Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:58

Inderdaad, draadje gaat er soms snel door en rotklus om er dan een nieuwe op te zetten.
Denk dat wij dan dezelfde hebben [***], de onze heeft ook zoiets gekost, en ook uitgerust met draad en mes.
Ah ok, geeft me al wat meer zekerheid dat mijn voeten niet ineens van mijn benen gescheiden worden :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:05

lizy29 schreef:
En zo'n mes werkt echt geweldig. Zeker bij de dikkere takken van bramen etc. waarbij je draadje wel heel erg snel slijt.

Kirrr is er een speciale reden dat je het hebt gemaaid?

Hangt er een beetje vanaf watvoor mes je hebt. Ik vind die ster vormige minder goed dan die wij hebben.
Wij hebben er zo een:
Afbeelding

Door de omgebogen punten kun je ook makkelijker op de grond maaien, en bijvoorbeeld bramenstruik hakt hij in kleine snippers }:) dood moet het }:)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:06

Lizy, gras stond echt belachelijk hoog. Er lag ook nog veel mest op van de vorige, dus dat is op deze manier ook verpulverd en verspreid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:10

Wij hebben zo'n stervormige. Nog geen ervaring met het mes dat jij laat zien palousa. Ik vind de stervormige al super door de dikke bramen gaan :oo , misschien ooit nog eens zo'n ander mes erbij kopen. Maar voorlopig zijn wij even van de bramen af. Ik heb na het maaien ook nog een klein beetje gif op de restjes die nog in de grond zaten gegooid. Even goed bijhouden en dan hoop ik dat ze voorgoed weg blijven.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:10

Gr.. bloedworm bij twee van de weidematen van mijn merrie. Vanmiddag mestonderzoek gaan ophalen bij de DA. Wat doen jullie bij behandeling en doen jullie nog aan weidebeheer om besmetting te voorkomen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:12

Die foto was trouwens van vorig jaar, toen was het Denk ik nog 3/4 onkruid na 5 keer maaien.
Ik Denk dat het de volgende keer, over een week of 3 andersom is, dus 3/4 gras en nog maar 1/4 onkruid.
Nu stond het gras/onkruid een goede meter hoog.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:15

Alle mest dagelijks uit de wei, dat lijkt mij veruit het belangrijkste preventiemiddel tegen wormbesmetting. En niet té kwistig zijn met ontwormingsmiddelen, zo kweek je enkel nog meer en hele resistente wormen. Hier wordt max. 2/jaar ontwormd.
Verder geen ervaring met bloedworm, enkel met leverbot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:21

miezelke schreef:
Alle mest dagelijks uit de wei, dat lijkt mij veruit het belangrijkste preventiemiddel tegen wormbesmetting. En niet té kwistig zijn met ontwormingsmiddelen, zo kweek je enkel nog meer en hele resistente wormen. Hier wordt max. 2/jaar ontwormd.
Verder geen ervaring met bloedworm, enkel met leverbot.

Dat ben ik met je eens. Ik haal ook alle mest dagelijks uit het land. Ontworm meestal 1x per jaar. Na de eerste nachtvorst, met zo'n uitgebreide wormenspuit, kan effe niet op de naam komen, maar hij doet ook horzellarven.

Mijn vriendin is dierenarts assistente en doet met regelmaat mestonderzoek van mijn paarden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:22

En de award voor het strakste weiland gaat naar.... Kirrr!!! *\o/*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:29

Jadybabe schreef:
Gr.. bloedworm bij twee van de weidematen van mijn merrie. Vanmiddag mestonderzoek gaan ophalen bij de DA. Wat doen jullie bij behandeling en doen jullie nog aan weidebeheer om besmetting te voorkomen?

Als er bloedworm is zou ik ontwormen met Equest Pramox en na enkele weken nogmaals voor de ingekapselde larven. Bloedwormen zijn echt geen grapje.

Super leuk van die zwanen langs je weiland :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:36

Merrie is ooit bijna bezweken aan een enorme infectie, sindsdien krijgt ze najaar/ winter eerst een kuur van 5 dagen en een maand later de equest pramox, dus die gaat schoon de weide op. Andere paarden zijn een maand geleden onderzocht en waren schoon maar blijken nu beiden bloedworm te hebben. van mijn DA was juni het advies voor weer een mestonderzoek maar baal dat er met schone paarden dus wel op een of andere manier een besmetting heeft plaats gevonden. Hm...Groene Woud maar bestelling gaan doen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:37

Dagelijks mesten en 2x per jaar tegen bloedworm ontwormen!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:09

Ik zou even overleggen met de dierenarts. Een jaarling van onze buren had bij aankoop een flinke besemetting met rode bloedwormen. Dat was nog een heel gedoe om hem schoon te krijgen. En in de tijd dat hij niet schoon was mocht hij niet op het land want dan raakte het land ook besmet en die nare wormen konden nog flink kruipen ook. Hebben de buren ook paarden? Misschien komt het daar vandaan.

ik zit ook een beetje met een wormendingetje. Mijn paarden zijn al jaren schoon (wormonderzoek) en ik ontworm in het najaar na de eerste vorts met equest pramox. Nu gaan we in september met de paarden op vakantie. Ze kunnen daar de wei op maar jan en allemaan loopt daar natuurlijk te mesten. Dus grote kans dat het land wel met een wormpje besmet is. Dus ik vind dat best wel een beetje eng. Want wat is handig. Een mestonderzoek in oktober (vraag me af of de wormen dan nog wel actief zijn) en dan in november ontwormen met de pramox?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:17

Goede middag ,

Ik heb nog een vraagje :

Onze beide dames blijken absoluut niet zonder elkaar te kunnen :+
als ik de ene op de nieuwe poetsplaats zet ,is de andere al over haar toeren,
en dan heb ik ze nog niet achter de draad op de wei gezet maar kan ze er nog bijlopen in de paddock.

Dat gaat "leuk" worden met rijden .

Went dit wel in de toekomst , of blijft dit drama ?
Dan zou ik er misschien beter nog eentje bijzetten voor de rust?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:28

Grmbl leuk zo'n oud huis. Slot van de schuur zit muurvast. Gaat niet open en niet dicht. En ik wil wat klusjes doen maar alles staat in de schuur....... Rustig dagje zo

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:58

wd40 proberen, dat smeert goed! En anders genieten van het mooie weer :D

Lekker lang weekend voor de boeg, zin in! Ook klusplannen rond de stal en op het terrein, en we krijgen morgen officieel de sleutel van ons huis (we hadden tijdens de bouw ook wel een sleutel maar nu krijgen we de "echte"), kan het huis binnen ook afgemaakt worden :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:17

Wat een flauw excuus Polo ;-) :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:21

@kaatje: bij mij werd het beter. Vooral zelf je rust bewaren en ze heel regelmatig scheiden.
Het zit ook in de kleine dingetjes. Kun je er één uit de wei halen, of zet je ze altijd samen binnen?
In het begin raakte mijn oudje ook in paniek als ik de ruin er uit haalde, nu graast ze rustig door, ook als ik buiten een rondje maak en ze elkaar niet meer kunnen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:23

@damian, ik weet niet of het zinvol is om in november met pramox te ontwormen. Ik heb van VPL het Woud ooit eens begrepen dat het best mogelijk is dat paarden in maart last van bloedwormen hebben die ze in het najaar hebben opgenomen van de weide. Dus als jij in nov pramox geeft bestaat de kans dat het helemaal voor niets is. Dan kun je volgens mij beter iets vaker mestonderzoek laten doen of even mailen naar Het Woud.

@kaatje, ik had hetzelfde probleem. Hier in het topic zijn de meningen er over verdeeld, maar ik heb een gezelschapspony voor bij mijn gezelschapspaard genomen, als ik met mijn merrie op pad ga. Ik denk dat het uiteindelijk wel zou wennen, maar ik vind het gewoon niet leuk om er eentje alleen achter te laten.

@polo, ik ga mee met Daan!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:27

Kaatje, misschien heeft te maken met dat ze zich nog niet helemaal thuis voelen? Hoe lang staan ze er nu?

1bijzetten lost niet altijd het probleem op. Mijn merrie is ook niet rustig als het 'juiste' vriendje er niet bij staat, dan mogen er 3 andere bij staan. Het probleem blijft dat specifieke paard dat weg is.
Ik denk dat het er sowieso vanaf hangt hoe vaak je weg wil met 1 paard....

Ik heb vaak 1 paard mee naar de training. De mijne stonden met 3, dus dan bleven er altijd 2 achter.
Eens we verhuisd zijn zullen we vaak met 2 paarden weg zijn voor een training/buitenrit. Dan gaan er altijd 2 achterblijven, omdat ze dan alle 4 samen komen te staan.

De jongste en de oudste kunnen hier perfect alleen staan. De 2 anderen absoluut niet.
We werken nu met hen vaak op de manier van Warwick Schiller (die heeft ook video's over die scheidingsangst) en ik heb het idee dat het wat helpt. Maar het kan ook zijn dat het meer te maken heeft met dat we ze nu toch vaker alleen achterlaten en vaker van elkaar scheiden.

Fijn Daan!! Succes in het weekend, veel klusplezier!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:32

Wij hebben drie paarden, als ik met één vertrek, zijn de twee achterblijvers onrustig :+

Gewoon veel doen heeft hier het beste geholpen, ze merken dan wel dat 1) protesteren niet helpt en 2) paardenmaatje heus terug komt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:33

Bij ons zijn de achterblijvers de eerste paar minuten altijd wat onrustig. Daarna gaan ze weer rustig verder grazen... (je zou immers maar een grassprietje minder hebben die dag :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:35

Bij mij zijn de "mannen" af en toe onrustig als ik met de merrie wegga, maar dan zijn ze in ieder samen onrustig :P en niet eentje in zijn up!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:54

Bedankt voor de reacties.

Ik praat nog niet over weggaan hè , zelfs niet over uit het zicht gaan.

Nee, gewoon ééntje op mijn trots ; -de nieuwe overdekte poetsplaats- zetten en de ander
kan er gewoon bij blijven, maar dat leverde al 2 -ik ook , dus eigenlijk 3 :P - dames over hun toeren op.

De oudste heeft verleden jaar ook al op die weide gestaan , voor onze nieuwe aanwinst is de
wei nieuw en ik vermoed dat ze in het verleden alleen op "postzegelweitjes" gelopen heeft.

De oudste bleef rustig bij de poetsplaats staan toen de ander gepoetst werd , maar de nieuwe begon te rennen toen de oudste op de poetsplaats moest. De oudste was toen ook even het padje kwijt.

Ik moet nog beginnen met 1 op de weide achter de draad en de ander onder het zadel en rijden in de paddock -wel in het zicht- maar vrees er nu al voor. Ze zijn vreselijk klef samen.

Ze staan er bijna 2 weken Kirr.
Citaat:
ik heb een gezelschapspony voor bij mijn gezelschapspaard genomen, als ik met mijn merrie op pad ga.

:D Daar zal het hier ook wel op uit draaien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:04

Het is zo'n oud slot met een 'echte' sleutel. Heb er al kruipolie in gespoten maar nog geen effect.......

Ik ben begonnen met ze van elkaar te scheiden zodra ze hier gekomen zijn. De jonge in zijn box en de oudere net achter een gebouw parkeren. 1 minuut, 5 minuut etc. Rustig uitbouwen en ze leren dat de ander vanzelf terug komt.
En niet reageren als ze zich gaan aanstellen....