Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:03

@kvulden, tinkers hebben volgens mij vaak zo'n dikke vacht. Hier wel in elk geval, echt een berenvacht. Zat er echt met verbazing naar te kijken, ben arabieren gewend. Onze tinker verhaart ook al zag ik net.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:04

Ik heb het ook over tegels...geen bakstenen...die blaas ik er zelf ook nog wel af ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:08

Hoi Maartje, wat leuk dat jij ook een Andor hebt :D

Iedereen hier aan de Fjorden en IJslanders :D doe mij toch ook maar een haflinger. Als ik nog eens op de gewone pc zit, zal ik wel eens een foto spammen van Amaro. Die was echt zo cool. Super braaf maar wel heel dominant, als je een vinger gaf moest je opletten dat hij geen arm nam, voor de duvel niet bang echt een knuffeldier. Hij was nog niet zadelmak en daar kon je een kind van 2 zo bij op de rug zetten. Gaf geen kik.

Van Western ken ik helemaal niets vanaf. Geloof ook dat ik nog nooit op een westernzadel gezeten heb.

Hier is de kogel door de kerk en gaat Ami eerst nog een tijdje naar een pensionstal. Ze komen er helaas wel maar 4 uur per dag uit in de paddock maar het is even niet anders. Nu bij op onze weide is geen optie.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:10

Yontheke...soms moet je met de riemen roeien die je hebt...is even niet anders.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:16

Ik sta er ook nog steeds vreemd van te kijken hoeveel verschillen er zijn in vacht. Dit weekend gaan we naar een tinker kijken, nou daar verlies je je vingers als je gaat kroelen. Terwijl de quarter waar ik les op krijg nog zo'n dun vachtje heeft dat je daar de aderen nog doorheen ziet lopen. Dat meiske loopt gewoon lekker buiten overdag zonder deken, koud schijnt ze het niet te hebben.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:18

Kind ging te spelen, dus nog een uurtje vrij
Vanmorgen trof ik Tristan iets anders aan dan ik hem gisteravond had achtergelaten.

Afbeelding

Afbeelding

Alsof hij wist dat ik vrij zou zijn }>
We zijn weer naar het bos en strand geweest

Afbeelding

Afbeelding

Weer schone voetjes

Afbeelding

Bijna 3 uur weg geweest
Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:19

Tinky, wat een heerlijke foto! Niet alleen de zon maar ook die koppen van de paarden, ik hou ervan! Ik rijd ook wel eens op ijslanders, via mijn bijrijder, die rijdt erop en vlakbij ons zit een fokkerij/liefhebberij, zo tof. Vorig jaar voor het eerst een ijslanderveuelentje gezien.. *smelt*

Ohhh lekker 20 km rijden, daar is het fijn weer voor. Ik morgen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:24

20 km vind ik al een flink stuk. Ik ben blij als ik de 5 km haal :D
@Wendy: ik denk eerder aan zware 50x50 of 60x40 tegels. Op de hoeken dan, want als je het vol legt kun je ze er beter onder leggen en de vloerbedekking er op :D

wendy2080

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:34

oke dus maar eens op zoek naar 4 tegels

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:56

Biels of echt grote grindtegel zou toch moeten helpen.

Leuk ritje, ik hou ook wel van die afstanden, 15 km heb je in een uurtje gedaan.

Tika had vorig jaar ook een enorm dikke vacht en wist niet zeker of dit nu muildier eigen was ofzo, maar het bleek gewoon een combi te zijn van veulenvacht en wintervacht samen.
Dit jaar zit ze netjes in haar vacht :j

Eindelijk zon dus ik ga nog een rondje om met Tika, moet toch aan mijn conditie werken :P

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:58

Heerlijk hypos!! Wat een lief koppie heeft je paardje/pony! Wat is het voor "merk"?

Hier ervaring met BF, BM, western en dressuur/vz zadels. Vind het allemaal fijn maar voor langere actieve ritten toch heel blij met mijn massimo trail (vz), het minst vermoeiend voor de ruiter vind ik. Western zit vaak lekker stevig, BM ook. Een passend western zadel voor mijn pony vinden is nog niet gelukt anders was dat nu een uitkomst, want krijg regelmatig vliegles (bokpony).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:00

Daan_O schreef:
Agh arme Rosie haha, gelukkig viel het wassen mee! Maar wat zijn het voor korstjes? Want als het rainrot is dan helpt imaverol niet.

Mijn andere paarden hebben dit ook gehad en dat werkte super. de DA zei toen dat het rainrot was en met ik moest wassen met betadine. Dat leek de eerste dag goed te gaan, maar echt weg kreeg ik het niet. Mijn hoefsmid adviseerde om Imaverol te proberen en het ging weg en bleef het weg.

Net de verlichting van de trailer nagekeken. 1 achter lamp helemaal vervangen. Op 1 lampje na doet alles het weer, maar weet iemand hoe je deze los krijgt?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kvulden op 26-01-16 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:08

Zo, lekker druk weekend voor de boeg. Zondag kijken naar die bonte tinker die ik laatst poste. Beetje aan de kleine kant (145/150) maar op de foto's lijkt het me een erg leuk ding dus wie weet. De schimmel was helaas al heel snel weg.
Zaterdag gaan we kijken naar dat belgisch trekpaard waar ik laatst dat filmpje van gepost heb. Eigenaar zei dat ik er wel rekening mee moest houden dat ze bij een onzekere ruiter ook onzeker wordt. Dus als jij gaat stressen dat er een vuilniszak langs de kant ligt gaat zij dat ook doen. Denken jullie dat ik daarvoor moet oppassen? Ik ben wel een onzekere ruiter, maar niet voor de reactie van het paard of wat er kan gebeuren, maar meer of mijn hulpen en zo wel kloppen.
Maar goed. Ik ga ook zeker even rijden, dan heb je zo in de gaten of er een klik is of niet, toch?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:12

Dan is het waarschijnlijk geen rainrot want dat is namelijk een bacteriele infectie (zoals ik toen heb begrepen) en imaverol is tegen schimmels.
Geen idee hoe je de lamp los moet krijgen!

Abby leuk hoor weekendje paarden kijken! Ben benieuwd of er wat tussen zit :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:16

hmmm dat is gek want ik hoor veel vaker dat ze daarvoor Imaverol gebruiken. Ik kijk het even aan en als het geen effect heeft dan gaan we de betadine proberen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:22

Rainrot..niet leuk. Had je al eens eerder gehad toch?

Ik ben maar weer eens geswitched van stal bedekking.

Nu hennep. Heb het ideale nog steeds niet gevonden..
Stro eigenlijk, maar dat geeft zoveel volume in afval. Daar ben ik klaar mee. Maar voor het peuzelen vind ik dat fijn.

Maar dat doen ze nu ook niet ivm onbeperkt hooi.

Daar gaat ook verandering in komen. Toch maar weer stro er bij voeren.
Denk dat ik ze samen 12 kg hooi geef (600kg paard samen)

Als het dan op is hebben ze stro.
Ik ben zo wispelturig als wat haha..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:48

Ja Marinka heeft het 1 jaar gehad en Devita meerdere jaren. Na dat ik Imaverol ging gebruiken niet weer en dat is inmiddels al jaren terug. Ik dacht wel bij Marinka ook een plekje gespot te hebben. in de manen kam. Die krabde ik al steeds weg en lijkt nu ook weer weg te zijn. Nu nik er bij na denk had Devita wat plekje op haar hoofd, maar ik dacht dat het van het halster kwam. Heb er nu voor de zekerheid ook maar even wat opgedaan. Ik hoop dat het help. Ik heb er van Rosie even een foto van gemaakt. Dus bij deze. Het jeuk haar wel. Dat had Devita toen ook altijd. Het ziet er naar mijn mening precies het zelfde uit. De haartjes laten los met korstjes er aan. De huid eronder is rustig. Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:52

Abby...als jij van jezelf weet dat je een onzekere ruiter bent,moet je wel een paard hebben wat dit gevoel niet versterkt.
Een onzekere ruiter heeft een koel-in-de-kop paard nodig...anders wordt het rijden al snel niet meer leuk en dat zou jammer zijn.

Imaverol is idd voor schimmel...maar als het helpt...helpt het.

Karev...je bent niet wispelturig,je wilt alleen zeker weten dat wat je uiteindelijk neemt het beste product is :o :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:13

@karev: je hebt ook strokorrels en gehakseld stro. Beiden niet zo 'vol' op de mestplaat.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:17

Weet ik dd. Stro korrel vind ik niet wat en ben bang voor verstopping bij gehakseld stro..

Nadeel van mijn stal is dat er geen put in zit. Is gewoon beton. Vocht kan dus niet weg

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:28

Combi van zaagsel en stro?Deden we op vorige stal ook altijd.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:34

Kan ook idd. Ga eerst de hemp proberen.

Karev is zo'n zwijn. Die trapt de stront Door de hele stal heen..Dus allemaal kleine flintertjes..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:41

abby ik zou nooit een paard nemen wat wat onzeker is als je dat zelf ook bent, kan gevaarlijk worden.

geen idee hoe dat lampje vervangen moet worden, heb al heel wat moeite gehad met het achterlicht van mijn Ifor williams.

Tika was vandaag nog wat pittiger als laatst met wandelen.
Kleiner en dus beter passend touwhalster hielp daar ook niet bij.
Blue blijft maar brullen en dan wil ze terug.
Eigenlijk gaat het nog het beste op de terug weg, dan wil ze wel rap lopen maar komt ze niet omhoog met zwaaiende voorbeentjes.
Iemand een sugestie?
Ik zou natuurlijk een hoofdstelletje kunnen nemen of een ketting onder de kin door, maar misschien zijn er nog andere opties
Afbeelding

en een selfie :P op de achtergrond onze boswei met daarnaast een blèrende Blue waardoor Tika niet echt makkelijk was.
Afbeelding

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:01

spatter schreef:
Leuk ritje, ik hou ook wel van die afstanden, 15 km heb je in een uurtje gedaan.

Dit is voor mij ook een redelijk normaal rondje, maar zo snel gaan we op dit moment niet. Pony is 24 en een beetje uit conditie, moeten we weer aan gaan werken (ook die van mij) :+
@Zapje het is een vuilnisbakje met extreem veel arabische trekjes.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:02

Ja dat zelfde probleem heb ik hier. Als ik Marinka achterlaat. Ook al staat er nog een bij. Doet ze moeilijk. Devita weghalen is geen probleem. Devita trekt zich er niks van aan. Rosie weg halen, kan ik alleen maar hopen dat het geen probleem word. Vandaag hinnikte ze vrolijk terug. En als ik Marinka meeneem wil ze terug. |o