Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:15

Ikkeniet, welkom. Mooi pasrd hoor en petje af maar kinderen en paarden in je eentje is een zware combi. En daarbij de trombose....heftig. Ps 47 is wel nog piepjong dat dan weer wel :j
[***], wat een leuke hond. Geweldig.

Hier begint het toch ook wel een beetje te kriebelen voor een hond weer. Heeft er iemand hier toevallig ervaring met een labradoodle? Bij het karakter staat dat ze zo makkelijk zijn en dat lijkt me een zegen. Mijn fjord en mijn 2 zonen luisteren soms net als mijn vorige jack russel....het lijkt me een zegen om een luisterend dier te hebben :') (ps ik weet dat je consequent moet zijn blabla maar sommige dieren zijn niet gemaakt om te gehoorzamen 8-) (of in ieder geval kost dat veel meer energie en die heb ik niet altijd)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:18

Labradoodles zou ik afraden, zeker de "neppe" zijn losgeslagen stuiterballen :x

Ben zelf bevooroordeeld maar zou dan eerder een poedel knippen als een labradoodle als je dat mooier vind :+

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:20

Welkom ikkeniet!

47? Je bent in de bloei van je leven ;-)

Bij ons in de straat woonde een labradoodle met het pit van de poedel en het lompe van de labrador (niet onaardig bedoeld).

Hij was ontzettend knap maar de eigenaar had zijn handen er aan vol!

Wij hebben een heidewachtel, ook hele fijne hond!

Wat Azmay zegt!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:25

Welkom ikkeniet :) 47 is niet oud :D mijn man is ook een jonge adonis van 46 :j
Mooie paardjes!

Ik moet de rest nog even bijlezen, eerst koffie :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:59

Zoefie kijk eens naar een Toller (Nova scotia duck tolling retriever). Super vriendelijke honden met een enorme wil om te werken met de baas. Ben echt helemaal verliefd op ze maar hier in Frankrijk zijn ze echt niet te betalen. Hopelijk hebben we er ooit weer eentje.

En welkom ikkeniet. Ik vind met mijn 36 jaar 47 uiteraard stokoud :+ knappe paarden. Wat doe je nu met je paarden behalve knuffelen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:27

ikkeniet schreef:
Ben al een beetje een oudje van 47jaar.

En bedankt! {:)-:( :+ :D :D

Had ik al gezegd dat ik vorig weekeinde de bak heb gefreesd? Wat een klus zeg. Ik heb ook nog een ander moeten halen, want de 1e deed het niet. En hij kon niet in mijn auto, althans ik kreeg hem er niet alleen in.
Ik moest echt hangen aan dat ding om de tanden goed het zand in te laten komen om het los te maken. Ik had geen armen meer over. 8-) Ik kon niet meer op zondag en mijn man heeft t afgemaakt gelukkig.

Nu ben ik op zoek naar wat extra zand, voor de slechte plekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:50

Heidewachtels zijn ook prachtig inderdaad!

2 van mijn vriendinnen hebben labradoodles, maar ik ben niet zo gecharmeerd van de "makkelijkheid" van deze honden. Beide springen metershoog vlak voor je gezicht. Beide honden worden getraind, maar echt gehoorzaam zijn ze niet. En in mijn ogen zeker niet makkelijk.

Een Drent staat erom bekend niet al te makkelijk te trainen te zijn vanwege zijn eigengereidheid, maar in de praktijk blijkt dat allemaal erg mee te vallen. Vooral consequent/duidelijk zijn is het toverwoord.

Absoluut geen harde hand gebruiken en je hebt een wereldhond! Dit wil overigens niet zeggen dat hij altijd perfect luistert, maar dat vind ik nu juist leuk. Hij is waaks, maar laat iedereen binnen. Op het erf geniet hij als "god in Frankrijk".

Hij luistert voor 95% van de tijd echt perfect, maar bij afleiding is het soms lastig om tot hem door te dringen. Hij is nog geen 2 dus ik mag nog niet verwachten dat hij 100% luistert, maar we trainen hard om de laatste 5% voor elkaar te krijgen.

Net heerlijk in het bos gewandeld. Uiteraard gaat hij dan achter een haas aan en luistert niet direct als ik fluit, maar ja, hoe kan hem dat nu kwalijk nemen??? Over het algemeen is hij binnen een minuut weer bij mij terug omdat ie net zoveel van mij houdt als ik van hem :D . En hij krijgt natuurlijk een brokje ;) . Als deze geestelijk volwassen is, dan willen we er misschien wel een Drent bij.

Oh ennuh ikkeniet, ik ben ook een oudje van 46...….

Wat een klus Antheman :(:) :(:) , dat is echt loodzwaar.
Zo, nu ga ik Djoena's voorbeeld volgen. Koffie.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:58

Wij zijn heel blij met onze grote Zwitserse sennen (3/4) x rottweiler (1/4) kruising. Hele lieve rustige hond die goed te trainen is maar wel waaks, als er iemand het erf op komt slaat ze aan. Ze is ook super lief voor de kindjes.

Ze zeggen van de grote Zwitser dat ze lang jeugdig blijven, maar daar hebben we bij deze geen last van. Ze is ook super veel buiten dus kan waarschijnlijk haar energie wel kwijt. Maar ze springt niet tegen je op, komt als je haar roept enz. luistert al heel goed voor een hond van pas 8 maanden.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 14-12-18 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:58

Hi ikkeniet, wat een leuk duo samen, die kroelfoto is echt schattig.

Helaas zijn de labradoodles zo hip, dat er veel te veel gefokt wordt. Ken er nu 3 welke nog geen jaar zijn en HD hebben, alle 3 bij verschillende “goede fokkers” vandaan. Zo sneu.
Voor een Toller heb je wel verschil in lijnen, vriendin heeft een echte werker, bewust voor gekozen. Super opgevoede hond, doet speuren, agility enz, maar echt geen relaxte huishond. Dus goed overleggen met de fokker en de ouders zien.
Ik heb een Beagle die al 11 jaar dagelijks los in het bos loopt en luistert, ook uniek volgens vele, terwijl ik denk kwestie van opvoeden ;) Ook een cursus speuren mee gedaan, was echt de clown van de groep maar wel de slimmerik (gluren wat de instructeur doet enz) en op het examen een zeer goed scoren :D

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:11

Even nog een kleine aanvulling op mijn voorstellen.
Ik ben wel gelukkig getrouwd, en mijn man en ik hebben samen een wasserij.
Dus ik sta er niet helemaal alleen voor.
De paarden zijn wel helemaal mijn ding, daar is bij de rest van het gezin geen interesse in.
Hoewel de jongste met zijn autisme met mijn "springpaard" een aparte verhouding hebben.

Verder zet ik mijn paarden 's morgens vroeg buiten, is 10-15 minuten werk.
Op stal haal ik de drollen uit de box.
's avonds haal ik de paarden binnen, heb ik al voer en eventueel hooi in de boxen gelegd.
Ben dan 1-2uur bezig met tijd voor mijn paarden hebben.
Op woensdagavond haal ik de natte plekken uit de box.
Op zaterdag of zondag mest ik de boxen weer goed uit en haal de mest van het buitenplein.
Ik zorg dat in alle slowfeedbakken weer hooi is aangevuld, en ook eventueel die in de stal.
Ik heb per paard 4 bakken waar ik het krachtvoer voor de avonden in klaar zet, dus die maak ik in orde.
Zet nog ergens een schrikdraadje/ paaltje of bedenk een nieuw project.
Vaak verdeel ik dat over de 2 dagen. Dus ben ongeveer in totaal 1 dag kwijt.

Een labradoodle is een leuke hond, mijn ouders hebben er 2 maar het is niet mijn ras.
1 hond die zeker in het begin amper luisterde, het is wild en onbehouden.
De ander was zeker in het begin vreselijk bang voor volwassenen. Ze had dat bij kinderen weer niet.
Dat is nu wel goed bij getrokken, maar ze komt toch niet zo naast of tegen je aan zitten.
Ze zijn wel heel lief voor mijn kinderen.
Nee niet mijn type hond. Ik zelf zou het liefste een borderd collie willen hebben.
Maar die gaat er echt niet bij ons komen, ik heb er te weinig tijd voor.
In ons huis komt er zeker geen huisdier meer met vacht of veren. De jongste is overal allergisch voor.
Kat is nu 18 jaar en die blijft lekker tot haar einde is gekomen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:34

[***] schreef:
Wat een klus Antheman :(:) :(:) , dat is echt loodzwaar.
Zo, nu ga ik Djoena's voorbeeld volgen. Koffie.

Mijn koffie is op :+

Gelukkig ben ik zwaar werken gewend, ik leef als halve bouwvakker. Oa door het bekappen. ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 11:37

Beterschap Karin! Lukt het wel een beetje met de kinderen nog om je heen?
Hoi ikkeniet! Leuke bonte zeg.
Ik word over iets meer dan een maand 30.. vind dat al zoooo oud klinken. Vlucht mooi het land uit voor een paar dagen :+
Antheman heftige klus! Merk je wel dat het water mooi zakt?

Hier heeft haflinger besloten dat je met bijna 4 jaar oud best de boel op stelten mag zetten en je oren niet hoeft te gebruiken. Resultaat, gister een kruiwagen vol hooi op zijn kop in de wei en vanochtend een goede trap op zijn kont van Gentleman die echt iets hoger in rang staat. Na vol tegen hem aan te zijn gereden met de kruiwagen en strenge woorden ging ie vanochtend met zijn dikke kont toch wel even aan de kant.
Wat een aap. Ik denk dat ik alleen de kwpner en shet houdt. Die luisteren tenminste perfect. Stomme koudbloeden haha

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:43

@Selka, de kinderen zijn bij opa en oma.
Ik mis ze enorm maar zou ze niet kunnen verdragen nu. Kan amper voor mezelf zorgen laat staan voor hun :D

Hier gaf de shet gisteren een kopstoot in mn buik bij het wisselen van de dekens >;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:57

Selka schreef:
Antheman heftige klus! Merk je wel dat het water mooi zakt?

Ik denk dat ik alleen de kwpner en shet houdt. Die luisteren tenminste perfect. Stomme koudbloeden haha

Ja, echt onmiddellijk. Vorig weekeinde heeft t nogal geregend en mijn bak stond onder water. Terwijl ik bezig was, zakte het. Hij is nu ook prachtig droog. Ik heb nog wel een drijfzandplek en daar wil ik wat zand voor bij.

Kom die koudbloeden maar brengen *\o/* Daar ben ik gek op.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 12:02

Ah dat is fijn Karin! Lijkt mij inderdaad geen toffe combi haha.
Jij wil van je shet af? Die is bij mij tenminste wel lief. Wijsheid komt duidelijk met de jaren. Het is een waardige man van 18.

Antheman, heb je in ieder geval wel profijt van je werk!
Haha als ik de Shire en Haf echt beu ben weet ik je te vinden :P

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:13

Oooh, die Shire mag ook bij zijn oude Friese vriendinnetje komen hoor :D
En de Haflinger ook hoor. Blijf er zo’n zwak voor hebben terwijl mijn Haflinger als eerste pony echt de hardste leerschool was.. daarna was elk paard eigenlijk wel braaf :+

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:29

Hier een paar labrador Doodles in de buurt Zoefie, een is vrij rustig en luistert goed, andere 2 ongeleide projectielen. Komen bij erkende fokkers vandaan. Mij leken ze ook leuk maar zou het niet doen om de vacht. Die vraagt veel onderhoud qua kammen en drogen met speciale honden föhn. Iedere 8 weken naar de trimmer anders gaat het vervilten. Gaat dus veel tijd in zitten (en extra kosten). Dan is mijn ruwharige Jack veel makkelijker; luistert ook goed trouwens :-)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:53

ik heb een hafkruising en die is pokkebraaf, hij is nu 4 jaar. Hij kon voordien ook dwars doen maar door verandering van manier van werken met hem nu werkt hij heel goed mee en is hij heel aandachtig voor mij. Mijn andere paard is ook heel braaf, een mastodont van 1m80 ongeveer. Maar met voer in hun buurt voel ik mij nooit onveilig, enige wat die doen naar elkaar is eens oren plat en dreigen met 'bijten' naar elkaar maar verder niets. Met de rest van de kudde is dat anders... Barst in mijn pols opgelopen na een stamp van een paard met hooi uitdelen twee maanden geleden, strijd tussen twee paarden rondom mij. Nog steeds herstellende dus nu doet mijn vriend mijn hooibeurten. Als ik ze opnieuw kan doen binnenkort, ga ik denk ik die kudde eerst opsluiten in de paddock en heel de track rondhangen veilig en wel voordat ik ze er weer uit laat :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 14:49

Ah Willie is zo onder de pannen dus :D

Ilsey, de haf is altijd braaf geweest maar krijgt praatjes. Zal een periode zijn. Even consequent blijven en klaar. Ik voel mij gelukkig wel veilig tijdens het voeren. En ze weten dat als ik bij de kruiwagen sta er gepaste afstand wordt verwacht. De omgevallen kruiwagen stond onbeheerd omdat ik de tuinslag in een andere bak was hangen. Wat rot van je pols. Kun je niet zorgen dat je de kruiwagen tussen jou en de paarden kunt houden?

Willem is mijn persoonlijke bodyguard. De schat. Ooit had ik een probleem met een zeer verzwakte Gentleman uit de kudde te halen, 1 rotmerrie die zich niet liet wegsturen en bleef dreigen. Ik riep Will HELP en meneer heeft mevrouw opzij gezet (hij was leider van die kudde). Dat paard is zo slim en dat kan ook tegen je werken... Hij kan perfect inschatten of wat ik vraag nodig is en dan zelf bepalen of hij het opvolgt :=

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:14

Oh, maar een kruiwagen onbeheerd achterlaten zou ook niet lukken met mijn draken hahaha, dat lukt maar met weinig paarden denk ik :D Als hij niet omver ligt zullen ze wel gigantisch morsen bij 't smullen en zal alles er wel na 3 happen al uit liggen ipv dat er nog iets in ligt :Y) :D

Nee, want ze draaien dan rond jou en een 'rondom jou roterende kruiwagen waarbij je vooruit kunt blijven stappen' dat ben ik nog niet tegengekomen haha. Maar paddock op slot doen kan prima dus denk dat ik het gewoon zo zal doen, meestal staan ze daar te wachten :) en als ze op de track staan te wachten sluit ik mijzelf eerst op in de paddock zodat ik daar eerst rustig kan rondhangen :D

Mijn knollen komen wel als ik hen roep... maar ze staan onderaan rang dusja, daar zou ik niet zoveel hulp aan hebben -O- :') wel heel stoer dat de jouwe zo kwam helpen! <3

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:19

Vanmorgen was de grond goed bevroren dus besloot ik ze even uit te laten razen op de wei. Diva vond het heerlijk, Prim vond dat Diva niet zo dom moest doen >;)
Afbeelding
Ze liet zich weer vrij goed pakken, blij mee want de wei is niet bepaald shetproof _O-
Drachtig zal ze niet zijn ook. Ik heb nog zelden een paard zó hengstig gezien :+

Het huis van de buren staat te koop. Ze hebben net het bord in de voortuin geplaatst. Ik ben benieuwd hoe het met de nieuwe bewoners gaat, het is verdomd gehorig hier :=

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:30

Hier gingen ze vandaag ook zo tekeer in de wei. Helaas was de grond hier niet bevroren, dus de pollen vlogen in het rond. Nouja, vooruit maar weer. Alles voor blije paardjes.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 16:51

Hier zie ik niet heel veel activiteit maat dat zegt niks. Heb ze bet in de wei gelaten om grasjes te eten.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:11

Heerlijk als ze even de benen mogen strekken :)
Die van mij mochten van de week ook even.
Afbeelding

De zwarte heeft inderdaad geen respect voor het draad.
Daarom wil ik ook zo graag een mooie vaste (houten) omheining, naar dat doen we pas bij een eigen stek.
Nu is het hele perceel wel omheind (is verplicht hier, zo houd je de schapen 's zomers buiten) dus ze kunnen niet weg,maar fijn is het niet als ze weer door het draad heen is gegaan.

Karin, goed uitzieken hoor. Makkelijker gezegd dan gedaan ;)

Oei Antheman , dat was flinke klus. Spierpijn zeker?

47 oud? Welnee joh. Leeftijd is toch maar een getal?
Maandag wordt ik 45 en mijn man zegt nu al : ja, je bent al bijna 50! En,bedankt hè >;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:13

Noordje: schapen buiten houden? Lopen die in het wild?