[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:51

_sharonnn schreef:
Ja vreselijk is dat… ik wilde ook niet scheren, maar nood breekt wet. Ik heb “maar” 2 pony’s, wil in de toekomst graag een veulen fokken en die er dan bij houden. Waar 2 staan, kunnen ook 3 staan :D ik heb de pony’s trouwens op onbeperkt hooi staan en ze krijgen elke dag luzerne en een paar keer per week mineralenbikkels.

Ik vond het wel wat hebben die kleintjes kaal, en dekens vind ik niet zo erg. De andere 3 hebben ook altijd een deken op.
Nu is het de bende van 5 met een jas aan. Overdag kunnen ze nu lekker af.

Belker

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:21

Die van mij is rond de 87cm. Ja die luizen……… Ze zijn pas echt kwijtgeraakt nadat ik frontline voor honden had gebruikt.

Ik ben ook zo gek op hem, ze zijn echt te leuk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:23

Mijn ervaring is dat vlooien shampoo van de hond ook perfect werkt tegen luis bij de paarden. Maar die ervaring is inmiddels al wel van 17 jaar geleden oid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:18

@marjo, dit is voor en na (t ijzer was er al af gevlogen)
Afbeelding

Veerust dood ook beestjes toch? Dus wellicht helpt inspuiten ook wel. Of iets van butox pour on (ipv wassen)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:33

Zo dat ziet er een pak beter uit zeg!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 07:13

Jup! En dat terwijl ze er maar minimaal af gehaald heeft :) over 4 weken is ze er weer. Ze vond dr voeten nog niet mega dramatisch

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 07:51

Jij had toch al zo’n drama verleden qua hoeven met haar Marjan? Meen ooit eens iets gelezen te hebben. Dan is dit wel heel zuur. Hopelijk vanaf nu beter!

Ik ga trouwens dezelfde matten halen als jij, had alleen niet gedacht de noppen naar boven te leggen. Hoort dat zo?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:22

Ik lees al een tijdje wat mee. En nu kan ik ook meepraten
Vorige week hebben mijn vriend en ik een weiland gekocht.

Het is nu nog gewoon een weiland met bak (en stroom en leidingwater)

We willen er een pp van maken. Het is leuk om te zien hoe mijn vriend ook meedenkt met hoe de track moet liggen :D

Het is 7140m2 en er komen een jaarling shetje en een 2 jarige pony/paard (verwachting is dat die tussen de 1.50-1.60 wordt) op te staan.

Nu zijn wij een beetje groen in echt alles zelf doen in de wei dus vragen zoveel mogelijk rond.

Dit is het idee nu:
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:36

Olympia96 schreef:
Jij had toch al zo’n drama verleden qua hoeven met haar Marjan? Meen ooit eens iets gelezen te hebben. Dan is dit wel heel zuur. Hopelijk vanaf nu beter!

Ik ga trouwens dezelfde matten halen als jij, had alleen niet gedacht de noppen naar boven te leggen. Hoort dat zo?

Ja ze horen zo te liggen, is hamerslag profiel. Aan de onderkant zitten wel groeven voor de afvoer van urine mocht het er tussen komen.

Ja klopt.. dit is een beetje de samenvatting :')

Hoe ik dr kocht
Afbeelding
Hoe een smid die bij een kliniek werkt de boel verklootte
Afbeelding
Hoe een volgende smid het niet snapte
Afbeelding

En dus nu :')

Ze heeft geen makkelijke voeten maar dat t zo lastig moest zijn…

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:54

Mooi resultaat Marjan!
Ja, zo zonde dat er zoveel 'erkende & opgeleide' hoefsmeden zijn, die zo een slecht werk leveren..
Hoeveel paarden daar wel niet onder lijden. En heel mooi om te zien hoe veerkrachtig die hoeven zijn als ze dan weer goed bekapt worden.
Blij dat ik nu alweer 2 jaar een goede bekapper heb en zelf de cursus bij Piet Loof gedaan zodat ik tussentijds kan bijhouden.

Gefeliciteerd hiphorse!

En die kleintjes zijn zo leuk <3 Hier pakt die mini ook iedereen in met zijn streken :+:
Gister even weg geweest met Arabier die meteen in de paddock wil gaan rollen, komt die kleine in volle vaart aangegaloppeerd en springt zo bovenop zijn al liggende vriend := :+ om vervolgens samen te gaan dollen in de bak <3

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:15

Gefeliciteerd Hiphorse! Ook met de aankoop van jullie weiland :D ik hoop stiekem hier in de buurt ook een stuk bij te kunnen kopen, maar weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken.

Marjan wat een gedoe zeg, hopelijk heb je nu de juiste smid

Hier de pony’s even een uurtje het gras op, waren ze weer blij mee :)

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:41

Durf je dat aan met bevroren gras? Gezien de fructaan gehaltes?
Mijn paarden hebben afgelopen 3 winters wel hele winter gras gehad maar dat was jaar rond op gras. Nu ik zelf de keuze heb, vermijd ik het gevaar liever.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:53

hier ook geen bevroren grasjes voor de paarden, Cheetah staat dan meteen bevangen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:54

Steekt hand op: ook een leuke shetlander voor het betere opruim werk. Ze eet de restjes krachtvoer op die mijn oudje morst. Al knoeit ze vooral met hooi en eeet het dan vooral niet meer op. Maar ik knijp maar gewoon een oogje dicht.

MarjanB: heb je met je bekapper ook besproken dat je tussentijds zelf wat vijlt? Hier is de smid 2 weken geleden geweest en ik moest echt al weer wat vijlen. Anders gaat het echt mis. Ze is ook van de ijzers af gehaald en op zich zijn de voeten heel mooi. Maar ik zie wel een heel dun scheurtje zitten in de hoefwand. Gaat helemaal rond met de hoef mee. Parallel aan de witte lijn dus. Dus Ik pak voortaan wel even elke week de vijl om de hoef rond te houden. En duim ondertussen.
Die schoenen van jou, kun je daar ook mee rijden?

Verder heb ik nog wel wat ruinen/merrie issues. Eerst kreeg ik ze niet bij elkaar. Nu zaten ze bijna in elkaar }> Dus staan ze weer apart (zucht) en probeer ik de monnikspeper er in te krijgen. Wat ze nog niet eten. Dus op zoek naar appelmoes. Soms......

Hier geen problemen met bevoren gras. De warmbloeden kunnen er hier prima tegen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:38

Olympia96 schreef:
Ohhhh ik mis het hebben van een shetje wel als ik dit zie! (Al dacht ik er toen ook wel eens heel anders over hahaha)

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb dus hetzelfde dilemma als Ethelate (met al onze wateroverlast ;-))

Was ook alweer aan het Googlen naar: wanneer lavameel strooien en.of bemesten. Wanneer doen jullie dat?

Hier net de track gemest. Wat doen die hufters (altijd zelfde liedje :D )
[ [url=m/Dazu91.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij 'bemesten' met compost en 'kalken' met lavagruis/meel.
Beide kan eigenlijk jaarrond, dus net wanneer je zin hebt.

Compost erop doen wij meestal in het vroege voorjaar en nog een keer in het najaar.
Lavagruis in de winter, maar dit is vooral zodat we (met sneeuw) kunnen zien waar het goed gestrooid is en waar niet :+

Wij zitten op zware klei en door deze behandelingen wordt de kwaliteit van de grond steeds beter.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:05

Waar bestellen jullie lavagruis?

En doet dat meer of anders dan gewone kalk?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:50

Ethelate schreef:
Durf je dat aan met bevroren gras? Gezien de fructaan gehaltes?
Mijn paarden hebben afgelopen 3 winters wel hele winter gras gehad maar dat was jaar rond op gras. Nu ik zelf de keuze heb, vermijd ik het gevaar liever.

Ja hoor, ze zijn wel wat gewend, niet heel gevoelig voor HB (voor zover dat voor een Shetlander kan). Ik zet ze er al vroeg op en houd de fructaanindex in de gaten. Het is vaak voor een uurtje :) heb het ook met de fokker besproken en die gaf aan dat het voor een korte periode prima kan. Zij kent de pony’s natuurlijk. Toch bedankt voor de waarschuwing, altijd fijn als mensen meedenken :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:34

Belker schreef:
Die van mij is rond de 87cm. Ja die luizen……… Ze zijn pas echt kwijtgeraakt nadat ik frontline voor honden had gebruikt.

Ik heb ze behandeld met diatomeenaarde. Had er nog nooit van gehoord. Maar het lijkt wel te werken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:37

Marjan. Dat ziet er al veel beter uit. Heb je een smid of bekapper. Wat ik zou doen is de teen wat inkorten. En hielen laag houden.

Ik ben na weken mailen naar allerlei bedrijven rondom de wei (wat mag wel en wat niet) heb ik mail terug en komt iemand van landschap Overijssel kijken en meedenken.
We hebben een groot papier gekocht om de wei normaals goed uit te tekenen.

Zo vreselijk veel zin in!

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:02

Dank je ethelate ;)

_sharonnn schreef:
Gefeliciteerd Hiphorse! Ook met de aankoop van jullie weiland :D ik hoop stiekem hier in de buurt ook een stuk bij te kunnen kopen, maar weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken.

Marjan wat een gedoe zeg, hopelijk heb je nu de juiste smid

Hier de pony’s even een uurtje het gras op, waren ze weer blij mee :)
.
[ [url=m/KhytiQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kwam mijn wei toevallig tegen op marktplaats. Daar zijn nog wel leuke stukjes te vinden. Wel nadeel dat het niet altijd op de plaatst staat waar het ook ligt..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:19

pol013 schreef:
Steekt hand op: ook een leuke shetlander voor het betere opruim werk. Ze eet de restjes krachtvoer op die mijn oudje morst. Al knoeit ze vooral met hooi en eeet het dan vooral niet meer op. Maar ik knijp maar gewoon een oogje dicht.

MarjanB: heb je met je bekapper ook besproken dat je tussentijds zelf wat vijlt? Hier is de smid 2 weken geleden geweest en ik moest echt al weer wat vijlen. Anders gaat het echt mis. Ze is ook van de ijzers af gehaald en op zich zijn de voeten heel mooi. Maar ik zie wel een heel dun scheurtje zitten in de hoefwand. Gaat helemaal rond met de hoef mee. Parallel aan de witte lijn dus. Dus Ik pak voortaan wel even elke week de vijl om de hoef rond te houden. En duim ondertussen.
Die schoenen van jou, kun je daar ook mee rijden?

Verder heb ik nog wel wat ruinen/merrie issues. Eerst kreeg ik ze niet bij elkaar. Nu zaten ze bijna in elkaar }> Dus staan ze weer apart (zucht) en probeer ik de monnikspeper er in te krijgen. Wat ze nog niet eten. Dus op zoek naar appelmoes. Soms......

Hier geen problemen met bevoren gras. De warmbloeden kunnen er hier prima tegen.

Nee voor nu niet, ze loopt enorm gevoelig dus blijf er mooi even af. Denk dat je kan rijden met deze schoenen maar ze gaf aan dat andere wel beter zijn voor lange ritten.

Kaatje is warmbloed maar wel gevoelig op de suikers helaas.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:21

Marjo89 schreef:
Marjan. Dat ziet er al veel beter uit. Heb je een smid of bekapper. Wat ik zou doen is de teen wat inkorten. En hielen laag houden.

Ik ben na weken mailen naar allerlei bedrijven rondom de wei (wat mag wel en wat niet) heb ik mail terug en komt iemand van landschap Overijssel kijken en meedenken.
We hebben een groot papier gekocht om de wei normaals goed uit te tekenen.

Zo vreselijk veel zin in!

Bekapper is het. Teen gaan we idd inkorten maar dat gaat in stappen. Heb overdag de schoenen aan maar vanmorgen wilde ze niet lopen zonder na de nacht op blote voeten. Terwijl er bijna niks af gegaan is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:30

Dit is Equine Fusion, die kunnen ook 24/7 aan, al weer ik niet of dat voor alle versies geldt. Er is ook een variant die je zelf kunt plakken. Je kunt die plakken, bij het bekappen weer verwijderen en opnieuw plakken. Klaas Feuth heeft daar wel ervaring mee.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:34

belle_boef schreef:
Waar bestellen jullie lavagruis?

En doet dat meer of anders dan gewone kalk?

https://biosolutions.bio/

In antwoord op je vraag: geen idee….

Marjo89 schreef:
Belker schreef:

Ik heb ze behandeld met diatomeenaarde. Had er nog nooit van gehoord. Maar het lijkt wel te werken.

Diatomeenaarde helpt ook tegen bloedluis bij kippen. Zijn miniscule schaaldieren en die schuren de luizen kapot. Ik strooi het ook in het kippenhok tegen bloedluis. Natuurlijk product en zit ook wel eens in mineralen buffet bij paarden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:39

Klopt t zou ook moeten werken tegen mijt en mieren :') heb het tot nu toe alleen gevoerd.

@hilary thanks! Ze had het er over dat de voeten ook moeten kunnen ademen en drogen dus vandaar liever niet de hele dag aan.