Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:19

Gadver..
Ik wil komende week mest wegbrengen voor een mestonderzoek en dan zal ik dit al aangeven. Bedankt voor de antwoorden al!

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:33

Gatver! :r

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:33

Oh bah, horzels!
Zijn die nog 'makkelijk' weg te krijgen / te doden als ze eenmaal in het lichaam zitten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:35

Volgens mij 1 van de makkelijkste eruit

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:08

Horzellarve idd. Ik vond er eentje in de mest nadat we met broedspectrum-kuur hadden ontwormd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:29

:r gadver!

Overijssel namiro, maar wacht daar nog maar mee hoor, met zoeken, eerst sparen. Zodra ik wat meer zicht heb op mijn toekomst en een spaar potje heb, doe ik wel een oproep hier... :+

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:30

Dat is ook een beetje ver weg, maar toch. Je weet nooit!

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:52

Vandaag toevallig nog een beer van een Belg gezien. Wat een knapperd. Een tweejarige merrie is het. Ik zit er zelf zelfs over na te denken om haar te kopen! Ook goed papier etc bij.

Ik heb altijd een paar kuren op reserve. Kan er hier ook wel prima aan komen.

Hier weinig nieuws. Eigenlijk teveel land maar nu met het slechte weer komt het wel mooi uit. Lopen ze het niet kapot.

Mijn lieve bijrijdster heeft mijn paarden verwend met nieuwe zachte halsters. Wat heb ik het ook getroffen met haar! Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:19

Jaaaaah, Belgen zijn leuk! Mijn Belg is echt mijn droompaard! Jammer dat ik er niet meer op kan. Maar goed, we gaan maar eens kijken hoever we komen met behendigheid ;)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:29

ohjajoh6 schreef:
Even voor mijn bezigheidstherapie? Wat zijn over het algemeen de rassen, van de engelse jachtpaarden? Ik dacht dat dit vaak de Hunter was, maar die zijn volgens de wiki veel kleiner dan ik dacht? Ik zoek echt die flatgebouwen van paarden zeg maar...

Hier op de jachstal worden voornamelijk ISH paarden voor de jacht gebruikt, en kunnen best wel groot zijn hoor

http://www.ehorses.nl/horseindex/show?name=iers-sport-paard

Ga maar eens googlen op ierse sport paarden

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:51

Even alleen meegelezen. Ohjajoh wat vreselijk voor je. Nog heel veel sterkte met dit grote verlies. Ook voor Lynn-nikita. Fijn dat je er toch nog bij bent hier.

Wat een gekte Abby met die schuur. Hoop dat dit goed afloopt. Het kan nog alle kanten op begrijp ik? Gekke merrie van je er nog bij. Handen vol lijkt me. Rustig aan!

Paling in staart :')

Zag je foto's van Ruinen Caily. Wij waren daar ook. Ging goed, was voor haar doen erg braaf en ze leek het leuk te vinden. Dus voor herhaling vatbaar!

Heb nog een stukje wei kunnen huren van bijna 4000m2. Nu met de omheining bezig. Had nog lint liggen maar daar verder geen ervaring mee. Wat zijn nou handige isolatoren? Van die klepdingen? Sommige klemmen ook en anderen niet zag ik.

Wil ze zsm verhuizen (deze wei is veel opener, minder beestjes) want zap reageert vrij extreem op die steekbeesten. Overal bulten en kale plekken waar vervolgens witte haren voor terug groeien ;( Wordt een appie als dat zo door gaat.. Smeer nu maar met calendula.

Vliegendeken toch te groot gekocht denk ik, lijkt wat naar achter te trekken. Vreselijke schuurplekken en ze loopt er zelfs kreupel mee (voorbenen kruisen). Dus af dat ding. Zou ik die nog kleiner kunnen maken denken jullie? Dacht er aan om de voorkant wat strakker dicht te naaien? Of kansloos?

Die ierse sportpaarden zijn wel gaaf!

PB en Lizy van harte gefeliciteerd!! *\o/* Slapen jullie een beetje? Gaat alles goed?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:01

Zapje, (mijn autocorrect maakt daar aapje van :+ ) hoe breed is het lint? Wij hebben 2 cm, dat zit in gewone ronde isolatoren. Lint van 4 cm zou ik in zo'n klem doen; bijv. 1e paal met klemfunctie, 3 palen zonder klemfunctie en dan de 5e paal weer met klemfunctie, of zoiets. Als je dan wil opspannen, hoef je niet elk klemmetje open te maken, maar elke zoveelste.

Staarten eten zie je ook veel in de Oostvaardersplassen. Ooit wilde iemand daar een onderzoekje doen: mestmonsters nemen van alle veulens, en dan onderscheid maken tussen 'eet staart' en 'eet geen staart', en dan kijken of je aan het mestmonster kunt zien dat er wel of niet staart is gegeten, en of er wormen in het mestmonster zitten. Helaas kun je mestmonsters niet invriezen, dus daar ging alle verzameltijd...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:12

Pauline, wat lief van je bijrijdster!

Morgen gaan Daan en ik even grondig naar de wond/plek van Nick kijken. Moeten we even samen doen, omdat het zo'n lastige plek is. Als ik er alleen naar probeer te kijken, dan draait Nick steeds zijn hoofd bij 'Wat doe je?' Dus dat is niet handig :)
Kreeg namelijk een PB van iemand die zei dat het misschien wel eens een fistel kon zijn ipv droes...

Gisteren nog een foto gemaakt van David en Bliksem.
Afbeelding

Afbeelding

Jammer dat Bliksem niet met David mee groeit. -O-
Afbeelding

Nu James er niet meer is, besef ik pas hoe veel ik eigenlijk gehecht ben aan dat shetje. <3
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 02:21

Wat een leuk setje is het chase.

Zapje, dankje. Was ook niet van plan om te gaan heb nog 2 paardje en ook al staan ze niet direct aan huis het idee is hetzelfde. (Alleen meer werk en gedoe met kindjes thuis waardoor ik niet ff erheen kan maar kinderen mee moet nemen of mijn man thuis moet zijn ) fijn een extra stukje weiland. ik heb zelf geen ervaring met lint kan daarmee niet helpen. Ellende met dekens. Merk zelf dat met half ook minder trekt of een ander merk proberen. Ik heb nu een nika voor mijn pre en 3 Andere merken pasten hem niet goed.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:15

Citaat:
Bericht door Hilary » Gisteren, 21:08
Horzellarve idd. Ik vond er eentje in de mest nadat we met broedspectrum-kuur hadden ontwormd

Wat houdt zo'n broedspectrum-kuur precies in?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:21

Breedspectrum. In ons geval een equest pramox met moxidectine en praziquantel als werkzame stoffen. Een kuur die dus ook de wormen aanpakt die niet worden bestreden met een gangbare ivermectine kuur. Deze kuur geven wij 1 keer per jaar (na de eerste nachtvorst ) ongeacht de uitslag van mestmonsters.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:24

Jullie gaan echt veel te snel. Ik lees alles met een half oog wel mee maar het is teveel om op alles te reageren.

Ben nog steeds aan het twijfelen of ik Andor op de pensionstal laat ja of nee. Maar zou eigenlijk morgen wel moeten beslissen omwille van het stalgeld of ik ga betalen of niet :D
Heb hem wel terug onder het zadel gereden eergisteren en dat ging echt uberfijn! Beest heeft nog nooit zo fijn aangevoeld..
Ik heb nu toestemming om meer ruwvoer te geven dus hooi komt hij zeker niet tekort maar ze staan uiteindelijk nog steeds erg weinig buiten.
Hij heeft de omschakeling van 24/24 buiten naar veel op stal eigenlijk heel fijn gemaakt. Is super rustig op stal en niet explosief buiten en ziet er gewoon super happy uit. Hij is volgens mij wel opgelucht dat hij even van die shetlander vanaf is.
Alleen het weinige buitenkomen steekt me tegen. Ik gooi ze wel eens extra naar buiten in de avonduren maar kan moeilijk elke avond nog 2 uur langer op stal blijven en met mijn duimen staan draaien om ze op de paddock te zetten.. Ami maak je trouwens echt niet blij met extra buiten. Die gaat in een hoekje staan mokken, steekt zijn hoofd zo hoog dat je hem van binnen ziet staan om te vragen of hij alsjeblieft echt niet terug binnen mag. Zucht!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:28

@Sakvis; breedspectrum ken ik natuurlijk wel (gaat er hier ook één keer per jaar in). Maar ik had bij broedspectrum echt visioenen van een nieuw middel dat vooral eitjes en larven zou doden. Vandaar mijn belangstelling!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:52

wilma84 schreef:
@Sakvis; breedspectrum ken ik natuurlijk wel (gaat er hier ook één keer per jaar in). Maar ik had bij broedspectrum echt visioenen van een nieuw middel dat vooral eitjes en larven zou doden. Vandaar mijn belangstelling!

Het is idd breeeeeedspectrum, maar mijn laptop lijkt dat maar niet te kunnen onthouden :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:24

@zapje: Ik heb deze isolatoren
Afbeelding
daar kan breed en smal lint in (zit geklemd) en koord van 6 mm en dun draad.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:42

chasey wat een leuke foto's van je zoon en mooie shet!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:32

Wat een schattige foto chasey.
Ik ontworm Zwz voorjaar en najaar met equest pramox
En tussendoor mestonderzoek

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:35

Vraag me af of onze shetjes misschien familie zijn? Ik vind ze zo op elkaar lijken. Maar sat vond ik ook al van mijn Anton en jouw James. Maar die kwamen wel van dezelfde fokker volgens mij...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:35

Happy B day Tamara. Y)(^)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:39

Gefeliciteerd Karev *\o/* Y)(^)