Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:40

Ik weet niet of je die van mij leest op mijn website maar daar staat alles bij hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:04

Ja die heb ik gelezen :D
Citaat:
Ik heb een zak bijgestrooid (nu dus 9 zakken na 24 dagen)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:17

Vandaag box 1: 47 dagen en 12,5 zak.
Box 2: 35 dagen en 9 zakken maar daar ga ik dus vandaag bijstrooien. Waarschijnlijk 1,5 zak.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:21

Heb het nu al een heel tijdje bijgehouden, en kom voor mijn paard uit op 8 tot maximaal 10 zakken per maand. En daarmee heb ik een superschone box en een schoon paard die op één plek poept en op een andere plek plast. Ik hou van een zeer schone en droge stal. Die halfnatte zooi gaat er úit, ik schep het niet door de rest heen. De pisplek wordt 2 - 3 x per week verwijderd, voor de rest alleen de mest eruit en het strooisel weer glad trekken. Om de week omscheppen met een 4tandvork, dat gaat snel en makkelijk! Ik doe dit niet te vaak omdat er dan toch na het opstaan een kale plek ontstaat.
Om me heen zijn er ook paarden die er prima mee uitkomen met 6 zakken in de maand.
Ze staan overdag 8 uur buiten.
Merkloos, er staat in ieder geval niets op de zakken. De kleur is na uiteenvallen mais/okergeel.
Het blijft bij ons qua gebruik stabiel, ik bedoel, het is niet zo dat men de ene maand veel meer gebruikt dan de andere; of het nou vriest of niet vriest, dat maakt bij ons eigenlijk niet uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:31

@Paars: ik vind 8 tot 10 zakken per maand eigenlijk best veel.
Omgerekend kom ik voor:
Paars op 2 zakken per week (over 31 dagen)
Fitzroy 1.9 zak per week en 1.8 p/week (resp 47 en 35 dagen)
diana1 zit op 2.6 (24 dagen)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:27

De bedoeling is idd dat er bij mij nog minder verbruikt wordt.
Ik wil proberen de 12 weken te halen. Dan zit ik in totaal bij box 2 op 15 zakken en dat betekent weer 15:12 = 1,25 zakken per week.
Of ik de 12 weken ga halen is nog wel de vraag.
De box waar ik vandaag bij bijstrooi, valt na de natte plekken weghalen en goed doorharken toch wel mee en er gaat maar 1 zak bij. Dat is de box die op 35 dagen zit.
Die andere box neem ik morgen onder handen. Die lijkt nu heel erg zompig maar dat kan dus weer meevallen als ik hem even goed uitmest.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:43

@DD
Je begint met 6 of 7 zakken in een box. In de eerste stal (2,5 x 3) ben ik met 6 zakken begonnen en elke week 1 zak bij gestrooid. Totaal nu dus 9 zakken (heb gister 1 bijgestrooid op de 23e dag)

Bij de tweede stal (3 x 3) ben ik met 7 zakken begonnen.

Elke week moet je een zak bijstrooien volgens de gebruiksaanwijzing en dat klopt tot nu toe.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om niet bij te strooien maar dan wordt het eerder een bende. Het is maar wat je wil.

Wat er bij mijn stallen nog bijkomt is dat de paarden dag en nacht op stal staan. Dit scheelt ook een hoop maar dan nog kom ik met de voorgeschreven gebruiksaanwijzing goed uit!

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:56

mijn paard staat op merkloze stro korrels. ik ben begonnen met 5 zakken en na 14 dagen een zak erbij, daarna 0m de 6 tot 10 dagen een zak er bij. ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben en mijn paard ook.
zijn stal stinkt niet meer zijn deken blijft droog dus ook minder stank en hij glijd niet meer uit bij het opstaan. toen ik de korrels voor het eerst in de stal deed had ik zoiets van, wat is dit weinig, maar binnen 2 dagen had hij een dik en veerkrachtig bed. ik betaal 6,75 per zak. ik hou me aan de gebruiks voorschriften die ik erbij heb gekregen. zoals als ik er nu overdenk zal ik dit zeker blijven gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:13

@diana1 : dat snap ik, maar als ik puur naar het kostenplaatje kijkt haal je dus die eenmalige start van 6 zakken er nooit meer uit. En 'ze zeggen' dat het voordeliger is en ik moet nog maar zien of dat voor mij idd op gaat.
Ik zie zeker voordelen tov vlas en houtkrul, maar nog niet qua kosten als ik er zoveel zakken voor kwijt ben.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:22

@DD en anderen:

Tja het is denk ik maar net wat je wil.
Ik betaal liever iets meer en dat ik dan een mooie fris ruikende en droge stal heb dan dat ik een goedkoop pak stro in de stal gooi die of wordt opgegeten of na 2 dagen de stal uit stinkt.

Voor mij en zeker de viespeuk hier op stal is het een uitkomst! De stal is in de 7 jaar dat ze hier staat nog nooit zo netjes geweest en dat is mij die paar euro extra zeker waard.
In het kostenplaatje moet je niet alleen de prijs van de korrels nemen trouwens maar ook de te maken kosten voor het afvoeren van de mest. Je hebt veel minder afval en dus minder mestafvoer. Ten slotte: vergeet niet de tijd die je wint met het uitmesten.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 07-02-09 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:30

Punt is dat ik niet echt een viespeuk heb en nu met een baal vlas en/of houtkrul met gemak een week door kom. Sterker nog ik hoef niet eens elke week bij te vullen.
Ik zoek alleen iets wat de bodem droger laat (doet vlas dus niet) en wat minder schadelijk is voor de luchtwegen (wat houtkrul dus is). Nu kunnen de paarden met beide oud worden ( ik merk tenminste niets van problemen), dus mij gaat het wel om het kostenplaatje.
Niet dat ik beknibbel, want bij mij staan ze ook in een schone droge stal, maar geld ove de balk gooien is niet mijn ding.

Maar als de pallet van Dolsma ooit arriveert ga ik netjes volgens de gebruiksaanwijzing nog eenmaal een proef doen en dan zien wel wel hoelang ik met 10 zakken doe.
Als dat 4 weken is (6 instrooien en wekelijks één erbij) dan vind ik het dus te duur. Blijkt dat ik na instrooien NIET wekelijks hoef bij te strooien (omdat ze anders met de koppen tegen het dak aan komen te staan :D ) dan zou het zelfs voor mij dus interessant kunnen zijn.
Omgerekend zou ik er dan 10 weken mee moeten doen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:18

Voor mij is het wel degelijk voordeliger. Ik heb bij al mijn stallen het omslagpunt t.o.v. vlas al gehaald. Maar zelfs als het even duur of iets duurder was, zou ik door de andere voordelen toch voor strokorrels kiezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:45

Tja dat is dus blijkbaar iets wat iedereen voor zich zelf zal moeten ervaren (ik inkluis) :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:49

Ik heb vandaag een enorm risico genomen, ben echt heel benieuwd hoe het uitpakt.
Ik heb nl. van de zompige stal de bodem gekeerd en de onderste doorweekte en rode laag, die dan dus bovenop kwam te liggen, verwijderd.
Rest van de bodem ligt nu te drogen. Ik gooi er nog 1 zak bij als de bodem wat gedroogd is.

Ik hoop dat dit gaat werken en anders heb ik pech, dan haal ik volgend weekend de hele stal leeg. Dit zou dan na bijna 8 weken zijn (en dus niet de 12 weken die ik in gedachten had).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:02

Denkt dat dat wel werkt, zo haal ik hier ook de natte plekken weg. De bovenkant is dan nog droog en daar waar ik de natte plek denk te vinden schraap ik het droge er eerst af en leg dat opzij. Dan komt er een dubieuze (niet rood, niet doorweekt, maar ook niet licht van kleur en toch al wat plakkerig) laag, die schep ik vanaf de bodem helemaal op z'n kop, splits het rode ervan af, dan blijft er nog een dun vastgekoekt reepje dubieus over. Dat schud ik los en dat wordt dan de nieuwe onderste laag. Dit doe ik dan 3 x per week (afgelopen week maar 2 x en dat lijkt óók goed te gaan). Kan dus misschien minder vaak, maar dat ben ik nog aan het uitproberen. Op sommige plekken is het onder de droge bovenlaag tot op de bodem rood, dat gaat er dan natuurlijk helemaal uit. Eigenlijk voel je al aan het gewicht van je vork of de hele bubs de kruiwagen in kan of dat er een droog laagje onder zit. Die natte boel is behoorlijk zwaarder! Zo werk ik die hele natte plek door tot ik weer droge losse bodem vind. Meestal is de plek zo'n 80 bij 60 cm ongeveer en dan zo'n 10-12 cm dik.
Ben benieuwd Fitzroy of het voor je werkt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:08

Het is haast 'hogere uitmestkunde' hier :D

Overigens chraap ik ook met vlas en houtkrul de toplaag eraf tot op het natte en verwijdere dat.
Nadeel is dat met een 'natte' bodem mijn merrie de bodem wel laat liggen (niet omgewoeld) en met een droge/losse bodem de boel dus niet blijft liggen en ze alles tegen de achterwand aan schraapt.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:03

DubbelDun schreef:
Maar als de pallet van Dolsma ooit arriveert .

*gaat morgen weer bellen met Dolsma*
(baalt wel zeer stevig dat het nu al bijna 3 weken duurt voor er geleverd wordt.......)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:25

Ga eens 'dreigen' dat je anders overstapt naar Strovan ;)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:37

Ik ben heel benieuwt wanneer het komt!!!
Ik wil het ook gaan gebruiken in de pieshoek van mijn vlaamse reuzen want die piesen wat af en het vlas is dan heel snel zeiknat.
Ik ben benieuwd of het met strokorrel droger blijft.
(En mijn stal ook natuurlijk)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:43

..... en dat kan ik je zeker aanraden ( Strovan)! Ik had 't binnen drie dagen in huis.
Vandaag dus dag 2 voor mijn paarden - oh, dat zoiets 'stoms' een mens zo blij kan maken! Uitmesten is nu gewoon leuk ( een sport om zoveel mogelijk mestkruimels eruit te halen) en een heerlijk fris naar vers stro ruikende stal, dat nu na twee dagen al tot een prachtig dik bed gevormd is. De natte plekken haal ik naar boven en schuif die 'lossig' opzij - en een paar uur later is het gedroogd. Was dit maar 10 jaar eerder uitgevonden - binnen 10 minten klaar met je slal ( mesten, gladharken), nog niet eens een kruiwagentje vol van twee stallen - mèns, wat ben ik in m'n nopjes.
Ik ga het trouwens ook in het kippenhoek gebruiken, scheelt ook weer eieren schoonmaken!

Dus.. dames als jullie willen overstappen naar Strovan kan ik het je aanraden - we kunnen dan een 'Veluwe-groepje' vormen, da's handig voor Bellinco en krijgen we snel geleverd!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:45

... oh en nog een voordeeltje: het plakt niet of nauwelijks onder de hoeven van de paarden! Scheelt uitkrabben én de staluitloop vegen. Joepie!!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:45

Jannepauli schreef:
.... Was dit maar 10 jaar eerder uitgevonden...

Dat is het ook; DHP bijvoorbeeld had dit spul al in 1996....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:58

Niet dreigen, maar doen. Gewoon even contact opnemen met Bellinco, die komen zonder moeilijk doen!

Updates van mij zijn weer onderweg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:29

madamX schreef:
Jannepauli schreef:
.... Was dit maar 10 jaar eerder uitgevonden...

Dat is het ook; DHP bijvoorbeeld had dit spul al in 1996....

Dan heeft DHP een slecht marketingbeleid zou je zeggen want ondanks dat ik tot over m'n oren in de paarden zit, kende ik het product niet! :+

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 01:19

Jullie hebben het over om de stal helemaal leeg te halen???? Als je elke keer de vieze plekken weg haal en dan wat nog schoon is weer als onderlaag en dan wat nieuw bijstrooien, dan ververst het zich zelf. Lijkt me ook duurder om na 2 maanden de stal leeg te halen en weer opnieuw te beginnen.

Ik ga er ook aan. Ik heb nog even afgewacht hoe het Imker beviel, maar ze heeft me overtuigd. Onze grootste smeerlap staat op gehakselt stro. Dit is tot nu toe het beste waar ze op heeft gestaan. Ik heb er totaal 3 op gehakselt stro staan en 1 bijna 2 jarige op stro. De 2 jarige blijft op stro. De andere gaan ook op strokorrel als het bij de smeerlap goed bevalt.

Het is bij onze fouragehandelaar net zo duur als gehakselt stro, dus kan ik de kosten goed vergelijken.