Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:09

Het heeft ook echt wel even geduurd bij Lona hoor; stond wel altijd stil met opstijgen, maar voordat ik die zover had, dat ze niet steeds een stap opzij zette, als het krukje eraan kwam, was ook niet zonder slag of stoot. En toen kwam het volgende oefenpunt, als je buiten eraf moest en weer via een vast opstapje er op moest komen, dat ze daar echt naast geparkeerd kon worden.
Is allemaal helemaal goed gekomen, maar alles kost tijd uiteindelijk.

Ik denk dat jij daar ook een beetje de lol van in moet gaan zien Abby; Dat je nu eenmaal een band moet opbouwen en vooral duidelijk leiderschap tonen, dan komt die prachtige vriendschap vanzelf...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:13

doublevv ook mijn manier inderdaad.
Niet meewerken dan hard werken, leren ze rap genoeg dat meewerken een stuk prettiger is.

Ik heb zelfs hoogzwanger gereden en dan moet je paard gewoon blijven staan want een westernzadel weegt gauw tegen de 20 kilo dus dat paard moet los stil blijven srtaan terwijl ik er een zadel op zwiep.
Vervolgens langs het terras zetten en opstappen.

Nadat mijn been genezen was en ik rechts moest opstappen omdat links nog te zwak was, ook netjes naast een tuinstoel parkeren en daar blijven staan.

Ik ben in die dingen mega streng maar ze kunnen ook wat lekkers krijgen als ze braaf meewerken.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:16

Ik ben er ook streng in.. dat opstappen. En ik beloon nooit met voedsel. :') Ze moeten gewoon luisteren. Merrie was ook een wiebelkont toen ik haar net had. Een week lang elke dag 2302392 keer op en af gestapt met en zonder krukje en van beide kanten. De aanhouder wint want nu staat ze keurig stil. Als ze het waagt om een stap te verzetten dan stop ik meteen, zet haar in de achteruit en beginnen we opnieuw. Maar dat is al maanden niet gebeurd. :P

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:43

Ik heb gemerkt dat dit de fijnste manier is zowel voor paard als ruiter. Ik sla niet of raak hun niet aan. Ik laat hun gewoon vechten tegen zichzelf tot dat ze zelf opgeven. Mijn jongste heeft dit namelijk heel erg ze is heel karakter vol en heeft een eigen wil. Dus dan loopt ze maar totdat ze moet afgeven heb dit in Amerika gezien met jonge paarden die nog nooit in de hand waren geweest. Vond dat mooi om te zien dat die man daar zo mee om ging zonder hun aan te raken respect en na geef lijkheid te krijgen..

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:52

even een vraagje, ik heb vorig jaar een schuilstal laten bouwen met een afhellend dak met betonvezel golplaten erop. Bij een harde bui lekt het dak echter enorm aan de naden maar de platen over elkaar liggen. Hoe kan ik dit oplossen? hooi in voederkot en stabedekking worden echt kletsnat! :(

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:55

Dan liggen of de platen verkeerd over elkaar of de overlap is te klein

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:55

Waaslander schreef:
even een vraagje, ik heb vorig jaar een schuilstal laten bouwen met een afhellend dak met betonvezel golplaten erop. Bij een harde bui lekt het dak echter enorm aan de naden maar de platen over elkaar liggen. Hoe kan ik dit oplossen? hooi in voederkot en stabedekking worden echt kletsnat! :(

Ik zou toch eens mailen dan naar het bedrijf met de vraag als dit normaal is.. er ligt geen vuil of mos op wat opstopping kan veroorzaken zodat het water terug geduwd word onder de platen in.?
Je kan de naden eventueel dicht spuiten met lijm..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:00

lizy29 schreef:
Dan liggen of de platen verkeerd over elkaar of de overlap is te klein

Dit dus.
Overigens kan door mos/vuil op/tussen de platen de boel ook gaan lekken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:02

Ja, het idee van een paard kopen, opstappen en wegrijden heb ik al lang geleden moeten laten varen... <<)

Ben toevallig net nog even bezig geweest. Aangezien er maar een postzegel droog genoeg was, dus kleine oefeningetjes. En met Sjaak kan ik vanalles niet, maar ik kan hem wel vanaf een afstand (als ik zelf al op mijn opstapje sta) naar het krukje laten komen en inparkeren. Had vandaag alleen een kaptoom en touw, ben er toch opgeklommen (domdomdom, want je weet t nooit met hem.... := ) en me er aan de andere kant weer af laten storten. En hij heeft zich keurig gedragen. Ben wel al 6 jaar met m bezig..... :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:45

Aaaah Marinka is een heel stuk van haar staart kwijt??????? -:(- Het lijkt wle of iemand met een schaar hele plukken heeft verwijderd. De staart is in zijn geheel wel 30/40cm korter en op stukken nog veel korter. Kan het zijn dat Rosie dat doet? Vanmorgen was dat nog niet. Ik heb rond gelopen en zie ook nergens haar liggen. ;-(

Marinka heeft dat ook een tijdfje gedaan. Even iets weg stappen of een rondje om de voorbenen maken. Veel geoefend en direct stoppen als ze dat doet. Ze doet het nu nooit meer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:54

Hier niks snoepjes, ja tijdens vrijheidsdressuur maar niet met basisdingen zoals opstappen ed. Weglopen is een NO go. Stilstaan, ook als ik net zit weglopen is meteen rem erop en terug achteruit. Ik ben echt wel vriendjes met mijn paard maar ben wel duidelijk en als een paard over mij heen walst wil ik best wat harder aanpakken, zijn 500 kg vs 55.

Kvulden nergens aan blijven hangen?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:57

Wat balen van de staart! Hangt er ook niet ergens een pluk aan een hek?

Ik leer Nick ook al gelijk stil staan bij het opstappen, als ik ergens een hekel aan heb zijn ht wel paarden die niet stil staan :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:58

Ik weet het echt niet. Het is allemaal heel hakkelig en ik kan nergens haar vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:06

Grote kans dat ze het op eet ... gebeurt vaker met jonge dieren.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:21

Wat een mysterie kvulden. Hoop wel voor je dat ze iets doms gedaan heeft en niet dat je allerlei misplaatste penny's rond hebt lopen. Daar hoor je vrij veel van de laatste tijd.

Palousa en lizy gefeliciteerd!
En Bernadette en caily ook!

Abbey succes. Mocht het je man van de week weer lukken om op te stappen controleer dan gelijk na afzadelen de rug even. Even met vlakke hand navoelen of beide kanten van het paard gelijk voelen en daarna met je duimen cirkels draaien op de spieren en naast de ruggengraat. Daar mag je best wat druk op geven! Geeft ze ergens reactie dan zullen rug en zadel toch echt nagekeken moeten worden. Maar ook ik vermoed ook dat ze aan het uitproberen is. Doen ze allemaal. Die ruin van mij staat pas sinds 2 of 3 jaar stil met opstappen. Heb hem 10 jaar. De schat had wel meer problemen toen ik hem kocht en dit had geen prioriteit vond ik. Kleine heks zit nu ook in de uitprobeerfase. Heb dus al eens 3 uur over een bosrit van 1,5 uur gedaan. Verder veel weglopen als ik met het halster aankom en zelf willen bepalen wanneer we klaar zijn met rijden. Dat laatste mag ze best aangeven maar dan moet ze dus nog een ding doen. Kan zomaar 10 minuten duren.
Ik snap je wel dat je het moeilijk vind. Vind ik ook. Wanneer is het verzet om het verzet en wanneer is er echt iets en ga je te ver? En ik heb het vermoeden dat zowel Rachel als de heks niet bijzonder vergevingsgezind zijn als je je een keer vergist.

Anteman beterschap ! Dat is echt een beroerde val geweest!

Ohjajoh, fijn dat je er nog bij bent.

En wat natte weides betreft, hier ook drama. Paarden hebben paddock arrest. Overleven ze vast wel :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:26

Met een schaar zou het juist erg recht zijn of niet?

Abby Ik zou jou jan ook gewoon vast laten houden en dingen met dr laten doen, als zij toestaat dat hij zo opstapt en wegrijdt is die spanning bij vasthouden ook aanstel. wat doet zij als hij voert of poetst, gewoon met dr bezig is? Je wilt vriendjes zijn, maar heb het idee dat zij hier best misbruik van maakt.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:37

Lynn_Nikita schreef:
Met een schaar zou het juist erg recht zijn of niet?

Ja als je recht kunt knippen wel. haha Ik zal even een foto plaatsen. Ik dacht dat als ze ergens vast zou hebben gezeten de haren er vanaf de wortel uit zijn.
Wat kan ik doen als Rosie dat wel doet. Ik wil niet dat ze straks helemaal geen staart heeft. Ik denk dat ze nu al 1/3 kwijt is. Ze heeft altijd een staart om trots op te zijn.

Ik zal zo even een foto toevoegen.
Lastig om een duidelijke foto van te maken.

Ze heeft de staart altijd helemaal lang geen ongelijke stukken alles tot beneden.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:49

Je hebt heel smerig smakend spul wat veel bij veulens in de staart van moeders gesmeerd wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:51

Ik heb iets gevonden wat Cribox heet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:52

Maar kan het dan zo zijn dat ze dit in een halve dag heeft klaar gespeeld? Want dan kan ik alleen maar hopen dat er morgen nog wat aan zit. Of wat kan ik nu nog even doen?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:57

Dat ziet eruit alsof Rosie 'honger' heeft gehad. Inderdaad de staart insmeren met iets smerigs. Niet de staartwortel. Het kan in 1 dag gebeuren. Toen ik mijn pony ophaalde bij de fokker hadden alle veulens aan de staarten staan knagen. 's ochtends was er nog niks aan de hand. Rond een uur of vijf was er nog maar een enkele fokmerrie die nog een complete staart had. De fokkers waren woedend, de week erop was namelijk de keuring.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:02

Zal het helpen als ik even wat hoeven vet of zo erop doe? Het leek mij wel onlogisch dat ze dan onderaan begint. Ik denk dan hapt ze hoger.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:14

Kribbig id heel vies maar ook Mega plakkerig. De versie die ik in stal gebruik wel. Ziet inderdaad afgeknabbeld uit

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:16

Dat is geen schaar geweest. Je kan een spuitbus kopen met hertshoornolie erin spuit dat op de staart je stinkt zelf wel een uur in de wind :D helpt echt goed. Eens in de paar dagen blijven herhalen. Deed ik ook bij mijn veulen en paard.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:21

Ja ik kan morgen iets kopen, maar voor nu anders heb ik morgen denk ik geen staart meer om het op te spuiten.

Ik lees bv azijn, maar dat lijkt me in deze regen niet er handig.

Maar eten ze dat dan echt op? Want dat is wel heel veel. Minimaal een emmer vol.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 29-06-16 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt