Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:52

DubbelDun schreef:
Ik heb al wel een paar reacties binnen, maar nog niet echt iets waar ik heel enthousiast van wordt; een paard van 1.64 uit Nijmegen (te groot en te ver weg), een pony van 28 van iemand die een manege heeft met 5 ha weiland en de pony 'rust' wil gunnen (waarom kan dat thuis niet ?? ) en een kennis die al maanden sukkelt met een paardje dat maar niet 100% op de benen wil worden (mooie grootte, dichtbij, bekend, maar is nog onzeker).
Wel is er al flink vaak naar gekeken.

Mijn manege van vroeger zette de paarden ook wel altijd op een ander plekje op pensioen. De andere paarden draaiden nog mee in het manegeleven dus anders zou het paard maar alleen op de wei staan enz. Hoeft de reden niet te zijn natuurlijk :) Hopelijk komt er een goede oplossing uit de bus!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:24

Dais_ schreef:
Utopia, ben je ook op zoek naar een nieuwe omheining?

Ja, wij zijn ook ons plekje aan het opknappen (wat je inmiddels hebt gelezen zag ik! :D ), en hebben rondom ook gaashekwerk (stond er al), maar we willen voor op het terrein ook mooi hekwerk rond de paddocks/weides/bak... staan nu kastanje palen met koord, maar willen een mooie houten hekwerk.. :$

Strohalmpje

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:30

Robijntje heel veel sterkte!

Dais_ schreef:
Die motor/quad dingen die zoveel herrie maken zouden ze moeten verbieden, nergens goed voor! :n
Hopelijk blijven haar spieren wat warm onder de deken en is ze snel weer wat beter :(:) .

DubbelDun schreef:
Ik kwam mijn Bonte op internet tegen, die bleek in Canada te staan ;)

Wauw, die is per vliegtuig naar NL gekomen dan?

Azmay, wat een mooie set! <3

Ik kan bijna écht meekletsen in dit topic. Nog een goede 2 weken en we krijgen de sleutel. Helaas hebben we gisteren te horen gekregen van onze verzekeraar dat de enige schuur met asbest er wel 1 is met groot risico op brandgevaar. Kost echt de hoofdprijs om dat ding te verzekeren ;( . We wilden er voorlopig niks mee doen en in de toekomst verbouwen naar paardenstallen (is een oude varkensschuur), maar dit plan gaat wel naar voren geschoven worden denk ik.

Wij hadden dezelfde uitdaging. Een huis met rieten kap en een schuur met asbest.... bizar wat een opstalverzekering dan ineens kan kosten.... Uiteindelijk zijn wij bij ABN AMRO heel goedkoop uitgekomen! Maken geen probleem van asbest en ze kijken naar hoe het huis kadastraal geregistreerd staat. Ons huis zitten 2 woningen in, dus staat in het kadaster als 2 onder 1 kap. Werd de verzekering ineens een stuk goedkoper van!

DubbelDun schreef:
Ik gooi hem hier ook maar even neer... :)
m1572054743
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1572 ... mympSeller

Succes!! Spannend!

Hier valt het gelukkig heel erg mee met de vliegen. In het huis hebben we wel horren, maar als er toch 1 binnen komt vinden de katten het maar wat leuk hem te vangen! En meestal lukt dat ook nog! *\o/* Op stal heb ik weinig vliegen.

Bij ons zijn ze afgelopen week druk bezig geweest de grond voor te bereiden voor het aanleggen van de bak! Hiervoor hebben we een sloot moeten dempen en het lijkt erop dat hij nu eindelijk stabiliseert. Als het mee zit kunnen we in augustus beginnen! :D

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:31

Ik kom ook graag meepraten! Heb inmiddels één paard aan huis en over een paar weken komen er twee pony's bij.

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: de twee pony's die komen zijn niet van mij, maar komen hier in "pension" als gezelschap. De eigenaresse gaat mij hier een bedrag per maand voor betalen. Ik zit er vooral mee hoe dit fiscaal in elkaar steekt, iemand hier die dat weet?
En zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:37

@delaja: welkom...Ga je het sowieso opgeven??

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:11

Ligt er inderdaad aan of je het zwart doet of als inkomsten. Als je het opgeeft, moet je daar volgens mij ook een vergunning voor hebben? Maar kan er helemaal naast zitten hoor

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:29

Je mag naast je inkomen een extra bedrag verdienen van ik meen 8000 nogwat.
Met 2 pensionpaardjes, ik noem maar wat á €200 per maand minus de kosten aan hooi, stro en brok, kom je bij lange na niet aan dat bedrag.
Dit hoef je dus niet op te geven aan de belastingdienst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:20

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:44

Ik heb daar destijds naar geïnformeerd omdat ik taarten maakte op bestelling.
Ik had toen inderdaad geen werk.
Dat zal het zijn.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:07

Als de schuilstal klaar is, wil ik binnen ook 1 voerplek maken waarbij het hooi hoog hangt en beweegt. Dus aan een balk aan het plafond.
Ik zag dit: https://purehorse.nl/product/hay-playbag/ en vind het vrij duur en de openingen groot, lijkt me dat er veel op de grond valt.
Hoe doen jullie dit? Normaal voer ik uit mazen 3x3.
Heb wel eens zo'n ton gezien maar dat vind ik hard, zeker omdat ik vermoed dat mijn jongste er flink mee gaat smijten...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:18

Rover, ik heb twee van die zakken. Op zich valt er nog wel mee wat er op de grond valt, maar zeker in de winter ruimen mijn paarden dat wel netjes op. Kwaliteit blijft wel netjes van de zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:19

rover_ schreef:
Als de schuilstal klaar is, wil ik binnen ook 1 voerplek maken waarbij het hooi hoog hangt en beweegt. Dus aan een balk aan het plafond.
Ik zag dit: https://purehorse.nl/product/hay-playbag/ en vind het vrij duur en de openingen groot, lijkt me dat er veel op de grond valt.
Hoe doen jullie dit? Normaal voer ik uit mazen 3x3.
Heb wel eens zo'n ton gezien maar dat vind ik hard, zeker omdat ik vermoed dat mijn jongste er flink mee gaat smijten...

Ik heb zo'n zak. Had hem eerst ook aan het plafond hangen, maar mijn jonge merrie krijgt hem gewoon tussen haar tanden en gaat er echt aan staan te scheuren en kauwen. Waarschijnlijk door frustratie omdat ze er niet zo makkelijk bij kan. Heb hem nu gewoon tegen de muur gehangen en dan gaat het eigenlijk prima. Er valt niet meer op de grond dan bij de 3x3 netten.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:22

Oef wat gaan jullie hard. Bedankt allemaal voor het meeleven, we zijn al een poos aan het puzzelen maar grote probleem is dat hij soms stopt met eten. Hebben al verschillende dingen geprobeerd maar voeren inderdaad zo sober mogelijk (maar dat hij wel blijft eten) dus hij krijgt vitamine brok en beetje Bonpard Colon. Hij staat ook op onbeperkt ruwvoer. Lopen nu bij Utrecht en hopelijk kunnen zij snel achterhalen wat er is. Hopelijk morgen de eerste uitslagen.

Lynn_Nikita Succes met de spannende tijden, hopelijk vindt je man snel weer een toffe baan. Qua huizen is het inderdaad bizar! EUR 600K binnen 3 dagen verkocht, alsof het niets is. Wij moeten nu ook steeds vanuit de randstad komen kijken en moeten bezichtigingen echt plannen. Dat is geen succes dus voor nu gaan we eerst huren (niet dat het vinden van een huurwoning simpel is).

Gaan nu zoeken naar een huurwoning voor 2 personen en 2(.5) honden, max EUR 1500 per maand. Liefst in buitengebied ivm de honden, zoeken geen luxe. Staan eigenlijk overal voor open echter willen wij niet een contract van een jaar (of meer) tekenen daarom vallen veel "standaard" huizen via de bekende organisaties af. Omgeving Valkenswaard / Bergeijk / Steensel / Veldhoven / Borkel en Schaft / Waarle / net over de grens.

Mocht iemand iets weten?

Olympia96 mijn paard staat nu in een groep met 3 andere paarden en met een grote/midi baal in een slowfeeder doen ze een week. Daarnaast hebben we wel iets gras te eten maar ook onbeperkt toegang tot de ruif.

Maartje_M ik wil het liefste wat dichterbij mijn familie (Valkenswaard) wonen dus in eerste instantie valt Aarle af.

Gefeliciteerd timokyana wat een mooi stuk grond!

Mooi tuig Azmay, chique dat bruin / cognac

Qua doorgang, hier stonden ze met 4 paarden onder een overkapping van 2m breed, ging prima. Maar ze vonden het ook geen probleem om met 3 paarden in een container te gaan staan, dat was wel echt krap en hebben ze later ook afgesloten.

Robijntjah sterkte met het verlies van jullie pensionklant.

_Penotti gefeliciteerd met de verkoop

greendragon hoe gaat het nu met je paard?

Flink geklust Maartje

rover_ ik heb heel veel hooinetten geprobeerd omdat paard onbeperkt ruwvoer kreeg op de vorige stal maar echt alles sloopt. Mijn easyfill hooinet is de sole survivor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:28

@rover: met één paard is een hooinet bungelend in het midden misschien leuk , maar met meer paarden is het niet leuk. Hier kreeg de 'mindere' altijd het hooinet tegen het hoofd en wilde niet meer eten daardoor.
Ik heb dus gekozen voor 2 netten aan de zijkant.

Het regent hier weer eens, straks zou het droger worden. Misschien dan een wandeltje doen; de rug is nog niet 100%
De zoektocht naar een pension(e)npaardje heeft niet niet een echte kandidaat opgeleverd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:47

Ik heb nu omdat ik mijn kleine pakjes hooi nog niet kon voeren en de grote ronde baal in plastic niet meer in de opslag paste een pak op de verharding gezet en bovenop opengesneden en zo laten eten. Doen er nu al 11 dagen mee, en is nog niet helemaal op ( 13 dagen zou ik redden) normaal als ik in porties uit netten voer 14 dagen. Zoveel eten ze dus niet extra nu met onbeperkt en scheelt een hoop werk! Alleen nu blijkt dat mijn ruin er in de nacht op slaapt nu het pak bijna op is. Mijn man maakte mij gisteren nog net niet on paniek wakker om 5.00 uur omdat hij vast zou liggen in de hooibaak met zijn hoofd hoger. Wat bleek, meneer lag gewoon lekker met zijn hoofd op een kussentje van hooi en wilde niet opstaan

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:04

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal het ook nog even aan mn boekhouder vragen, wie weet heeft hij nog wijsheid voor me.

Wat betreft de hooizak; ik heb altijd geleerd dat het juist niet goed is om het hooi hoog te hangen, zowel vanwege de onnatuurlijke houding waarin paarden gaan eten, als vanwege stof dat vrijkomt en alle kanten op gaat ipv op de grond blijft. Uiteraard moet je het zelf weten, maar wellicht kan je hier wat mee.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:10

Ik heb mijn hooizak wel niet hoog hangen. Hangt niet hoger dan dat mijn hooinet zou hangen in de stal. Er zit in die zakken trouwens ook gaten onderin waardoor eigenlijk al het stof er aan de onderkant uitvalt en qua waaien valt het ook wel mee.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:14

Ik heb weer een onderzoek gelezen dat als je gras en hooi aanbied op de grond het ook goed is dat er hooi op enige hoogte hangt, want in de natuur zouden ze ook takken uit de bomen eten.
En die beweging ook goed zijn.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:23

Geloof dat het inderdaad goed is om paarden op verschillende hoogtes eten aan te bieden. Bij ons gaan ze ook wel eens op de achterbenen staan om van een boom te eten. Lijkt me ook niet comfortabel maar vinden zij geen probleem. Is (als ik het goed onthouden heb) goed voor de core spieren / balans van je paard.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:35

Haha Lynn gelukkig loos alarm, wel grappig dat hij graag een kussentje heeft.

Is inderdaad mijn bedoeling om het hooi op verschillende hoogtes aan te bieden (passive physio principe). Voor de shetlander wil ik juist dat er zo min mogelijk stof uitvalt.
Zou dan een net met mazen van 3x3 ook werken als je het tegen de muur hangt? En DD heb je het dan alleen bovenaan vastgemaakt of op alle 4 de punten? Hier heb ik meer paarden staan en denk dat het dan inderdaad het betere gooi en smijtwerk wordt als het in de lucht bengelt en dat is niet handig....
Mijn jonkie vindt het fantastisch om de IBC bak te verplaatsen, sleurt ze gewoon naar zich toe...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:38

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:46

@Lynn_Nikita: dat is schrikken, maar geef hem eens ongelijk :)
@rover: hij hangt normaliter op 4 punten, maar nu ik tapijt tegen het onderste stuk van de tent heb zitten, moet ik even kijken hoe ik het nu vast ga zetten.
Ik heb nu al 5 voerplekken in de paddock/track én nog wat hooinetten op stal (ook 4-pinters), dus echt nodig is het in de tent niet.

Voeren op hoogte is vooral schadelijk omdat er meer stof in de neus=longen terecht komt. Niet alle paarden kunnen daar tegen.
Dat geldt dus alleen voor droog hooi, met kuil/voordroog en takken hebben ze daar dus geen last van.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:15

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:08

ook over voeren op hoogte, een artikel van sharon may davis en het ontbreken van een ligament bij de onderste halswervels bij veel moderne sportpaarden; https://pdfs.semanticscholar.org/f61f/a ... eed4a4.pdf

los daarvan had mijn vorige paard een lichte kraakbeenbeschadiging in 1 voorvoet en uiteindelijk aan twee voorvoetjes lichte artrose. Bij hem zag je daardoor heel duidelijk het effect van een kwalitatief minder goede bodem, en ook dat de ongelijke belasting met grazen bij hem voor problemen zorgde als je hem lang buiten liet (hij had een voorkeur om met zijn rechtervoet naar voren te grazen).

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:14

zoooooo ik ben er weer! Eindelijk weer bij gelezen, want vanaf 1 juli hadden we de sleutel gekregen van ons nieuwe huis. 2 weken gewerkt om het huis klaar te krijgen, we zijn kapot!! Tja als kantoor pikkies zijn we dat niet gewend. Maar sinds afgelopen dinsdag staan ook de paarden aan huis. Ik was van plan allemaal leuke foto's te plaatsten vanaf 1 juli met de voortgang, maar savonds kon ik mezelf er niet meer toe zetten iets te doen.

Ik zag ook ergens iemand vragen over omheiningen. Wij hebben het paardengedeelte volledig uitbesteed. Poda heeft bij ons de oude omheining verwijderd, compleet nieuwe omheining geplaatst, nieuwe bak omheining en een schuilstal. Ik moet echt zeggen geweldig!! Ik heb veel dingen geleerd tijdens de verhuizing, met name nooit meer zelf verhuizen, maar de omheiningen en schuilstal, daar ben ik zooo blij mee. Ik ga nu even foto's maken, dan plaats ik die vanavond.