Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:58

:') leuke oplossingen voor het knagen aan de staart, vooral de paling!

Op een pensionstal stond ook een keer een paard die binnen een paar uur de staarten van de rest van de kudde had gekortwiekt. Eigenaren waren bepaald niet blij toen :n Gelukkig groeit het allemaal uiteindelijk gewoon weer aan, maar één eigenaar heeft er dus extensions in gevlochten (extensions van echt paardenhaar). Met een heel mooi resultaat trouwens. Is even wat werk, maar dan heb je ook wat :j
Op wedstrijd gaan met een paard zonder staart is immers ook geen optie :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:59

Veel mensen houden het op ongewenst speelgedrag en doen alleen iets aan de staart, maar daar los je het probleem niet mee op. Het is een kwestie van alles nagaan en kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn. En maag/darm-gevoeligheid is een groot miskend probleem bij paarden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:11

Maar kan ik nou 100% stellen dat Rosie dit heeft gedaan? Ik heb haar nog nooit aan de staart zien prutsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:28

Rosie is er het laatst bij gekomen en je hebt er hiervoor nooit last van gehad.
Ik denk dat dit de meest voor de hand liggende reden is. Dat iemand van buiten met een mes/schaar bij je paard is geweest lijkt me minder logisch.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:38

De staart ziet er uit als een staart die opgegeten is door een veulen. Je weet het nooit 100% zeker, maar ik durf er toch wel 95% zeker van te zijn. Het patroon, of het ontbreken van een patroon, de hoogte tot waar het afgeknaagd is, dat neigt allemaal naar het werk van een ander paard.
Met een beetje mazzel kan je de komende dagen staartharen in de mest van Rosie terugvinden. Deze verteren namelijk niet. Let wel een beetje op op eventuele koliekvorming. Ik kan mij zo voorstellen dat een hele buts haren niet het allerbeste is voor het maagdarmstelsel.
Met wat heb je Rosie ontwormt? Doe je weleens mestonderzoek? Want je kan ook een middel hebben gegeven wat niet werkt tegen de wormen waar ze last van heeft. En heb je haar voor voldoende gewicht gegeven? Ik zou dus nu eerst een mestmonster nemen.
Krijgt ze ook iets van krachtvoer of veulenbrokjes? En hoeveel krijgt ze daarvan?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:42

kvulden jeetje , wat ontzettend balen.
Dat is echt veel er af! :oo

Hier ontzettend veel muggen.
Paarden hadden gisteravond nog op de wei gelopen en ze zaten onder de bulten.
Wat ik dan weer apart vind is dat de merrie met zomer exzeem daar niet op schuurt, terwijl de muggen haar ook aan alle kanten steken.
De dazen zijn wel weg, te koud nu en de mais is nu hoog genoeg om te voorkomen dat ze van de koeien naar hier vliegen.
Heb het idee dat ze het beter doet op hooi als dat ingepakte hooi.
Kan haar nu enorm veel hooi geven, ze ziet er super uit en toch geen harde nek, zelfs niet met het regelmatig een uurtje op de wei zetten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:44

Ik heb Tika ook met een heel ander ontworm middel moeten ontwormen en echt behoorlijk wat keren achter elkaar , voordat ze er van af was .

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:15

Ik heb Rosie net deze week ontwormt met eraquell. Dus ik dacht nog even te wachten met een mest onderzoek.
Ze krijgt nog veulenbrok van Subli. een schep per dag.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:20

En wanneer en waarmee was de vorige ontworming?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:21

spatter, herkenbaar trouwens van dat hooi, daarom hier voorkeur voor onverpakt :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:37

Ik denk 3 maanden geleden.

Voor dit hooi maakt onverpakt niet uit. Ik wist dat dit wat langer gelegen had als de vorige partij en ik mocht de balen ook gewoon open maken. Dat mag ik altijd. En het is echt wel super mooi hooi. Ik dacht er nou juist goed aan te doen omdat ze nou juist steeds een beetje aan de dikke kant waren. Super mooi hooi en ik heb het ook gezien voor het gemaaid werd. Dus daar is op zich niks mis mee, maar wel anders dan het veel vettere van vorig jaar.

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:48

Kvulden ,ik zou voor de zekerheid vandaag toch maar cribox gaan halen,wel de pasta.
En in de staart smeren.

Als ze het eenmaal door hebben doen ze het gerust weer.
Wij hadden ook zo'n grapjas in de wei. Hij was ook de enige met een lange staart ,dus makkelijk als schuldige aan te wijzen.

Maar het is wel vreselijk balen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:50

Hooi is plastic doorgaat een heel ander proces dan hooi zonder plastic, om een lang verhaal samen te vatten. Zelfs al is het heel mooi droog en ziet het eruit als hooi, dan nog is het anders. Ook qua gewicht en hoe snel ze het weg eten trouwens. Ik heb beide tegelijk gevoerd in het verleden, omdat in plastic handiger was, maar 2 van de 9 paarden dat niet mochten hebben. Maar ieder zijn voorkeur. Ik weet niet hoe dik jouw paarden zijn, maar voor bijvoorbeeld Rosie, volop in de groei, zou ik echt niet terug deinzen van hooi uit plastic. Bij de twee paarden die ik nu heb zou het ook niet veel uitmaken; de ene is nog in de groei, de andere is eerder te dun dan te dik. Maar de ene is wel dochter van de merrie die absoluut geen plastic verpakt spul mocht hebben, en gezien de oorzaak erfelijk kan zijn, begin ik er maar niet aan. Plus gemak voor mij omdat ik geen trekker heb, en er ook geen trekker kan komen daar waar mijn paarden staan.

Ontwormen bij jonge paarden is pyrantel heel belangrijk. Dit is tegen spoelwormen. De ervaring die ik heb zijn dit ook de wormen die manen-/staartbijten kunnen veroorzaken. Middelen op basis van deze stof zijn
Nemantel P®
Equiworm P®
Hippotwin®
Banminth®
Strongid P®

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:01

Ik heb nog even gekeken en het laatste mest onderzoek is een half jaar geleden. De mest was toen schoon. Ze heeft daarna nog wel 2x deze wormkuur gehad.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:03

Kirsten...hier verderop staan 2 Fjorden met exact dit type gesnoeide staarten.Ik dacht eerst dat het naarlingen waren maar dat bleek niet zo te zijn.Wel zag ik een bult geiten in de weide erbij :+ Ga ervan uit dat de geiten voor kapper spelen.
Staarten van deze Fjorden zijn trouwens nog een hortje korter dan bij die van jou...

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:11

Hmmm, over het algemeen is het niet aan te raden om dezelfde wormenkuur achter elkaar te geven. Bedoel je nu dat dit de derde keer, in een half jaar tijd, is dat ze eraquell heeft gekregen? Want dat is eigenlijk niet zoals je hoort te ontwormen. Het is aan te raden om de werkzame stoffen af te wisselen.

Eraquell heeft ivermevtine als werkzame stof. Spoelwormen gaan niet weg door ivermevtine daarvoor heb je pyrantel nodig. Vooral bij een jong veulen is het correct afwisselen van werkzame stoffen belangrijk. Hun natuurlijke weerstand tegen wormen is vaak laag.
Mijn advies, overleg even met de dierenarts of je, zo kort na de eraquell, er een spuit met pyrantel in kan gooien. Of dat je even moet wachten.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:25

cabochon1 schreef:
Kvulden ,ik zou voor de zekerheid vandaag toch maar cribox gaan halen,wel de pasta.
En in de staart smeren.

Als ze het eenmaal door hebben doen ze het gerust weer.
Wij hadden ook zo'n grapjas in de wei. Hij was ook de enige met een lange staart ,dus makkelijk als schuldige aan te wijzen.

Maar het is wel vreselijk balen.

Zou nooit cribox in de staart doen, vieze vette bende lekker als ze in het zand gaan rollen, zou gaan voor de spray met hertshoornolie dat droogt mooi op en wordt niet plakkerig.

Ik zou ook 2x per dag een plakje stro neerleggen waar ze aan kan knabbelen vaak met vochtig weer willen paarden gaan knagen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:40

Ze heeft eerst equimectin gehad. Daarna mestonderzoek. En daarna eraquell eind december en nu. Dit alles vanaf september. En alles in overleg.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:43

Nog nooit pyranthel gehad dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:57

Is ook niet zo heel vreemd: ik merkte ook dat ik maar een beperkt soort aan wormenkuren kon halen bij de da's. Vandaar mijn toenmalige keuze om ze in het buitenland te halen. Heb er hier nog 2 in de koelkast liggen voor 600 kg stuk, pyrantel. Als je er niet snel genoeg aan kunt komen mag je ze wel van mij overnemen kvulden.
Zit ontzettend tegen het wegdoen van MiniMe haar spullen aan te hikken. Alle beetjes helpen voor de DA rekening straks en ik weet heel zeker dat ik nooit geen 2 paarden meer wil voor mijzelf ( te kostbaar), dus ik bewaar wel alles nog van Lona, want als er ooit weer 1 komt, word het toch een kanon die ik bij mijn vriendin kan zetten (gezelschap), als ik hier niet verder kan gaan.
Heb wel een aantal ideetjes voor hier, waaronder 1 of 2 on pension nemen, maar het hangt nu echt even van een aantal zaken af, dus ik moet nog afwachten, voor ik verder kan.
Heb alles gewassen nu en kon gelijk opberg kist nr 3 gaan kopen, voor alleen al alle dekens die ik heb...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:07

ohjajoh6 schreef:
Is ook niet zo heel vreemd: ik merkte ook dat ik maar een beperkt soort aan wormenkuren kon halen bij de da's. Vandaar mijn toenmalige keuze om ze in het buitenland te halen. Heb er hier nog 2 in de koelkast liggen voor 600 kg stuk, pyrantel. Als je er niet snel genoeg aan kunt komen mag je ze wel van mij overnemen kvulden.
Zit ontzettend tegen het wegdoen van MiniMe haar spullen aan te hikken. Alle beetjes helpen voor de DA rekening straks en ik weet heel zeker dat ik nooit geen 2 paarden meer wil voor mijzelf ( te kostbaar), dus ik bewaar wel alles nog van Lona, want als er ooit weer 1 komt, word het toch een kanon die ik bij mijn vriendin kan zetten (gezelschap), als ik hier niet verder kan gaan.
Heb wel een aantal ideetjes voor hier, waaronder 1 of 2 on pension nemen, maar het hangt nu echt even van een aantal zaken af, dus ik moet nog afwachten, voor ik verder kan.
Heb alles gewassen nu en kon gelijk opberg kist nr 3 gaan kopen, voor alleen al alle dekens die ik heb...

ik heb ook alles te koop van de pony, confronterend he. maar is aan de andere kant ook weer een beetje verwerken. het halster en touw bewaar ik wel. Is er niemand anders die dan voor jou kan doen, of toch nog even wachten met te koop zetten?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 13:21

Wat fijn dat je toch ook weer een beetje, heel voorzichtig, naar de toekomst kan kijken Claudia!

Kirsten, mijn advies is ook met nadruk ontwormen met pyrantel. Mestonderzoek in de winter is sowieso zinloos, maar in de tijd dat ik opfok had, heb ik twee keer een schoon mestonderzoek van een eigenaar gehad. Ik heb beide keren gewoon mijn eigen procedure gevolgd en ontwormd met pyrantel, en twee keer kwamen er fiks spoelwormen uit.

Mestonderzoek na ontwormen heeft sowieso geen zin. Bij ivermectine is de wachttijd dacht ik 6 weken, bij moxidentine zelfs 12 weken. Bij pyrantel weet ik zo niet, want ik doe nooit mest onderzoek.

Pyrantel na equarell kan gewoon. Mijn advies zou zijn een weekje ertussen.

Het halster van mijn overleden paard hangt in de woonkamer. Ik heb een miniatuurbeeldje van haar op de schouw, samen met een foto van haar en haar twee nakomelingen (waarvan Kyra een is), en een mooie fotoladder. Ook de verkoop van Caily is weliswaar vrijwillig geweest, maar wel enorm lastig. Mede om de relatie en plek die zij had tov mijn overleden paard, hangt haar halster nu heel passend naast dat van Lady. Een mooie foto van haar en Lola als veulen boven de schouw. Ik ben nog op zoek naar iemand die van Caily zo'n zelfde beeldje kan maken. Voor de rest verkoop ik eigenlijk alle spullen die ik niet gebruik of niet passen. Toevallig heb ik van Lady nog een frontriem liggen, en is de rest van haar hoofdstel in gebruik voor haar zoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:32

Zou eventueel wel kunnen dat een ander het voor mij doet. Maar die kleine sloopte ook nooit wat, dus de dekens en halsters en tuig ( heb zelfs nog een zadeltje maar daar was na amper gebruik 1 zweetblad al van losgescheurd, dus gooi die maar gewoon weg denk ik) en alles eigenlijk is toch al weer een paar jaar oud, heb ook geen idee wat ik er voor moet vragen?

Ik zie nog geen toekomst hoor caily. Ik kan nog niks omdat ik nog geen ja of nee heb van de boer voor mijn plannen hier. Wat trouwens heel logisch is, zijn worden ook een dagje ouder tenslotte. Nu heb ik wel een plan B, maar of ik dat ga trekken, nog minstens een jaar hier blijven wonen voordat ik kans maak op een huurwoning hier en dan paard kopen en bij vriendin zetten, vraag ik mij oprecht af.
Ik ben nog steeds niet geland van het gat waar ik in donder op moment, heb niks omhanden. Dat maakt het verdriet alleen maar groter...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 13:38

Kan je niet in de buurt ergens iemand helpen met de paarden, verzorgen, trainen, gewoon teuten. Of misschien als dat nog te zwaar is enkel als groom, wedstrijden of op de wagen? Ik heb toen Lady overleed bij iemand op een Haflinger mogen rijden. Was meer nood, hij moest mee voor de kampen en trektochten maar was strontvervelend. Ik heb hem 2 maanden gereden en dat deed hij braaf, maar in de groep scheen hij vervelend te zijn gebleven dus nadat iemand haar arm ermee had gebroken toch maar verkocht. Was na die twee maanden ook goed klaar met hem. Niet om hem, maar hij was Lady niet dus het was niet half zo leuk (terwijl ik praktisch dezelfde ritten maakte), maar het was op dat moment wel een aangename afleiding in de zin dat ik gewoon wel wat te doen had. Ik zat in een nare procedure van uit huis gaan, ging niet meer naar school dus had verder ook weinig toen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:39

Palousa_boy van harte gefeliciteerd! En ook voor je vrouw natuurlijk!

Meggiemeg, wat gek joh, zo'n gedragsverandering ineens. Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee, maar las van de anderen hier al goede tips. Goed dat je haar nogmaals laat onderzoeken!

Abby, vervelend dat je niet op kan stappen en inderdaad super van je dat je daar hulp bij zoekt! Ik snap dat je graag vriendjes met Rachel wilt worden, maar in mijn ogen is de beste manier daartoe om duidelijk te zijn. Een paard gaat je meestal pas echt vertrouwen als je duidelijkheid schept over je grenzen en wat er wel en niet mag. En dat hoeft echt niet met slaan/schoppen, maar nee is nee.
Ik denk dat je aan Anke daar verder wel een goede hulp bij hebt :)

Claudia :(:) Wat ontzettend lastig zo'n periode. Je bent altijd welkom hier om de pony's te komen knuffelen als je daar behoefte toe voelt.
Wat betreft de verkoop van je spullen: als het bedrag je weinig uitmaakt wat je ervoor krijgt, zou ik het zelf aanbieden tegen elk aannemelijk bod. Dan kun je altijd beslissen of het bod wat je gekregen hebt je ligt.