Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjarett

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:10

Ik gebruik ze in sommige stro stallen als onderlaag. Dan gooi ik een zak of drie op de bodem op de plaats waar geplast wordt. Na een week is dat helemaal verzadigd en haal ik het eruit. Dit helpt echt om de stro stal droger te houden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:56

mirim schreef:
Sorry, maar dit zegt mij vrij veel over jouw stalonderhoud....... De koeien mogen in de paardenstront staan ?????????

Kan wel zien dat jij geen verstand hebt van de rundveehouderij. Er zijn inmiddels honderden stallen in Nederland waar of paardenmest of dikke fractie van rundveemest in de boxen ligt, zodat de koeien lekker zacht kunnen liggen. Juist omdat het mest is geeft het weinig problemen. Paarden en koeien "bijten" elkaar niet en het zorgt ervoor dat de koeien juist veel minder problemen hebben met het uier en klauwen.
Zaagsel geeft vaak Klebsiela besmettingen met warm broeierig weer en daar is geen enkele behandeling tegen gebaat, behalve afvoer. Als je dat een keer van dichtbij hebt meegemaakt, wil je graag wat anders in je ligbox.
En voor ons niet het belangrijkste, maar wel een mooie bijkomstigheid: de mest is gratis!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:05

Op de stal waar ik stond hadden we ook strokorrels! Wij vonden het altijd erg fijn!!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:20

Ik moet eerlijk bekennen dat ik iets minder tevreden ben over strokorrel in mijn situatie. Voor buitenstallen (en dan bedoel ik echte buitenstallen) is het bij vochtig weer eigenlijk niet te doen.
Ik strooi nu dagelijks een zak bij en nog is de stal vochtig (of beter gezegd: nat). Alles koekt zo snel aaneen. En ook als het dan overdag een beetje opdroogt blijft het toch nog erg aan elkaar geplakt. 1 dag niet fatsoenlijk kunnen uitmesten is een kleine ramp, dan kan ik de dag nadien eigenlijk alles er wel uit halen.
Ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind om van strokorrel af te stappen, want in de zomer is het echt hemels. Maar voor de winter/lang vochtig weer ga ik iets anders moeten verzinnen.

Ik vroeg me af of ik de enige ben die het toch moeilijker heeft met de stallen proper houden nu?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:23

ik ben er nog steeds blij mee, maar meer om gebruikersgemak dan voor kostenbesparing, dat is het zeker niet

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:28

Ben ook nog steeds tevreden en nog steeds bezig met de zakken die ik overgenomen heb. Heb er nu geloof ik nog 5 liggen. Maar van de zomer hou ik gewoon alleen stro. Wil alleen zeer waarschijnlijk volgende winter wel weer doen, maar dan even kijken hoe ik een hele pallet kwijt kan.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:06

Toch weet ik niet of het ook niet kostenbesparend is.
Als je de mestafvoer( het scheelt bij mij meer als de helft of ik stro of strokorrels gebruik) de uren werk ( een strobox uitmesten is arbeidsintensiever) berekent kom ik met strokorrels niet zo gek uit. En je hebt daarnaast een veel grotere opslagruimte nodig voor stro dan voor een pallet strokorrel.
De strokorrels zijn vrij constant van kwaliteit...en dat kan ik van stro niet zeggen. Dat is per jaar, maar ook per baal nogal verschillend.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:22

Bij ons op stal kunnen we kiezen tussen vlas of strokorrel. Het ene paard staat netter op vlas, maar de mijne doet het veel beter op de korrel. Als ik een bescheiden laagje weg leg, uit elkaar gevallen zo'n 10 cm houdt ze d'r stal erg schoon. Ik hou het hoekje achterin waar ze poept vrij zodat ik dat elke dag weg kan scheppen, 1 keer per 3 dagen haal ik de natte plek weg en 1 keer in ongeveer anderhalve week gaat er een nieuw tonnetje bij (tonnetje is in totaal 21 kilo, de korrels zijn in een silo gespoten, vandaar deze verpakking). Wel liggen er rubber matten onder.

Als ik een dikkere laag neerleg maakt ze het veel sneller vies, mede omdat ze veel draait in de stal loopt ze alles naar achteren. Ik maak ze trouwens niet nat als ze er in gaan :) Welk merk het precies is durf ik niet te zeggen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:13

Bromfiets dat klinkt interessant dat de korrels bij jullie in een silo zijn gespoten. Ik heb hier een groot deel van het jaar een silo leeg staan.
Kan je aan meer info komen over wie dat zo bij jullie levert?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:34

Een tijdje terug schreef ik dat ik van Zeolite ben overgestapt naar Strovan.
Ik kreeg een reactie van iemand (weet niet meer van wie) met de opmerking of ik het het prijsverschil waard vind.

Nu dus een korte update: ik ben zeer tevreden over de Strovan-korrels. Vind ze een stuk fijner, ik hoef minder snel bij te strooien en de stallen blijven langer droog. Ik ben er dus zeer tevreden over, ook prijs-kwaliteit omdat ik een stuk minder gebruik dan bij de Zeolite-korrels.
Wat mij betreft een aanrader!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:07

Ik denk dat je pas met zekerheid kunt zeggen of er een verschil is tussen de korrels als je ze onder exact gelijke omstandigheden gebruikt.
ik meen me te herinneren dat je nog iet zo heel erg lang geleden bent overgestapt?
Doordat we een hele lange natte periode hadden en nu een droge koude periode kun je denk ik geen goed vergelijk maken. Ik merk dat mijn boxen nu, met deze droge kou, ook droger blijven dan een paar maanden terug. En ik gebruik eenzelfde product van eenzelfde levering.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:29

Sjarett: Ik ga het voor je navragen :) Het is geen bekend merk, dat weet ik wel.

De korrels die wij gebruiken moet je erg nat maken voordat ze uit elkaar vallen, dan nemen ze veel minder vocht op. Ze vallen wel makkelijk uit elkaar als je (of paard) er op staat.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:14

bromfiets schreef:
Sjarett: Ik ga het voor je navragen :) Het is geen bekend merk, dat weet ik wel.

De korrels die wij gebruiken moet je erg nat maken voordat ze uit elkaar vallen, dan nemen ze veel minder vocht op. Ze vallen wel makkelijk uit elkaar als je (of paard) er op staat.

Strokorrels voor strooisel worden in principe niet geblazen in silo, de korrels zijn te zwak om dergelijke behandeling te ondergaan, ze zouden volledig uit elkaar vallen.
U heeft waarschijnlijk een korrel om te verbranden ontvangen.
Dit wordt bevestigd door het feit dat u zegt dat u ze moet erg nat maken om uiteen te vallen. Energiekorrels zijn veel harder geperst dan strooiselkorrels

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:26

Dat zou goed kunnen hoor :j

Ik heb het zelf niet uitgezocht, de stalhouder kwam hier mee aan. Waarschijnlijk het goedkoopste dat ze konden vinden. Het zijn ook behoorlijk grote korrels, maar paardlief staat er beter op dan op vlas :)

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:10

bromfiets schreef:
Dat zou goed kunnen hoor :j

Ik heb het zelf niet uitgezocht, de stalhouder kwam hier mee aan. Waarschijnlijk het goedkoopste dat ze konden vinden. Het zijn ook behoorlijk grote korrels, maar paardlief staat er beter op dan op vlas :)

Goedkoopst per ton is niet altijd goedkoopst per dag, maar dat is de eeuwige discussie tussen de verschillende producten/producenten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:24

Dat blijf je altijd houden, ik ga die discussie ook niet aan aangezien ik er niks over te zeggen heb :D De stalhouders hebben in dit geval voor dit product gekozen. Ik kan kiezen tussen dit en vlas en de korrels werken beter voor mijn paard.

Ik ben het met je eens dat duurdere producten waarschijnlijk betere eigenschappen hebben, maar dat verschilt dan ook weer per paard en ondergrond :)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:58

mirim schreef:
Ik denk dat je pas met zekerheid kunt zeggen of er een verschil is tussen de korrels als je ze onder exact gelijke omstandigheden gebruikt.
ik meen me te herinneren dat je nog iet zo heel erg lang geleden bent overgestapt?
Doordat we een hele lange natte periode hadden en nu een droge koude periode kun je denk ik geen goed vergelijk maken. Ik merk dat mijn boxen nu, met deze droge kou, ook droger blijven dan een paar maanden terug. En ik gebruik eenzelfde product van eenzelfde levering.

Dat klopt. Maar wij hebben hier ook flinke natte periodes gehad de afgelopen 2 maanden en ze doen het beter dan de Zeolite. Hier is het zelfs pas vanaf deze week droog.
Uiteraard is droog weer het fijnste maar dat hebben we helaas niet altijd.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:25

Ik denk dat ik nadat mijn huidige zending op is een pallet strovan laat komen. Ik begin dan gewoon eerst met 1 pallet, als ze natuurlijk 1 pallet willen leveren op mijn adres. Meestal moet ik meer nemen om geen hoge verzendkosten te hebben.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:29

Natuurlijk levert Strovan 1 pallet, ook in Zeeland en de rest van Nederland. We horen graag van je, zodat je supersnel je levering binnen zult krijgen.
Service, kwaliteit en klantgerichtheid staan bij ons op nummer 1.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:35

Pieteritus1 schreef:
Natuurlijk levert Strovan 1 pallet, ook in Zeeland en de rest van Nederland. We horen graag van je, zodat je supersnel je levering binnen zult krijgen.
Service, kwaliteit en klantgerichtheid staan bij ons op nummer 1.

Snelle levering zeker, maar wees wel duidelijk hoe je het levert.
Bij mij werd er vanuit gegaan dat ik zelf een heftruck had, gelukkig heb ik een buurman die er een heeft en zo lief was om te lossen.
Handmatig midden op de weg een pallet lossen is zowel voor chauffeur als ontvanger niet heel ideaal.

Gini, dat is voor mij de reden dat ik geen strokorrels meer gebruik, natte bende met hoog verbruik, ook buitenstallen..

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:01

Strokorrels in blanco zakken zijn bijna niet meer te vinden in Belgie. Heeft iemand weet waar er nog te krijgen zijn?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:38

Granu, ik weet niet waar jouw vraag voor bedoeld is? Maar als ik in jouw profiel kijk kom ik niets anders tegen dan commentaar in topics over strokorrels ....ik denk dat je heel goed weet of en waar er blanco zakken zijn in België . :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:28

Granu is toch een handelaar in strokorrels???

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:32

Dat meen ik ook :)

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:01

Margee schreef:
Granu is toch een handelaar in strokorrels???

[ Spring naar bericht ] Geplaatst: 27-01-12 20:36

Reacties: 5903
Bekeken: 89094

pmarena schreef:
- en who the hell is Granu nu eigenlijk , komt steeds over als een verkapte leverancier , hihi

zie vroegere post op dit forum,
een gebruiker van strokorrel voor kippen en voor bodembedekker in de tuin.