[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_W

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:45

Zijn er hier mensen die een slowfeeder binnen in de stal gebruiken over een bak heen?
Ik heb zo'n smeerkees die al haar hooi uit de bak gooit en vervolgens lekker gaat staan schrapen, waardoor het door de hele stal heen ligt. Ze eet het dan ook niet meer op.
Ik wil wel graag met een bak blijven voeren, dan hebben ze een natuurlijkere eethouding dan bij een opgehangen slowfeeder.
Ik zie veel halve ibc vaten met een slowfeedernet en wellicht wil ik die ook voor buiten maken. Maar voor binnen is zo'n vat veel te groot.
Ik gebruik nu speciekuipen voor het hooi. Ik weet niet of ik hier iets mee kan i.c.m. een slowfeedernet? Hoe maak je zoiets vast? Hoe groot moet je bak/net zijn? Iemand ervaringen en tips? :)

En voor zo'n ibc vat. Hoe kun je die maken zonder dat het scherp wordt? En ook hier weer, hoe maak je ze vast, welk net ligt erop etc.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:49

Wij hebben ringen aan de bodem. Touw er aanvaat, touw door het net, vastgeklikt aan ringen bovenin.
Afbeelding

Wbt jespeciekuipen. Kun je daargeen hooi net inleggen?

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:20

Ziet er netjes uit :D
Ik heb nog een sloper erbij lopen, dus die gaat sowieso proberen om zo'n hooinet eruit te krijgen. Los erin gaat hem dus echt niet worden.
En ik denk dat die kuipen niet sterk zat zijn om er iets van ringen oid in te maken. Dan gaan ze kapot of die pony kan het dan waarschijnlijk makkelijk kapot trekken?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:18

moonfish13 schreef:
Een hele stomme misschien..
Maar wat als je ballen van een ballenbak door je hooi mengt in een slowfeedernet? :P
Dan maak je het mogelijk nog wat lastiger voor een echte vreetzak. :+

Die nemen wel veel plaats in := Maar verder best een idee, haha!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:19

Mijn paarden hebben besloten dat ze zodra ze een uurtje geen hooi hebben alle mest op moeten eten die in de paddock ligt -O-
Toch maar eventjes een nieuw net bestellen dus..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:27

Als volwassen paarden mest gaan eten missen ze meestal iets in hun dieet zoals bepaalde vitaminen/mineralen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:29

DubbelDun schreef:
Als volwassen paarden mest gaan eten missen ze meestal iets in hun dieet zoals bepaalde vitaminen/mineralen.

Is inderdaad naar gekeken, het lijkt vooral te komen door verveling. Slowfeeder terug gaan gebruiken zal dat voor een groot deel oplossen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:05

Ik ben benieuwd hoe je net bevalt moonfish. Vind het een erg mooi net deed me denken aan de little bit tas, maar vanwege de kritische recensies toch niet aangedurfd. Zelf een net hangen van equicullinair. Super tevreden mee. Ik stop hem 1x per dag volproppen met een baaltje hooi en daar doen ze ruim 24 uur mee.

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:00

Justy schreef:
moonfish13 schreef:
Een hele stomme misschien..
Maar wat als je ballen van een ballenbak door je hooi mengt in een slowfeedernet? :P
Dan maak je het mogelijk nog wat lastiger voor een echte vreetzak. :+

Die nemen wel veel plaats in := Maar verder best een idee, haha!

Ja toch? :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:20

Mijn paard krijgt nu elke vier uur een hooinet. Hij valt nu minder aan, doet met 2,5 kilo bijna een uur (3x 3,5 kilo in een half uur).

Omdat het via de grond toch trager gaat dan via een hangend net, overweeg ik toch nog om een net in een kunstof bak te doen.

Hoe hebben jullie de netten in een bak bevestigd? Musketon haak lijkt me niet fijn ivm gepiercde lippen. Maar mijn paard gooit t net echt tot hoog boven in de lucht om er iets uit te krijgen.
Wel moet t makkelijk los en vast te maken zijn voor de pensioneigenaar.

De kist die ik op t oog heb weegt 7 kilo, dan gok ik dat de kist nog wel verzwaard moet worden?
Afbeelding

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:09

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:58

Ik ken ze, maar ik vind dat persoonlijk wat onhandig. Ik moet het niet zelf doen, maar iemand anders 4x per dag terwijl er dan al aan t net geplukt wordt.
Ik ga dan denk ik liever voor de veerhaak.
Maar die ging vrij snel kapot de laatste keer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:03

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bevestiging aan de bodem, touw eraan, musketon eraan, door het net/rooster heen en weer vast aan het touw.
Paarden komen hierdoor niet bij de musketon.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:28

Fitzroy schreef:
Wij hebben er van die grote schommelhaken inzitten met de open kant naar beneden. Werkt perfect en ze kunnen zich niet openhalen als je ze dicht genoeg tegen de bodem bevestigt.

Zoiets dus https://www.bol.com/nl/p/schommelhaak-m ... 0010482727

Mijn technisch inzicht is niet zo fantastisch :+ Waar schroef je ze dan in zodat ze naar beneden wijzen, zijkant?

@patriciah: super mooi! Mooi opgelost met de musketonhaken. Dat stelde mn pensioneigenaar ook al voor, die wil zoiets in de zomer gaan maken.
Maar voor nu dus nog even een oplossing voor de karabijn/musketonhaak.

Ik heb nu in elk geval alvast meerdere dingen bedacht die kunnen. Maar nog meer opties zijn welkom hoor :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:36

Ze zitten aan 4 hoeken in de bak geschroefd met de opening naar beneden. Uhm ...ik kan het niet duidelijker uitleggen vrees ik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:43

Wij iets ander vastmaak systeem. Ringen in de bodem. Ringen bovenin en dan onderin koord eraan, door het net en vastgeklikt aan de ring bovenin dmv haak
Afbeelding

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:49

Zo hebben wij het ook bij 1 bak maar dat maakt veel herrie :o

Afbeelding
Afbeelding

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:59

_PatriciaH schreef:
[ [url=m/P7pfSp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NURkEf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/T4bMGC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bevestiging aan de bodem, touw eraan, musketon eraan, door het net/rooster heen en weer vast aan het touw.

Wat heb je dat ontzettend netjes gemaakt zeg! Doe je dat ook in opdracht toevallig :o O:)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:18

sumic schreef:
_PatriciaH schreef:

Wat heb je dat ontzettend netjes gemaakt zeg! Doe je dat ook in opdracht toevallig :o O:)

Dank je wel :o
Ik doe het niet in opdracht maar heb wel een bak over die ik zo zou kunnen maken..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:22

Ja echt super mooi, jammer dat je zo'n eind weg woont, anders had ik de bak ook graag overgenomen :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:19

_PatriciaH schreef:

Maar als de bak hooi leger wordt staat het touw dan toch niet meer strak? Ik zou dat zelf niet zo veilig vinden, ook al zit het in een bak. Of je moet het touw bovenin de bak ook nog door een ring oid halen, dan blijft het wel strak zitten ongeacht hoe vol/leeg de bak.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:50

GDG schreef:
_PatriciaH schreef:

Maar als de bak hooi leger wordt staat het touw dan toch niet meer strak? Ik zou dat zelf niet zo veilig vinden, ook al zit het in een bak. Of je moet het touw bovenin de bak ook nog door een ring oid halen, dan blijft het wel strak zitten ongeacht hoe vol/leeg de bak.

Touw zit vast aan de bodem dus blijft altijd strak als je de muskaton aan bovenkant aan de ring bevestigt.
Bij de andere bak draai ik het om het rooster heen en bevestig ik het weer aan het touw en ondanks het touw niet strak staat nog nooit problemen gehad want ze kunnen er nooit bij!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:59

_PatriciaH schreef:
GDG schreef:

Touw zit vast aan de bodem dus blijft altijd strak als je de muskaton aan bovenkant aan de ring bevestigt.
Bij de andere bak draai ik het om het rooster heen en bevestig ik het weer aan het touw en ondanks het touw niet strak staat nog nooit problemen gehad want ze kunnen er nooit bij!

Ah zo, zag het niet helemaal voor me ( :o? ) maar snap nu wat je in je eerdere post bedoelde, dankje. Dan valt het inderdaad wel mee met de hoeveelheid touw die boven het rooster uitkomt/kan komen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:40

[/quote]

Bij de andere bak draai ik het om het rooster heen en bevestig ik het weer aan het touw en ondanks het touw niet strak staat nog nooit problemen gehad want ze kunnen er nooit bij![/quote]
Ah zo, zag het niet helemaal voor me ( :o? ) maar snap nu wat je in je eerdere post bedoelde, dankje. Dan valt het inderdaad wel mee met de hoeveelheid touw die boven het rooster uitkomt/kan komen.[/quote]

Geen probleem, touw zit strak om het rooster/net dus ze kunnen er "nooit" in vast komen en er komt geen touw boven het net uit.