Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:55

Goh, die van mij heeft dan echt pech... Mits het weer het toelaat rij ik vijf keer in de week..
Ik word zelf ook echt mopperig als ik een paar dagen niet kan rijden door het weer.
Soms overweeg ik nog een tweede erbij te kopen, maar ben vervolgens bang, dat het dan" moeten" wordt.

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:57

Ik was ze alleen voor shows/keuringen.
Of met een medische reden.

Voor wedstrijd wil ik nog weleens de staart en onderbenen wassen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:09

hypos schreef:
Zonder shampoo is de nieuwe trend

Ohhhhh dan voldoet die regen af en toe ook prima ;)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:44

Heeft iemand een idee wat ik het best kan doen voor veel en mooi gras van de zomer? Ik dacht eraan om te gaan zaaien met die zaden die voor 11(?) verschillende grassoorten zaden. Wanneer is de beste tijd om dit te doen, en kan je dit de hele zomer lang herhalen terwijl we verweiden? Er is niet bemest ed, daar ben ik vast ook al veeeeelste laat mee haha.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:57

Haha...gratis douche als het regent en soms ook nog free drying...met die wind!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:58

Van inzaaien weet ik niks af. Hier komt in het voorjaar een loonwerker de boel freezen en opnieuw inzaaien. Met de aanleg van heg bakje is de hele wei omgeploegd!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:20

@PB: als een god in frankrijk, was het eerste wat bij me opkwam :D
Die paarden hebben het heerlijk!
@antheman: kleine vlieg is weer thuis, mooi zo :)

Wassen doe ik ook niet aan, Walter heb ik in al die jaren 2 keer gewassen geloof ik.
Er zijn trouwens geen foto's van manlief op de poownie :n Helaas...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 03:28

kvulden, Wat is Rosie braaf geweest! Hoe is ze met meelopen? Als je druk op het halster zet gaat ze dan braaf naar voren en ben jij alert dat je zolang ze braaf loopt geen druk meer op het halster(touw) hebt? Dat is meestal wel handig bij het leren vast staan. En ik had de eerste keren altijd zweepje op de grond erbij liggen dat als ze gingen hangen ik een tik op de kont kon geven zodat ze naar voren gingen, maar eigenlijk zelden nodig gehad. Die vacht wordt meestal elk jaar beetje minder tot ze volwassen zijn, minder erg dan een shet maar wel wat hariger dan Marinka vermoed ik. Zit best een leuk natuurlijk verhaal achter, maar dat zal ik je nu even besparen :+
Enne, over dat zadel. Het is een boomloos model, dus erg geschikt voor veel paarden, zeker jonkies in de groei als Rosie straks. Ik durf er heel wat om te verwedden dat het haar straks wel past, want ik gebruik het nu voor Bo van 1.61 en model TANK, maar ook op een wat ielere Tinker van 1.45 lag het prima, alleen het voorboogje in het zadel even wisselen, en een andere singel. En daarvan heb ik dus beide twee varianten erbij :)

DubbelDun, geen VPS, model uit 2006. Ik vind met VPS al helemaal onmogelijk zitten, maar voor mijn reumatische bekken is een boomzadel beter op dit moment. Dat zit meer in een A vorm in laats van in een omgekeerde U vorm zeg maar, dus stuk smaller. Al is dat geheel persoonlijk, een bekende met bekkeninstabiliteit in vrij ernstige vorm rijdt juist het beste op een barefoot op een brede Tinker.

Barefoot is per zadel, ook al is het type gelijk, echt verschillend, net welke levering je hebt en hoe lang en op wat voor paard erop gereden is wordt. Wat voor merk heb jij nu Sure_lee?

Welkom Maartje!~

Slapende glimwormpjes Tinky <3

Ooh jaloers hypos! :~ Mag ik niet een keer een rondje mee? O:)

Spatter?! 15 km in een uurtje :wow: Ik rij met mijn Tinkie als ik alleen ben tussen de 8 en 10 per uur, als we samen zijn stuk langzamer, denk tussen de 6 en 7 :+ Als Tika omhoog komt zou ik nooit ketting onder de kin doen, dan wakker je dat juist aan. Ik heb bij mijn even oude jonkie daarom ketting over de neus. Heel sneu, maar gevaar oplopen is nog vervelender, en als zij niks doet hangt de ketting gewoon slap. Ik heb een Multi Bridle voor haar in bestelling staan, die heeft ringetje op de neus, net als een kaptoom. Dus misschien is een kaptoom of zo'n hoofdstel wat? En je hebt van Monty Roberts ook nog een Dually Halster, dat ziet er ook fijn uit, mocht mn hoofdstel niks worden ga ik daar naar kijken.

Hier vanochtend 8 km gedaan, was ook lekker! Wel rustig gereden, muv een sprintje :):) Ben er nog steeds niet uit wie dat het leukste vindt, het paard of ik :D

AbbyBlues, gevoel is zoveel belangrijker dan wat dan ook. Onzekerheid over hulpen komt met de tijd wel, en jouw eigen paard kan je jouw eigen taal leren. Als jij graag wilt dat als jij GALOP! roept het paard in de ankers gaat, kan dat gewoon, bij wijze van. En als jij met een veilig gevoel op een paard zit, kan dat dier je veel meer flikken dan eentje waar je al met wantrouwen op stapt.

Fijn dat het klikt met de nieuwe bijrijder en Wondergirl, Anke!

Super dat Andor niet meer hoest :)

Vliegje weer thuis en zichzelf ~~}>

Hier was ik elke zomer wel een paar keer, en afspuiten veel vaker. Sokken moet ik ook vaker wassen, en vanaf dit jaar ook twee witte staarten merries, wordt nog wat. Wel uitkijken met shampoo en gekke dingen ivm de vetlaag. Staart en manen gaan hier gewoon met Dubro Citroen

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 07:53

Ik was hier ook weinig. Heb ook lang geen stromend water gehad op de weide. Ik geloof dat ik op de 7 jaar die ik Andor heb, hij 1 keer volledig gewassen is. Anders 1 of 2 keer per jaar de staart en 1 keer per seizoen eens de onderbenen met isobetadine zeep..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:02

Goedemorgen :evaw: , heb niet (goed) bijgelezen, leuke foto's gezien, gezien dat er nieuwe mensen zich aangemeld hebben; welkom!

Wassen heb ik nog nooit gedaan, behalve soms een staart, is waarschijnlijk ook afhankelijk van de kleur van je paard :D .

Hier is het sinds gisteravond compleet herfst. Veel wind (7/8) en gisteren veel regen. Nu gelukkig droog......

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:04

Vliegje weer thuis en babbels voor 10 *\o/*

Paard wassen?? Uhmmm...toen ik Fax een jaar had,heb ik zijn manen en staart wel met medicinale shampoo gewassen.Dat is denk ik zo'n 12 jaar geleden :+

Borstelen...alleen als ze aan het verharen zijn,heb ik deze...

Afbeelding

Gekocht bij hond.nl :D en voor de benen en de laatste verhaarfase een furminator.Verder hoop plukken...

Als ik ga rijden gaat er ook een borstel overheen,maarja das ook maar een overweldigende 2x per jaar :+

De rest spoelt er wel af of rollen ze eraf...de "glimwormfoto" zoals Caily noemde....hadden ze ook geen borstel gezien.
Dus Palousa...het valt alemaal best mee hoor :D je paarden staan er heerlijk bij zo.

Feline...doorzaainen doe je in het voor-,of in het najaar.Najaar heeft de voorkeur ivm met minder onkruid.Bij (doo)zaaien mogen paarden een half jaar niet op het gras.Dit heeft te maken met de wortelgroei van het gras.Als er geen sterke wortel aan het gras zit,trekt paardlief grasspriet-met-wortel er weer uit en is je werk voor niets.

Mooiste is om eerst schapen erop te gooien (na 1 á 2 maal maaien),schapen zorgen voor een mooie verdeling van het wortelstelsel en die kleine bekkies zijn net naaimachientjes om het gras kort te houden zonder dat ze de boel eruit trekken :)

Foto's...ik heb mijn bijrijder wel eens camera in handen gedrukt en dan komt er wel eens een mazzelfoto uit :P

Mijn vriend kan ook goed plaatjes knippen dus hij mag zo af en toe mijn Nikon DSLR vasthouden :o Ik neem deze camera nooit mee op paard.Doodsbang dat het misgaat met die lens die erop zit.
Verder maak ik zelf veel foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:06

Ach ja, die Vliegje is weer thuis! Die heb ik ook voorbij zien komen op de foto's. Ha, ha, ha, wat een stoere aap +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:15

Mogguh!!
Mijn ervaring is zelfs, dat hoe meer ik vroeger met ze tutte, waste en poetste, hoe vaker ze wel eens wat hadden op de huid. Net zo met de voeten : lona had snel last van rotstraal en daar ging ik dan weer, met elke dag verzorgen, werd altijd alleen maar erger. Nu komt de smid elke 2 mnd en ik krab ze echt alleen nog maar uit als er steentje inzit ofzo en nooit meer wat aan de hand.

En hier nog steeds dolgelukkig met mijn bijrijdster: even samen een zwaar rotklusje doen, zoals laag aangekoekt hooi uit de wei scheppen, draait ze haar hand niet voor om. Heerlijke meid is het!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:21

Fijn om te horen Claudia...zuinig op zijn hoor,zijn erg schaars.

Voorheen besteede ik ook veel meer tijd aan vacht/voetverzorging maar toen stonden ze een dagdeel op stal en in de bagger.Ook kon ik nog normaal rechtop staan,scheelt ook wel iets :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:36

Hier heeft het ook absoluut te maken gehad dat ik het fysiek niet meer aankan, maar ben wel blij , dat ik mij niet hoef te schamen, dat ze dan verzorging te kort komen, want ze doen het er gewoon beter op. En idd, verandering van grond doet ook een hoop.

Ja , doe ik ook hoor Brenda: ik betrek haar overal bij en dat vind ze juist alleen maar leuk en kreeg laatst een dikke bos veren in mijn kont, toen ze zei dat de instructrice op de manege had gezegd dat ze zo goed was gaan rijden, toen had ze gelijk maar even verteld , dat ze een paar lesjes van mij had gehad. Is allemaal basis, maar vind het super dat ze het zo goed oppakt en er ook op de manege mee dooroefent

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:39

Oooo...das een fijne ego-boost *\o/* :D :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:41

Lijkt mij ook super fijn dat áls je dan een verzorger/bijrijder nodig hebt, het dan ook nog eens geweldig goed gaat +:)+ . En voor de bijrijder natuurlijk ook heel erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:50

Ja echt hoor! Ik wilde er nooit aan, juist om al het gezeik dat ik er in het verleden mee heb gehad, maar zit best volk hier in Overijssel, want hier was het gelijk 2x raak en de vorige (waarvan ik wist dat het tijdelijk was) is een vriendin geworden. <3

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:54

Ik heb al twee jaar een hele fijne verzorgster. Heeft ook voor de dieren gezorgd toen we op vakantie gingen.

Zijn er hier in het topic eigenlijk meer Limburgers?
Weet van Alienda dat ze uit Limburg komt.

Mooi compliment van lesgeven.

Handig dingetje voor de vacht.
ik gebruik de kartelkant van het zweetmes voor de losse haren.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:11

Ami gaat wat vaker gewassen en gepoetst worden vrees is, maar dat is het lot van schimmels :D

Andor en Buddy heb ik zelfs ook al 2 weken niet meer gepoetst. Hoeven uitkrabben wasda? :+

Vanmorgen hoorde ik toch weer 1x een kuch bij Andor en zijn achterbeen blijft ook wat dik. Al mankt hij er helemaal niet op en kon gisteren flink uit zijn plaat gaan. Ik ga bij de boer eens navragen van welk perceel de bol voordroog komt. Als dat van hetzelfde perceel komt maar dan tweede snede en het is een allergische reactie op iets wat er staat van plant of gras dan kan dat natuurlijk wel weer.

Deze bol is zelfs ietsje natter dan de vorige dus hoesten van stof kan echt niet. De bol ruikt heerlijk en is super kwaliteit dus schimmel lijkt me dan ook heel onwaarschijnlijk.

Na deze bol voordroog moet ik echt terug naar hooi kunnen gaan want anders gaat Buddy ontploffen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:14

Whiiee wat fijn dat vliegje weer thuis is!

Caily, Mijn boomloze westernzadels zijn nu merkloos.

Wat een fijn compliment Claudia en super tof dat het goed gaat met je verzorgster.
Ja, leuke mensen in Overijssel he! ;)

Wij hebben oms ook wel verdiept in graszaad een poosje terug. Maar bij ons werd toen aangegeven dat het niet zo heel veel zin heeft om dat zaad met 11 soorten gras te nemen. het meeste van die soorten slaat niet goed aan in nederland en daardor krijg je daar veel onkruid tussen.

Ik wil mij hafjes binnenkort wel even wassen. In ieder geval de staarten. Ze hebben nu een wit dotje bij hun kont en de rest is zwart :+
Ik vind het wel heerlijk om ze te poetsen, maar probeer er wel rekening mee te houden dat ik dat alleen doe als de weersomstandigheden daar naar zijn. Ze staan 24-7 in hun blootje buiten.

De nieuwe verzorgster die ik heb ik ook een toppertje hoor. Ze is helemaal verliefd op de paardjes. En gaat er op een rustige manier mee om. Daarnaast is ze ook nog eens heel gezellig. Van het weekend is ze ook mee geweest naar de Western Experience.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:16

Sure_lee schreef:
Wij hebben oms ook wel verdiept in graszaad een poosje terug. Maar bij ons werd toen aangegeven dat het niet zo heel veel zin heeft om dat zaad met 11 soorten gras te nemen. het meeste van die soorten slaat niet goed aan in nederland en daardor krijg je daar veel onkruid tussen.

Jup, dit hebben wij voor gehad met een stuk op te zaaien met speciaal paardengras. Strontduur en nooit meer! :)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:18

Fieuw...weer 20 pagina's doorgelezen.

Jippie, vliegje weer thuis

Zadels, wat een gedoe tegenwoordig. Vroeger gooide je gewoon een KN of een Kiefer op je paard , of je had echt een moeilijke rug, en ging je paardrijden. Ik word zo onzeker van zadels kopen. Zoveel verschillende adviezen. Momenteel een Fabtron westernzadel. Heerlijk zadel, licht in gewicht omdat een deel van het leer vervangen is door corduroy . Helaas begon merrie van de ene op de andere dag te staken met aangaloperen. Niet echt idee waar dat vandaan kwam, maar voor de zekerheid zadel er niet meer opgegooid. Daarna nog gereden met mijn massimo veelzijdiheids en daar liep ze stukken lekkerder onder, dus denk dat het echt aan mijn zadel lag.
Eurohorse is langs geweest en bij het nakijken van haar rug was ze gevoelig en hebben we het passen even uitgesteld. Woensdag eerst de osteo/ fysiotherapeut en daarna maar weer een nieuwe afspraak maken. Heb ook een BM gehad, maar was niet echt mijn ding.

Vraagje, hoe kan je zien of je paard luizen heeft?
Mijn shet barst van de jeuk. Echt over zijn hele lijf. Is echt sneu om te zien. Ik heb hem met een netenkam doorgekamt , maar ik zie niets zitten. Kan je luizen met het blote oog zien? En als het geen luizen zouden zijn, wat zou het anders kunnen zijn?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:24

Ja, echt he... zadels... op de stal waar mijn verzorgpony stond reden ze gewoon met een aantal zadels de ze voor alle pony's gebruikten. Soms moesten de kids dan even afstappen om het zadel weer naar achteren te leggen. :+
Met dat in het achterhoofd en geen andere ervaringen heb ik toen mijn zadels gekocht. Pas is de osteo geweest en die zei dat ze goed lagen omdat paardjes mooi los in hun rug waren en nergens op reageerden. Dat was toch wel een geruststelling. Onbewust dus toch een goede keuze gemaakt.

Kan het niet gewoon te maken hebben dat ze haar wintervacht verliest en daar heel veel jeuk van heeft?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:32

is nog niet in de rui ofzo. Is echt zielig om te zien. Omdat hij zo klein is willen de andere paarden niet met hem groomen en ben ik zijn groom maatje. Hij is niet bij mij weg te slaan als ik op stal ben. Loopt als een hondje achter me aan in de hoop dat ik hem kriebel en bortstel. Maar zou je luis met het blote oog kunnen zien?