Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:36

Hmm, misschien dat dat ook het probleem was met diegene in de schuilstal .. Alhoewel er wel goede ervaringen zijn in de gewone stallen (paarden die 's nachts op stal staan). Wat zou daar het verschil dan in kunnen zijn? Minder in/uit geloop?

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:18

[***] schreef:
Wat is het verschil tussen houtkorrels en strokorrels eigenlijk? Neem aan dat het ene van hout gemaakt is en het andere van stro :+ maar zit er nog verschil in de opname van vocht of dergelijke? Hier op stal hebben ze stropellets volgens mij, maar dat zijn gewoon strokorrels denk ik? Of is daar ook nog een verschil?

Hout en stro zijn algemene woorden..
Er is sparrenhout en beukenhout enz.
er is tarwestro en roggestro enz.

er zijn korrels diameter 6mm, diameter 8mm en diameter 10mm

met al deze combinaties kan je houtkorrel of strokorrel maken, maar allemaal andere producten
Dus zo maar zeggen dit of dat is beter is zo moeilijk als je algemene woorden als houtkorrel of strokorrel gebruikt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:21

Ik heb de houtkorrel van VoerGezond.nl.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:28

Ik heb strokorrel van tarwestro, 8 mm.

Corry1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:24

@Strovan en @Zeolite, misschien een beetje off-topic. Is het niet zo, dat er op strooisels 21% btw zit? Mijn man en ik hebben geinformeerd bij de belastingdienst omdat wij een jaartje terug van plan waren strokorrels te inporteren om in Nederland te verkopen. Bij de belastingdienst vertelde ze mij dat er 21% btw op zit. Staat het ergens op de site van de belastingdienst zwart op wit dat het btw-tarief 6% is?

Ik hoor het graag van u.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 07:59

Corry1965 schreef:
@Strovan en @Zeolite, misschien een beetje off-topic. Is het niet zo, dat er op strooisels 21% btw zit? Mijn man en ik hebben geinformeerd bij de belastingdienst omdat wij een jaartje terug van plan waren strokorrels te inporteren om in Nederland te verkopen. Bij de belastingdienst vertelde ze mij dat er 21% btw op zit. Staat het ergens op de site van de belastingdienst zwart op wit dat het btw-tarief 6% is?

Ik hoor het graag van u.

De verpakking bepaalt volgens mij de aanslagvoet, althans in BE

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:11

Is er iemand in de regio West Friesland die strokorrels gebruikt en last heeft dat het snel ruikt?
Het maakt niet uit welk merk je gebruikt.
Graag antwoord via een pb.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:16

Je hebt pb

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:17

Ik heb gisteren de strokorrels voor de eerste maal in het echt gezien. De leverancier vertelde me dat de natte plekken best worden omgedraaid om te drogen? Helpt dit ook of wordt het dan pas echt een gore bende?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:24

ik vind dat niets, echt natte troep gaat er bij mij uit.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:46

Bij mij gaan de natte plekken er ook uit. De eerste paar dagen is het meestal niet nodig vanwege het grote absorptievermogen, maar zodra ik de plekken zie gaan ze eruit.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:03

Hier ook, de echt natte plekken gaan in de kruiwagen.

Voor diegene die de korrels van te voren al uiteen laat vallen; hoeveel water op de zak strokorrels (14 kg) doen jullie?
De volwassen paarden eten het niet maar de jonkies soms wel dus ik wil voor hen kijken of het uitmaakt als ik het van te voren al tot het mottige spul kan laten worden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:26

Ik gooide altijd een emmer heet wat over 1 zak korrels om ze uit elkaar te doen laten vallen.

Natte plekken werden hier regelmatig verwijderd, zeker niet om gehusseld.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:39

Bedankt Diane!
Zou het nog uit maken of het warm of koud water is?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:57

Natte plekken haal ik er grotendeels uit tenzij er nog veel korrels zijn dan meng ik met de korrels.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:57

mauvestraat, ik deed altijd een emmer koud water erover. Gewoon 1 zak in een kruiwagen en dan emmer water erover en na een tijdje even omscheppen en dan in de stallen..
Ben blij dat ik van dat gedoe nu af ben en ben overgestapt naar koolzaadstro..Geen gescharrel meer naar korrels en nog drogere stallen..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:07

Jazeker, bij warm water gaat het "verpulverproces" veel sneller. (urine is ook warm hè) ;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:52

Hier zijn de strokorrels ook (eindelijk) op sinds 3 weken en ik ben weer op zaagsel overgegaan. Stallen zijn meteen een stuk frisser en droger. Natte plekken zijn makkelijker te verwijderen en de bodem blijft luchtig zonder koek. Ter vergelijking: eerder gingen er wekelijks 3 zakken korrel in 1 stal en nu 1 baal zaagsel. Dat scheelt nogal per maand.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:58

En dan nu maar hopen dat de gezondheid van de hoeven ook goed blijft suffie! Zaagsel is toch wel een van de laatste producten die bij mij in de stal zou komen te liggen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:11

Onze paarden stonden voor de strokorrels al 15 jaar op zaagsel, met een tussenpauze van een 1/2 jaar op een ander merk strokorrel. Nooit problemen met de hoeven gehad. Zo nat als de stallen de laatste tijd waren met de korrels kan ook niet goed zijn voor de hoeven als dat langer duurt........... Voor mij is ander strooisel geen alternatief, omdat de mest hier naar de ligboxen van de koeien gaat.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:12

Sorry, maar dit zegt mij vrij veel over jouw stalonderhoud....... De koeien mogen in de paardenstront staan ?????????

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:49

Paardenmest wordt wel meer in ligboxenstallen gebruikt. Het schijnt heel mooi schoon en rul te worden. Blijft niet aan de koeien plakken. En er is geen doorsmetting doordat koeien herkauwers zijn en paarden uiteraard niet, die dragen twee totaal verschillende serie ziektekiemen met zich mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 07:32

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar is hier iemand die strokorrel mengt met een ander stalstrooisel?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:33

Gini schreef:
Ik heb er misschien overheen gelezen, maar is hier iemand die strokorrel mengt met een ander stalstrooisel?

Strovan stond dit WE op Flanders Horse Expo, een ideale gebeurtenis om rechtstreeks ervaringen uit te wisselen met gebruikers.
Er zijn inderdaad gebruikers die andere strooisels mengen door de strokorrel, of strokorrel door andere strooisels.
Het is niet altijd eenvoudig om er een uitleg voor te vinden : het zijn vaak persoonlijke wensen, inspelend op eigen situaties.
Soms worden houtkrullen boven gelegd om het uitzicht wat mooier te maken,
anderen mengen vlaslemen, want ze hebben het altijd gebruikt en wensen dat zo te houden.

Ik heb de indruk dat de gebruikers van Strovan strokorrel meestal de Strovan strokorrel zuiver gebruiken.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:47

Mengen doe ik niet maar ik heb er wel eens bij een paard een laagje stro bovenop gehad, dat werkte ook goed.