Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 06:38

Kijkt mij vooral dat je een idee hebt waar de bakranden zijn, echt veel licht zal het niet zijn denk ik. maar natuurlijk altijd meer dan niks

ja, het is echt in 1 keer herfst.
bak ligt weer vol blaadjes en ik kan de komende 2 maanden elke week bladblazen. Het is heerlijk een bos rondom te hebben, mooi en fijn met schaduw maar deze periode is veel extra werk

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 07:58

Die ledslinger leek mij ook interessant als extra licht. Helaas geen handige omheining om hem vast te maken. Wel in de zadelkamer en daar is het meer voor de leuk. :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:27

Ik heb onder de carport ledslingers hangen als verlichting. Hij geeft voldoende licht om hooi te pakken en netten te vullen. Met kleine bevestigingsbeugels zit ie aan een balk vast.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:34

Mij gaat het ook niet persee om echt goed licht, maar meer dat ik niet in een "donker hol" kijk bij de paarden. Hun paddock grenst aan ons terras, maar als ik in de avond nog even wil checken of iedereen er nog is dan moet het nu altijd met zaklamp.

Ben ook benieuwd of ze geen last ervan hebben. Ik kan die slinger boven de omheining dan zetten, maar dan is het ongeveer op ooghoogte van mijn fjord.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:11

Vind het echt knap hoe alles bij jullie zo droog blijft (lijkt tenminste)...
Wij hebben nu al werkelijkwaar geen enkel droog stukje meer nu.
Continu die heftige stortbuien bizar...

De paarden kunnen van de stal (rechts bij de boom net buiten beeld) altijd naar de bak en terug.

Screenshot van de bak tijdens het rijden vandaag tijdens rijden van de eerste
Afbeelding

En toen weer zo'n achterlijke bui :')
Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:18

Zoals die onderste foto ziet het er bij ons nu ook uit. Hele ochtend onweer en hagel, nu even wat zonnestralen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:27

Bij mij ligt de paddock op afschot richting de sloot. De ene helft is dus altijd droog (in de herfst en winter heel fijn, in de zomer dus altijd stoffig en vaak sproeien!) en de andere helft heeft heel kort wat plasjes. Nergens zak je in ieder geval weg.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:32

Bij ons is het kletsnat. Heb drainage in de bak en paddock. In principe kunnen ze het water in een paar uur redelijk afvoeren, maar nu heeft ook de drainage de moed opgegeven. Er is nog 1 droge hooiplek buiten en verder alleen bij de schuilstal. Om te huilen. Steeds als we een maatregel treffen tegen het water, lijkt er alweer een nieuwe nodig te zijn.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:38

Happy_Hippie schreef:
Vind het echt knap hoe alles bij jullie zo droog blijft (lijkt tenminste)...
Wij hebben nu al werkelijkwaar geen enkel droog stukje meer nu.
Continu die heftige stortbuien bizar...

De paarden kunnen van de stal (rechts bij de boom net buiten beeld) altijd naar de bak en terug.

Screenshot van de bak tijdens het rijden vandaag tijdens rijden van de eerste
[ Afbeelding ]

En toen weer zo'n achterlijke bui :')
[ Afbeelding ]

Hey! Jij ook hier!! :D
Ik kom ook weer 's om de hoek kijken, even checken of ik niet in m'n eentje zit te janken om alle regen := |(

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:54

Nee hoor, hier ook janken...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:31

Vanmorgen was de paddock vrij van plassen. Was ik al heel blij mee. Einde ochtend weer vol plassen.
Ik heb ze maar losgelaten in de rijbak, ze graven toch niet.

[img]https://boktimg.nl/img/m/813Jhh.jpg[/img

En nu in de middag mogen ze een paar uur in het hoogst gelegen weitje. Staat nog heel veel gras op, dus dat wordt niet zo snel kapot gelopen.

Inmiddels hebben we een waterig zonnetje, hopelijk hebben we de ergste regenval gehad.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:48

Mijn bak is gewoon nog droog op een enkele plas na. Superfijn. Verder heel blij met de investeringen die we afgelopen jaar hebben gedaan. Ja het is nat maar er zijn droge plekken en het is geen modder laag. Hoera!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:58

De buitenbak van de vereniging waar wij kunnen rijden (kwartier stappen naar het eind van de zandweg waaraan we wonen) is nu behoorlijk nat, maar wordt niet glad en zuigt ook niet. Is dus heel prima te doen en de verlichting is ook top in orde. Het kost even wat tijd om er te komen en gaan, aan de andere kant zijn ze in dat kwartier stappen ook warm gestapt en uitgestapt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:28

Hier wilde ik vd week de bak nog even gauw slepen toen hij droog was en toen was de accu leeg :Y)

Veel regen maar als het even droog blijft droogt het ook wel weer gelukkig. Er kan nog gereden (gespetterd) worden in de bak :D

Vanmorgen rondje bos gedaan met de ruin. Man man wat een handvol, de bokken vlogen mij om de oren :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 20:46

Klinkt ideaal Nickeltje.
We zitten 10 minuten stappen van de manege af. Ik rij er alleen in de les, maar toch handig. Met zo’n koplamp op door het bos stappen.

Gelukkig ben je blijven zitten Nickeltje :D

Ik had vandaag springles met Ice. 6 grondbalken, 3 sprongetjes. Gaat meer om de handigheid dan om de hoogte. Ze was erg braaf en t was leuk. Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:27

Ziet er goed uit Boemel.

Hier ook nat..
Vanavond nog snel in de schemering een rondje met kyr gewandeld.
Met allergie hond voor bioresonantie geweest.
Kind lekker gepoetst.
Afbeelding
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:56

De bak is weer droog, maar de paddock heeft helaas nog een grote plas achterin. Hebben jullie tips voor een dompelpomp? Geen idee of een goedkope variant voldoet?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:03

Hoe wil je dat doen? In de diepste plas zetten en naar buiten de paddock pompen?
Ik heb daar ook over staan denken hoor...
Wij hebben deze zomer een vuilwaterpomp moeten kopen omdat onze rioolput wekenlang vol liep door een kapotte pomp, dus ik heb een prima pomp liggen. Alleen twijfel ik of plassen leeg pompen echt het verschil zou maken...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:06

In mijn zoektocht kwam ik erachter dat die pompen een 'tolerantie' hebben voor het doorlaten van deeltjes (blad, rommel) zonder te verstoppen. Misschien goed om op te letten. Heb de mijne van marktplaats (als ik het me goed herinner voor 130 euro)

Afbeelding
Afbeelding

In de laagste hoek hebben we een gat gegraven, speciekuip met gaatjes om de grootste stukken te filteren en hij werkt echt super. Staat nu al weer een dikke week buiten en afgelopen winter heeftie ook volop gewerkt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:07

Nickeltje schreef:
Hoe wil je dat doen? In de diepste plas zetten en naar buiten de paddock pompen?
Ik heb daar ook over staan denken hoor...
Wij hebben deze zomer een vuilwaterpomp moeten kopen omdat onze rioolput wekenlang vol liep door een kapotte pomp, dus ik heb een prima pomp liggen. Alleen twijfel ik of plassen leeg pompen echt het verschil zou maken...

Nou ja, dat idee. :+ Geen idee of het wel het gewenste effect heeft, maar wil het graag proberen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:14

Dat ziet er best wel goed uit Qimm! Is dit in een hoek waar de paarden niet bij komen, of blijven ze bij jou hier van af?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:42

Ik heb het afgezet :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:27

Wij hebben een hele simpele pomp van Van Cranenbroek, zonder vlotter. Bij een volgende pomp zou ik met vlotter doen, dan kun je makkelijker weglopen zonder dat je je hoeft druk te maken over drooglopen.
Onze staat op een omgekeerd vijvermandje, zodat er niet zoveel zand meegaat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:38

In mijn korte zoektocht vond een pomp die goed vuilwater weg kon pompen, maar die liet zelfs bij handmatig pompen nog een laag staan van 5 cm. Dat wil ik niet, want dan schiet ik er niks mee op. Eigenlijk wil ik er snel eentje kopen, maar blijkbaar kan ik niet zomaar iets in het winkelmandje kieperen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:46

Die van ons pompt tot 2 cm weg dacht ik. En verslikt zich niet in wat blad, of WC-inhoud.
Mijn vriend heeft hem gekocht ik heb de vraag bij hem gelegd welk merk / model wij hebben.