Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:49

Aan BR heb je ook helemaal niets |o . Hele dag wel wat gestage regen, paar buitjes en einde van de middag zou het weer droog zijn. Beetje teleurgesteld...
En toen kwam er toch een stortbui rond 7 uur, die niet op de radar stond. Die stortbui heeft wel even anderhalf uur aangehouden. Al 40 mm vandaag, en het regent maar door... En een paar km verderop bijna niets... Wel ff blij mee.
De paddock is nu wel een zwembad en heb de ponies vannacht op stal gezet.

MarjanB; wat een fijne berichten. En paardje ziet er weer knap uit zo! Chique keuken!

Belker; wat een werk heb je eraan! Geen ervaring mee, maar hopelijk slaat alles aan.

Hoe gaat het met de paardenoogjes?
Bennie's oog is weer ok. Moet wel blijven zalven, maar hij heeft er geen last meer van en het streepje op zijn hoornvlies is ook niet meer te zien. Dat schijnt snel te herstellen en gelukkig geen infectie.

Gistermiddag was ik ineens een kipje kwijt. Alles afgezocht, de hele tuin door, geroepen, in de struiken gedoken, onder de heggen liggen loeren, langs de weg en onder grote bomen gezocht. Niets maar dan helemaal niets te vinden. Nog geen veertje! Zo bizar.. Vannacht dus ineens een kipje minder op stok en wat heb ik daar slecht van geslapen. ;(
Vanochtend weer zoeken, hopen dat kipje ineens op zou duiken. Andere kippen uit voorzorg binnen gehouden vandaag. Ik begon me er al bij neer te leggen dat ze niet meer terug zou komen. Een roofvogel? Geen idee, maar ik kon er met mijn verstand niet bij.
Zit ik net op de bank te wachten tot die stortbui voorbij is om de paarden eten te geven, begin schemer, hoor ik daar het bekende roepje van precies die kip, keek naar buiten en zag niets. Ik zal het me wel verbeeld hebben..
En toen ineens in mijn ooghoek een witte vlek; jahoor! Daar was ze, helemaal doorweekt, verkleumd en hongerig. Ik als een idioot naar buiten en haar snel opgepakt. Ze moet wel in de struiken hebben gezeten, vlak voor het woonkamerraam.. pff heel blij nu. Ze zit nu op stok bij de rest, in een hele diepe slaap. Morgen maar even kijken of ze helemaal ok is.

Ik zal lekker slapen vannacht...

Belker

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:13

Paardenogen zijn hier goed beschermd met maskers. Fijn dat Bennie zijn oog goed is opgeknapt.
Fijn dat kipje weer terug is.

Ik heb vandaag een notenraper gekocht. Dat werkt ook met eikels, scheelt me heel veel werk. Misschien niet alles, maar wel veel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:14

Pffff bizar die verschillen. Heel jaloers!

Gelukkig is de kip weer terecht!!

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:06

Ohhh jaloers…. Hier toch een hele 4 druppels vandaag. Ze voorspelde komen dagen regen en nu ook niet meer. Eind volgende week weer minimaal 28-30 graden :(

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 06:22

Oeff schrikken, gelukkig is de kip er weer.

Hier een klein buitje.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 06:59

Wat een verschil met die regen. Hier trok het meeste ook langs helaas. Wel paar buitjes gehad maar lang niet genoeg.
Fijn dat weer beter gaat met oog GD.

Leuk kapsel zo en mooie keuken.

Fijn van de kip!

Ben benieuwd, klinkt ideaal Belker.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:13

Nou heb ik weer, fijn met fiets naar werk raakt fiets halverwege kreupel.... (platte band).

Vanmorgen lag de oude al vroeg in de wei, maar lag rustig en had het eten op. Dus al een heel vroeg dutje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:01

Belker schreef:
Ik heb vandaag een notenraper gekocht. Dat werkt ook met eikels, scheelt me heel veel werk. Misschien niet alles, maar wel veel.
Doe eens een fotootje van voor en na gebruik ??
Lijkt me ook wel wat als het goed werkt (op glad zand).

Mooi dat kipje weer terecht is :)

@joyce: waardeloos een kapotte band. Je schijnt van die spuitbusjes te hebben die iets in je band spuiten dat ie weer bruikbaar is.

@marjan: mooie keuken en Amy ziet er ook beter uit zo al blijft het zonde van de manen.

Hier heeft het gisteravond nog wel even lekker geregend, maar geen echte stortbui, dus ze zijn mooi buiten gebleven.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:03

Wat is jullie ervaring met horzeleitjes. Zaten er opeens onder en zullen wel wat binnen gekregen hebben vermoed ik. Dierenarts zegt dat ik me geen zorgen moet maken en gewoon na de eerste nachtvorst pramox moet geven. Ze haalt ze zelf meestal niet weg bij haar paarden. Ben er toch niet helemaal gerust op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:38

Vanmorgen zijn ze begonnen met kappen bij mij achter. Er waren een aantal gemarkeerd maar gewoon alles is weg, niet alleen het gemarkeerde
Dochter was aan het janken ze ketende zich nog net niet vast aan "haar" bomen
Zo stom, de bomen waar ik last van heb zijn prive en die staan nog en de bomen waar ik alleen voordeel van heb die zijn allemaal weg
1 kale bedoeling nu en veel miner schaduw
Links en rechts is prive, tuin van buren, achter is echt bos

Voor

Afbeelding

Na

Afbeelding

Wat fijn dat het kippetje er weer is
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 18-08-22 16:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:39

Zapje schreef:
Wat is jullie ervaring met horzeleitjes. Zaten er opeens onder en zullen wel wat binnen gekregen hebben vermoed ik. Dierenarts zegt dat ik me geen zorgen moet maken en gewoon na de eerste nachtvorst pramox moet geven. Ze haalt ze zelf meestal niet weg bij haar paarden. Ben er toch niet helemaal gerust op.

Is de tijd van het jaar daarvoor, gewoon ontwormen in het najaar, dat kan ook met een ivermectine of moxidectine.
Pramox is vooral heel uitgebreid, niet specifiek voor de horzellarve

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:55

@lyn: hoe komt het dan dat de 'verkeerde' bomen zijn omgehaald ??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:12

nou ja, gewoon alles, volgens de "zagers" waren deze dood, maar 1 ervan is pasgeleden door een ander bedrijf nog takken van gezaagd als onderhoud. Het is een groot bos, vrijgesteld voor iedereen maar is wel eigendom van mensen en alle percelen zijn nu uitgedund of zogezegd onderhouden. Er waren op een ander stuk ontzettend mooie oude beuken, allemaal omgezaagd. Hout levert veel op momenteel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:18

Dat zou maar zo de echte reden kunnen zijn.
Een aantal jaren terug hebben ze hier verderop langs de weg (in het bosdeel) ook een heel stel oude bomen omgezaagd omdat ze zgn te dicht op de weg stonden. Nu zijn er nieuwe (jonge) bomen gepland een meter terug, maar op ons stuk van de weg staan de bomen net zo dicht op de weg (ong 50 cm) en die laten ze gewoon staan.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:35

Iemand hier tips voor het weken van een hoef? Tet haar hoef moet dus even geweekt worden in Biotex alleen vind ze dit dus doodeng :') Ik had al ergens gelezen dat je bij de dieren Een hoefzak kon halen maar werkt die dan ook net zo goed??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:38

Een hoefzak werkt prima al vinden sommige paarden het eng om er mee rond te lopen. Zelf doe ik gewoon een hoefschoon aan met een vilten zooltje er in en maak die goed nat.
Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van Biotex want als dat spul op de kroonrand komt (langdurig) brand de hele huid weg.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:58

Flubberboot schreef:
Iemand hier tips voor het weken van een hoef? Tet haar hoef moet dus even geweekt worden in Biotex alleen vind ze dit dus doodeng :') Ik had al ergens gelezen dat je bij de dieren Een hoefzak kon halen maar werkt die dan ook net zo goed??

Hahaha succes :') ik heb t ook ooit bij dr geprobeerd. Mijn tip, een luier die vol met biotex en dan vast maken met vetwrap

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:12

Zoals marjanb zegt hebben ze bij Guus ooit gedaan met vochtabsorberende matjes en watten. Tip urinepads voor honden bij action lijkt erop.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:35

MarjanB schreef:
Flubberboot schreef:

Hahaha succes :') ik heb t ook ooit bij dr geprobeerd. Mijn tip, een luier die vol met biotex en dan vast maken met vetwrap

Uh oh…
Ik heb net een hoefzak gehaald, kujken hoe ze daar op reageert. Hoefzweer begint er gelukkig al uit te komen zonder dat ik echt veel heb kunnen weken, dus dat is iig fijn!

Bedankt voor de tips!!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:45

_O- Zo braaf als ze is… zo stom kan ze reageren op normale dingen. Heb hier een iets groter portret staan nu maar ze lijken op elkaar :') :')

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:06

Ja nou dat dus _O-
Oh je hebt wel een type geloof ik Marjan _O- Maar wel echt heerlijk die paarden met karakter! Raprice was er ook eentje met karakter en wil eigenlijk nooit meer anders, al kan je het soms wel vervloeken

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:34

Ja ik hoef niks anders :+ Amy is ook al zo’n aparte

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:59

Hhahahah, heerlijk!!

Nou de luier zit op de voet. Ze is gedurende de dag erger gaan lopen en ik zie nu ook waar waarschijnlijk de hoefzweer zit. Hopelijk is dit snel voorbij.

Iemand trouwens tips voor als de hoefzweer daadwerkelijk open gaat dadelijk?? Wij hebben hier namelijk 0,0 ervaring mee... Of moet ik dan gewoon blijven weken??

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:08

Zorgen dat ie niet te snel weer dicht gaat zodat er pus onder blijft zitten. En zorgen dat er geen nieuwe rotzooi in komt. Maar vaak is t open breken en dan snel klaar

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:07

Sterkte met de hoefzweer!

En wat zonde van de bomen. Mij doen zulke dingen ook echt zeer. Zo jammer.

Mouse moest vandaag terug naar de kliniek.
Pootje was dik en ontstoken. Verband afhalen deed m echt zeer. Zo sneu.
Hij heeft nu ook meer pijn dan voor de kliniek. Wond is ingesmeerd met honingzalf. Hopelijk doet dat zn werk.
Hij heeft 10 hechtingen in zn pootje.

Morgenochtend met Tess naar de kliniek.
Zaterdag weer met Mouse. Ik weet weer waar ik voor werk :(