Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:24

Hahahaha! Ik zie het ook zo voor me. :D Klinkt een beetje als hoe die twee paarden van mij eten. Zanzi ropt een hele pluk hooi uit het net en Fernando eet vrolijk uit zijn mond mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:26

Haha! Ja, zoiets ja!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:27

Flew schreef:
Hahahaha! Ik zie het ook zo voor me. :D Klinkt een beetje als hoe die twee paarden van mij eten. Zanzi ropt een hele pluk hooi uit het net en Fernando eet vrolijk uit zijn mond mee.

Herkenbaar! Als mijn ruin nog eens wordt opgesloten en zelf uit een hooinet moet gaan eten, krijgt hij de helft binnen van normaal, gok ik zo. :+

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:29

Voor Fernando geldt dat ook denk ik. Die is zelf helemaal niet zo'n snelle eter, maar als hij met Zanzi mee-eet gaat het allemaal een stukje sneller.

Nou moet ik ook zeggen dat hij sowieso niet zo geïnteresseerd in hooi is., Hij houdt meer van snackjes (goh, net een mensenpuber) en gaat dus ook eerst alle restjes wortel van de grond af eten voor hij eens aan het hooinet (dat Zanzi tegen die tijd al half leeg gevreten heeft) begint.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:30

Ik heb er 1 bijndie het licht met de netten ook nog niet heeft gezien. Die schudt eerst keihard het net heen en weer, zodat er vanallesuit valt en eet t dan van de grond :roll: :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:46

Ik duim voor je engel!

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 19:48

De bakken schuiven wel wat maar niet zo drastisch dat ik het frame er weer omheen hoef te doen. Ik vind het zo ook zelf praktisch met schoonmaken of afspuiten. Dan trek je het makkelijk met je mee naar de kraan. :Y)

Heerlijk die honden fabster! Hier op Ameland is het konijnen wat ze achter hun neus aan doet rennen =:)

Wij duimen ook mee engel!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:18

Die van mij gaan er zelfs met pallet en frame mee aan de haal, zou niet weten waar ik een lichte plastic bak terug zou vinden :evaw:

Gisteren een lekkere buitenrit gereden, heb mogelijk een redelijk kundige bijrijder gevonden dus hoop dat die blijft plakken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:04

Pffff ik heb moeite om jullie bij te houden :P . Engel ik vind 12 km te ver, maar kan me wel voorstellen dat je een fijner plekje voor je paardjes wil.

Hier alleen nog hooi in netten in de schuilstal. Vind het ideaal dat het allemaal lekker droog blijft. Heb veel minder verspilling *\o/* .

Heb bij de hb pony afgelopen vrijdag röntgenfoto's laten maken van alle 4 zijn voeten. Er is een minimale kanteling te zien. Zaterdag is meteen de smid geweest om iets van zijn tenen af te halen. Dit kon in het begin echt niet omdat hij te pijnlijk was. Vooralsnog ziet het er hoopvol uit voor mijn bonte vriendje! **\O/**

Met onze "pup", die inmiddels 10 maanden oud is en ruim 28 kg weegt heb ik verleden week de derde en voorlopig laatste cursus afgerond. De eerste twee waren een puppy cursus en basiscursus. De derde was "gehoorzame huishond" en we zijn met meer dan voldoende punten geslaagd! We gaan nu even kijken wat we met hem gaan doen. Mijn man denkt aan speuren en ik denk aan jachttraining. Het is immers een jachthond en ik denk dat hij er veel voldoening uit gaat halen.

Met mijn jonge dame heb ik vandaag weer even lekker in de manege gereden. Maar dat viel niet helemaal mee. Ze heeft op dit moment bedacht dat het erg leuk is om in eens richting "uitgang" te rennen. :)) Hier was ik niet helemaal op bedacht, maar ik kon haar redelijk snel weer in de juiste richting krijgen..... Verder ontwikkelt ze zich erg goed en ik heb het idee dat ze het ook wel erg fijn vindt dat ze niet meer op stal hoeft. Gewoon lekker 's nachts met haar mannen kan kroelen wanneer ze dat wil. Ze lijkt in ieder geval goed in haar ongelooflijk dikke wintervel te zitten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:47

Dat zijn mooie oppervlaktes Engel en 12 km is prima te doen.
Ik heb ook jaren 45km enkele reis gereden voor de paardjes.
Stonden gelukkig bij vrienden en als ik de volgende dag vrij was van werk dan beleef ik daar gewoon slapen :D

Melle en Summer eten ook netjes uit hun ibc met hooinet en ook de hooinetten in de stal.
Amel (haflinger) daarintegen snapt het principe ook niet zo goed en rukt ook als een malloot aan het net.
Dat beest kost me bijna elke maand een nieuw net :=
Ze is nu sinds begin augustus uit logeren bij een vriendin dus m'n netten blijven nu wel Heel, maar ik verwacht dat ze volgende maand weer naar huis komt.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:08

Spannend Engel. Als je de verzorging samen kunt doen (met een betrouwbaar iemand waar je van op aan kunt) dan is 12 km wel te doen. Als ze daar veel vrijheid hebben, weegt veel op tegen op pensionstal staan.

Fijn [***] dat foto's toch best ok waren en de smid wat van de voeten kon halen. Leuk dat je 3 trainingen met de hond gedaan hebt.

Ik heb ook 2 IBC vaten waar ik de bovenkant afgehaald heb. Zonder zware frame zou hier niet gaan ivm verschuiven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:05

Engel, oh oke. Nouja er is in ieder geval een oplossing. 2,2 ha is veel om te onderhouden zo ver van huis. Heb nu 1,2 ha op 25 km enkele reis en dat is ook niet ideaal. Ik trek niet even een uurtje wat onkruid want dat kost mij effectief 2 uur ivm reistijd. Ga nu het tweede jaar in en ben echt aan het aftellen om ze aan huis te hebben. Mijn wekker gaat om 05:10 om ze te kunnen voeren voor mijn werk. Op tijd naar bed gaat niet want het uitmesten etc. moet na mijn werk gebeuren.

Zapje, hier ook een schaar of stanley.

Leuk Kvulden. Zo’n knuffeluurtje is ook heerlijk.

Azmay, nou he. Die van mij tillen ook de palletbox op en zetten m ergens anders neer.. Maarja voor de Shire is dat peanuts :=

[***], super nieuws! Hartstikke fijn :D

Gister had ik cursus mestverwerking en weidebeheer. Ik heb besloten te gaan composteren. Hier meer mensen die dat doen?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:18

Selka, ik wil dat gaan doen maar heb nog geen ervaring.

[***] wat fijn!

Mijn schaar bleek bot :D met een scherpe gaat het idd heel goed! Al vind ik die allesknipper ook een grappig ding. Bedankt voor de tips.

Wat een regen. ;( Heb het idee dat het veel natter is dan vorig jaar.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:50

Het is idd erg nat.
Mijn bak is gelukkig droog.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:52

Mijn paddock houd het ook heel erg goed gelukkig, glad maar niet soppig.
2 weitjes verderop hebben ze nu een sportpaard en een shet 24/7 op een nog iets kleiner stuk staan zonder verharding, mooi voorbeeld van hoe ik het echt niet wil hebben. Wat een modderboel -O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:14

Ja, beroerd weer.

Selka, ik composteer een deel. Dat gaat 1 x per jaar de wei op.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:24

Hier voor het eerst in augustus een deel hummus op de weide gegooid van paardenmest en wil dit zeker volgend jaar terug doen. Groot verschil, weide ziet er stukken beter uit.

Heb helaas wel meer mest dan nodig, al een eind geleden dat ze er nog zijn komen halen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:41

Fabster, handmatig of machinaal? Zijn er nog tips en tricks in de praktijk? Of juist problemen waar je tegen aan loopt?

Lori, ja dat is een bekend probleem. Volgens die meneer van gister heb je geen mestoverschot bij 1 ha per paard. Nu red ik dat ook niet. Volgens zijn berekening moet ik nog zo'n 20 weken mest laten ophalen. Maar scheelt toch weer en het zou gezonder voor de bodem moeten zijn.

Merk je daar iets van? Een gezondere bodem? Wat bedoel je precies met beter uitzien?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:58

Ik weet niet wat je met handmatig/machinaal bedoelt. In maart gaat de hoop het land op. Dan verzamel ik weer een aantal maanden voor het volgende jaar. Ik heb er wel pallets onder voor de zuurstof (ooit eens van Bio Ron geleerd). In maart komt de buurman met tractor en grondbak en die gooit overal hoopjes neer. Dat verspreid ik met de vork. Komt hij daarna nog met de weidesleep. Dan is bet trouwens echt geen meest meer, maar echt aarde met heel veel wormen erin. Ik laat het 3 maanden liggen/groeien en dan mogen de paarden erop.

Het mestoverschot laat ik ophalen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:01

Oke dus jij keert de hoop nooit? Dat zou namelijk beter moeten zijn.
Handmatig is een kwestie van laagjes bouwen en dmv palen zuurstof toevoegen op een bodem van takken.

Fijn dat een "simpelere" versie ook lijkt te werken :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:06

Keren doe ik inderdaad niet. Maar ik maar de hopen ook buet enorm groot. Mss scheelt dat.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:39

Hoe groot is jou hoop dan ongeveer fabster? Ben benieuwd.

Ik hoop met 2 d pony's op 1 hectare de mest zelf kwijt te kunnen. Maar misschien is dat ijdele hoop. :D

Nou gallagher belde me (had vraag gesteld bij klantenservice), en we doen het allemaal verkeerd :P koord knippen moet met een nijptang en je moet het eerst afbinden met tyraps of een metalen ringetje. Ben het niet van plan eigenlijk..

Vergunning aanvragen voor een bak zou mij 1600,- kosten. Is dat een gebruikelijke prijs? Buurvrouw wilde graag een bak met vergunning maar viel haar tegen. Nu heb ik agrarische grond en haar grond heeft een woonbestemming dus misschien dat dat nog verschilt. We willen de gemeente niet direct vragen ivm geen slapende honden wakker maken. Vergunning voor de stal was 250,-. Snap dat prijsverschil nog niet zo goed.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:43

Jeetje Gallagher weet ons wel aan t werk te zetten. Mijn koord en lint doet prima zo :P

Je moet leges betalen over de aanvraag. Vaak is dat een percentage van de uiteindelijke bouwprijs. Onze gemeente heft 2,1% - € 525 in mijn geval.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:44

Kosten van een vergunning is helemaal afhankelijk van welke 'activiteit' je precies nodig hebt en wat de gemeente er voor rekent. Dat is namelijk per gemeente verschillend.

Wat ik me zo voorstel is dat je voor het bouwen van de stal alleen een vergunning met de activiteit bouwen nodig had omdat het aan het bestemmingsplan voldeed. De rijbak zou wellicht niet in het bestemmingsplan passen en dan heb je vergunning met activiteit bouwen én vrijstelling bestemmingsplan nodig. Dus ook twee keer leges met misschien een ander (hoger) bedrag.
Wellicht eventueel nog andere activiteiten omdat je bomen moet kappen of in een waterwingebied zit (ik noem maar even iets)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:01

Mijn hoop is 7 lang, 3 breed, 2 hoog (meters) gok ik zo even uit de losse pols. Daar heb ik er 2 van.