Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:48

De keer dat Walter het ooit had kon ik het zien ja... kleine bewegende beestjes bij zijn manenkam.
Maar die had het toen ook vrij erg geloof ik. Was wel snel opgelost met wassen met sebacil, maar ik weet niet of dat nog te krijgen is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:49

Jadybabe schreef:
Fieuw...weer 20 pagina's doorgelezen.

Jippie, vliegje weer thuis

Zadels, wat een gedoe tegenwoordig. Vroeger gooide je gewoon een KN of een Kiefer op je paard , of je had echt een moeilijke rug, en ging je paardrijden. Ik word zo onzeker van zadels kopen. Zoveel verschillende adviezen. Momenteel een Fabtron westernzadel. Heerlijk zadel, licht in gewicht omdat een deel van het leer vervangen is door corduroy . Helaas begon merrie van de ene op de andere dag te staken met aangaloperen. Niet echt idee waar dat vandaan kwam, maar voor de zekerheid zadel er niet meer opgegooid. Daarna nog gereden met mijn massimo veelzijdiheids en daar liep ze stukken lekkerder onder, dus denk dat het echt aan mijn zadel lag.
Eurohorse is langs geweest en bij het nakijken van haar rug was ze gevoelig en hebben we het passen even uitgesteld. Woensdag eerst de osteo/ fysiotherapeut en daarna maar weer een nieuwe afspraak maken. Heb ook een BM gehad, maar was niet echt mijn ding.

Vraagje, hoe kan je zien of je paard luizen heeft?
Mijn shet barst van de jeuk. Echt over zijn hele lijf. Is echt sneu om te zien. Ik heb hem met een netenkam doorgekamt , maar ik zie niets zitten. Kan je luizen met het blote oog zien? En als het geen luizen zouden zijn, wat zou het anders kunnen zijn?

Dierenarts?

In de Aveve (boerenbond in Nederland denk ik) verkopen ze veeluispoeder. Ik behandel eerst daar mee, dan moet je niet wassen. Het is nu ook wel ineens terug warm, misschien verstikt de vacht wat?

Mijn oudje heeft al bijna een jaar onverklaarbare jeuk. Behandeld tegen mijten, luis, ... behandeld alsof het zomereczeem was (hoewel hij al 24 jaar geen zomereczeem heeft :P ). Zelfs puur behandeld tegen "jeuk" met cortisonen. DA en ik snappen er niks van, dus nu maar een huidbiopt nemen en kijken of we wat vinden. Hij jeukt enkel aan manen, staart en buiknaad en is met deken en smeersels gelukkig draaglijk te houden maar wat word je ook als baasje helemaal gek van een jeukend paard!!

ohjajoh: wat een geluk heb je met zo'n bijrijdster :D

Fijn dat Vliegje weer beter is. Wat een knappe shet is het trouwens! :)

Gisteren voor de eerste keer de paarden terug kunnen voeren bij daglicht, na mijn werk *\o/* nog efjes en we kunnen ook weer ritjes maken 's avonds. Hoera voor de lente! :P

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:55

Bedankt voor de adviezen jongens. Ik ga even testen zaterdag en als ik me niet veilig voel ga ik het zeker niet doen. Gisteren tijdens de les ook even uitgeprobeert hoever ik het paard dingen kan laten doen die het eigenlijk niet durft of niet leuk vind (toevallig een vriendin van me in de bak met een hond). Dus tussen de hond en de bakrand door laten lopen. En dat ging na enige aarzeling en oortjes plat toch vrij goed.
Instructeur zij ook al, je moet een klik hebben met je paard want dan kun je er alles mee. Een paard waar je je goed bij voelt daar kun je ook veel meer van hebben. Als je dadelijk je paard aan huis hebt staan dan eet slaap en leef je met dat dier. Dan leer je hem vanzelf lezen en kun je veel sneller inspelen als er een hobbeltje op de weg is (letterlijk :D )

Caily, Bo'tje zit ook nogsteeds in mijn hoofd hoor. Hoewel ik twijfel of hij niet een beetje te 'fris' is voor mij.

Hier trouwens ook een limburger. :wave:

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:57

Solleke_Noah het gaat inderdaad al snel langer licht worden, heerlijk hé!
Blij dat vliegje weer thuis is.
Las wat over bijrijders, ik begin er niet aan, wel aan gedacht maar weet gewoon van mezelf dat het niet voor mij gaat werken en dan is het voor die persoon ook niet erg leuk.
Hier worden de paarden niet echt gewassen of het moet echt heel hard nodig zijn. Wel straks weer afspuiten na het werk als de temperaturen beter zijn.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:01

AbbyBlues, ik heb een haflingerruin waar ik echt dol op ben en mee kan lezen en schrijven. Maar hij spiegelt mij als onzekere ruiter wel heel erg. En dat resulteert bij hem in staken en bokken. Als mijn bijrijdster er op gaat rijden is er niks aan de hand.
Mijn merrie daarentegen sleept mij overal doorheen. Als ik angstig ben dan gaat haar koppie erop en laat ze wel even zien dat er niks is om bang voor te zijn. Als ik relaxed ben wil ze nog weleens grapjes uithalen. :+
Ik zeg niet niet het bij jou ook zo zal gaan. Maar ik zou er wel voor uitkijken

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:04

Luizen kun je goed zien bij manen en staart. Ze zijn groot genoeg. Heb t een tijd bij mijn oude fjord gehad. Ik kocht Frontline voor grote honden.1 pipet voor 200 kilo paard. Beetje bij de manenkam/schoft en beetje bij de staartwortel. Veel lekkerder dan wassen, want ze hebben het altijd in herfst/winter en dan ga ik ze niet staan wassen. Ze staan hier 24/7 buiten. Wel even spuiten als het zeker een dag droog blijft. Anders spoelt t zo weer weg. Binnen een week is de luis weg.

We hadden hier een experimentele DA die het ook spoot. Nooit doen! Alles stond hier meteen met hoefzweren.

Ik hen sinds zondag toch zo n pijn in mijn onderrug! Niet normaal. Ik kan dus niet zitten, want dan kom ik niet meer omhoog. Vooral leuk op de wc -O- . Gisteren ging het wel weer. Ven ook gewoon gaan rijden. Maar vandaag is het weer dramatisch. Vreselijk.

Zadels |( . Sinds ik mijn merrie heb, raak ik daar echt van in de stress.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:08

Fabster schreef:
Ik hen sinds zondag toch zo n pijn in mijn onderrug! Niet normaal. Ik kan dus niet zitten, want dan kom ik niet meer omhoog. Vooral leuk op de wc -O- . Gisteren ging het wel weer. Ven ook gewoon gaan rijden. Maar vandaag is het weer dramatisch. Vreselijk.

Dat is echt flink balen. Ik heb het ook wel eens dat het me in mijn rug schiet. Ik ga hier naar een goede chiropractor. Een behandeling en ik loop weer als een hoentje. Ze willen natuurlijk altijd dat je na een week of 2 weer terug komt voor een nieuwe behandeling, maar dat doe ik nooit. :P

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:10

Breek me de bek niet open over zadels. Wat een gedoe zeg.
Bij Ami ligt er gewoon een bontje onder en die loopt al 10 jaar onder hetzelfde zadel. Ik ben nu dus niet van plan om dat nog te gaan veranderen eerlijk gezegd.
De zadelellende is ook een reden om er voor Andor geen meer aan te schaffen.

Mijn man is gisteren ook door zijn rug gegaan. Nooit prettig.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:12

Anke dat ziet er uit als een leuke combi, leuk dier ook trouwens!

Dynamiek fijn dat het is opgelost met het hooi :)

Yontheke goed dat Andor niet meer hoest! Oh balen, ik lees in een later bericht dat hij toch weer heeft gehoest en dik been…

Bwor lekker bezig, daar kan je wel een mooi plekje van maken!

Vliegje weer thuis, fijn! Hij heeft echt een gave kleur!!

Hypos jij hebt ook al zo’n leuke pony! Wat is het voor ras?

Palousa dat ziet er goed uit!

Jadybabe wat sneu dat hij zo’n jeuk heeft. Heeeeeeel lang geleden had mijn eerste pony luizen, dat was toen wel met het blote oog te zien. Maar anders pak je er toch even een vergrootglas of leesbril bij :+ Of voor de zekerheid wassen.
Fabster slim idee om gewoon frontline te gebruiken :D Wat vervelend van je rug, hoe komt het?

Solleke lekker he dat het weer langer licht blijft, ik kan sinds vorige week weer in het licht mestruimen, ook fijn! Met goede dagen kan ik vanaf volgende week denk zelfs al even snel wat longeren ofzo. Word ik helemaal blij van haha.

Ik vind het met mooi weer altijd wel leuk om lekker benen en staarten te wassen. Beetje trutten enzo :) Vandaag alles behalve mooi weer; regen, wind, regen, wind…..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:14

Phoe zadels..breek me de bek niet open.

Met boom zonder boom. .Denk dat ik elk merk wel gehad heb. Heeft denk ik 6 jaar geduurd voor ik het juiste zadel vond.

Dure ,goedkope hele dure...niks lag goed. Zadelmaker die een zadel verkocht die 2 boommaten te smal bleek. Enorme drukplekken aan over gehouden.
Zadel wat bleef schuiven naar voren. Moest maar een anti slip mat onder..Ja dahaag ik ga onder een zadel van 1500,- geen hulpmiddelen gebruiken.

Uiteindelijk op een massimo uitgekomen. Dat Had ons veel eerder enorm veel gezeik kunnen besparen.

Karev heeft er een licht trauma aan over gehouden waardoor het lastig is om te ontdekken of ze nu wel of geen last heeft van dit zadel.

Ze schud haar hoofd met opzadelen. Dat deed ze al met het te kleine zadel maar dat is ze blijven doen. Wel minder heftig nu.

Mijn huidige zadelmaker zegt dat ze geen rare plekken heeft op de oude drykplekken eens ook al meerdere malen Door de fysio bevestigd. .Dus daar gaan we dan maar vanuit.

Maar wat een gedoe zeg..

Beterschap fabster. .rugpijn is nooit handig

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:14

Als het niet snel minder wordt, ga ik ook maar ff naar de fysio, ja. Dit is ook niet normaal. Straks maar een pijnstillerbom. Zo lang ik blijf bewegen, gast het nog wel. Maar te lsng in 1 houding... ;(

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:18

Te lang in één houding is nooit goed. Blijven bewegen en niet te veel pijnstillers. Dan onderdruk je het natuurlijke signaal van je lichaam waardoor je weer te veel gaat doen.
:(:) KNuff meis, komt goed

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:23

Caily, het lopen met Rosie gaat zonder druk. Ze volgt gelijk. Ik ben nu voral bezig met het stoppen. Als ze afgeleid is wil ze dat nog wel eens vergeten haha Maar ze vind druk op het halster niet erg. Ze gaat er niet voor achteruit.

Pfffffff hier is het echt pet weer. Het zou nog wel regenen tot 11 uur. Zo mijn regenpak maar aan.

Marinka loopt nog altijd onder het zelfde zadel. En als ik dat zo allemaal hoor ga ik daar ook niks aan veranderen. We zullen zien hoe het straks met Rosie vergaat.

Ga je nou ook met een western zadel heel anders rijden? Ik lees steeds dat je er bv geen dressuur mee kunt doen. Ik doe voor me zelf altijd wel wat dressuur als oefening en een klein sprongetje. En veeeel buiten rijden haha

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:25

Fabster: beterschap :(:)

AbyBlues: las nog iets over onzekere paarden in combi met onzekere ruiter. Sowieso natuurlijk eerst uitproberen, het kan zijn dat een paard je zo'n veilig gevoel geeft, dat je je helemaal niet meer onzeker voelt! Maar als dat niet het geval is, zou ik zo'n combi toch afraden (ook in m'n achterhoofd dat je na langere tijd terug bent beginnen rijden).

Het is fijn als je met je nieuwe eigen paard gewoon meteen lol kan hebben en er ontspannen op uit kan trekken. Mijn grote bonte kan ik niemand opzetten met maar een greintje onzekerheid, bij de minste aarzeling die hij voelt gaat hij recht omhoog. Die is echt heel gevoelig daar op en spiegelt je enorm. Mijn oudje is een ex manegepaard en echt zo'n "rots in de branding" paard. Het is fijn dat ik daar minder ervaren vriendinnen op kon zetten en wist dat hij ze wel veilig thuis bracht ;)

Vanuit mijn eigen ervaring met een spiegelend, onzeker paard, zou 'k dus zeker een stabiel en rustig paard aanraden voor een onzekere ruiter :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:26

Waarom zou je er geen dressuur mee kunnen doen? Kan toch met ieder zadel en zadelloos ook. Of ben ik nu gek? :o
En en sprongetje kan ook wel hoor. Zit de knop wel een beetje in de weg soms. Zelfs tijdens de westernles doen we wel eens een sprongetje. Want bij bijvoorbeeld trail of trec kun je dat ook tegenkomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:28

@fabster: ik ga altijd snel naar de chiropractor en als het me te lang duurt heb ik roze pilletjes op voorraad.

Al die zadelprobs ben ik dus voor geweest door eerst een Ortho-Flex en daarna/bij (vanwege toen nog 2 rijdbare paarden) de BM te kopen. Beide zadels hebben op alle paarden gepast en de BM past nog steeds.

Wassen doe ik nooit. 2 dagen een dekentje op met nylon binnenkant en ze is weer wit.
Van mijn oudje moest ik de staart wel eens wassen als ze weer eens aan de dunne was. Maar sinds ik die minder dik gemaakt heb kan ze hem weer optillen en wordt ie alleen van het zand vies.
Alles gaat hier om de week in de Cowboy Magic en daar moeten ze het mee doen :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:34

Dat is geweldig spul DubbelDun dat cowboy magic, heb er ook van die spray van om vieze vlekken uit de vacht te krijgen, werkt ook super.
Nadeel van cowboy magic is dat de bezemstelen ook super glad worden ervan

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:36

Ben nu in gesprek met een vriendin van me die het paard regelmatig rijd. Zij zegt dat het wel mee valt en dat ze daar gewoon te veel kinderen op hebben laten 'prullen' (haar woorden). Dat is ook de reden dat ze verkocht wordt. Het is een paard wat niet goed overweg kan met te veel verschillende ruiters. Zij is van mening dat als zij zich kan hechten aan 1 persoon of gezin dat dat een heel ander paard is.

Ik hou jullie adviezen even in het achterhoofd. Er werd mij sowiso aangeraden om haar eerst een paar weken/maanden op proef te nemen als dat mogelijk is om te zien of de klik er daadwerkelijk is. Dus dat ga ik ook meteen bespreken. Mocht ik me er echt niet veilig op (gaan) voelen dan heb ik nog een weg terug. Ze komt bij een fokstal weg dus in principe zouden ze daar toch wel enige vorm van profesionaliteit moeten hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:36

Alles wordt er glad van... ik heb ook een keer de fout gemaakt om het er voor het rijden in te smeren :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:40

DubbelDun schreef:
Alles wordt er glad van... ik heb ook een keer de fout gemaakt om het er voor het rijden in te smeren :D

Hahaha. Daar had ik wel een filmpje van willen zien. Ik zie je al gaan zo in slowmotion langs de zijkant omlaag. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:41

Oei Fabster dat klinkt niet grappig, sterkte.

Hier is het op dit moment waardeloos k*tweer (sorry voor het woord), heb net de stallen gedaan en het is gelukkig niet koud, maar dit weer (wind en regen) ben ik zo verschrikkelijk zat. Als ik de radar mag geloven, is het rond 11:00 hier eventjes droog, hopelijk kan ik dan nog even met merrie naar de manege.

Zadels? Geen enkel probleem mee.... Ik heb alleen ervaring met boomzadels en ben al jaren dik tevreden over Daaleman uit Empe. De enige in Nederland handgemaakte zadels. Daaleman is niet veel duurder dan een goed merkzadel en hij verkoopt geen sprookjes. Een zadel moet gewoon goed passen en "that's it"! Geen geneuzel over extra tussenruimte, extreme schoudervrijheid, megadikke kussens, roze, groene of blauwe stiksels enz enz. Het moet gewoon goed liggen.

Hij komt met een bus vol zadelbomen en daarvan zoekt hij de juiste bij je paard, daarna neemt hij maten op en neemt foto's van paard met boom en paard zonder boom, bekijkt en bevoelt rug, schoft, lendenen, voor en achterhand en na een week of 6/8 komt hij (in mijn geval) altijd met een correct passend zadel, zit super, rijdt prettig en paard vind het ook goed.

Cowboy Magic is inderdaad superspul +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:43

Abby wees voorzichtig met een paard "op proef" nemen. Maak er in ieder geval HELE duidelijke afspraken over. Wat als het dier bij jou kreupel of ziek wordt? Of dat hij een gebrek heeft, dat er bij jou uitkomt?

Veel succes met het besluiten en maken van de juiste keuzes, het is zo ontzettend lastig...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:50

Cowboy magic is dat het zelfde als magic gel? Ik had net een flesje gehaald bij de welkoop. Mijn shet maakt altijd dreadlocks.

Als je nou zo'n zadel op maat laat maken, dan moet je paard toch wel uitgegroeid zijn? Anders past het later toch niet goed meer. Ik ben daar met Marinka nooit zo mee bezig geweest. Ik heb haar gekocht met zadel. En dat is het zadel die ik nu nog steeds heb. Ik vind hem erg fijn en Marinka ook geloof ik.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:51

Ik heb inderdaad het gevoel dat, hoe langer ik bezig ben met een paard kopen, hoe moeilijker het wordt. :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:56

AbbyBlues schreef:
Ik heb inderdaad het gevoel dat, hoe langer ik bezig ben met een paard kopen, hoe moeilijker het wordt. :P

Ach, voor mijn ijslander dame ben ik tussen juni en december 3 x langs geweest en kon pas de laatste keer een testritje maken. Je zoekt natuurlijk wel een maatje voor lange tijd, dat mag tijd kosten :D