deze heeft me echt zoveel geld gekost. Mankeerde altijd wat:darmen slecht hoefkraakbeen gebroken, knie gesloopt. Heel jammer, want hij heeft echt zo n goed karakter. Was zó onder het zadel, deed het allemaal goed, écht niet sloom en op je pinken te rijden. Maar hopelijk kan ik er deze zomer weer eens op.

En dan mijn fjordenmerrie. Tja, we hadden een aanwaai-welsh voor mijn dochter en die overleed. Ik wou er wel 1 bij, maar geen kleine. Want hier gaat nooit wat weg en dan is zij er straks uit gegroeid en stast er zo n kleintje hier te niksen. Keuze was tussen fjord, haf, tinker en ijslander. Het werd de fjord. Dit keer had ik iemand mee laten kijken, want ik heb een slechte hand van kiezen.....Nou, ook dat hielp niet. Ze bleek alleen gezellig als ze als gezelschapspony mocht (dat was ze geweest, vandaar veel te dik, IR, eczeem, beroerde darmen). Alles in contract laten zetten, dat ik dat allemaal niet wou, maarja. Dan staat ze al in de tuin.... Niet meer teruggebracht. En ik vind haar heel leuk.

En dan nog een andere aanwaaiwelshkruising. Ik wou geen klein spul meer, maar de merrie was voor mijn dochter niet te rijden. De instructrice had en een kleintje staan, waar ze wel vanaf wou. Deal gemaakt: blijft hier tot kind eruit gegroeid is, dan gaat ie terug. Onderhoudskosten voor mij, DA en hoefsmid voor haar. Hij staat er nu 2 jaar en het ziet er naar uit dat ie blijft <<)

Heb tussendoor nog een kruising Ijslander gehad. Dat leek echt super, maar bleek in de groep echt gevaarlijk. Bleef achteraf dat ze al 4 eigenaren in 1 jaar had gehad, arm ding. De opvang waar ik haar vandaan had, die meid kon lezen en schrijven met haar. Blijkbaar was ze erg eenkennig en heel stellig in wat ze wel en niet bliefte. Ze is teruggegaan naar die dame van de opvang en die zou haar houden. Maar haar ouders gingen scheiden, zij studeerde nog-dus geen geld- en de pony werd weer verkocht. Ik hoop dat ze goed terecht is gekomen, maar ik vrees het ergste....

Dus als iemand advies wil over aankoop van een paard; niet bij mijnzijn, want ik bak er niks van. := Maar wel blij met mijn kudde, hoor...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:44

Lastig met pippin. .houdt je bezig.

Is heb mijn shet ook geschoren vorig jaar. Toen stond ze in augustus al in een noordpool pak..werd het nog donders warm...dier over de kook...Dus maar deels geschoren. Halverwege de winter deken op..Na 2 weken kreeg ik een knauw toen ik de deken op wou doen. Dus afgelaten...ging prima.

Voordeel van die dikke woei is dat dat Regen front ook zo weg gewaaid is hihi...nu kan de wind het water wel doen verdwijnen. ?

Heb je cajra van Denise gekocht fabster?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:54

Luizen kun je zien. Kun je mijt ook zien? Rosie heeft toch wel jeuk volgens mij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:21

die graven toch meer gangetjes onder de huid was jeuk geeft?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:23

Mijt is alleen via microscoop te zien dacht ik

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:32

Als ik het vermoeden heb, behandel ik gewoon gelijk ze allemaal.
Ga het vanaf nu preventief doen. Pour On spul gekocht. Wel duur, Een collegafokker gebruikt het al jaren en was er erg over te spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:37

meggiemeg schreef:
die graven toch meer gangetjes onder de huid was jeuk geeft?

Ja, dat heeft de da mij ook weleens verteld. Volgens mij kan je ze met het blote oog niet zien.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:37

Ik heb ook altijd pech met paarden. Je leest hier op bokt perfect hoe het moet met alle keuringen etc. Maar ik heb 3 van de 4 paarden zonder keuring gekocht.

Andor kocht ik vel over been en voor het geld dat ik hem kocht, kon ik best een gokje wagen. Hij is overigens wel klinisch gekeurd of alleszins nagekeken door de dierenarts. Kende het longeren niet dus monsteren was moeilijk.
Amaro was een jaarling dus vond ik keuren niet aan de orde en ik geloof nog altijd wel dat hij de spat waarvoor hij is ingeslapen bij ons op de weide door extern trauma heeft opgelopen.
Buddy, tjah over een Shetlander die ik een week gratis op proef mag proberen doe ik niet moeilijk. Is overigens de gezondste van het stel.
En Ami, daar was ik vorig jaar bij aanwezig met de klinische keuring, ken heel zijn verleden, weet dat hij wat problemen heeft met zijn hoeven en af en toe een onregelmatige pas er tussen heeft zitten maar dat hebben ze laten nakijken op de kliniek waar ik ook weer bij was en de dierenartse zei supplement er in en rijden met die hap. Dus die heb ik zelf ook niet meer laten keuren en op dat bedrag pak ik mijn verlies wel.

Overigens nog nooit meer dan 1500 euro betaald voor een paard. Enkel Andor 2000 euro met hem terug te kopen maar dat is een verhaal apart :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:41

Voor mijt is een huidschraafsel nodig omdat ze net onder de huid leven.

Pfff...weet iemand een goed holistische dierenarts in de buurt van Steenwijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:46

Gaat het niet goed met Beer, Brenda? :(:)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:47

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:55

Wat een zeikweer is het hier weer... -O-

Tinky, niks ergs hoop ik??

Vliegje wordt weer brutaal, fijn hoor!

Zadels... Ik klop het af, maar ik heb zelf nog geen problemen met mijn zadel(s) gehad. Wel dat ik op een gegeven moment vond dat mijn dressuurzadel niet voldeed voor het betere töltwerk, maar toen heb ik heel snel een geschikte nieuwe gevonden. En die ligt nog steeds prima, laat het regelmatig checken.

Leuk om te horen hoe jullie aan je paarden gekomen zijn!
DubbelDun, dat is nog eens een gok, zo via internet!

AbbyBlues, ik zou zelf niet zo gauw een onzeker paard kopen als ik zelf ook onzeker kan worden.

Beterschap Fabster!
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:02

Ik heb een microscoop. Kan ik zo'n schraapsel zelf doen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:08

Mijten kun je trouwens iok met frontline behandelen. Werkt goed. Maar ik heb nog nooit mijten ergens anders dan in de sokken gehad. Bij mijn Belg is het een pipet per poot. Ook binnen een week van de jeuk af. Maar dan moet je geen waterplassen hebben staan, waar ze doorheen moeten. Ik vind die druppels echt een uitkomst. Die sokken wassen is echt een ellende hier. Dat doevik wel eens als het heel nat is en hij erge jeuk heeft. Maar dan wil hij eerst niet met zijn poot in de emmer, dan is eigenlijk de emmer te klein om zijn hele sok te wassen, dan wil hij zijn poot niet uit de emmer halen, dan loopt hij ineens weg met emmer en al aan zijn poot; alles over de grond....zucht. En een poot van een Belg krijg je echt niet zimaar van de grond, als hij niet wil. >;)

Nee, die druppels... <3

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:11

Ik las ook vlooien shampoo voor honden. Iemand van jullie dat al eens gedaan? Maakt het uit welke shampoo? Rosie heeft het bij de schoft.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 27-01-16 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:11

Ik moet er trouwens wel bij zeggen, dat sinds zijn darmen op orde zijn, hij veel minder last heeft van mijten. Dat geldt ook voor mijn fjordenruin trouwens. Sinds zijn darmen op orde zijn, nooit meer last gehad van luis. En in de jaren daarvoor was het elk najaar/winter raak.