[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:04

Jets schreef:
De staleigenaar heeft dit vandaag gefixt met een aanhangernet van de action :)


[ [url=m/QgsTf9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoop voor je dat die constructie het langer uit houd dan hier. Het aanhangernet strak spannen resulteerde in gaten na de eerste nacht -O-

Ik wil nog wel kijken of een echt ruim net hier nog wil werken.

Jets

Berichten: 3561
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:16

Oh wat zonde! We hebben het net hier al vastgehad aan een hek en met elastiek bevestig aan de bovenrand van de bak, beide heeft ie al overleefd :)

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:22

Jets schreef:
Oh wat zonde! We hebben het net hier al vastgehad aan een hek en met elastiek bevestig aan de bovenrand van de bak, beide heeft ie al overleefd :)


Dat overleefde het inderdaad ook langer hier, toch zeker een paar maanden tussen 2 bomen.
Strak in de bak overleeft nog niets het nu maar een ruim net vinden is nog best een uitdaging eigenlijk.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:50

GDG schreef:
Jotoma schreef:
Zojuist de steigerbuizen ontvangen, alvast een foto van voor en straks een van als die af is :D
Bijkomend voordeel: alleen die buizen wegen samen al 9 kilo, dus dat drukt t in elk geval goed naar beneden.


[ [url=m/WBr3OH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben heel erg benieuwd of het frame zijn vorm een beetje blijft behouden, zo met 1 onderbroken zijde. Mocht het niet werken dan zou ik het frame door laten lopen en een heel ruim net erover spannen. Door de ruimte van het net kunnen ze dan toch bij het hooi naast het kraantje. Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen.


De eerste nacht is overleefd. Waarom denk je dat t zn vorm niet behoud? Hij is met schroevendraaier vast geschroefd en er zitten kettinkjes tussen, dus eigenlijk kan t geen kant op.
En ik speel een beetje vals door er overheen nog een hooinet te plaatsen, die met een paar uur op is. Maar dan zal hij dus eerder aan de hele kant eten
Idd als dit niet werkt maak ik m idd heel.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:17

Jotoma schreef:
De eerste nacht is overleefd. Waarom denk je dat t zn vorm niet behoud? Hij is met schroevendraaier vast geschroefd en er zitten kettinkjes tussen, dus eigenlijk kan t geen kant op.
En ik speel een beetje vals door er overheen nog een hooinet te plaatsen, die met een paar uur op is. Maar dan zal hij dus eerder aan de hele kant eten
Idd als dit niet werkt maak ik m idd heel.

Omdat er veel meer speling is voor torsie en buiging door die ene open zijde. Maar ik zie daarbij ook mijn eigen paarden voor me die zo hard lopen te sjorren dat ze héél veel stuk krijgen. Soms denk ik dat ze het als hun missie zien om mij bezig te houden door zoveel mogelijk te slopen :') . Misschien heb jij een gewoon of bescheiden paard, dat scheelt al een berg natuurlijk :D .

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:34

Oh zo whaha! Nee, die van mij is ook niet bescheiden, dat is wel beter geworden sinds t onbeperkt staat. En t net hangt natuurlijk behoorlijk los.
Ben benieuwd :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:02

Jotoma schreef:
Oh zo whaha! Nee, die van mij is ook niet bescheiden, dat is wel beter geworden sinds t onbeperkt staat. En t net hangt natuurlijk behoorlijk los.
Ben benieuwd :)

Ik heb een kuubskist (zo'n ding is best zwaar), daar zit een frame in met een heel ruim net, maar die kist wordt hier nogal eens van de grond getild omdat een pluk blijft hangen :') . Dan staat er best flink kracht op het frame (die plankjes die ik hierboven bij Jets zag zouden het bij mij dan ook geen dag houden).
Maar ik heb zelf geen ervaring met steigerbuizen, dus ben erg benieuwd hoe het systeem zich bij jou gaat houden.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:05

Afhankelijk van hoe ik het net bevestigde zonder frame, kon dat hier ook gebeuren. Ibc vat is 35 kilo en dan nog 50 kilo aan grindstenen erin.
Hij zit nu vol met stro en er komen losse netten hooi op. Sinds t er onbeperkt staat eet hij echt wel een stuk rustiger, dus ik denk dat t wel goed gaat.
Met hout of cv buis dacht ik dat t om zou buigen, dat verwacht ik hier niet mee :)

Jets

Berichten: 3561
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:56

Azmay schreef:
Jets schreef:
Oh wat zonde! We hebben het net hier al vastgehad aan een hek en met elastiek bevestig aan de bovenrand van de bak, beide heeft ie al overleefd :)


Dat overleefde het inderdaad ook langer hier, toch zeker een paar maanden tussen 2 bomen.
Strak in de bak overleeft nog niets het nu maar een ruim net vinden is nog best een uitdaging eigenlijk.


Hier is alles nog steeds heel :D

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:09

Afbeelding
Afbeelding

Moest vandaag een koppeling opnieuw vastmaken en ik heb t net toch helemaal strak gespannen, het werd anders te moeilijk om stro uit te krijgen.
Verder erg tevreden over :)

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:53

Ik had toen ik CV buis gebruikte ook hoekkoppelingen. Die raakte bij mij ook steeds los. Vandaar dat mijn vriend het frame nu gelast heeft.
Het frame van steigerbuis bevalt hier heel goed. Het maakt niet veel meer herrie dan het houten frame maar hij is wel zwaarder dus de paarden tillen hem minder makkelijk omhoog. Frame nummer 2 is daarom nu ook in de maak

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 02:09

Ik heb net een muurbevestiging (easy loading hay hoop) gekocht. Iemand van stal kwam ermee. Haar paard verspilt enorm veel hooi (direct erop pissen en het dan laten liggen) en ze mocht dat ding ophangen en dat de stalhulp het vulde. Normaal moet je je eigen netten vullen.

De staleigenaar vond het zo'n uitkomst dat ze het mij aanraadde en nu hoef ik niet meer elke dag om de netten naar mijn paard (ze staat verder in volpension). Hebben jullie ook zo'n ding?

Ik heb er een video van gemaakt. Je moet je eigen net eraan hangen. Ik heb een met 1,5 inch mazen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 09:05

Ziet er mooi uit! Ze kunnen m niet zelf lostrekken?

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:30

Hallo allemaal, ik heb sinds een paar dagen ook een slowfeeder. Niet omdat mn paarden minder snel moeten eten of wat dan ook, maar meer omdat ik het hooi niet meer op de paddock in het zand wil leggen. Ze gaan er doorheen lopen, lopen het in het zand en eten het daardoor niet meer op, zodat het gaat rotten in de bodem.
Ik ben over dit systeem heel tevreden tot nu toe! Er ligt nog wel een staaldraad mat in. Mn paarden lijken hier heel voorzichtig mee om te gaan en ik heb ze nog niet met hun tanden eraan gezien. Ik heb wel de optie genomen om er bijv hooizakken aan de bodem te kunnen bevestigen. Een frame met een net er tussen behoort ook nog tot se mogelijkheden.
Ik lees hier veel over netten, maar zijn er ook mensen die al lange tijd gebruik hebben gemaakt van gaas en hoe is dat bevallen? Ging dat wel of niet goed met de tanden?
Afbeelding
Afbeelding

Ik zou de mazen eigenlijk nog groter willen, zodat ze er echt doorheen kunnen eten, maar de mat het hooi wel in de bak houdt als het waait.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:44

Als de mazen te groot zijn trekken ze er grotere plukken uit die dan weer op de grond vallen. Hier doe je dus het idee waarom je uit de bak voert teniet.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:54

Hmm ja dat risico is er dan weer wel idd.... deze mazen zijn iets van 7.5 bij 7.5. Kleiner zou het dus oog niet moeten zijn. Mensen ervaring hiermee?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:56

Ik heb zowel 7,5 als 10 en ik zou die van 10 ook graag vervangen door 7,5. Daar eten ze vlot genoeg uit zonder dat de tanden er onder lijden en bij 10 gaat het té snel en knoeien ze meer.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:59

Oké, bij jou dus geen slijtage aan de tanden. Dat is goed nieuws.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:51

Hallo,
Ik wil een slowfeeder gaan aanschaffen voor mijn pony. Het zou dan voor in de box zijn dus ik zoek eentje die lekker groot, sterk en aan de tralies van de box kan worden opgehangen.. Iemand die een goede weet? :D

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:37

thoranLOVE schreef:
Hallo,
Ik wil een slowfeeder gaan aanschaffen voor mijn pony. Het zou dan voor in de box zijn dus ik zoek eentje die lekker groot, sterk en aan de tralies van de box kan worden opgehangen.. Iemand die een goede weet? :D

Wie moet hem vullen en wat mag er van je stalhouder?

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:47

tamary schreef:
thoranLOVE schreef:
Hallo,
Ik wil een slowfeeder gaan aanschaffen voor mijn pony. Het zou dan voor in de box zijn dus ik zoek eentje die lekker groot, sterk en aan de tralies van de box kan worden opgehangen.. Iemand die een goede weet? :D

Wie moet hem vullen en wat mag er van je stalhouder?


Ik moet hem vullen, en hooinetten mogen. Sorry was niet helemaal duidelijk dat ik slowfeeder hooinetten zoek/bedoelde.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:32

Mochten nog meer mensen een frame van steigerbuizen willen bestellen, ik zie net pas dat je via deze site kan bestellen zonder verzendkosten te betalen in deze maand (scheelt dus 25,- verzendkosten):
http://buiskoppelen.nl/steigerbuizen

Voor 14u besteld en hij wordt dezelfde dag verstuurd.

Jammer dat ik het niet eerder heb gezien, want ik heb ze dus bij een ander besteld. Had ik het geheel voor letterlijk de helft vh geld kunnen kopen. Auch.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:29

Dat is balen. Wel een hele mooie aanbieding nu, want die verzendkosten hakken er idd aardig in. Als ik snel reken voor de grote bak zou ik op ong 16 euro komen voor een 42 mm omlijsting en 12 euro voor 33,7 mm

@jotoma: welke dikte heb jij ??

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:55

33,7 en dat is me bijna nog een slagje te groot. Maar die ander vind ik te klein.
Ook fijn dat hij dan minimaal 9 kilo is, voor mezelf best zwaar, dus zwaarder zou ik hem ook niet willen met vullen.

Wat wel balen is, ik had grotere mazen gemaakt omdat het alleen als functie heeft om het in de bak te houden. Nu dus te groot geworden (8x12cm maas) waardoor hij alles eruit plukt en op de grond gooit. Leuk speelgoed.
Op naar kleinere maas.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:57

Je kunt ook een bagagenet kopen (of een echt hooinet) met mazen van 6 cm. Die maak je makkelijk vast rond het metaal en dan heb je ook een goede slowfeeder die niet al te 'slow' is maar toch het knoeien beperkt.