Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:17

Gooseneck das een camper voor paarden _O-

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:35

Rivallalight, ik ben wel benieuwd naar de rubberematten die je op de stalwanden hebt. Ook naar de manier hoe je die bevestigd hebt.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:41

damian23 schreef:
Rivallalight, ik ben wel benieuwd naar de rubberematten die je op de stalwanden hebt. Ook naar de manier hoe je die bevestigd hebt.
Hierbij twee foto's. Eerst de "gewone stal", daarin zit de rubber mat ong. een meter hoog. Bevestigd met kunststof strips aan de boven en zijkant. Aan de onderkant staat de mat op de grond.
Afbeelding

En deze foto is van de stal van de merrie. Hier heb ik de mat verhoogd nadat ze allemaal gaten in het betonplex heeft getrapt. Omdat dit wel heel zwaar werd voor een kunststof strip heb ik hier een aluminium strip gebruikt aan de bovenkant (zijkant wel gewoon de kunststof strip)
Afbeelding

(De muren zijn niet altijd zo wit.. heb ze twee weken geleden opnieuw geschilderd ;) )

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:56

@RivellaLight: en heb je dit omdat het makkelijker schoonspuiten is ??

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:06

Nee, de matten dempen het geluid bij trappen tegen de wand (waardoor het gelijk veel minder "leuk" is om aandacht te trekken) en ze beschermen tegen verwondingen.
De andere optie was om de betonplex te vervangen (gaten in getrapt), maar zo zijn de stallen ook weer veilig/netjes en dit was een veel makkelijkere oplossing :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:38

Rivellalight, ik vind het prachtig!!

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:56

Zijn er hier bokkers die zelf een rijbaan hebben aangelegd/laten aanleggen?
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Welke bodem heb je?
Ben je tevreden?
(E.v.t de kosten)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:13

Wij hebben de grond gekeerd. Zit woudzand onder, dus perfect voor een bak. Heb enkele jaren terug wel kokos erdoor gedaan, maar dat is nu verdwenen. Was om in de winter minder blub te hebben en dat werkte perfect.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:16

Hier gekeerd Veluwe zand. Hij is nog steeds veel te zwaar (ligt nu 4 jaar).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:28

Ik heb ook de bodem omgekeerd en vlokken erdoor, baak is top te rijden zomer en winter, wel regelmatig slepen zodat de vlokken niet teveel bovenkomen en wegwaaien.

Kosten, met grondwerk, houten omheining en vlokken: 5000

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:53

Hier geel zand (vulzand) op zwart zand gekiept. Keren kon niet ivm puin in de grond. Is zomers mul maar met sproeien goed te doen. Totaal Plm 1000,- voor een 16/45 bak

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:56

Ik zit op zware kleigrond. We hebben de volgende opbouw: drainage, puin, stierenzand en all weather tuft. Kosten rond de 8.000

In het begin was ik niet tevreden omdat het te mul bleef (ik had die opbouw ook in de paddock en daar was de bodem perfect). Het zand draineerde toch te veel. We hebben er toen 5 centimeter fijn plaatzand door gemengd (€ 300,-) en nu ben ik erg tevreden.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:01

Kirrr schreef:
Diesel, f350 wordt niet gemaakt in benzine.
Mag bijna 6 ton trekken.
Voor ons was vooral het laadvermogen van belang ivm gooseneck, waarbij hij dus een stuk laadvermogen gebruikt en een ander stuk trekvermogen.

De Dodge 1500 had een 23liter verbruik op lpg met trailer.
Bij deze gaan we het niet eens bekijken. Zeker als hij moet trekken zal het wel redelijk wat zijn. Maar dat wisten we op voorhand. Voor goedkoop moet je het niet doen

Je mag mij ook altijd pb sturen rivellalight. Nooit slecht om zulke adressen te hebben.

Wendy, hard gewerkt! Moet ik ook nog doen onder de draad...

Mag ik vragen wat je aan verzekering betaald?
Hebben nu een f150 maar zijn aan het kijken voor iets groters ook ivm laad en trekvermogen. Krijgen jullie
gooseneck op de baan hier? Mij hebben ze gezegd dat ik deze nooit op de baan krijg in België?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 19:44

Hier gekeerde zandgrond met wat rijnzand erdoor, ligt tot hiertoe erg goed! Kosten €3000 voor 20x40

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:32

Hebben jullie slowfeeders of hooinetten op stal hangen. Ik zou eigenlijk wel een slowfeeder in stal willen hangen voor de nacht maar op de een of andere manier vind ik dat eng. Ik ben bang dat ze er in blijven hangen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:48

Jup. Een 3x3 maas aanhanger net. Hangt net boven de grond. Beide blote voeten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:33

Wij ook aanhangersnetten tegen de muur.
Kosten nog geen €4 per stuk en gaan niet snel kapot.
Hier hangen ze tegen de muur. Niet op de grond.
De gewone slowfeednetten hangen wel tot op de grond, geeft geen problemen.
Wel maar 1 paard met ijzers.

Wij kijken ook nog naar bodems. Gaan wel alles zelf doen. Zowel afgraven als eventueel draineren als zand halen.

Gooseneckvraag heb ik via pb gedaan!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 06:20

Ik heb ze zowel aan de muur als in een slow feeder.Jongens hebben blote voeten...

Dit is de inloopstal...

Afbeelding

En hier is de slow-feeder...hierin zit een net van 3,5 x 3,5 cm van de EJ :)

http://s296.photobucket.com/user/Tinky1 ... h.jpg.html

Afbeelding

Ik heb geen bak...als ik al een keertje rijd en ik wil niet naar buiten dan gebruik ik de hele baan...alles is zandgrond.
Alleen een frees/sleep en een trekker aangeschaft :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:02

Goedkope rijbakken zeg.
Die van mij was de laatste x met opknappen van de toplaag 5000,-
Maar de omheining en de onderlagen die lagen er nog. (20x40)
Ging dus een laagje af en daarna een laagje met zand en All weather tuft erbij.
Ben redelijk tevreden.
Het is geen 20000,- bak dus, daar mag ik niet mee vergelijken.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:27

Nou inderdaad, ik was aanzienlijk meer kwijt! Ook hier kleigrond, dus keren kan niet en zonder drainage is het hopeloos.

Tinky, mooi afdak! Gaan ze niet tegen de palen schuren? Wil ook zo'n schuilstalletje maar ben bang dat ze gaan slopen.

Kirrr, dikke bak zeg :P

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:58

De bedragen die ik hier zie voorbij komen, komen niet in de buurt van wat ik heb betaald voor mijn bak (meer dus) en dan zit je nog met een klote bak waar niet in te rijden is -O-

Nog geen nieuws over de discussie met de zandleverancier, er loopt nog het een en ander...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:04

Zo, ik ben weer bij! Ik las over paardennamen, zag een prachtige dikke bak (auto) voorbij komen en zag aanhangernetten aan de muur hangen. Verder veel over bakken gelezen.

Wij hebben goedkoop afvalzand (van dat gewone spul) via via kunnen overnemen voor alleen de transportprijs en de bodem is wat omgewoeld, daarna het witte/gele zand er op en ik kan eigenlijk altijd rijden. Alleen bij extreme regendagen is de bak nat maar nooit blubberig, het water ligt er dan op zeg maar want door het zand zit een klein beetje leem. Gisteren de bak gesleept en we hadden eigenlijk wat te lang gewacht dus in de hoeken is het iets mullig nu. De bak is ook hoger in het midden en loopt naar alle kanten wat af waardoor het water er dan afloopt. We hebben ongeveer 30 a 40 cm in dikte laten opbrengen en waren dus niet veel geld kwijt. :+ De bak fungeert ook als paddock en is 16 x 35 ongeveer. Precies het natste hoekje van de wei gepakt en met dat ophogen was dat probleem dus ook opgelost. :j

En mijn paarden heten Beer (Bjorn officieel en dat is Noors voor Beer en het is een Beer van een peerd) en Viola maar die noemen we altijd Viool(tje)

Wat een toestand met die leverancier zeg.. je moet wel gedulde hebben he.. poeh!

Is het bij jullie ook zo heerlijk groen nu? Wat een zaligheid na de kale winter!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:14

Mosh...Ik heb er inmiddels stroom op staan hoor...werkt goed,gister wilde Kjarni even lekker met zijn billen tegen een van de palen schuren.Hij werd gelanceerd _O-

Stroomdraden zitten nog niet permanent,wil eerst kijken of het zo goed is qua hoogte ed.Maar het werkt momenteel prima :D

Wat bakken betreft,ik rijd gewoon te weinig en ben ook geen bakrijder.Voor mij dus niet interessant om daarin te investeren.
Het zal enorm schelen in prijs wat grond betreft.Zandbodem is hier al super om te rijden,alleen wat stoffig als het droog is maar dat is met sproeien simpel te verhelpen.
Kleigrond is wat dat betreft een drama...

Nog steeds geen resultaat Daan?? -O-

Hier ook lekker groen,de jongens hebben net de moestuin gekortwiekt en gaan morgen aan de voortuin beginnen.Ook staan ze al lekker een paar uurtjes bij de buurman in het weitje...over 2 dagen ook wel klaar denk ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:48

Wij hebben de boel ook laten keren. Was geloof ik 600 euro. Is in de zomer weinig mee aan te vangen maar in heel natte periodes als de hele wereld verzuipt heb ik een perfecte bak.
Ik wijk heel vaak uit naar mijn weiland, het bos, het clubterrein of de bak bij de buren. Als al die alternatieven te nat worden is mijn eigen bak perfect. Voor mij een prima situatie dus.
Ik ben dus inderdaad een rare wedstrijd ruiter die bijna nooit in de bak traint. Straks met mijn jonkie wel even kijken hoe ik dat ga doen. Of hij zich ook gedraagt in de wei. En anders heb ik altijd nog de optie om de bak wel te sproeien.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:50

Ik vind het interessant om te lezen wat voor een bak jullie hebben. Wil heel graag nog een bak bij huis! Maar helaas weinig budget en wij zitten op verschrikkelijke kleigrond. Ik denk dat grond keren hier niet mogelijk is. -O-