Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:39

Voor een goed tehuis heb ik nog een leuke shet ;-)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:52

Citaat:
Voor een goed tehuis heb ik nog een leuke shet

Dat zijn toch die paardjes waar je iedere keer achteraan moet , omdat ze door de draad gegaan zijn?
Met die ijzeren antennes op hun hoofd :P :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:55

Haha, die ja :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:56

Kaatje schreef:
Citaat:

Dat zijn toch die paardjes waar je iedere keer achteraan moet , omdat ze door de draad gegaan zijn?

Klopt!

Maarruh mijn gezelschapspony van ruim 1.40 gaat ook onder de draad door......... Intussen gaat het al weer een paar weken goed.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:24

Zolang ik op het erf blijf is er niks aan de hand maar zordra ik met de shet het erf (ik rijd af en toe een rondje met een karretje) af ga begint mijn grote te gillen. Ik zet hem altijd wel op stal.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:25

Ik heb een inloopstal en nu dus een poetsplaats , maar kan ze niet opsluiten .

Nou ja, de misérie heeft ook een voordeel :

een prachtig excuus om er nog een leukerd bij te kopen :D
want ja, er zit niets anders op hè O:)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:32

Tinky, wat een mooi PP heb je! Ziet er netjes uit.

Zo'n geldboompje.. Waar te koop? :p

Mallootje, leuk hè, als ze ineens gaan kijken :') Ik betrapte mezelf laatst op het wegzetten van een paarse emmer voor ik ging rijden..

Mijn jaarling staat bij een oud shettie! Keurig opgevoed en ze brengt mijn merrie manieren bij. 1 van de 2 andere dames hier breekt de tent af als ze even alleen moet staan. Ligt toch aan het type paard denk ik. Volgende week komt mijn 3-jarige terug, ze is drachtig, dus hopelijk wordt er volgend jaar hier een veulentje geboren *\o/*

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:32

[***], die van mij gaan rond begin oktober van het land af. Ik heb altijd begrepen dat je juist rond november/december moest ontwormen met moxidectine om een uitbraak van rode bloedwormen in het voorjaar te voorkomen.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:08

Mijn paarden hebben al enkele jaren geen wormespuit meer gezien. Had het eigenlijk afgelopen najaar nog moeten doen tegen lintworm, maar dat zal voor komend najaar zijn.
Ik probeer zo min mogelijk te ontwormen, het is echt puur gif wat je binnenspuit.

In het verleden heeft zeker de jongste (toen 2 jaar) wel wormen gehad. Toen ik in september dat jaar met Equimax had behandeld, had ze in april het jaar erop nog veel meer bloedwormen en werd er geadviseerd op op basis van Ivectermine te behandelen. Wel heb ik toen nog gevraagd of het niet verstandig was om nog een vervolgkuur te geven na een week of 4, maar dat raadde Het Woud af, omdat ze nog weerstand tegen de wormen moest opbouwen en daardoor herhalen geen zin had.

De keer daarop, in juli, had ze nog een lichte wormbesmetting en hoefde ik niets te geven.
Vervolgens in september weer wat meer wormen, weer behandeld en sindsdien gaat het goed.
Zo af en toe heeft ze nog een licht verwaarloosde bloedwormbesmetting, maar er is niet meer geadviseerd dat te behandelen en de laatste paar keer had ze ook geen wormen meer :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:23

Ik vind dat hele mestonderzoek maar vaag.

Ik ontworm ook niet veel maar mijn veulen had duidelijk wormen al was ze ook bij de fokker al ontwormt.
Dus haar ontwormt en 3 weken later weer en weer 3 weken later mestonderzoek laten doen van veulen en de anderen paarden.
Alles okee , hoefde niet meer te ontwormen.
Paar weken later zie ik aan het veulen dat ze weer wormen heeft(ze werd mager, wormen buik en wat schuren van haar kont) dus maar weer een wormenspuit gehaald en nu blijf ik haar meer even door ontwormen tot ze er echt beter uit ziet.

Ik heb het met Spatter gehad toen hij 1.5 jaar was.
At slecht dus DA er bij en gaf aan dat de tanden in orde waren dus misschien wormen maar hij was steeds goed ontwormt met een duur middel.
Goedkoop middel tegen spoelwormen gegeven en er kwam een emmer vol wormen uit, gatsiedakkie :r

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:29

Jonge paarden moet je sowiso ontwormen, dan is ei telling niet voldoende.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:01

Hier worden ze van elkaar gescheiden als ik ga rijden, dan blijft er eentje op stal en ga ik met de andere aan het werk. De bak ligt ongeveer 100 meter van de stallen vandaan, dus echt 'weg' is het niet. De eerste keren was er wat gebrul, inmiddels niet meer. Volgende zondag ga ik voor het eerst op wedstrijd en blijft de jongste dus een paar uur alleen.. We hebben wel al een keer geoefend op eentje meenemen met de trailer, maar het wordt de eerste keer dat hij echt een langere tijd alleen blijft. Ik ga ervanuit dat het goed gaat, maar vind het toch best spannend :)

Héél voorzichtig willen we misschien ook uitkijken voor een derde erbij. een opvolger voor mijn wedstrijdpaard, die stilaan mag beginnen uitbollen.. Maar we hebben totaal geen haast, als er eentje op ons pad komt is dat mooi, en anders is het ook goed..

Ontwormen doe ik eigenlijk nog traditioneel, 3x per jaar met een pasta en 1x per jaar in het bloed. Ik laat me adviseren door de DA, heb me er verder nog niet zo in verdiept..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:20

Ik laat ze ook gewoon alleen...vinden ze niet leuk hoor. Toet vind het minder dramatisch als karev...Karev blèrt alles al bij elkaar als ik alleen maar het halster bij toet om doe en ri hek loop...
Krijgt ze zondag een zware dag....dan gaat toet mee op stap hihi.

Voordeel daarvan is dat karev zichzelf direct beweging geeft!

Ze blijven netjes achter het stroom maar zijn wel licht hysterisch. .Karev dan. Nou ja ze doet maar. Ik kom wel weer

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:24

Toet vind ik trouwens een geniale naam :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:31

Ik ook hihi..er zit een verhaal aan.

Toen toet kwam, was ze naamloos. Verwaarloosd opgevangen en 6 wk later naar mij gebracht...
Aartslelijk ponietje met vieze lange manen en echt een zak botjes..

Maar het eerste wat we tegen elkaar zeiden was, ach wat heeft ze een heerlijk toetje ( bekkie)..Dus zo werd toet, Toet. Officieel heet ze Charlotte van stal flowerplace...Daar kwam ik 5 dagen later achter, maar toen was het al Toet. Toetsie, Toeter : D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:37

karev schreef:
Officieel heet ze Charlotte van stal flowerplace...

Dat bekt ook niet echt lekker... "Charlotte, kom je uit de wei-hei?" met zo'n deftige stem...:D Bij mij zou dat Lotje worden...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 22:08

Hihi, Toet is leuker dan Charlotte hoor ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:45

Wat een leuke naam, Toet :j

Ik heb ooit een paard Zulu willen noemen omdat hij enorme lippen had en toen was die serie maar iedereen vond dat stom en toen werd het Rakker, naar het Disney hondje, de Rakker van de penny bestond toen nog niet.

Namen is toch zodat.
Al mijn paarden die ik zelf een stamboeknaam heb mogen geven , hadden Blue in hun naam.
True blue pony, roep naam Pipo
Blue eyed boy, Dirk
Blue Moon, Menno
Spatter Blue Diamond, Spatter
Jolly Blue Blossom, Jolly

Blue heet Spots On The Moon maar hij had prachtige blauwe ogen dus dat werd Blue Spots On The Moon.

Nina had al een naam met Nischa erin en verder een hoop frans en onuitspreekbaar.
Lotte heet officieel Ivons Vorstad maar Ivon is een jongensnaam en stom, ze kwam uit Liesel(plaatsnaam) dus werd het Liese-Lotte.
Tika heet officieel Mistic Lady, kon ik ook niks mee dus mistic werd Tika , naar de tovenaarsdochter van titatovenaar

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:47

Kaatje schreef:
Citaat:

Gewoon kleine haarballen die geen grote ruimtes nodig hebben en volstaan als prima gezelschap.
ik heb er aan 1 wel genoeg.
Heb ook nog een leuke welsh ruin te koop van 130 hoor ;-)

vind de kosten in het algemeen tussen beide wel verschillend. De shet is aanzienlijk goedkoper per maand.
Minder eten en minder vieze stal (kleinere hoopjes en minder grote plassen)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:55

Ik vind het altijd eng als ze zo druk doen omdat ze alleen staan. Ben dan bang voor kreupelheid en ongelukken.

Bij het binnenhalen is ook mijn jonge paard een x uit de bak gesprongen. Lande op de betonplaten, raakte licht de bak rand, maar was gelukkig nog net goed gegaan.
Ik neem geen risico's meer en laat er geen 1 meer achter (zelfs niet voor 1 minuutje)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:32

Goede morgen
Citaat:
kleine haarballen die geen grote ruimtes nodig hebben

In de praktijk denken de kleine haarballen zelf daar heel anders over.
Citaat:
Heb ook nog een leuke welsh ruin te koop van 130 hoor

Wij hebben alleen dames.
Citaat:
Ik vind het altijd eng als ze zo druk doen omdat ze alleen staan. Ben dan bang voor kreupelheid en ongelukken.

Ik heb er geen problemen mee om er thuis eentje op te sluiten omdat we met de andere 2 op stap gaan .
Op de wei durf ik niet te riskeren dat ze door de afsluiting gaan , de wei ligt naast een drukke weg.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:47

Ontwormen aan de hand van mestonderzoek is het toch ook niet helemaal. Had er toch eentje met bloedwormen 2 jaar geleden, je ziet helaas niet altijd alles.. Bij jonge paarden zie ik het direct als ze wormen krijgen. De oudere paarden doen we af en toe een mestonderzoek en de vaste ontworm-momenten.

Toeter :D Haha leuke naam! Mijn paarden hebben mooie namen, maar zelfs mijn eigen verzonnen Jolisa-Erena heet gewoon Jolliebollie :P

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:10

Hier kan ik in alle samenstellingen prima 1 paard mee nemen. De shet kan ook helemaal alleen blijven. Of ja.... ik ben niet onder de indruk als zij loopt te gillen en rennen.
Mijn 19 jarige kan alleen blijven maar is dan wel heel boos en en mijn 3 jarige wordt wel wat erg heftig. Daar moeten we nog even mee oefenen. Vindt dat ze niet meteen helemaal over de mik moeten gaan als ze alleen zijn. beetje druk doen en rond rennen vindt ik niet zooo spannend maar het moet niet van kwaad naar erger gaan. en het belangrijkste: ze moeten wel op mij blijven letten ook al zijn ze druk.

Mijn kleine haarbal gedraagt zich nu weer prima. Gister vergeten de stroom aan te zetten en toch stond ze netjes IN de wei. Ze eten nu ook eindelijk met zijn 3en rondom de hooibak. Dat heeft de shet heel lang niet meer geduft met die baldadige puber in de buurt.
En dan zijn ze gewoon echt heeeeel erg leuk! Die kleine frummels.

Toet: echt heel leuke naam.

Hier is een winn1ing boy wimpie van de Gilzeweg geworden. Vindt dat winn1ing zo overdone. ^)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:22

Toen ik mijn paardjes kocht 2 jaar geleden had ik ook geen idee van ontwormen. Dus veel gelezen op internet. Ik doe nu 1 keer per jaar preventief en verder om de 8 weken mestonderzoek. Tot nu toe hier geen problemen mee gehad.

Leuke namen allemaal!
Ik heb een Jan Wielinga. Die hebben ze ergens Indy genoemd. Nu heet hij nog steeds zo. Maar vind het niet zo'n leuke naam voor een ruin... Maar ja
Dan heb ik nog een Rosalie. Dat is Roos of Rosie geworden
Anton is gewoon anton.. Of antonio omdat hij zo macho is haha
En Penny is gewoon Penny... Soms Penster.. Geen idee waarom.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:32

Lirina noem ik meestal mutsie, ik denk omdat het gewoon een heel lieve oude muts is :D

Ontwormen: een jaar of 10 geleden wel degelijk wormen gehad bij Walter, ondanks dat de mestonderzoeken schoon waren. Dus ik ontworm gewoon preventief.