Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:29

Je hebt vele soorten westernzadels.
Ik heb een speciale dames roping zadel, wat inhoud dat het zadel smaller is waar je bovenbenen zitten zodat je er niet bovenop zit maar meer er in.
Daat reed ik ook mee toen ik zwanger was.
Dan een reining zadel, wat wel vrij vlak is en lage canter maar wel met jell seat.
En dan nog een BM en dat is een barrelrace model, zit prima , alleen die hoge knop voor is niet ideaal, blijf er altijd met mijn bodywarmer inhangen met lichtrijden en sprongetjes.

Dan heb ik nog een veelzijdigheidszadel voor springen en hunter onderdelen maar die gebruik ik dus zeer zelden al zit die best okee.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:39

Ik heb toentertijd gekozen voor BM omdat dat het enige zadel was wat ik kende met een westernlook én stevig genoeg én geen verhalen van drukkingen van singels en beugels.
Verder vind ik ze prettiger zitten als engelse zadels en mijn rug 'doet' het er beter in.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:41

'k Heb een reining zadel (Westwood) voor mijn grote bonte en die zit wel ok, niet speciaal breed.

Afbeelding

Het boomloze (merkloze) voor mijn oudje zit echt belachelijk breed :') geen aanrader als je een slecht bekken hebt. Voor mijn ijslander heb ik nu tijdelijk een boomloos 'western'zadel (Randolls: https://www.google.be/search?q=randolls ... VtLbWoM%3A , heb geen eigen foto van op ijslander) en dat zit eigenlijk écht ok voor een boomloos zadel. Wordt nog vervangen door een Topreiter of Hrimnir.

Merkloze op oudje (ja, hij is een kruising kameel :') hij was daar 23 jaar en buiten een paar hobbelritjes deden we niks, nu ook gewoon op pensioen)

Afbeelding

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:45

Dag dames en heer.
Zou ik me ook in dit topic mogen melden?
Ik lees geregeld eigenlijk met jullie mee, allerlei bruikbare tips en trucs gekregen zo via dit topic.

Ik heb mijn paarden helaas niet aan huis maar op zo'n dikke 5 minuten fietsen afstand.
Er lopen 2 fjorden, de welsh van mijn dochtertje en nog 2 shetlanders. Het is bijna een hectare met 2 stalunits erop van ieder 2 stallen waarvan 1 stal zadelkamer is.

Op het moment zijn we de boel wat aan het verbouwen en aanpassen naar onze eigen zin..
Ik pacht de wei nu bijna 3 jaar , waarvan dit het eerste jaar is dat ik er alleen met mijn paarden sta en alles echt zelf doe.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:50

Welkom Maartje!

Ik heb gekozen voor western omdat ik echt helemaal niks heb met dressuur en springen. Toen ik mijn eigen pony's kocht was de keuze dus snel gemaakt. Ik maak voornamelijk buitenritten en dan zit het heerlijk. Daarnaast heb ik ook westernles. Ik vind gewoon alle onderdelen wel leuk. En leuk om spulletjes te kopen. Van het weekend nog een mooie hoed gekocht. Oh en ik deed vroeger ook aan linedancen en ik vind de muziek ook heerlijk. Dus voor mij meer een lifestyle dan alleen een zadel....

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:50

Afbeelding

Dit ben ik op Andor hij is 1,49 ik ben 1,80 en weeg nu 73 (wil weer naar de 70)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:04

Jeehj, fjordenspam! :D Mooi hoor! Wij 'kennen' elkaar wel uit het fjordenwereldje toch? Of ben ik nu in de war?

Maartje, welkom en nog meer fjorden! Jeehj!

Ik heb een western 'voor erbij' omdat ik het vet mooi vind hahah en het rijdt ook heerlijk! :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:15

Oh jee kvulden, rainrot? In dat geval zeker gelijk behandelen anders ben je nog verder van huis. Orenda heeft het als jaarling gehad en dat was behoorlijk drama. Haar rug zat er van schoft tot staart onder, uiteindelijk geschoren om het beter te kunnen wassen en zodat het sneller droogde. Ik moest midden winter dagelijks met betadineshampoo wassen van de DA, 45 minuten lang inmasseren zodat de korstjes week werden. Kon ik gelukkig wel binnen doen met warm water. Toen dus maar mijn jaarling met deken gezet.

Maartje welkom!

Leuke combi Keeyzie!

Westernzadels geen verstand van :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:24

Super nieuws. Vliegje weer naar huis!

Leuk die pony's allemaal. Ben zelf een echt ponymens.

Heb hier drie westernzadels liggen. In drie verschillende maten.
Op zich fijn voor lekker buiten te rijden.
En mijn dochter heeft iets om zich aan vast te houden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:26

Onze shet heeft het toch zo warm met haar dikke vacht. Ze zweet steeds en dat gaat jeuken. Wilde haar hier scheren omdat ze dragend is. Nu toch maar een stuk geschoren bij de hals. Ze was er gelijk heeeel blij mee.

wendy2080

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:55

Heey hallo!
Ik lees graag even mee.

Ik had de tip gelezen over vloerbedekking in de wei voor de tegen de modder.
Ik heb nog niet heel veel verstand van bokt. Maar wel een vraag ik heb vloerbedekking liggen op plek van voeren zodat ze droog kunnen staan. Maar nu iedere ochtend als ik kom ligt het helemaal dubbel ik verdenk me 2jarige der van iemand een idee hoe ik dit vast kan maken? Zodat het voor mijn 2jarige proof is. En ik niet eerst 10 min. Bezig ben om alles weer recht te krijgen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:56

Wow, weer heel veel bij te lezen!

Vliegje dus naar huis! *\o/*
Fjorden en haffen? Tja, ik heb geen coole fjord hoor! := Maar ik heb bekrepen dat er in Haf met arabier is gewerkt om een luxer type te krijgen. Dat doet soms ook iets met het karakter. Heb een paar wakkere Haffen meegemaakt, maar die waren dan weer niet zo stug als een fjord.

Kvulden, wat een verhaal zeg! Goed dat de kinderen dat onthouden hebben! Je zegt het inderdaad niet voor niks!

Zadels, zadels. Ik word er echt gek van. Heb al 4 zadelpassers over de vloer gehad en 1 zadelmaker, 2 (+ de zadelmaker, dus eigenlijk 3) verkochten zelf geen zadel. Dus "onafhankelijk". Nu heb ik een Ghost, die voor mij aardig werkt. Caj geeft niks aan, maar als ik naa de zweetvorming onder het zadel kijk, word ik toch weer lichtelijk ongerust. Ik rij dat beest volgens mij helemaal in puin -O- . Maar goed, ik kijk het nog even aan. Volgens de osteo was ze nog helemaal goed, dus mss zit het gewoon tussen mijn oren. Ik raak redelijk in paniek met zadels die goed zijn voor haar (heel breed en heel kort) en mij (pas eigenlijk niet op brede paarden, dus moet een smalle zit in een zadel hebben. Wie weet kom ik ook nog eens op een western. Ik vind ze ook tof!

Maartje, welkom!

Net een lekkere rit gemaakt. Samen met iemand hier uit de buurt. Haar paard en die van mij kennen elkaar al lang, maar zijn niet echt vriendjes. Allebei haantjes, dus daar gaat het mis. Is op zich niet zo erg, masr merk wel dat Caj dan wel harder wil enzo. Dus voor mijn opbouwende fase was dit niet zo heel goed. Iets te ver en iets te hard. Nou ja, decrest van de week maar weer wat rustiger aan doen dan.

En wat kom ik tegen in het bos; een dane op een kruising Belg/fjord! _O- Fantastisch! Kan nog pagina's vol schrijven over hoe en waarom ik dat fantastisch vind, maar dat zal ik jullie besparen. Voor de bouw hoef je het niet te doen. Fors, breed, korte pootjes, enorme voeten en korte, gedrongen nek/hals. Dus was ie mooi? Nee! Was ie leuk? Hell yeah!

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:07

Bijna bij gelezen, nu kind ophalen

Dan zal ik ook eens even foto's spammen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:12

fabster die beschrijving haha :))

en nu even je gemak houden :(:)

maartje welkom!
Aan huis of een paar km verderop maakt niet zoveel verschil, of nuja, meestal nog meer werk als aan huis maar dezelfde problemen, ervaringen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:15

@wendy2080: hoe groot is het stuk tapijt wat je hebt liggen ?

wendy2080

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:17

@DubbelDun denk 3m bij 5m en heb een houten voerrand er op staan maar die gooit ze er ook af

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:19

Net klaar met Rosie wassen. Ze is weer een stuk witter. De modder is nog niet overal weg, maar ik vond het zo even genoeg voor haar. Ze deed het super goed. Eerst even zenuwachtig en alleen even de benen gedaan en daarna mocht ik haar hele lijf. Het hoofd heb ik nog even gelaten voor wat het is. Toen lekker ingesmeerd met Imaverol dat vond ze echt heerlijk. Even lekker intrekken. Toen hebben we maar even rond gestapt en daarna weer afgespoeld. Af en toe ging ze gewoon met de snuit in de sproeier. Als het weer zo blijft dan doen we het nog een keer. Helaas al wel een kaal plekje.
Ze laat haar wintervacht ook al behoorlijk los. Op de borst is het al helemaal zomervacht.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:25

@wendy2080: dan heb je duidelijk een speelse deugniet :D Niet verwonderlijk voor een 2 jarige :D
Misschien op een aantal punten een houten balk er op, of een randje betontegels.
of misschien kun je aan stevige grondpennen komen ??
Afbeelding

@kvulden: ben benieuwd hoelang ze schoon blijft :D

wendy2080

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:28

@Dubbeldun haha ja heb idd een speelse 2jarige heb al een oude autoband in het land liggen waar ze mee kan slepen enz. Daar zal ik is naar rond vragen misschien iemand die zulke pennen heeft hier in de buurt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:32

Die moeten wel echt lang zijn, niet de normale tentharingen :D

wendy2080

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:34

Ja want in de modder hebben die tentharingen geen houvast

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:36

Haha DubbelDun ik denk niet erg lang. :):) maar het ging me ook meer om de korstjes zodat dat zich niet verder uitbreidt. Ik was er al een beetje bang voor met al die modder, maar haar vacht is ook zo dik dat ik ook als ik met mijn vingers door haar vacht wroet ik bijna niet op haar huid kan komen. Wat ik wel gek vind is dat de korstjes zijn ontstaan op het schoonste stuk vacht. Maar ja ook daar de vacht heel dik en dicht. Mijn shetlander beertje is er niks bij. Is dit nu altijd zo of heeft ze ook nog wel een veulenvacht?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:58

Agh arme Rosie haha, gelukkig viel het wassen mee! Maar wat zijn het voor korstjes? Want als het rainrot is dan helpt imaverol niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:58

Mooie fotospams gezien :) Leuk zo de paardjes van een ander bekijken :D

Ben ook erg trots op mijn mini-kudde <3 Rijden doe ik zo weinig...voor het aantal x dat ik rijd per jaar heb ik 1 paard teveel :+
Fax heb ik min of meer met pre-pensioen gedaan.Hij heeft erg lang last van zijn longen gehad (paar x flinke longontsteking).Nu is dat helemaal over maar vind wel goed zo,enkele keer zit er een kleindochter van de een of de andere buurman op.
Beer is eigenlijk ook wel met pensioen alhoewel hij ritje wel erg leuk vind.

Kjarni is degene met de fijnste tölt en dat is dan ook degene die ik rijd als ik energie genoeg heb.Tölt kost minste energie voor mij en heb ik dan ook minste last van in de dagen na de rit :)

Nog 1x een spam van mijn kudde in zomervacht...tukjestijd <3

Afbeelding

Welkom nieuwe :wave:

Oprollend tapijt...Tegels erop?

Rosie braaf <3

Rest ben ik kwijt,sorry mensen...

wendy2080

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:01

Tegels ben ik bang dat die niet helpen had al een rijtje bakstenen geprobeerd maar die drukt ze er van af