Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:37

Staat marktplaats niet vol met jouw wensen? Is vast niet moeilijk om wat te vinden. Ben je nog op zoek in een leeftijdscategorie, geslacht, etc?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 06:41

Een toffe draver, Wendy? Ik kan wel voor je vragen of een trainer nog wat leuks heeft staan. Als je zelf kunt en wilt omscholen kost dat ook niet de hoofdprijs.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:19

Nou Wendy, aan mij heb je niks. Ik kies altijd de verkeerde := . Ik had in het koopcontract met Caj zelfs de clausule ‘geen eczemer’ op laten nemen en wat denk je: IR uits in (lichte) eczeem. Ik kocht haar in maart, dus toen was het nig niet zichtbaar. Daarna was ik al aan haar gehecht, dus niet meer terug gebracht. Geen van mijn paarden voldoen aan jouw eisen en ik kwam later pas achter de mankementen. Niet dat ze bij mij onbeperkt op gras kunnen (heb gewoon te weinig gras), maar eigenaren weten dat vaak ook niet. Paard stond dan op pensionstal waar ze voornamelijk op stal stonden ofzo. Dus als je zoiets zoekt, zou ik wel op zoek gaan naar een paard die dat al is gewend. En dan in de zomer een paard kopen. Kun je zien of hij onder een deken staat, jeuk heeft, veel te dik is etc.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:57

@belle: ongetwijfeld staat marktplaats er vol mee, alhoewel... mijn collega zocht ook een leuk paard. Wel iets andere eisen: wat groter, cool karakter en geen mankementen. Dat is een zoektocht geweest... veel paarden mankeren toch echt wel het nodige, of zijn toch niet zo cool.
@flew: een draver is zeker een optie, heb ik al eens vaker aan gedacht eigenlijk. Alleen heb ik er weinig ervaring mee, op mijn vorige stal stond er een, die had echt humor :') Heb ik ook een keertje op gereden toen, leuk dier :j
@fabster: dat zijn dus wel nuttige tips, dank je!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:23

Ik weet nog een leuke halo Arabier te koop. Merrie van geloof ik 13 jaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:23

Haflo Arabier bedoel ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:40

dravers zijn best leuk, niet heel duur vaak koel in het hoofd

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:44

Echt waar, koele dravers? Ik ben ook wel gek op dravers, maar hoor veel over heethoofden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:53

kvulden, ik doe het nog niet maar wil dit in de nieuwe woning gaan doen. Palletboxen kunnen door een pompwagen verplaatst worden. Wij hebben voor het verzetten van het hooi/stro een pompwagen dus die kan mooi de boxen ook verplaatsen :)

Wendy, een haflinger? Die van ons heeft in 1 1/2 jaar tijd nog niks gemankeerd. Kan op onbeperkt hooi en is voor de duvel niet bang. Je moet ze leuk vinden maar ik vind die van ons hartstikke leuk haha :) Heb 2 jaar terug bijna een kruising tinker/kwpner gekocht. Dat was een gaaf beest. Naar zoiets kun je ook kijken natuurlijk.

Wel een koudbloed maar voldoet imo aan je lijstje. Anders een gelderse <3 die heb je ook in damesmaatjes. Als ik ooit weer een paard erbij kan kopen dan wil ik weer een gelderse. Zo heerlijk nuchter, allround maar toch vreselijk veel werklust.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:00

Volgens mij kan je met alle rassen wel pech hebben, alle rassen waar ik meerdere paarden van ken hebben wel een of 2 kneuzen erbij om het een of ander.

Gisteren flink geschrokken, Diva aan de hand gewerkt en op wat dwarse momenten ging het redelijk. Op een gegeven moment stuur naar links kapot dus even flink doorpakken. Tweede keer loste veel sneller op en toen sloeg mijn hart ineens op hol en stond ik naar adem te snakken tegen Diva aan (die heel lief op me wachtte <3) Had echt het gevoel dat ik flauw ging vallen.
Na een paar minuten ging het weer en Diva luisterde ook perfect dus ben maar snel opgehouden.
Zo in de paddock is dit onhandig, maar ik hoop echt dat dit soort geintjes niet terug komen en al helemaal niet als ik op de openbare weg zit :brr:

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:52

Dravers kun je vaak zo heet maken als je zelf wil. Je hebt Zanzi in actie gezien fabster en dat is gewoon een aparte. De meeste zijn gewoon koel in de kop en staan 'aan' in het werk. Wel zijn ze sensibel en slim, daar moet je mee om kunnen gaan. Ik wil niet anders meer.

Ik woon een beetje in een uithoek, maar eens met mijn paardjes spelen om te kijken of het ras wat voor je is, mag altijd.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:40

Anke schreef:
Vandaag een proefpak gekocht.
Zou droog hooi 1e snede zijn.
Ik vind het meer 2e snede lijken.
Fijn en kort hooi. Groenig.
Ligt op de foto naast mijn eigen 1e snede grof en droog hooi.
Wat denken jullie?
[ [url=m/7cXdXE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Anke, links op de foto lijkt 2e snede. Zo ziet mijn voordroog 2e snede er ook een beetje uit. Kortere stengels, minder droog (en ze eten het niet, hahaha heb de hoop al opgegeven) en iets meer groen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:28

Ja precies dus mijn idee.
Rechts is de echte 1e snede.
Zo zouden alle 75 pakken zijn.
Helaas de 25 thuis wel zoals afgesproken. De 50 bij de wei niet.

Links was dus een probeerpak.
Ben nog steeds zoekende voor 2018 naar een betrouwbare hooileverancier.
1e snede (eind mei of juni gehooid)
Droog
Lang en ruw
Plastic verpakt
Ca 300 kg
Ca 80 pakken geleverd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:04

Afbeelding
De wieltjes onder mijn IBC

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 08:29

Slim gedaan zo.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 08:44

Slimme oplossing.

Onze jongste telg is aan het wisselen. De eerste voortand ligt er uit. Zo schattig.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:00

Karin_deB schreef:
Wie wil er mee denken en tips geven?
Ben beetje aan het bedenken hoe ik alles wil.
De plaatjes zijn voorbeelden dus je moet een klein beetje je fantasie gebruiken haha.
De boxen zijn bestaand,de deur naar de uitloop wordt uitgebroken (kan dus op iedere plek en hoeft niet perse de middelste box te zijn).
Aan de overkapping komt nog paddock maar die vorm en grootte staat al vast.
Het gaat meer om het stukje overkapping,hoe wil ik die.
Voorbeelden geschetst:
[ [url=m/lydhlu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dHD1di.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1o4EbG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qfupLy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jMo9Cs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even schopje voor mezelf O:)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:50

Het eerste en het laatste ontwerp zou ik het meest fijn vinden denk ik. Het ligt er een beetje aan waar het weer vandaan komt? Bij het eerste en laatste ontwerp lijkt het mij dat ze het beste uit de wind/regen kunnen staan.
Bij het tweede ontwerp toch het er misschien doorheen?
Dat derde ontwerp hebben wij ook ongeveer. Ook met zo'n stuk muur nog in het midden.
Dat werkt trouwens ook prima hoor, 2 openingen. Wij hebben dan 1 opening voor Nick (haf) en 1 opening voor Bliksem (shet).
Bliksem kan door beide, want hij heeft binnen zijn eigen stukje. Hij kan de hele stal in en uitlopen, maar Nick kan niet bij Bliksem's stukje komen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:11

Wat mij betreft 100% afhankelijk van de windrichting. Waar de wind het meest vandaan komt moet dicht.
Dan komt er volgens mij zelf een ontwerp uit rollen :) Persoonlijk vind ik 2 openingen fijn maar jij hebt er natuurlijk maar 2 en volgens mij kunnen die goed door 1 deur toch *pum*

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:36

Het eerste plaatje zou mijn voorkeur niet hebben: er is maar één uitgang. Daarom zou ook het laatste plaatje mijn voorkeur niet hebben: er is maar één doorgang; gaat er een dominantere met z'n dikke kont dwars in de deur opening staan (ruggengraat onder de dakgoot, zeg maar), dan kan een ranglagere er niet meer in of uit.

Edit: die ene met een dichte voorkant en twee openingen aan de zijkanten is heel erg afhankelijk van het weer, maar lijkt mij al snel een tochtgat worden. Kan wellicht met een scherm windbreekgaas op een meter of twee/drie afstand weer opgelost worden, maar zou (denk ik) niet mijn voorkeur hebben.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:02

3 of 4. Afhankelijk vd windrichting zou ik het open of deels dicht met 2 openingen maken.

Wel een fijn ruime schuur!

Wij zijn nu aan het bouwen en bij ons wordt de zuidkant de openkant. Benieuwd hoe dit gaat bevallen. Wij laten het eerst open en indien nodig deels dicht.

Wind is meestal west dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:25

Ik zou voor foto 4 gaan. Ik heb een soortgelijke overkapping. De opening is bij ons op het oosten. Ze hebben veel ruimte om in en uit te lopen, wat wel handig is met mijn merrie Diva, die soms van mening is dat de hele stal voor haar bedoeld is. De mannen kunnen dan zonder ergens tegen aan te stoten snel aan de kant.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:35

Mijn schuilstal heeft de gehele voorkant en een zijkant open. Is hier ook wel 'nodig'. Zanzi houdt van overzicht en kan bovendien een beetje vervelend doen. Nu kan Fernando met groot gemak de stal in en uit als Zanzi chagrijnig doet. Mijn stal is 8 bij 3, dus ruimte zat.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:31

Wendy schreef:
Dat ligt er maar net aan wanneer het is gemaaid, het kan bijvoorbeeld ook een 1e snede zijn van net ingezaaid land.

Goh, ik maakte wel wat los met mijn opmerking over koudbloeden :')
Het komt ook een beetje omdat ik weet dat Lirina niet bepaald het eeuwige leven heeft. Ik ben dus al een tijd in mijn achterhoofd bezig met wat een mogelijke geschikte vervanger voor haar zou zijn.

Een paar eisen...
- moet Walter aan kunnen (Walter is soms gewoon een irritante opdonder)
- moet in de zomer op onbeperkt gras kunnen (dus geen IR) en in de winter op onbeperkt hooi
- het zou leuk zijn als je er ook een buitenritje mee kunt maken. Ikzelf ben niet groot, dus vanaf kleine D-pony
- niet te groot, zeker niet groter dan Walter. Dus feitelijk ponymaat.
- geen hoefijzers nodig

Liefst niet te duur, ik zie de meerwaarde niet echt van dure raspaarden... maar het moet wel goed in elkaar zitten.
Suggesties zijn welkom :D

Wat dacht je van een leuke tinker? Niet altijd de makkelijkste, maar als je ze gewonnen hebt voor je dan heb je er een super pony aan.

Staan tegenwoordig veel kleine maatjes te koop van circa 1,40m

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:35

Voordat wij deuren hadden lieten we ook alles open staan, maar dan had je inderdaad vaak dat er eentje in de deuropening ging staan en de rest er niet meer in of uit liet... Toen ze op een gegeven moment een van de stalmuren eruit gesloopt hadden waren er twee openingen en dat ging een stuk beter! Maarja was niet helemaal de bedoeling bij ons.

Ben nu heel blij met individuele stallen, waar ook individiuele uitloopjes bij komen, die weer uitkomen op een gezamelijke paddock. Mijn paarden hebben gewoon hele verschillende behoeften kwa voer, dat gaat niet goed om ze 24/7 samen te zetten :)