Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

turtlelito

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:16

Grappig dat er een heel stel leeftijdgenoten zitten in dit topic, terwijl de gemiddelde Bokt-leeftijd toch wat lager ligt volgens mij. Maar het duurt meestal ook even voor je 'de paarden aan huis' hebt natuurlijk. :D . Ik ben 46 (en voel me de ene dag 26 en de volgende 86 :j ).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:52

turtlelito schreef:
Grappig dat er een heel stel leeftijdgenoten zitten in dit topic, terwijl de gemiddelde Bokt-leeftijd toch wat lager ligt volgens mij. Maar het duurt meestal ook even voor je 'de paarden aan huis' hebt natuurlijk. :D . Ik ben 46 (en voel me de ene dag 26 en de volgende 86 :j ).

En dan is de hamvraag, hoe oud was je toen je de paarden aan huis kreeg? :D

Ik pas op mijn 40e *\o/*

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:18

Bij mij op 28jarige leeftijd maar allemaal dankzij partner. Anders was het me nooit gelukt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:23

Ik ben 34.
31 toen de paarden aan huis kwamen.
Maar wij wonen natuurlijk spotgoedkoop in Duitsland met een hele lage hypotheekrente.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:28

Ik ben 45 en 34 toen ik de paarden aan huis kreeg. Net als ClaudiaHS ook in duitsland. Helaas niet veel grond erbij maar tja, ze staan aan huis. Bedankt voor alle reacties over honden en labradoodels in het bijzonder. Nu ik dat zo lees denk ik dat de ideale hond niet bestaat. Je moet naar elkaar toe groeien dus...kan ik er evengoed een uit het asiel halen. Ik denk dat dat het plan gaat worden zodra we hier weer wat meer tijd hebben

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:37

Als ik ga voeren en ze zijn licht opdringerig, neem ik het korte menzweepje mee. Ding is een meter lang en heeft een slag van een cm of 90, dus dan heb je redelijk 'bereik'. De kruiwagen en de hooibak waar ik bij bezig ben, zijn van mij tot ik klaar ben met de hooibak (de kruiwagen blijft daarna uiteraard van mij). Zolang ik voorover in de bak hang, moeten de pony's afstand houden. Als ik klaar ben, ga ik rechtop staan, pak de kruiwagen en zeg "toe maar" om de bak vrij te geven. Werkt vrij goed, moet ik zeggen. Laatste tijd zijn ze lekker rustig allemaal en heb ik m'n stokkie niet nodig, eigenlijk. Vandaag wel even een leeg hooinet rondgezwaaid, omdat ze DROOG HOOI!!! kregen en dat was feest *\%/* dus vonden ze dat de regels overboord konden >;)
Nat hooi bevriest nu, dus maar even een dagje droog.

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:40

Ik ben 31 en moet wel nog erg wennen aan de paarden aan huis. Hebben niet zoveel grond maar ruimte is erg prijzig in het midden van het land. Ik ben blij hoe ik ze nu heb staan en de paarden lijken ook veel beter op hun plek. We zijn heerlijk aan het klussen en over een paar weken kunnen ze ook lekker binnen staan.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:41

Hier net afgelopen week 33 geworden en dus bíjna de paardjes aan huis haha! De 24e komen ze.

Vandaag eindelijk het laatste deel van de oude omheining van de paddock weg kunnen halen. Echt flinke bak rotzooi.. En dat is dan alleen nog de paddock. Schapengaas, kippengaas, staaldraad, schiklint, koord, staalkabel en heel erg veel strotouwtjes (hoe dan??). Alles door elkaar en aan elkaar vast geknoopt..
Afbeelding

Maar och wat zijn we al blij met ons plekje <3
Morgen krijg ik gelukkig een middagje hulp. Nog net iets meer dan week om het af te krijgen... Denk dat het nog goed gaat komen ook :+ . Weiland gaat niet meer lukken voor die tijd, maar dat is minder erg. Met de paddock kunnen ze er in elk geval eerst staan!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:46

Wij hebben sinds dit jaar, met 32 en 35, de paarden aan huis.

Zoefie ik heb me tot nu toe bij het uitzoeken van een pup vooral laten leiden door het karakter van de moeder (rustig) en of er kinderen in huis waren zodat de pups dat gewend waren.
Misschien kun je de voor jou belangrijkste dingen opsommen en op zoek gaan naar een teef die die eigenschappen heeft?
Overigens kiezen wij altijd voor een niet rashond omdat er imo veel te veel doorgefokt wordt bij de meeste rassen. Gezondheid van onze kruisingen is altijd super goed en ook onze DA merkt aan kruisingen gemiddeld genomen toch minder mankementen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:55

Ik heb op mijn 40e de overstap gemaakt naar een pp, op mijn 41e naar een hele kleinschalige doe het zelf stal, en sinds 2,5 jaar alles "van onszelf".

Ben nu 45,5 (heb ik goed gerekend ;-)), meestal voel ik me 28,als ik teveel hooi op mijn vork genomen heb voel ik me 68 ;-)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:57

Ik ben net 44 geworden. Kreeg ze met 37 aan huis.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 19:09

Ook 28 en ook vanwege mijn partner. Nouja anders was het wel gelukt denk ik maar dan wel in een heel goedkope provincie en met 2 minder.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:36

Ik heb ze over ruim een maand aan huis. Ben ook een heel laat begonnen met een eigen paard, ik heb Jack nu bijna 7 jaar (altijd op dezelfde pensionstal gestaan die tijd). Ik heb 'vroeger' heel fanatiek gereden op renpaarden, toen een heel ernstig ongeluk gehad (tijdens een steeplechase onder mijn paard beland wat ook finaal met haar gewicht over mij heen is gegaan). Daarna altijd wel recreatief blijven rijden, uiteindelijk in mijn vorige huis aan een verzorgpony begonnen (op mijn 32ste, is dat wat :D ). Toen een paar jaar in het buitenland gewoond, en toen duidelijk werd dat we terug naar Nederland kwamen was het eerste wat ik zei: 'dan koop ik een eigen paard'. Die was er dan ook heel snel.

In de zoektocht naar een volgens huis was de stelling 'geen paard aan huis' (vanwege werklast, het ongeluk wat ik ooit gehad heb begint naarmate ik ouder wordt steeds meer tol te eisen), maar we waren allebei zo weg van het huidige huis dat we dat principe overboord hebben gehad (6000 m2 grond en dan je paard op pension zetten is alleen leuk als grasmaaien echt je hobby is). Dus we gaan het zien! Ik probeer alles wel zo optimaal in te richten, maar omdat het voor mij de eerste keer paard aan huis is, is het wat lastig om nu te bepalen wat optimaal is.....

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:52

Ik ben 29 en was 28 toen we hier kwamen wonen met de paarden aan huis. Heb ook tot mijn 28 gewacht om aan eigen paarden te beginnen, ik ben helemaaaal uit de paardenwereld gestapt en had als tiener dan gezworen er enkel terug aan te beginnen met eigen paarden aan huis. Maar was ook niet gelukt zonder partner en het co-woonproject. En het feit dat wij 6 jaar geleden al een rijhuisje gekocht hadden dus met die verkoop hadden we ook al een extra 'basis'. Dus al jong een huisje kopen levert wel wat op, hoe klein het ook is.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:16

32 en sinds mijn 31ste paarden aan huis. Daarvoor wel al een hele tijd een doe-het-zelf stal en daarna stond ik bij een boerderij met alles in eigen beheer :) manlief is dus wel 46, maar van het leeftijdsverschil voel ik niks :') als het aan hem lag was hij nooit op het idee gekomen om een boerderij te kopen :+

Ik baalde trouwens ontzettend, want ik zag een advertentie op marktplaats hier om de hoek met een gratis shettuig, gratis shet hoofdstel en zadel, hij stond er net op, maar toch net te laat gezien, want het was al vergeven -O-
Laatst bijgewerkt door Djoena op 14-12-18 20:19, in het totaal 2 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:18

Ik heb ze met 28 jaar aan huis gekregen, ben nu 29. Zonder partner was het nooit gelukt. Scheelt dat hij er ook helemaal wijs mee is

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 20:21

Paarden op internet aanbieden helpt trouwens! Ik had bij de voerbeurt zojuist stik brave paarden. De haflinger aap stond met de shet te soezen en de 2 grote stonden ieder bij een slowfeeder. Will was enigszins verbaasd.. was een half uur te vroeg :D

Hoe denken jullie dat het komt dat ‘s ochtends de voerbakken leeg zijn en ‘s avonds niet. Ik voer om 6 en 18 dus daar kan het niet aan liggen. Zouden ze ‘s avonds minder slapen/soezen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:21

Antheman schreef:
turtlelito schreef:

En dan is de hamvraag, hoe oud was je toen je de paarden aan huis kreeg? :D

Ik pas op mijn 40e *\o/*

Ik 36 als ze aan huis komen, ben nu 35

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:23

turtlelito schreef:
In de zoektocht naar een volgens huis was de stelling 'geen paard aan huis' , maar we waren allebei zo weg van het huidige huis dat we dat principe overboord hebben gehad (6000 m2 grond en dan je paard op pension zetten is alleen leuk als grasmaaien echt je hobby is). Dus we gaan het zien! Ik probeer alles wel zo optimaal in te richten, maar omdat het voor mij de eerste keer paard aan huis is, is het wat lastig om nu te bepalen wat optimaal is.....

Precies mijn verhaal... :o

Ik had tot mijn 18e mijn paarden (meestal 2 of 3) aan huis. Ik had de luxe van ouders met een boerderij en toen ik ging studeren en daarna een baan kreeg heb ik eigenlijk altijd 'mijn' merrie mee kunnen nemen in pensionstallingen. We zijn samen van Friesland, naar Groningen naar ZuidHolland en nu Gelderland verhuisd.

Ik ben pas 24 (yeah right, I wish :+ ) geworden en sinds vorig jaar diezelfde merrie (inmiddels 26 jaar oud) eindelijk aan huis. Het heeft dus een jaartje of 20 geduurd, maar het cirkeltje is weer rond, want met de shet staan er nu dus 2.

We hebben ook alles zo optimaal ingericht, vanwege twee fulltime banen.
's ochtends geeft mijn man ze bix en mest de stallen uit. Hij voert ook de konijnen en de katten. Met 10-15 min is hij wel klaar en gaat hij ontbijten en douchen. Dat heb ik dan al gedaan en ik vul daarna de hooinetten en doe de staldeuren open. In de winter lopen ze dan zo de paddock op en in de zomer één van de weitjes.

's avonds mesten we de paddock/stal/wei, worden ze gepoetst en krijgen ze bix met volle hooinetten op stal. En de kippen en konijnen krijgen nog eten. Het is maar net wie tijd/zin heeft wie wat doet, maar 1 persoon is ongeveer een half uur / drie kwartier bezig. We proberen dan de shet nog even beweging te geven, wat een half uurtje kost, maar dat is geen dagelijks moetje.

Op zaterdag doen we alle grote klussen. Dan worden de stallen goed verschoond (strokorrels), het verharde stuk om de stallen geveegd, paddock gesleept, hooivoorraad bijgevuld en waterbakjes geschoond. Een vergelijkbare ronde doen we bij de kippen en konijnen. Daar zijn we samen wel een groot deel van de dag mee bezig, maar dan doen we het rustig aan. Meestal nemen we dan ook de tijd om met de dieren zelf extra bezig te zijn, wordt de merrie ook even aan het werk gezet of gaan we met ze wandelen. Wat op zaterdag niet lukt, doen we op zondag.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:27

Citaat:
Hoe denken jullie dat het komt dat ‘s ochtends de voerbakken leeg zijn en ‘s avonds niet. Ik voer om 6 en 18 dus daar kan het niet aan liggen. Zouden ze ‘s avonds minder slapen/soezen?

Ik ben er 's-nachts niet bij maar weet dat die van mij altijd tussen de middag slapen en in de ochtend rond een uur of 9. Dus misschien eten ze 's-nachts meer en slapen ze overdag?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:33

Selka, die van ons bunkeren vooral ‘s nachts. Overdag snurken ze, klooien een beetje, eten wat en gaan dan weer snurken.
Ik heb nog geen formule gevonden voor “aantal uur van nu tot voeren morgen * aantal kg hooi per uur” :P

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 20:41

Ja bij jullie toch ook? Zal inderdaad wel aan het slapen liggen dan.

Ik hoop dat als mijn 2 netten hangen in de schuilstal dat ze dan ook ‘s nachts over houden. Maar nog veel meer voeren is het recept tot obesitas denk ik haha.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:43

Nacht en avond is ook kouder hè. En aangezien ze eten om warm he blijven is het dus niet raar dat ze meer eten op de koudere momenten. Wij zien bijvoorbeeld ook heel veel verschil in weertypes. Wel/geen regen, veel/weinig wind etc.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:59

Voel me echt een jonkie nu, ben 25 en heb de paarden nu bijna 3 jaar aan huis geloof ik? :=
Ook hier enkel omdat mijn vriend het mogelijk maakt.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:03

Selka schreef:
Paarden op internet aanbieden helpt trouwens! Ik had bij de voerbeurt zojuist stik brave paarden.

:D