Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:40

granu schreef:
crazygirl1 schreef:
Ja ok maar hier in de buurt zijn enorm veel paarden en dus zijn de prijzen ook weer hoger. Daarom dat ik het opzoek verder weg. Lijkt de tweede beter?

Naast de prijs moet je de levervoorwaarden vergelijken. Moet je zelf lossen of niet, weet je ongeveer wanneer geleverd wordt of niet, moet je op voorhand betalen of niet enz.

Dit zijn importkorrels vanuit Oostblok, dus weet je nooit wat er in de zak zit.

U ziet op de site van beide leveranciers dat het blanco zakken zijn. Koop jij soms voeders waar er niets op de zak staat? en strooisel wel?

Tip : koop bij iemand die al jarenlang hetzelfde product verkoopt. Dan weet je dat hij een product verkoopt of wilt verkopen waar hij achter staat. Als hij gewoon een prijs verkoopt, dan weet je dat hij shopt op de markt en gewoon het goedkoopste zoekt.

Ik ben gisteren ook blanco zakken gaan halen, bij Agrodieren. Dus jij beweert dat ik me dan oostblok-prul heb aangeschaft? http://www.agrodieren.be/Detailproducte ... rrels.html

beaniej

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:56

Ik heb me eerste pallet bij agrodieren besteld en met dat spul is niks mis mee.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:55

Ik heb nu voor de eerste keer Strovan besteld bij Lindemann in Susteren.
Ik heb het nog niet in de stallen liggen, had nog Zeolite over. Maar de service is in ieder geval geweldig!!!!!
Het werd gebracht door de eigenaar en (ik denk) zijn vader en ze hebben mij meegeholpen met alles op de goede plek te leggen! Normaal moet ik dit altijd zelf doen wat een hels karwei is.
Ik ben nu dus al super tevreden, hopen dat de korrels ook net zo geweldig zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:14

Ik ben benieuwd of jij het het prijsverschil wel waard vind.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:32

Mijn pallet is vandaag aangekomen. Aangezien ik mijn stal pas zondagvolledig gevuld (met strovan) zal het nog even wachten worden tot ik aan deze pallet begin. Afwachten dus..

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:59

iemand van STRAWBASE EASYBEDDING gehoord en wat is de ervaring?
vond het op marktplaats, en dit is de site met info

www.strawbase.nl

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:22

Ik heb nu, binnen record-tijd, 1 pallet strokorrels op. Het wordt toch weer vlas volgende week. Veel minder verbruik vorig jaar en veel vollere stallen. Het lijkt of het hier weinig vocht opneemt. Enige voordeel is het uitmesten, net een kattenbak.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:29

tietse438 schreef:

http://www.strawbase.nl

Nooit van gehoord. Ze zijn in ieder geval niet transparant wat de prijzen betreft <<)
Weet jij wat een zak easystroe voor paarden kost?

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:59

mirim schreef:
tietse438 schreef:

http://www.strawbase.nl

Nooit van gehoord. Ze zijn in ieder geval niet transparant wat de prijzen betreft <<)
Weet jij wat een zak easystroe voor paarden kost?

ik zou het niet weten was erg benieuwd of iemand dit kent voor de prijslijst kan je mailen

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:23

fokfanaat schreef:

De service alleen al is die paar cent per kilo waard. Zeolite heeft enorm slechte service, hebben mij meerdere dagen laten wachten op mijn levering, zelfs meerdere weken!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:47

Mijn ervaringen met Zeolite zijn erg goed :)
Leveringen zijn altijd netjes vooraf gemeld en op tijd in huis. De chauffeurs doen echt hun best om de pallets op de plaats van bestemming te krijgen.( en dat valt bij mij niet altijd mee, omdat we een slecht pad hebben) Ook de leveringen die ik regel voor anderen zijn altijd goed verlopen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:51

Fijn om te horen dat het bij jou wel altijd goed gaat.
Ik heb drie keer besteld, grote hoeveelheden, en dat is iedere keer mis gegaan.
Over de korrels zelf het ik overigens totaal geen klachten:-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:52

Misschien een open deur, maar drie keer bij dezelfde leverancier?

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:53

Ik heb twee keer Zeolite besteld en de levering was binnen 3 dagen geregeld. Keurig op tijd en volgens afspraak.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:56

veersche schreef:
fokfanaat schreef:

De service alleen al is die paar cent per kilo waard. Zeolite heeft enorm slechte service, hebben mij meerdere dagen laten wachten op mijn levering, zelfs meerdere weken!

bij mij geen verschil in service.
en prijsverschil was toch wel aanzienlijk, scheelde heel wat zakken.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:26

Heeft er iemand ervaring met strokorrels van 'Andy's dierensuper uit Sluiskil. Of met het bedrijf uit Deurne die strokorrels levert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:19

Ik val even binnen hier ..
Ben nieuwsgierig naar ervaringen in schuilstallen. Heb wel wat reacties gezien hier in het topic maar is iedereen nog steeds tevreden? Of zijn er toch dingetjes die opgevallen zijn? En hoe liggen de korrels bij jullie, gewoon op de grond (aarde) of zijn er eerst tegels of dergelijke op gelegd?

Heb nu 2 schuilstallen met gewoon aarde, maar dat is keihard buiten waar ze plassen, daar is het troep :+ En ik vind dat niet zo'n aangenaam idee, dus ben eens aan het kijken naar de mogelijkheden. In de gewone stallen gebruiken ze bij ons strokorrels, vandaar. Weet wel dat het ook eens bij iemand in een schuilstal gebruikt is en dat was blijkbaar niet zo'n succes, maar moet nog eens navragen waarom precies...

Dus alle ervaringen, tips, ... zijn welkom ;)
Voor de stallen liggen treinbielzen en ik heb nog een kleine verharde uitloop. Ik denk dat ik zo'n 20cm speelruimte heb qua verhoging, dus echt oppotten tot een halve meter hoog zoals ik hier gelezen heb is niet mogelijk denk ik .. Maar misschien kan het ook anders?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:19

Hier bevallen de houtkorrels wel goed in de schuilstal hoor!

We hebben een inloopstal van 3x8 meter, met echte dikke rubber drainerende staltegels, daar hebben we verder geen strooisel in want wil niet dat ze daar gaan lopen piesen :n

In het een stukje verderop los staande houten stalletje van 3,5 x 3,5 meter daar hebben we houtkorrel in liggen en dat bevalt prima, hebben ze een lekker bedje aan zodat ze nog een zacht bedje hebben naast de rubber tegels of het zand van de paddock.

In die stal liggen er volgens mij direct op de aarde van die metalen platen met van die uitgestanste gaten waarvan de randjes een beetje omhoog komen....weet niet hoe dat spul heet maar je kent het vast wel?
Is fijn anti-slip :j

Wij hebben daar van die dunnere speeltuin-rubber-drainagetegels op gelegd, gekocht voor een paar tientjes via Marktplaats, bij iemand uit de tuin :P

En daar dan de houtkorrel overheen, gaat prima :j

Ze lopen het wel wat uit de stal, zeker als het nat of sneeuwerig is dan blijven die vezeltjes natuurlijk best aan de voeten plakken. Maar is verder geen drama ofzo.

Je merkt wel dat het in de winter minder goed droogt, eigenlijk moet je gewoon dagelijks het natste stuk van de pisplek eruit halen en de rest goed doorharken, en dan blijft het gewoon prima :j

De houtkorrels die we er dit jaar in hebben liggen bevallen beter dan de strokorrels van vorig jaar.
Stal gaat minder stinken en het wordt veel minder een "koek".

elodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:55

stro korrels zijn ideaal een zak of 5/6 gebruikte wij en 2 dagen er na super dikke laag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:40

Wat is het verschil tussen houtkorrels en strokorrels eigenlijk? Neem aan dat het ene van hout gemaakt is en het andere van stro :+ maar zit er nog verschil in de opname van vocht of dergelijke? Hier op stal hebben ze stropellets volgens mij, maar dat zijn gewoon strokorrels denk ik? Of is daar ook nog een verschil?

@ pmarena : ik heb géén idee wat je bedoelt met "die metalen platen met van die uitgestanste gaten waarvan de randjes een beetje omhoog komen" :') Zou het verder niet gewoon rechtstreeks op de aarde kunnen? Want als ik eerst nog vanalles in de stal ga moeten leggen dan gaan ze zeker alles naar buiten lopen, nu heb ik nog een randje, maar dan niet meer :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:43

Ik heb dat eens in het andere topic gevraagd en daar werd gezegd dat er geen verschil is in vochtopname en dat bij vochtig het houtkorrelverbruik ook lichtjes stijgt.
Tot nu toe is het enige verschil dat ik heb kunnen opmaken het feit dat houtkorrels niet gegeten worden en strokorrels wel.
Omdat mijn paard van alles wel een hap neemt als het vers is (ook houtkrullen) en omdat het telkens maar een vijftal happen zijn, was dat voor mij niet voldoende voordeel om over te stappen naar houtkorrel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:25

Ah ok, merci, dus geen echt groot verschil (omdat ik niet weet of houtkorrels hier in de buurt te krijgen zijn). Misschien maar gewoon eens proberen dan.. als het niet moest werken kan ik nog altijd de stal leeg maken en laten zoals het is (of eventueel nog wat anders zoeken). Maar ik vind het idee van harde grond niet zo leuk, en die modderplekjes van het plassen vind ik ook maar niks, maakt de stal meteen zo rommelig :P

Geen idee of ze ervan gaan eten, zullen het vast wel eens proberen :Y)
Maar ze hebben voordroog & stro, dus in principe hebben ze geen nood aan iets anders ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:42

[***] ik heb ervaren dat hoe veel je je paarden ook voert en wat voor lekkers je ook voor hun neus zet, wanneer ze strokorrels willen eten dan doen ze het. Water, azijn of wat dan ook hield ze ook niet tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:46

Hmm ok, nuja, als ik het niet probeer zal ik nooit weten wat ze ermee doen :Y)
Morgen nog eens even navragen waarom die persoon op stal daar zo'n slechte ervaringen mee had (wat precies het probleem was) en dan kijk ik wel even :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:46

Ik heb geen testjes gedaan ofzo met de houtkorrels versus de strokorrels.

Heb de strokorrels vorig jaar geprobeerd en beviel wel goed, alleen jammer dat het zo ontzettend ging meuren (pies) en dat de bodem zo koekerig werd, ook als het gewoon nog licht en betjes was, maar ze liepen het gewoon aan tot een harde koek.

Nu met de houtkorrels stinkt het veel minder en het koekerige is ook veel minder.

Stalgenootje heeft haar Fjord overigens wel wat happen zien nemen van de houtkorrel. Maarja dan heb je het ook over een Fjord :P