[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:55

Gefeliciteerd Daihyo, geniet van je nieuwe plek. Heel veel plezier met inrichten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:57

Dank je! En jij enorm bedankt dat we een kijkje bij je stal mochten nemen. Hij gaat besteld worden :D
Heel fijn om 'm in het echt te kunnen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:06

Wat fijn daihyo!

De klanten zullen wel balen?

Hier morgen stal klus dag, hebben een behoorlijke lijst weer :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:29

Wat fijn Daihyo!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:58

Sommige dingen moeten ook gewoon zo zijn.
Wat fijn dat je een ander plekje hebt gevonden Daihyo.
We gaan je vorderingen hier vast zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:11

Robijntjah schreef:
Wat fijn daihyo!

De klanten zullen wel balen?

Hier morgen stal klus dag, hebben een behoorlijke lijst weer :+

Ja en nee. Die hebben natuurlijk net zo'n winter achter de rug. Dus het kwam niet als een verrassing. Ik heb per 1 juli opgezegd. Zo hebben wij tijd om het andere op te knappen, zij ruim de tijd om iets anders te vinden, verhuurder ruim de tijd om een andere huurder te vinden. En kan best zijn dat een van hen de huur overneemt. Dat is wel ter sprake gekomen, maar laat ik volledig aan hen over. En dan is het overnemen van wat spullen ook best mogelijk in overleg :j

monsera: zeker :j

Zo ziet het er nu uit. De bomenrij staat precies in het midden, het loopt tot aan de heg. Links bij de bult zand wordt er nog helemaal bijgetrokken. Dat is zeker 10 meter en dan over de hele lengte, dus dat is best nog een flink stuk. Het hokje wordt afgebroken, daar komt ongeveer de composthoop, naast de meest linker boom. En de 4 bomen rechts komt draad omheen. De 2 bomen zonder hedera komen vrij in het perceel te staan. Het is echt een leuk stukje :j
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:14

Wat goed! Zal je een hoop stress schelen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:19

Ja dat denk ik ook. En reistijd. Met de huidige prijzen ook niet verkeerd. Fiets met fietstassen om spullen mee te nemen en klaar.
Maar vooral de stress. eigen beheer is echt tof. Maar ze staan nu op 15km, dat is al pittig. Niet dat het ver is, voor volpension stond ik ook zover van huis. Maar als je alles zelf moet doen is dicht bij huis echt wel fijn.
En daarbij de nattigheid. Dat gaat niet veranderen. Sterker nog, ik denk dat het alleen maar erger wordt. Deze winter heeft het 5x onder water gestaan. Dat is wel een serieus probleem. En dat werd mijn probleem. Daar heb ik gewoon geen zin in. Daarbij vind ik het ook wel heel fijn dat het straks alleen die van mij met de 2 shets is. Ook een stuk overzichtelijker. Minder poep. Minder eten. Minder werk. En makkelijk even in de pauze van mijn werk als ik thuiswerk. Nu ben ik 30-40 minuten alleen al reistijd kwijt. Dan ga je niet even tussendoor voeren. Dat is wel heel lekker hoor.

Overigens heeft de buurman een bak op stapafstand, dus ik wil vragen of ik daar (tegen vergoeding) mag rijden. En de uitrijmogelijkheden zijn ook een stuk mooier. Meer richting natuurgebieden ipv door de polder op 60km wegen waar ze soms als idioten rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:55

Wie heeft er hier ook alweer nog meer varkensroosters onder zand liggen? Van Jinte weet ik het.
Wat is wijs: afgraven, roosters er in, zand er op?
Of niet afgraven, paddock omlijsten met boomstammen of treinbielzen, roosters op de grond en dan zand er op?
Hoe houdt het zich na een paar jaar?
Ik wil ze gebruiken voor een zandpaddock die verder niet wordt gebruikt om te trainen. Maar als lig/rolplek. Maar vraag me af of afgraven nodig is, als we er bielzen of boomstammen omheen leggen en dan 10-15cm zand op doen. Liggen de roosters dan snel bloot?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:02

Daihyo schreef:
Wie heeft er hier ook alweer nog meer varkensroosters onder zand liggen? Van Jinte weet ik het.
Wat is wijs: afgraven, roosters er in, zand er op?
Of niet afgraven, paddock omlijsten met boomstammen of treinbielzen, roosters op de grond en dan zand er op?
Hoe houdt het zich na een paar jaar?
Ik wil ze gebruiken voor een zandpaddock die verder niet wordt gebruikt om te trainen. Maar als lig/rolplek. Maar vraag me af of afgraven nodig is, als we er bielzen of boomstammen omheen leggen en dan 10-15cm zand op doen. Liggen de roosters dan snel bloot?

Ik zou niet afgraven maar rekening houden met het klimaat en juist ophogen. Zorgen voor gegarandeerde drogen plekken. Hoe mooi iets nu ook lijkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:06

Dat is zeker een goeie. Dan zou er opleggen, zorgen dat ze niet weg kunnen lopen en daarop 10-15 cm zand een beter idee zijn inderdaad :j

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:25

Gefeliciteerd met je nieuwe plek Daihyo!
Wij hebben de grond onder de roosters los gemaakt, daarna de roosters erop en vervolgens zand erop. Ze blijven top liggen, liggen nu bijna een jaar en de paarden lopen er soms flink op te stuiteren. Hier is het echt een uitkomst op het stuk dat we niet kunnen keren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:42

Bescherm die 2 vrijstaande bomen tegen vraat, anders zijn ze zo dood. Dat is of berk of iets van populier en beide vinden paarden lekker.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:07

Wat een fantastische kans daihyo!!
Mooie plannen, ben heel benieuwd hoe het eruit komt te zien.
Zo te horen is alles beter daar, echt super
Volgens mij heb je berken, vinden ze heerlijk idd

Waarschuwing; die wortelen niet super stevig en vangen nu met die.klimop heel veel wind. Hier bij de buren afgelopen storm drie om! Zelfde beeld met klimop!
Die van ons zijn kaal in de winter, vangen geen wind en staan nog

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:20

Marjan, fijn dat het na de zoektocht met de voeten nu de goede kant op lijkt te gaan! Wat een gedoe dan altijd… Ik heb hele vergelijkbare hoefschoenen gebruikt toen overigens om een paard van de ijzers te krijgen (had ijzers bij aankoop en was zeer kort bekapt). Vond ze daar heel prettig voor.

hiphorse, leuk je hier nu ook in het topic tegen te komen! Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken! Je mag gerust binnenkort eens een keer hier langskomen om inspiratie op te doen vast hoor.

Daihyo, ik wist het natuurlijk stiekem al, maar ben echt blij voor je! Het is een mooie stek. Wat je met de klimop nog kan doen is de onderste ong. 1,5 meter rond de boom weghalen. Dan sterft het bovenin de boom ook af. Enige nadeel is dat het op enig moment dan wel naar beneden gaat komen en als je het niet al te ruim hebt afgezet zou het in theorie dan natuurlijk wel in de wei kunnen komen. Maar dan ben je wel een beetje van het risico kwijt dat de bomen teveel wind vangen. Hier gaan de berken ook het makkelijkst om van allemaal (bij hele harde wind sluit ik het stuk track waar de berken staan ook altijd af).

Verder nog de nodige berichten over bemesten en kalken. Ik heb vorig winter aardig gekalkt (en doorgezaaid) en had dat eigenlijk afgelopen najaar weer willen doen, maar het is er met alles niet meer van gekomen. Wil nu wel binnenkort mijn compost over de weides, maar twijfel nog een beetje over de concrete aanpak haha. En eerder nog veel meer berichten ook, heb alles wel gelezen maar even geen puf om nog op alles te reageren.

Hier vooral aan het genieten dat het weer zo heerlijk is! En morgen komt er een nieuwe spruit bij, vrij onverwacht snel gegaan haha. Had twee veulens gekocht (bij twee verschillende fokkers) een paar maanden geleden maar helaas bleek eentje medische problemen te hebben en moest opnieuw opzoek. Gisteren bij een jong dier wezen kijken (kruising FjordxAppaloosa) en morgen komt ie al :D Het andere veulen gaat de fokker na het weekend beginnen af te spenen en die komt dan ongeveer eind deze maand ook deze kant op :D Dat gaat vast een boel leven geven op de track :D :D

Afbeelding

En de andere pluis nu nog bij zijn moeder (foto van fokker, begin deze maand ongeveer);
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:25

Ah leuke dieren <3
Veulens van 2021?

Idee is om de klimop inderdaad te verwijderen. Maar die staat nog niet bovenaan het todo lijstje :+
Alle bomen zijn berken overigens :j
Staan er nu zo’n 30 jaar.
Overigens zullen er ook best nog wel nadelen tevoorschijn komen. Maar dat zien we tegen die tijd wel. We hebben al wel bedacht dat we het zo gaan maken dat het onderste deel afgesloten kan worden (laagste deel) en ze dan de track bovenin nog gewoon kunnen gebruiken als het wat natter is. We willen de track ook frezen.

Hebben jullie trouwens een plek voor shetten waar grotere pony’s/paarden niet kunnen komen?
Ik wil een stukje afzetten met hoog draad, waar de shetten wel onderdoor kunnen met een kleine slowfeeder, zodat ze zonder die grote lummels van mij rustig kunnen eten en liggen als ze willen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:31

Jeetje wat een pluis dat veulen <3 gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, leuk dier!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:34

Ja, hier een draadje gehad waar de Shet onderdoor kon. Zo had ze haar eigen schuilstal (die had 1 deur en wilden we dus niet open zetten voor iedereen ivm klem zetten) en in haar eigen tempo (slooooom) haar bakje voer opeten.
Zorgen dat het draadje net hoog genoeg hangt en dat er goed stroom op staat.

Zelfde systeem overigens afgelopen zomer toegepast om voor de senior een kortere route van en naar de wei te maken. Alle anderen moesten omlopen over de track, zij kon zelf kiezen of ze de korte of lange route wilde nemen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:38

Ooooh, wat leuk dat Flytir naar jou gaat, gefeliciteerd!!

Wat fijn dat ze straks dichter bij staan Amanda!

Had ik hier gedeeld dat mijn hengst bij een particulier hier in het dorp op stalling staat, zodat hij een sociaal leven kan hebben met een ruin? Nou, binnenkort dus niet meer. Ruin is enige stalgenoot en gaat weg. Nu mag ik het plekje in zn geheel huren. Voor de zomer heb ik gelukkig mooi gezelschap, en daarna moet ik maar even on hold zetten. Wat een stress weer. Maar, dit plekje is stiekem nog mooier dan het plekje van de merries, dus toch ook wel blij.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:47

Laatste dagen wel bijgelezen maar niks gepost :')

Wat fijn dat je een nieuwe plek hebt Daihyo! Fijn dat je iets hebt kunnen vinden en hopelijk geeft het veel rust zonder alle verantwoordelijkheden en gedoe met overstromingen.

Welkom Zinzi :)

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Marlies!

Hier zijn de pensionklanten 2 weken geleden vertrokken. Echt waar, wat een rust. We zijn zo blij dat we deze beslissing hebben genomen. Wat mij betreft hadden we alles een half jaar eerder kunnen stoppen maar helaas gingen mijn pensionklanten niet zo heel makkelijk weg :') Ik moet zeggen dat het wel enorm scheelt. Van 5 grote paarden naar 3. Nu ook wel heel veel geluk natuurlijk met het droge weer dus het poep scheppen is veel makkelijker. De track is weer heerlijk droog (bijna te droog zelfs :') ). Alles begint langzaam weer groen te worden. Het gras begint weer te groeien. De paardjes zijn vrolijk. En ik ook :D Wat ik trouwens heel bijzonder vind, is dat deze club van 3 in verhouding echt véél minder eten. Nu snap ik opeens hoe mensen onbeperkt hooi kunnen aanbieden zonder dat de paarden te dik zijn. Wat een verademing _/-\o_ Omdat ik zelf 3 paarden geen fijn aantal vindt en ook omdat we onze kinderboerderij langzaam aan het uitbreiden zijn, hebben we twee nieuwe Shetjes gekocht. We gaan ze morgen ophalen. Ik zag al fantastische verhalen voorbij komen dus jullie hebben mij wel lekker gemaakt. Ben zo benieuwd hoe ze integreren in de kudde :)

Vandaag hebben we trouwens de automatische waterbak eindelijk aangesloten. Wat gaat dat veel tijd schelen. Al moet ik zeggen dat ze trouwens wel heel veel uit de wadi drinken laatste dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:32

SSDesign schreef:
Vandaag hebben we trouwens de automatische waterbak eindelijk aangesloten. Wat gaat dat veel tijd schelen.

Ah! Daar zijn wij toevallig ook deze week mee bezig geweest, bedenken waar we de boel willen hebben enzo. Morgen eens shoppen. Lijkt me heerlijk, scheelt tijd.

Lekker Amanda, ziet er super leuk uit je nieuwe stek!
pol013 schreef:
Ik was dat, die vroeg naar het rijden.
Heb mijn nieuwe merrie ook van de ijzers afgehaald. Dus die voeten moeten ook even 'wennen'. Maar aangezien we wel gewoon het bos in gaan is het even zoeken of de groei de slijtage bij kan gaan benen in deze overgangsfase +nagelgaten.
Vooralsnog ziet het er top uit dus ik heb goede hoop. Maar ben niet thuis in schoenen dus dacht informeer alvast.

Oh, ik was duidelijk in de war. :D Tip: kijk op www.hoofwear.com naar de schoenen die onder sport vallen. Dat zijn imo schoenen die geschikt zijn om lekker mee rijden, kies lichte met zo min mogelijk fratsen. De rest kan zeker ook maar als je goed gaat kijken wat die schoenen doen met de biomechanica dan schrik je toch. Tuurlijk (meestal) beter dan een ijzer maar als je toch iets koopt dan zou ik dus voor de sportschoentjes gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:53

Hilary schreef:
Ja, hier een draadje gehad waar de Shet onderdoor kon. Zo had ze haar eigen schuilstal (die had 1 deur en wilden we dus niet open zetten voor iedereen ivm klem zetten) en in haar eigen tempo (slooooom) haar bakje voer opeten.
Zorgen dat het draadje net hoog genoeg hangt en dat er goed stroom op staat.

Zelfde systeem overigens afgelopen zomer toegepast om voor de senior een kortere route van en naar de wei te maken. Alle anderen moesten omlopen over de track, zij kon zelf kiezen of ze de korte of lange route wilde nemen.

Dank je! Idee is om nu een stukje van 5x5 geschakeld aan de buitenomheining te maken. Werkt het niet of is het niet nodig, wil ik daar tzt wat struiken planten.

Fijn SSDesign! Kan me voorstellen dat het rust geeft. Dat eten herken ik wel trouwens. Wij hebben er nu 1 minder, ze krijgen hetzelfde eten, maar houden meer over. Wij voeren dus ook onbeperkt nu. Wel een afgemeten hoeveelheid hooi, maar onbeperkt stro erbij. Of nou ja, net zoveel als voorheen in verhouding, maar ze houden meer over. Leuk van de shetjes! Ben benieuwd hoe dat gaat :j
Heb je er ook extra ruimte voor gecreëerd of komen ze echt alleen bij de bestaande kudde zonder stukje eigen ruimte?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:15

Ja ik denk dat we wel een klein stukje gaan maken waar ze apart kunnen staan. Een draadje waar ze onder kunnen oid. We hebben sowieso 2 schapenweitjes waar de pony’s ook prima zouden kunnen staan indien nodig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:30

Automatische bakken heb ik hier meteen laten aanleggen. Ik heb bij Cheetah vroeger jaren waterbakken staan vullen en daar handig zo’n gruwelijke hekel aan dat dat thuis meteen anders moest :+ en met inloopstal zodat ze in de wei ook niet hoeven haha

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:37

Maartje_M schreef:
Automatische bakken heb ik hier meteen laten aanleggen. Ik heb bij Cheetah vroeger jaren waterbakken staan vullen en daar handig zo’n gruwelijke hekel aan dat dat thuis meteen anders moest :+ en met inloopstal zodat ze in de wei ook niet hoeven haha

Onze was stuk gegaan en met een graaskorf niet bruikbaar. Nu alles aan het veranderen en dan komt er een grote vautomatosche vlotterdrinkbak.