Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:58

kvulden schreef:
Cowboy magic is dat het zelfde als magic gel? Ik had net een flesje gehaald bij de welkoop. Mijn shet maakt altijd dreadlocks.

Als je nou zo'n zadel op maat laat maken, dan moet je paard toch wel uitgegroeid zijn? Anders past het later toch niet goed meer. Ik ben daar met Marinka nooit zo mee bezig geweest. Ik heb haar gekocht met zadel. En dat is het zadel die ik nu nog steeds heb. Ik vind hem erg fijn en Marinka ook geloof ik.

Dat is wel het beste. Toen ik mijn merrie net had, was ze ook nog in de groei. Toen kreeg ik van Daaleman het advies om nog even een jaar of 2 te wachten met het laten maken van een zadel. Hij gaf aan dat hij best wel een zadel op maat zou kunnen maken, maar dat de kans groot is dat hij het na een jaar of 2 flink moest verbouwen aanwezig was. En dat was zonde.

Dus zo gezegd zo gedaan. Eerst 2 jaar met een goed merkzadel gereden wat op dat moment goed lag. Toen mevrouw uitgegroeid en goed uitgezwaard was, een Daaleman laten maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:02

Anke schreef:
Handig dingetje voor de vacht.
ik gebruik de kartelkant van het zweetmes voor de losse haren.

Dat werk niet met vachten die bestand zijn tegen -40gC is geen doen.Heb een tijd een roskam gebruikt...was ook een hel.
Tot op heden is deze het fijnst voor mega vachten met dikke ondervachten :j

Voor mijn weide heb ik een paardengrasmengsel gekozen,prima gras en lekker grof.Gewoon bij de landbouwgroothandel besteld.
Dat geneuzel van kruidenmengsels erdoor en Bioron toestanden...zonde geld :o

Paard-op-proef zeker heel duidelijke afspraken maken.Laten keuren door eigen DA en laat hem ook uitgebreid verzekeren in deze periode.

Wat Solleke zegt...mag best tijd kosten...geen "hand vol maar een land vol paarden" Ik ben denk ik jaar bezig geweest voordat ik Fax tegenkwam.En Fax kwam uit Limburg...ben echt hele land doorgereisd om mijn paarden te vinden.

Jeuk kan ook door mijt,die zie je niet met blote oog.Kan alleen dmv huidschraapsel omdat ze net onder de opperhuid wroeten.

Fabster :(:)

Daan_O

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:08

Abby gewoon lekker de tijd nemen en als de klik er is merk je dat wel. Op proef nemen is wel iets waar je schriftelijk goede afspraken over moet maken. Wat ik overigens helemaal niet heb gedaan toen ik Ordeal een maand op proef nam, maar dat is inmiddels ook al weer bijna 16 jaar geleden. Voor ik bij Ordeal uit kwam heb ik heel wat paarden gezien, ook wel leuke dieren maar toen ik haar zag wist ik het echt meteen. Ik zei ook “ik zal er nog even op gaan maar deze wordt het”. Niet wetende hoeveel bloed zweet en tranen het me de komende jaren zou kosten om haar te gaan begrijpen. Wel heel veel van geleerd :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:11

Haha, Daan wat een verhaal. Ja daar ben ik ook een beetje ang voor, dat ik verliefd wordt op een paard waar ik dus niks mee kan, of waar ik echt drama mee krijg. Maar misschien onderschat ik mezelf ook wel. Komt vast goed!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:13

DubbelDun schreef:
Alles wordt er glad van... ik heb ook een keer de fout gemaakt om het er voor het rijden in te smeren :D

kan me er wel wat bij bedenken, wel goed gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:15

Ach Abby, eigenlijk weet je pas of het paard bij je past als je een half jaar verder bent.....

Hi, hi, hi, ik herken mezelf een beetje in het verhaal van Daan met mijn merrie. Toen ik bij haar ging kijken had ze een veulen, ik kon/mocht niet rijden (gevalletje achterover gekiept met Lolly en een beetje schade), ik wilde absoluut geen merrie en het paard moest minimaal 1.70 zijn....... Maar op het moment dat ze even los gegooid werd in de bak, was ik verkocht. Heb nog een paar maanden moeten wachten vanwege haar veulen, daarna laten keuren en opgehaald. Ben nu zo'n 10 jaar verder maar man, wat heb ik het lastig gehad met haar }> , nu kan ik mij geen fijner paard voorstellen, maar ik heb in het begin al eens foto's gemaakt met het doel haar weer te verkopen :') , zo spuugzat was ik van dat maffe beest.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:24

[***] mooi hoe het kan veranderen als je elkaar gaat begrijpen he? Ik heb zo vaak jankend op dat paard gezeten en me afgevraagd waarom ik nou juist haar had gekocht. En uiteindelijk... zo'n geweldig paard om te rijden!!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:26

Bijzonder is dat. Ik herken me er wel in met mijn eerste border collie. Helemaal verliefd op dat beest, maar o mijn god wat heb ik haar vervloekt. :+
Nu kan ik me geen betere hond wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:27

Daan_O schreef:
[***] mooi hoe het kan veranderen als je elkaar gaat begrijpen he? Ik heb zo vaak jankend op dat paard gezeten en me afgevraagd waarom ik nou juist haar had gekocht. En uiteindelijk... zo'n geweldig paard om te rijden!!

:j :j :j :j Ik ook! Heb mij ook werkelijk afgevraagd of ik niet "teveel" paard voor mijn kunnen had gekocht....... Maar nu zo blij mee.

Yontheke

[***] en Daan, ik heb net hetzelfde met Andor. Bloed, zweet en tranen maar nu kan ik er mee lezen en schrijven. Hij is dus ooit zelfs effectief 10 maanden weg geweest omdat ik het helemaal zat was. :)

Achterom

Walter was 2 toen ik hem kocht, heb hem na 1 keer kijken gekocht. Ook niet laten keuren, alleen ikzelf en mijn man hebben hem gezien :') Precies hoe het niet hoort dus :D
Ik heb wel bewust gekozen voor een 2-jarige destijds, ik had namelijk al die jaren de rotzooi op mogen ruimen van paarden die verprutst waren door een ander. Daar had ik geen zin meer in, dan maar liever een dier wat nog niks kent :j
En ja, ik heb Walter ook vaak vervloekt, ben ook nog doodsbang voor hem geweest, maar het is gewoon echt mijn maatje nu.

@kvulden: cowboy magic is echt iets anders, zoek maar even op. Overigens kun je met een westernzadel prima dressuren (wat ik zelf doe zit er vaak dicht tegenaan, zie foto een paar pagina's terug) en ik maak er ook regelmatig een sprongetje mee :j
Wat wel belangrijk is, is dat je een zadel zoekt waar je zelf lekker in zit, en wat je niet in een stoelzit dwingt.
Mijn zadel is trouwens een Billy Cook, trailmodel. Een vrij lang zadel, maar de rug van mijn paard kan dit prima aan :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:31

Whaaaaaa, even bijgelezen in bed vanmorgen en toen mijn dingen gedaan die ik moest doen en nu alweer 3 pagina's verder!

Even denken hoor; mannen die door de rug gaan zijn niet leuk! :P
Zadels, hier ook een Massimo en I love it! En dus een Thorrowgood Cob en een western. Ik rijd overal dressuur mee, tijdens buitenritten (wat hier dagelijks is) neem ik wat wijken mee, verzamelen, verruimen, dat is dan geen hogere dressuurwerk maar de basisdingen kun je met ieder zadel op iedere plek doen.

Paarden kopen.. inderdaad, hoe meer je weet hoe moeilijker het wordt. Ik had mijn vriend mee naar de zoektocht van een tweede paard en het was heerlijk om zijn nuchtere, eenvoudige blik op dingen te horen. :j

Cowboy magic: <3

Wat vachten betreft. Ik scheer en doe er een deken op. :')

Net gelachen! Ik heb een thuiswerkdagje vandaag en ging de paarden net naar de wei brengen.. Viool echt helemaal idioot uit haar plaat gaan.. duikt er opeens een haas in de wei op, Viool kreeg zowat een insult volgens mij.. haha bokken en gek doen, hoorde over de harde wind haar gepiep nog, te grappig.

En nu moet ik schema's maken maar ik mis info die nog over de mail moet komen dus ja, dan maar Bokken he..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:32

Fax had ik meteen wat mee...ook wel heel wat mee te stellen gehad :') Maar nooit moment spijt gehad.
Beer was een ander verhaal...dat was een maatje voor Fax en dat moest dus klikken.Naeen tijdje ging dit ook prima maar ook heel wat mee te stellen gehad :+

Kjarni is "aan komen waaien" met de afspraak dat hij mocht komen en als het niet klikte,ik een andere baas voor hem zou zoeken.

Ze staan er allemaal nog :D

De 1e IJslander die ik voor Fax had,is na een korte periode teruggegaan.Zijn ego was groter dan het land wat beschikbaar was :+ Hij dreef zijn weidegenoten een hoek in en ging er lekker op in meppen.Die is helaas teruggegaan alhoewel ik het zelf uitstekend met hem kon vinden.

Kristel...vertoon jij nu werkontwijkend gedrag?? >;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:33

kvulden schreef:
Cowboy magic is dat het zelfde als magic gel? Ik had net een flesje gehaald bij de welkoop.

Welkoop heeft geen CM, ik denk dat ze meeliften op een bekende naam ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:35

DubbelDun schreef:
Alles wordt er glad van... ik heb ook een keer de fout gemaakt om het er voor het rijden in te smeren :D
meggiemeg schreef:
kan me er wel wat bij bedenken, wel goed gegaan?
Ik doelde op de teugels, die hielden wat moeilijk vast :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:36

Haha, nou je zou het zo kunnen noemen, ware het niet dat ik het braafste meisje van de klas ben. :') Ik loop met stageplanningen altijd heel erg voor.. komt omdat ik een halve autist ben en van orde en overzicht houd. :') Ik krijg zo een mega schema met studenten die bij mij geplaatst zijn voor begeleiding (ik ken de meeste want die heb ik met zoeken geholpen maar er is onderling geruild met collega's zodat het bezoeken efficiënter kan). Zie dat ik van Meppel/Emmen tot aan Raalte ga, leuk, kleine durpies en platteland, hou ik van!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:37

Leuk de aankoopverhalen te lezen :) Ordeal is eigenlijk het enige paard dat ik echt heb uitgezocht. Primus, mijn eerste pony, verzorgde ik al 3 jaar toen ik haar overnam. Shadira kwam toen Primus overleed. Ik stond helemaal niet open voor een andere pony maar moest gezelschap hebben voor Ordeal. Shadira stond er zo zielig (zwaar vermagerd) bij dat ik haar maar de kans gaf. Orenda is de dochter van Ordeal, wel zelf de papa uitgezocht. Rubiquil, nog steeds erg blij met die keuze.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:40

@dd: die fout heb ik ook al een paar keer gemaakt, heel irritant die glijdende teugels :D

Ik zit me net te bedenken: Lirina heb ik niet gekocht, maar gekregen. Maar ook bij haar heb ik de knoop doorgehakt na één keer kijken samen met manlief. Ik wist immers al dat ze 'stuk' was, het ging me vooral om het karakter eigenlijk.
Ook niet zoals het hoort dus :D

@kristel: ook een thuiswerkdag hier. Heb een enorme lijst met klusjes voor het werk, maar vertoon wat werkontwijkend gedrag, desondanks toch al een heel aantal klusjes gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:41

Tja... Ik heb Lona gekocht, nadat ik haar 1,5 jaar, 5 dagen in de week had verzorgd/bijgereden. Het was niet het paard waar ik voor aan het sparen was, want ik was toen echt met dressuur bezig en zij echt een oppertuiger die voor mij alleen maar voor de marathonwagen liep, maar ik had een stop van 15 jaar paarden achter de rug en wij leerden elkaar echt van alles; ik kreeg de dressuur knopjes erop en zij leerde mij toch vooral om het geduld te bewaren. Zij is echt mijn once in a life time paard, hoe moeilijk dat het rijden nu met de veranderde doelen en mijn ziekte ook is.
Maar ik ben een echte 40+ penny trut hoor; Ik vind de band die ik met beide heb trouwens, maar vooral met Lona, wel zo ongelofelijk bijzonder. En ze weten het hoor! Zodra jij het moment krijgt van, ik kap ermee, want het gaat mij toch niet lukken, doen ze ineens iets zo ongelofelijk moois terug voor je, dat ze de jaren tobben, zwoegen, bloed, zweet en tranen, in 1 klap goed maken...

MiniMe, is er na het ongeluk van Lona bijgekomen, als gezelschap, voor dat jaar revalideren. Maar paasei had mijn hart al heel snel gestolen, juist door haar stronteigenwijs zijn en om de dooie dood niet bang zijn van niks of niemand en ongelofelijk trouw aan mij en Lona (die nogal een snol is). Dus die ging ook nooit meer weg.

En toen ik nog puber was, heb ik een prachtige merrie, gratis meegekregen; Fascotte, een volle dochter van de wereldberoemde springhengst Uppercut (en ik had daar de ballen verstand van, maar Uppercut was echt de enige hengst die ik toen al kon, dus was wel heel stoer, als je 14 bent). Had een aantal veulens gehad die voor veel geld verkocht waren, noem het allemaal maar op.
Merrie was toen al in de 20, kwam van een echte Hilton stal (nog net geen gouden deurknoppen) en rijke eigenaresse. (nogmaals in de ogen van een 14 jarige). Zij had een 3 jarige gekocht en daardoor werd er met Fascotte niets meer gedaan en die was nog alive and kicking. En die mevrouw gunde Fascotte dus nog een paar mooie jaren. Kon het niet geloven, want lag er het eerste rondje al gelijk af ook, maar dat flikte ze bij iedereen. Heb daar 4 prachtige jaren mee gehad, zij was pas een echte leermeesteres en toen ze met pensioen moest, is ze weer teruggegaan naar oude eigenaresse, waar ze 31 jaar is geworden, oma spelend voor het jonge grut wat daar geboren werd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-16 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:44

Ach ik doe thuis veel meer dan op het werk, lekker rustig hier en geen gezellige collega's en studenten en lessen die je dan weer tussendoor moet geven. :') Dus zo even stallen uitmesten tussendoor en wat opruimen. We hebben klussers aan het werk achter dus die zal ik zo even koffie brengen. Man is met de Volvo naar de garage, iets met gekke remmen. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:47

Ik heb mijn Bonte vanachter mijn beeldscherm van internet gekocht. Ze moest uit Canada komen.
Eigenlijk had ik helemaal geen paard nodig (had er nog 2 staan :D) , maar ik bleef op die paardensite bij hetzelfde paard uitkomen.
Dus ik zag haar pas irl toen ze hier op de stoep de vrachtwagen af kwam :D
Onbeleerd, 9 jaar, drachtig en altijd fokmerrie geweest.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:47

Bah das lef hebben Dun

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:48

claudia wat een mooi compliment en wat heerlijk dat je zo'n fijne verzorgster hebt

Anke ik zit net over de grens bij Stramproy/Weert dus ook limburger

Solleke jeuk kan ook komen door slecht werkende bijnieren en dat is vaak puur ouderdom en weinig aan te doen

fabster beterschap met je rug :(:)

Wat betreft zadels, daarom heb ik een BM zodat het zeker past en pas toen Blue ruim 8 jaar was ben ik overgegaan op een boomzadel.

Wat wassen betreft, ook al heb ik een witte, hij wordt alleen gewassen als ik op wedstrijd ga en vorig ben ik niet geweest dus..

kvulden tuurlijk wel, ik krijg woensdag les op de rijvereniging van een dressuurjuf, erg goede , en rij dan gewoon dressuurmatig en moet mijn benen ook zo houden, zit alleen iets meer op mijn kont maar dat is ook voor mijn bekken wat prettiger.

Wat betreft het kopen van paarden , tja wat zal ik daar eens van zeggen.

Mijn eerste 3 stonden in de buurt en ben ik vrij eenvoudig gaan kijken en na keuring gekocht.

Rakker was een apart verhaal.
We waren in een ruitersportzaak in Arendonk en aangezien we aan het rondkijken waren voor een welsh cob, vroegen we daar of ze soms iets wisten.
En verdomd , niet ver er vandaan zat een fokker.
Wij er naar toe en daar stond Rakker, wild, moeilijk benaderbaar en ook nog vos(en ik wilde GEEN vos =D ).
De volgende dag gingen we kijken bij Rotterdam, die afspraak stond al en was ook een mooi vergelijk.
Nou, ik heb nog nooit zoveel lelijke en lompe cobs bij elkaar gezien , de een had nog een grotere kop als de andere, er zat niks Welsh aan.
Dus terug in de auto gaf ik aan dat ik die in Belgie nog wel een keertje wilde zien en daar gingen we, vanuit Rotterdam gelijk weer richting Belgie en hebben daar zonder eigenaar opnieuw aan de wei gestaan.
Rakker moest het worden <3
We zijn toen weer naar huis gereden bij Eindhoven, dus dat was een aardige driehoek, heb er een nachtje over geslapen en toen de fokster opnieuw gebeld.

Alle volgende paarden kwamen op ons pad en kon ik niet laten staan omdat ze zo leuk waren :o

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:57

Haha grappig Kristel! Ik ben wel een beetje aan het woggen. Ben ook thuis aan het werk maar idd ook snel klaar met alles omdat ik het zo efficient mogelijk doe.

Mijn paardenkoop verhaal:

Indy: Draver: heb ik gekregen, is mijn oude verzorgpony. 7 jaar lang 3 x per week verzorgd
Anton: Haflinger: 2 keer langs geweest. 1 x in buitenbak gereden en 1 keer butenritje. Ik was meteen verliefd. Stond bij mensen die teveel paarden hadden en zochten voor hem een leuk plekje.
Rosalie: Haflinger: 1 x gekeken en proefgereden. Stond op een manege. Moest meteen beslissen want in de middag kwamen er nog kijers met trailer. Was vast een verkoopverhaaltje maar toch gedaan en 0 moment spijt van gehad.
Penny: Shetlander: Vanaf marktplaats ongezien gekocht (gekregen voor mijn verjaardag van mijn ouders) Echt een topper zowel als kinder pony als voor de kar.

Ik denk dat ik verder nog bij 3 haflingers heb gekeken maar dat dat was het allemaal niet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:58

Ik heb karev ook uitgezocht op uiterlijk haha. Ik vond haar de mooiste.

Zij was ook de enige die mij durfde te besnuffelen. Ze stond in een kudde van 6 3 jarigen die 2 x per jaar menselijk contact hadden ofzo. Half wild dus.
Kaatje was dus de enige die een beetje contact durfde te maken. Ze heeft mij dus uitgekozen..♡

en toet, tja die heb ik gekregen..ik moest ala minute een maatje voor karev dus was al blij dat het heel snel kon..voor een zak brokken haha

Cm of magic gel of dat van de action, doet allemaal hetzelfde hoor. Gladde meuk haha