Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:00

Of misschien gewoon ouderwets sneeuw schuiven ;-)

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:21

Zo, wij hebben de korrels bij Kaspar opgehaald en ze liggen in de stal. Net al even bij de paarden geweest en het ziet er super netjes uit, de mest er al uit geschept en de stal glad getrokken, tot nu toe erg tevreden!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:36

Vreten ze bij jou er niet van smart?

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:40

Nee, ze hebben 3 happen geprobeerd, maar gelukkig eten ze er niet van. Wij hebben er meteen azijn overheen gedaan zodat het minder aantrekkelijk is.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:32

Lucky you!
Hier werden ze gegeten als snoepjes, ongeacht liters azijn.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:52

Wordt de mest bij jullie ook opgehaald en doen de mestboeren moeilijk over mest uit mestkorrel stallen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:53

Bij mij word de mest opgehaald en het is geen probleem :) paardenmest word vaak gemengd met andere soorten mest volgens mijn mesthandelaar. Ze doen wel vaak moeilijk over mest waar houtmot of houtkorrels in zit, vanwege de zuurgraad.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:52

Ik heb nu en poos een pallet zeolite, en moet zeggen dat ik geen verschil merk met Strovan, dus blijf mooi bij het voordeliger zeolite.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:14

Ik ben gestopt met strokorrels, het was gewoon niet te doen... Ik moest per week meer dan 3 zakken op de stal gooien en ik vond het vreselijk arbeidsintensief. Daarbij moest ik alle korrels van te voren natmaken, omdat paardlief ze anders op at. Inmiddels sta hij gewoon weer op stro en hoop ik dat hij niet opnieuw alles gaat opeten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:18

Voor de voordeligheid hoef je het idd niet te doen, maar het scheelt mij wel heel veel tijd, schep 2 x per dag alleen de drollen eruit en 2 x per week een kruiwagentje natte plekken.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:51

Ik ben ook zoiezo 2 pakken in de 6 dagen kwijt.
En haal ook meerdere keren de natte plekken eruit. Ik vind wel dat het minder stinkt in de stallen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:44

Ik heb nu een shet op strokorrels gezet, bevalt me tot nog toe goed. Hier kan ik nergens losse zakken kopen in de buurt. De welkoop had er nog 4 liggen, deze heb ik meegenomen, om te proberen voordat ik een pallet bestel, wel kan ik aan houtkorrels komen
Hij begon wel gelijk te eten toen hij in de stal kwam (is dit eigenlijk erg?) Toen heb ik ze wat nat gemaakt.

Ik vraag me af of het financieel voordeliger is, als ik met een pallet inkoop.
Ik gebruik nu 2 pakken stro (12kg) in de week voor 3 stallen (shet, c pony en een Fries), Hoeveel strokorrels zal ik dan gaan verbruiken?

Het voordeel van strokorrels tot nog toe vindt ik: Compact in opslag, geen amoniak lucht in de stal, veel minder werk

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:33

Ik weet niet waar je woont maringe? Maar ik verkoop ( net als de meeste dealers/ verdelers van Zeolite) de zakken ook los. Met een pallet ben je altijd goedkoper uit als met losse zakken aanschaffen.
Het verbruik van de strokorrels hangt ook af van hoe je paard zich houdt op stal, hoe lang ze op stal staan en wat voor weer het is. Het een en ander is afhankelijk van oveel factoren dat het niet precies te zeggen is hoeveel strokorrel je verbruikt. Je kunt uitgaan van de box vullen met een paar zakken en dan iedere week 1 of 2 zakken erbij. Voor het ene paard zal het verbruik minder zijn en voor de ander meer. Je hebt zeker minder mestafval als met stro en zoals je zelf al zegt veel minder amoniaklucht en opslagruimte.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:09

Ik heb voor mijn situatie eens uitgerekend en kwam tot de conclusie dat prijstechnisch het weinig uit maakt of ik stro of strokorrels gebruik. Maar ik vind, voor de meeste paarden althans, strokorrels prettiger werken, een fijn ligbed geven en daarnaast heb je minder afval op de mesthoop wat ook kostenbesparend is.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:48

Ik woon onder Eindhoven tegen de belgische grens, Er zijn wel bedrijven die strokorrels voor mij willen bestellen, maar dan moet ik een volle pallet afnemen, omdat hun verder geen klanten hebben voor strokorrels. Dan kan ik net zo goed zelf een pallet bestellen en laten bezorgen. Ik zou het graag bij mijn Friese merrie willen proberen, die plast veel meer dan een shetje.

De prijs van de korrels is die ook zo afhankelijk van de oogst of is die vrij stabiel

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:31

maringe schreef:
De prijs van de korrels is die ook zo afhankelijk van de oogst of is die vrij stabiel

in strokorrel zijn schommelingen kleiner omdat het door zijn compactheid goedkoper uitvalt in transport. Een vrachtwagen strokorrel vervoert zonder moeite 25 ton, andere producten halen dit niet

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:20

Mijn paard komt morgen aan. Nu ga ik vandaag strokorrels halen.
het gaat om deze korrels: http://fr.kapaza.be/flandre-occidentale ... 310484.htm Lijken deze goed? De prijs is zeer interessant, zelfs met levering. Maar twijfel dan aan de kwaliteit?

En hou gebruik ik ze best? De stal is 4x4m. Dus eerst 5/6 tal zakken om te vullen en dan?

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:40

crazygirl1 schreef:
Mijn paard komt morgen aan. Nu ga ik vandaag strokorrels halen.
het gaat om deze korrels: http://fr.kapaza.be/flandre-occidentale ... 310484.htm Lijken deze goed? De prijs is zeer interessant, zelfs met levering. Maar twijfel dan aan de kwaliteit?

En hou gebruik ik ze best? De stal is 4x4m. Dus eerst 5/6 tal zakken om te vullen en dan?

de foto is duidelijk : bleke korrels, donkere korrels, blinkend als een spiegel, en matte korrels,alles door elkaar
die komen gegarandeerd uit een blanco zak.
Voor je de zak meeneemt, vraag even de zak open te doen en ruik er maar eens aan, moet lekker gezond ruiken
en vraag een staal en giet er eens water op, zo een 3-4 keer het gewicht van de staal,
dan weet je al snel wat voor materiaal je hebt.
Als je even zoekt op kapaza, dan zie je dat je zakken kan kopen bij deze man van 13, 16 en 20 kg, en dat de 20 kg ook als bodembedekker voor de tuin wordt verkocht.
Ik zou zeggen, succes er mee, en hou ons op de hoogte

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:04

Ik wil naar de website van Bindipack gaan en mijn virusscanner slaat aan.
En wat granu zegt, de korrels zijn te verschillend. Is het veel goedkoper?
Ikzelf zou het niet doen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:26

Toch wel ja, ze vragen 5 euro/zak terwijl ik ze bij de plaatselijke handelaar 7.50 betaal.
Een andere goedkopere verdeler: http://fr2.kapaza.be/vi/66220376.htm?ca=2_s Deze zijn ongeveer dezelfde plaats maar worden niet geleverd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:31

Dat geld vertaalt zich natuurlijk ergens in.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:07

Ja ok maar hier in de buurt zijn enorm veel paarden en dus zijn de prijzen ook weer hoger. Daarom dat ik het opzoek verder weg. Lijkt de tweede beter?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:54

Ik heb de korrels van de site op kapaza, de leverwaarden zijn heel goed. Hij zet het neer waar je maar wil. De zakken zijn idd blanco maar de korrels hebben allemaal de zelfde kleur. De eerste levering was donkerder maar de 2de is mooi licht van kleur.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:02

Ah super :) Ik heb net de persoon aan de telefoon gehad. De korrels komen uit Europa, niet uit de Oostblokken aangezien daar vaak verboden/slechte producten inzitten. Deze komen van het merk Biodela. Lage prijs zou komen door blanco verpakking omdat ze vaak in grote hoeveelheden leveren en die klanten geen belang hechten aan merken. Hij zei iets van 'willen geen werken want is lastig' maar niet goed verstaan waarom. Ach ja, heb ze donderdag besteld en ze komen morgen al aan :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:11

Ik kan van Biodela alleen houtkorrels om te stoken vinden ??