Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:59

Het verspreiden van de natte plek is niet handig.
Het verwijderen hiervan is dé manier om de boel netjes te houden.
Zoals ik al eerder schreef zorgt het verspreiden ervoor dat de rest van de bodem klammig wordt.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:20

kamsel schreef:
Daarmee had ik ook een heel hoog verbruik, dus ik dacht, laat ik het dit keer eens doen zoals de fabrikanten zeggen...

http://www.strovan.eu/paardenstrooisel
ik zie 6-8 zakken per 10 m2, geen 5 zakken als aanbeveling

als je te weinig strooit in het begin zal het sneller verzadigd zijn

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:38

mirim schreef:
Soms moet je bij jezelf te raden gaan als je niet tevreden bent. Je kunt het niet altijd bij je leverancier neerleggen….het is al heel erg mooi dat je de leverancier op bezoek gehad hebt en zelfs 10 zakken cadeau hebt gekregen. Heel erg netjes. Daarnaast is natuurlijk nog de vraag of je ook de suggesties van de leverancier hebt toegepast……….

Invloed van het weer heb je uiteraard altijd, maar het verschil is met strokorrel duidelijker. Misschien omdat het bij droog weer juist zo goed werkt en kurkdroog blijft, dat ik met andere woorden verwend ben. Dat kan he, maar zoals gezegd, ik ben en blijf een tevreden gebruiker. De "problemen" (kan je dit problemen noemen, het is maar een kleine opmerking) leg ik ook niet bij de leveranciers neer. Maar zij zijn wel een rechtstreeks contact met de producent. En het is die die je moet hebben. Een producent die zijn product niet verder wil verbeteren, niet verder wil perfectioneren, optimaliseren,.. die loopt hopeloos achter en wordt vertrappeld door de concurrentie. Innovatie is codewoord in deze eeuw.
En dan denk ik dat je als producent liever nu kleine, beginnende "klachten" ontvangt en dat je daarop kan inspelen, dan dat je productverkoop ineens ineenstuikt en je komt uit de lucht gevallen.

Niet negatief bedoeld verder. Strokorrel staat bij mij nog altijd afgetekend op nummer 1. ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:22

Gini, mijn opmerking over stalmanagement was eigenlijk niet voor jou bedoeld. In het algemeen is het natuurlijk zo dat stalmanagement altijd belangrijk is, maar mijn opmerking over suggesties van de producent toepassen was voor iemand anders bedoeld... :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:31

Wij hebben ook een test gedaan op stal. In eerste instantie leek het aardig, tot ik kwam en hij echt in zijn stal stond te soppen. Het neemt echt vocht uit de ruimte op. Bij ons bleek het uiteindelijk toch veel duurder dan vlas. Jammer.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:14

En daarnaast is het paard ook een belangrijke factor.
Ik heb 4 stallen op strokorels; 2 stallen liggen er altijd netjes bij maar bij een paard wilt het niet goed lukken. Die loopt gedurende de nacht alle mest en plasplekken al door elkaar en die stal wordt sneller vies. Daarnaast hebben de 2 jaarlingen een inloopstal en ondanks dat ik aan die stal wel meer werk heb ben ik hier ook niet ontevreden over.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:28

granu schreef:
kamsel schreef:
Daarmee had ik ook een heel hoog verbruik, dus ik dacht, laat ik het dit keer eens doen zoals de fabrikanten zeggen...

http://www.strovan.eu/paardenstrooisel
ik zie 6-8 zakken per 10 m2, geen 5 zakken als aanbeveling

als je te weinig strooit in het begin zal het sneller verzadigd zijn

Mijn stal is kleiner.. En ik laat altijd de voerhoek vrij

Maar wat mauvestraat zegt doet een van mijn paarden ook, die stiefelt alles door elkaar.
En het is niet zo dat zijn stal met vlas of houtkrul wel geweldig is, anders had ik dit niet geprobeerd. Maar mijn andere paard heeft met vlas wel een superstal en nu met strokorrel niet.

En dat het verspreiden van de natte plek alleen kan werken als het de kans heeft om te drogen, ofwel bij dit weer nooit, dat snap ik, zo stom ben ik gelukkig ook weer niet.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:45

Ik las laatst een advertentie van stable stabile die ook korrels levert en ook de mest meeneemt voor het zelfde bedrag is grote mestzakken oid. Heeft iemand hier ervaring mee?

En is dit product nou ook echt geschikt voor hele natte paarden, dus die veel plassen?

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:57

En wat ik nog graag zou willen weten hoe zien die mestzakken eruit en zijn ze afsluitbaar?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:29

Nou heb de oplossing voor het omhoog komend grondwater, want was het een zaterdag helemaal zat die natte kleffen bende. En kon dus ook de schuilstal helemaal leeg scheppen. Uiteindelijk gewoon nog een laag stenen op de bestaande stenen vloer gelegd en dit werkt dus super. De stal is zelfs super droog. *\o/*

Bollie met zijn deken onder de strokorrel en zo te zien slaap hij dus heerlijk languit gestrekt. :+
Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:32

Simonesimone schreef:
Ik las laatst een advertentie van stable stabile die ook korrels levert en ook de mest meeneemt voor het zelfde bedrag is grote mestzakken oid. Heeft iemand hier ervaring mee?

En is dit product nou ook echt geschikt voor hele natte paarden, dus die veel plassen?

Misschien deze vraag ook even stellen op de site van stable stabile.

Heb er ook even gekeken en op zich best interessant. Vooral omdat de mest weer gratis wordt meegenomen

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:14

Mengt iemand hier vlas of rapsodie door de stromot? Ik dacht dat ik laatst iets las hierover ergens op de bokt.
Ik vind dat ik heel veel moet bijstrooien (en uitmesten), mijn gedachte was dat iets als rapsodie mss een oplossing is, mn om de bodem los te houden en voor meer volume. Hebben jullie hier ervaring mee?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:56

Ik gooi strokorrels onder hempbed (hennep).
Prachtige losse bodem nu. De korrels nemen het vocht van opkomend grondwater goed op waardoor de hennep mooi droog blijft. Mijn paarden aten de korrels graag, maar nu ze onder het hennep liggen hebben ze er geen interesse in. Ik hoef nu nog maar 2x per week de natte plek weg te scheppen. Voorheen met enkel korrels moest ik dat dagelijks doen. Verder strooi ik nu nog maar 2 zakken per maand bij ipv 2 per week.
Succesvolle combi dus.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:49

Mij valt op dat ik steeds meer ga bijstrooien. Een paar maanden geleden was het 1 of max 2 zakken per week. Nu heb ik boxen waar met gemak 3 of meer zakken per week in gaan. Het begint me te duur te worden in vergelijking met gewoon stro. Ze staan meer binnen omdat het buiten zo vreselijk nat is, maar het zijn op zich geen vieze paarden.
Ik blijf erbij dat de korrels een paar jaar of twee geleden echt beter waren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:51

Jullie mogen niet vergeten dat de luchtvochtigheid ook een grote invloed heeft, ook op stro of wat voor strooisel maar ook. We hebben in lange tijd niet zulke natte maanden achter elkaar gehad. Mooi droog vriezend weer zou voor nu lekkerder zijn, maar we moeten het maar doen met wat we krijgen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:56

ik ben wel tevreden met hoe de stallen erbijliggen en het gebruikersgemak, maar met de hoeveelheden die ik moet gebruiken vind ik het erg prijzig, ik ga na deze pallet maar een zeolite gebruiken, kijken of ik daar langer mee doe.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:01

mirim schreef:
Jullie mogen niet vergeten dat de luchtvochtigheid ook een grote invloed heeft, ook op stro of wat voor strooisel maar ook. We hebben in lange tijd niet zulke natte maanden achter elkaar gehad. Mooi droog vriezend weer zou voor nu lekkerder zijn, maar we moeten het maar doen met wat we krijgen.

Inderdaad, we hebben het weer niet mee dit seizoen.
Een flinke vorstperiode zou inderdaad alles eens goed droogtrekken.
Bijna ieder type strooisel heeft nu gelijkaardige problemen, dat toont volgens mij aan dat het eerder aan de weersomstandigheden dan aan de producten ligt.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:08

Natuurlijk ben ik het ermee eens dat het ook door het weer komt, maar het gewone stro is dit jaar zoveel goedkoper dan vorig jaar dat het prijsverschil me nu een beetje te groot gaat worden. Ik strooi ook meer stro op dan wanneer het droog weer is. Alleen kost me dat een stuk minder extra.
Ik ben nog steeds heel erg blij met de korrels als alternatief voor stro, maar ik denk dat ik er bij de paarden die ook op stro zouden kunnen toch ga stoppen met de korrels, het gemak weegt niet op tegen de meerprijs.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:21

Sjarett:Ik weet natuurlijk niet hoe jij met je mestafvoer zit, maar ik merk wel dat ik er aanmerkelijk langer over doe om de mestput vol te krijgen dan met stro. Mest weg laten halen kost ook serieus geld, dus ik ben wel blij met mijn strokorrels :)

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:31

Ik heb een paard of 40 staan en de mest wordt bij mij elke twee weken weggehaald. Dat kost een flink bedrag per jaar, maar veranderd niet bij iets meer of minder mest. De strokorrels meng ik er stiekem door, dat mag eigenlijk niet, maar ik heb zoveel stromest dat je het bijna niet ziet.
En laat ik er wel bij zeggen dat ik ook heel erg blij ben met de korrels, ik heb mijn minipony's erop staan en die groeien dicht van het stro, nu kan ik ze heel mooi op gewicht houden. Het is bij hun ook veel minder werk nu ze op korrel staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:05

Waarom mag je geen strokorrelmest afvoeren?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:10

dat snap ik ook niet,
de hoeveelheid mestafvoer en opslagruimte is voor mij wel DE reden om niet voor stro te kiezen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:42

Bij mij was de afvoer/opslag en met name het meerwerk van stro de reden om niet voor stro te gaan.
Maar ik ga toch voor het eerst in mijn 'eigen paarden' leven over op stro.
Bevalt het uitmest technisch niet dat wordt het weer vlas.
Een derde merk strokorrels gaat er bij mij niet komen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:46

De mesthoop bij ons wordt afgevoerd voor de champignonteelt. Eigenlijk is het de mestboer alleen maar te doen om het stro en de ammoniak. Dat is namelijk voornamelijk nodig voor de compost voor de champignons.
Als het is gestort in de composthal, dan komt er nog meer stro bij, en kippenmest en weet ik veel wat nog meer. Maar strokorrels en vlas en al die andere bodembedekkers zijn niet goed voor het composterings proces.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:22

Sjarett schreef:
De mesthoop bij ons wordt afgevoerd voor de champignonteelt. Eigenlijk is het de mestboer alleen maar te doen om het stro en de ammoniak. Dat is namelijk voornamelijk nodig voor de compost voor de champignons.
Als het is gestort in de composthal, dan komt er nog meer stro bij, en kippenmest en weet ik veel wat nog meer. Maar strokorrels en vlas en al die andere bodembedekkers zijn niet goed voor het composterings proces.

Mest van strokorrel wordt minder gegeerd voor de champignonteelt omdat de structuur verdwijnt uit de compost. Bij klassiek stro is het stro nog lang en geeft structuur aan de compost, omdat stro uit strokorrel per definitie niet langer is dan de strokorrel, dus enkele cm is de bijdrage aan de structuur van de compost te verwaarlozen.
De mest op basis van strokorrel zal evident sneller ontbinden dan klassiek stro, het composteert een beetje te snel voor dergelijke toepassing.