Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:34

Jan is een draver he? :D Wij hebben Astrid Wielinga een tijdje gehad.

Tammy heet Tammy's Pride, bekt ook zo lekker. Dravers hebben wel vaker van die fijne namen :+

Qua ontworming laat ik meestal wel een mestonderzoek doen, tegelijk met de enting, twee keer per jaar. Mijn DA geeft anders geen wormkuren af. Afgelopen keer heb ik zonder onderzoek gedaan, ik had nog een wormkuur van mijn ouders liggen.

Tammy was op vorige stallen vaak wel onrustig als er paarden weg gingen, tegenwoordig gaat het wat beter. Haar vriendinnetje was destijds nog erger. Die liep gerust 1,5 uur te gillen en heen en weer te rennen tot ze compleet doorweekt was. -O-

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:36

Hier heet de kleinste (Welsh A) officieel Ping Pong, had als bijnaam Jeroentje toen we hem kochten, en nu noemt hij meestal Proentje. Ofwel de pronny aangezien hij massa's scheetjes laat :+

Proentje is er trouwens nog niet zo lang geleden bijgekomen als weidemaatje omdat de 2 paarden zo gehecht waren dat de éne nog net niet in paniek over de omheining sprong als ik met de andere weg was, en omgekeerd. Nu is de rust weergekeerd en kan ik zonder zorgen vertrekken met ene.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 22-05-15 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:39

Bof ik toch dat die van mij gewoon modena en heidi heetten, ik kan t op de een of andere manier niet veranderen. Hoe komen jullie eraan, paarden met zulke gekke namen. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:40

Als je weet hoe 'Amerikaantjes' heetten dan verbaast weinig je meer :)
I Bin There Dun That = Beanie = Boon
Miss Pavo Market = Missy
Jammer dat ik Missy niet gesponserd krijg gezien de hoeveelheden Gold E die er door gaan :+

Qua ontwormen heb ik al jaren pillen die goed bevallen en leuk geprijsd zijn :)

Als ik met Boon weg ga dan kan Missy gewoon buiten blijven en doet af en toe een drafje en een gilletje.
Ga ik met Missy een wandeltje doen dan moet Boon op stal, want die maakt zo'n stampij dat ik bang ben dat ze zich zelf blesseert. Daar is in 9 jaar geen verandering in gekomen dus dat heb ik allang opgegeven :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:42

Ja hij is inderdaad een draver! Wat grappig!

Qua weggaan lukt het me tot nu toe om ze met 2 achter te laten. Gaan de andere 2 even lekker scheuren als we weggaan en terug komen. Er zal vast een keer komen dat er 1 achterblijft. Ben benieuwd hoe dat gaat.
In het begin was er bij mij ook veel paniek hoor bij het uit het zicht gaan. Alles was nieuw. Zowel voor hen als voor mij. Maar ik heb het heel rustig aan gedaan. Gewoon met stapjes uitgebouwd. Halster om bij 1 en weglopen totdat er reactie kwam bij de rest. Weer losgelaten en zo steeds verder. Duurt even. Maar was voor mij een hele prettige manier omdat ik zelf ook snel nerveus raak.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:44

Hier dus dezelfde aanpak sure_lee maar dan opmdat ik met SGW's wel eens een hele dag weg ben. Als ze dan echt in paniek raken is de dag erg lang voor de thuisblijver.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:48

Jullie hebben veel bijnamen :+ .
Hier alleen de jongste die als Patatteke door het leven gaat. :D :o.

Gisteren 'nieuwe' auto opgepikt. Hebben 2 weken tijd op transitplaten om ervan te genieten en alle nodige aanpassingen uit te voeren voordat hij gehomologeerd kan worden. Vandaag al direct nuttig gebruikt door de bak vol meststoffen te laden. +:)+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:08

Hier niet zulke bijzondere namen :+
Wonder boy
Naomi
Rolex
Doucette

En ontwormen doen we hier gewoon preventief. Heb eigenlijk geen zin en tijd om de mest op te ruimen, 2ha met m'n kruiwagen doorzoeken dat is uren werk met dat hoge gras.
Ik sleep de mest wel mee als ik wei ga slepen, of ga er met de bloter overheen.

Paar weken geleden na het ontwormen zag ik toevallig 2 larven op een hoop mest liggen. Dus het werkt iig, want wat er in de mest zit, zit niet meer in m'n paard *\o/*

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:47

Wat palousa zegt, ik heb ook de tijd niet om elke dag alle drollen uit de wei te scheppen, maar af en toe ruimen we ze er uit met de traktor, kan meer in dan de kruiwagen :P

Wat een grappige namen, Toet is wel een leuke :D Hier noem ik ze gewoon bij hun echte namen, al heeft mijn merrie als koosnaampje ook wel 'baby' O:)

Ik stop de pony in de stal als ik met mijn merrie bij de buren ga rijden/longeren, 2 hinnikjes en de pony is rustig, mijn merrie kijkt gelukkig niet op of om. Andersom is er wel meer kabaal, als de merrie achterblijft in de stal is die veel drukker en dan wordt de pony ook druk... Maar we doen niks met de pony, dus of ze gaan samen, of enkel mijn merrie gaat van het erf... ;)

Vanavond gaan we de grond beginnen uitscheppen achter de stallen/garage, er komt steengruis in (dat nu nog op de plaats van de schuilstal ligt :+ ) en dan beton, zodat de mesthoop achter de stal komt en de machines van de traktor op de beton kunnen staan :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:58

Palousa, hebben die van jou geen poephoek? Die twee van mij zijn redelijk zindelijk op de wei en hebben een vaste poephoek. Daar laten ze het gras ook hoog staan. Vorig jaar wel een incident gehad met een babyhaasje in de poephoek. Mijn paard ging zijn behoefte doen, loopt weer weg en toen een hels gekruis wat door merg en been ging. Ik er heen gerend, wat er worden hier wel eens vaker dieren aangevallen. Ik had verwacht dat een ekster een babyhaas te lijf was gegaan, maar mijn paard was er op gaan staan. Dat diertie zijn hele achterpootje in puin. Vel eraf en je zag de botjes zitten. Huilend heb ik mijn schoonvader geroepen en die heeft hem naar de groene weides gestuurd. Dat is wel de mindere kant van het buiten wonen. De natuur is keihard. Vorige maand had ik een nestje scholekster in de bak. Ik dus weidepaaltjes er om heen gezet zodat we er niet op gingen staan. De dag nadat ze waren uitgekomen hebben ik en mijn instructrice ze nog uit de bak gezet omdat ze plat op de grond gingen liggen en ik niet wilde dat mijn paard ze zou doodtrappen. Een paar dagen later zette ik de paarden op het land, weer een hoop geschreeuw en ik zie zo een ekster met het laatste kuiken wegvliegen. Het is hier echt af en toe moord en doodslag. Vorig jaar werd er bij de buren een babyhaas doodgepikt en opgegeten door kraaien en eendjes leven hier ook nooit lang. Achter ons huis zit een nest met kiekedieven en die lusten ook wel een kuikentje. Toen we hier pas woonde had een ekstergezin ruzie met een kraaiengezin. Gevolg...alle eksterkuikens dood op de grond. Eksters die duivenkuikens gewoon uit het nest gooien.......Live is hard.....

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 11:13

Namen.. Ik heb er 2 met lelijke namen :P De ene heet B.randy van het K.lokkenhof en wordt Klokkie genoemd.. De andere heet D.ragon Z.oetendaele Z en is omgedoopt tot Dali :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:31

Ik vindt die belgische namen wel leuk. Heb die van mij dus ook maar een achternaam gegeven als knipoog naar zijn afstammingen.
Normaal houd ik ook gewoon de bestaande naam aan maar dat kon ik bij mijn jonkie echt niet over mijn hart verkrijgen.....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:37

Kirrr schreef:
Jullie hebben veel bijnamen :+ .
Hier alleen de jongste die als Patatteke door het leven gaat. :D :o.

Gisteren 'nieuwe' auto opgepikt. Hebben 2 weken tijd op transitplaten om ervan te genieten en alle nodige aanpassingen uit te voeren voordat hij gehomologeerd kan worden. Vandaag al direct nuttig gebruikt door de bak vol meststoffen te laden. +:)+

Foto foto foto! *\o/* *-:)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:41

Damian...leven is keihard hoor.Hier ook wel wild laten hemelen omdat ze ziek waren of ongeluk hadden gehad.Kan er slecht tegen als een dier lijd :n

Ontwormen doe ik 2/3 x per jaar...hangt van de horzels af.Ik doe geen mestonderzoek,vind het onzin.Je moet regelmatig onderzoek doen en ook precies in de cyclus van de worm zitten.Als je 1 of 2 x per jaar een onderzoek laat doen,is de kans dat je iets vind bij een besmetting gewoon erg klein.Ook scheelt het enorm waar het onderzoek word verricht.

Heb een strak mestbeleid en voor de zekerheid een kuurtje.Ik bestel ze in het buitenland 1x per jaar met een hele groep.Scheelt aanzienlijk in de kosten,op sommige kuren wel tussen de 5 en 10 euro met wanneer je ze hier koopt.

Namen...tsja...Fax heet eigenlijk Húmfaxi frá úrtond maar dat is een bek vol :P Vandaar Fax (of drakenpitje :) )

Beer heet eigenlijk Pipar (Peper in het IJslands) maar omdat hij af en toe zijn turbo ontlucht hebben we hem Beer genoemd :P ook omdat hij er al een teddybeertje uitziet in zijn wintervacht :D

Kjarni van den Hertendeef...Kjarni of Kjarnemans :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 12:16

Pff, zieke/zielige/gewonde diertjes, ook niets voor mij.. Ik vind het al vreselijk als ik een doodgereden kat langs de weg zie liggen en voorbij de winkel komt elke dag een veewagen vol varkentjes langs, zelfs dat vind ik erg! Als er ooit iets 'verlost' moet worden bij ons moet ik op zoek naar iemand die het in mijn plaats wil doen.. Maar laat ons hopen van niet :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:35

Karev heet eigenlijk allcum. ..fokker vernoemd naar Latijnse bloemen en planten..alleen is allcum
Niks haha...Had allium moeten zijn. Verkeerd overgenomen. Allium is een sier ui

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:44

Karev...genoemd worden naar een ui...om te janken _O-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:57

Kaatje schreef:
Citaat:
Heb ook nog een leuke welsh ruin te koop van 130 hoor

Wij hebben alleen dames.

hij staat hier ook tussen de dames. ;-)

En idd, op stal durf ik ze ook wel alleen te laten, maar niet op de wei of in de bak.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:04

Mijn paard heet Zamber, vernoemd naar zijn vader Samber en noem ik Zammie en dan hebben we een welshje die op papier een erg lange naam heeft en hebben we omgedoopt naar Koko Flanel..
Hier 3 x per jaar een wk. Doe niet aan mestonderzoek.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:07

damian23 schreef:
Palousa, hebben die van jou geen poephoek? Die twee van mij zijn redelijk zindelijk op de wei en hebben een vaste poephoek. Daar laten ze het gras ook hoog staan. Vorig jaar wel een incident gehad met een babyhaasje in de poephoek. Mijn paard ging zijn behoefte doen, loopt weer weg en toen een hels gekruis wat door merg en been ging. Ik er heen gerend, wat er worden hier wel eens vaker dieren aangevallen. Ik had verwacht dat een ekster een babyhaas te lijf was gegaan, maar mijn paard was er op gaan staan. Dat diertie zijn hele achterpootje in puin. Vel eraf en je zag de botjes zitten. Huilend heb ik mijn schoonvader geroepen en die heeft hem naar de groene weides gestuurd. Dat is wel de mindere kant van het buiten wonen. De natuur is keihard. Vorige maand had ik een nestje scholekster in de bak. Ik dus weidepaaltjes er om heen gezet zodat we er niet op gingen staan. De dag nadat ze waren uitgekomen hebben ik en mijn instructrice ze nog uit de bak gezet omdat ze plat op de grond gingen liggen en ik niet wilde dat mijn paard ze zou doodtrappen. Een paar dagen later zette ik de paarden op het land, weer een hoop geschreeuw en ik zie zo een ekster met het laatste kuiken wegvliegen. Het is hier echt af en toe moord en doodslag. Vorig jaar werd er bij de buren een babyhaas doodgepikt en opgegeten door kraaien en eendjes leven hier ook nooit lang. Achter ons huis zit een nest met kiekedieven en die lusten ook wel een kuikentje. Toen we hier pas woonde had een ekstergezin ruzie met een kraaiengezin. Gevolg...alle eksterkuikens dood op de grond. Eksters die duivenkuikens gewoon uit het nest gooien.......Live is hard.....

Nee helaas, de hele wei is poep hoek ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:12

Ui is natuurlijk wel een leuke naam voor een paard dat weer eens een domme streek uithaalt :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:13

Ik roep dan meestal heel hard "Ei!!!" :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:36

DubbelDun schreef:
Ui is natuurlijk wel een leuke naam voor een paard dat weer eens een domme streek uithaalt :D

:P :D

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:51

_O-

Dilemma: ik kan bij mijn ouders een laurierkers flink stekken. Eigenlijk wil ik ze langs mijn rijbak, maar ik weet nog niet of ik 'm mag verlengen naar 60 meter, dus dan staat het later een beetje knullig. Die dingen groeien wel snel, dus misschien zie je een paar jaar later geen verschil meer tussen de oude en nieuwe? Ze kunnen ook om de longeerpaddock, maar die loopt voor een deel langs het weiland, is het wel veilig om die struikjes vlak achter een draadje te zetten? Laurierkers is giftig..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:26

Wij hebben laulierkers in twee delen geplant en daar zie je niks meer van. Behoudens dat die een jaar eerder zijn geplat wat groter zijn. Je moet er wel op letten dat je het zelfde type koopt want je hebt echt super veel soorten, anders heb je kleurverschil.