Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:24

Inderdaad- geen weidegang- geen paard.
Ik vind het pure egoisme en dierenmishandeling als je een paard houdt zonder dat het weidegang krijgt (ik bedoel dan ook het hele jaar door).. Vind een paddock een paar uur per dag met genoeg ruwvoer ook niet voldoende.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:25

Detour: Ben ik wel benieuwd waarom jij gras dan een must vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:26

Gelukkig zie ik hier anders tita...maar scheelt, hier zijn meer springstallen...die trutten imo wat minder Lachen

Een paard in een kudde heeft niet elke dag een knuffel nodig.
Wel toezicht.
Al ben ik zelf wel iemand die wil knuffelen Lachen
Maar denk dat ik dat belangrijker vind dan het paard

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:27

detour schreef:
Inderdaad- geen weidegang- geen paard.
Ik vind het pure egoisme en dierenmishandeling als je een paard houdt zonder dat het weidegang krijgt (ik bedoel dan ook het hele jaar door).. Vind een paddock een paar uur per dag met genoeg ruwvoer ook niet voldoende.

Misselijk Misselijk

kort door de bocht

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:28

Omdat ik merk aan mijn paarden dat als ze kunnen kiezen (er vanuit gaande dat ze zelf het beste weten wat goed voor hen is) ze veel liever gras eten; je kent mijn ruwvoer( Knipoog ) en da's prima spul, maar ze raken het nu amper meer aan nu ze gras eten kunnen. Vind dat ze daar qua uiterlijk en welzijn ook beter van ogen.

Diermishandeling vind ik trouwens als het dier binnen wordt gehouden, het is tenminste iets als dze in kuddevorm bij elkaar mogen buiten, overdag, in een paddock..

Maar als ik zou weten dat ik een paard het hele jaar door geen gras kon bieden, nee- dan nam ik echt geen paard. Bloos

Maar ik ben wel een kritisch miepje hoor! Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:29

Tita: Dat is niet kort door de bocht de heel dag bewegen is voor een paard een basis behoefte.

Detour: Ja dat vind ik wel heeeel erg kritisch inderdaad, ik heb bewust geen gras, wil ze graag gezond houden.

EDIT: Tuurlijk vinden ze gras lekker maar een paard stopt echt niet met gras eten omdat hij anders misschein wel heofbevangen word of wat anders

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:31

tita schreef:
Citaat:
Vooral bij de aankoop van een jong paard zijn de meeste voorheen gewend buiten te staan

Moet het geen paard zijn wat zeer goed kan lopen of goede ouders heeft of duur te koop staat, mijn oog ziet namelijk heel wat anders gebeuren in de paardensport.

Mijn paard komt ook van zo´n ´dure´ sportstal maar hij heeft zich prima aangepast aan zijn bestaan als buitenpaard. Duurde even, in het begin stond hij bij het eerste spatje regen al in de schuilstal, maar nu ligt hij ook gewoon in het zand, zelfs als het redelijk nat is. Het was een kwestie van wennen, en daar moet je een paar maanden voor uittrekken.

Ik heb ook moeten zoeken hoor, hij heeft ook in een kudde gestaan waar hij in elkaar getimmerd werd en te weinig eten kreeg, en ik heb op een stal gestaan waar hij zat eten kreeg maar weer achter de tralies stond. Ik kon er niet mee leven. (Stonden ook paarden die volledig binnen werden gehouden en zelfs een tuiger die in het donker word gehouden omdat ze dan beter lopen Lips are sealed echt)

Maar mijn ´sportpaard´ staat dus 24/7 buiten met een hele dikke deken en zo kan ik met hem sporten en kan hij lekker leven. En daar kan ik mee leven Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:32

Tita, ik vraag me wel af waarom die smileys nu nodig zijn, dat vind ik nl zelf ook nogal kort door de bocht en het helpt de discussie niets vooruit. Misschien kan je beter vragen waarom Detour er zo over denkt...

In de buurt van mijn vader staan 2 paarden op een afgespannen stukje grond... Eerder blubber, helemaal. Het stukje land is zeker niet groter dan 200 m². De paarden hebben een afdakje, maar staan overal in het nat met hun hele onderbeen. Ze staan er met 2 paarden, graatmager en teneergeslagen, geen glans in de ogen. Dat vind ik dan ook weer mishandeling eigenlijk. Ze hebben wel water.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:32

LADPR. jij hebt alleen Shetten he? Misschien is dat toch weer anders dan; ik ben met de onze ook voorzichtig hoor, al moet ze eerdaags bevallen; nu mag ze veel eten. normaal staat ze op de meest schrale wei hier. Knipoog

Voor de andere dieren kies ik echter anders.

illousion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:33

ik ben het er wel mee eens maar ik heb 3 shetlanders en 1 b ponytje en 1 d pony.
een van de shetlanders wil altijd vechten met de d pony en de d verliest het nog ook we hebbe ze een keer laten gaan want er moet er tog echt 1tje de leider van de kudde zijn maar het gaat nog niet goed? zo kan ik ze niet allemaal weidegang bieden maar al zou ik een stukje land afzetten met schrikdraad komt die kleine er zo door heen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:34

Detour: Ja ik kan gras niet schraal genoeg houden met twee ukken zelfs niet een klein stukje, het word toch al gauw te vet. En inderdaad het ruwvoer vinden ze hier heerlijk!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:34

Citaat:
Tita: Dat is niet kort door de bocht de heel dag bewegen is voor een paard een basis behoefte.

en dan vermelden dat je geen paard mag nemen als je geen weidegang kan aanbieden in de winter...geloof me dan kan hier bij iedereen zijn knol wegdoen ivm kleigrond en uitwaarden.
Laat je paard lekker verzuipen omdat ie buiten moet staan.

En er is geen ander optie in dit gebied....alle woonplaatsen liggen ook in de uitwaarden en moesten aantal jaren geleden ook evacueren.

goh en wat lees ik nou krijg jouw paard nou wel of geen gras

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:35

Ondanks dat ik zelf wel de mogelijkheid heb om een jaar door gras te bieden en dat ook doe, kan ik me wel voorstellen dat dat niet overal kan.
Maar ik vind wel dat een paard zomer en winter een hele poos buiten moet, samen met een ander, elke dag Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:36

LADPR schreef:
Detour: Ja ik kan gras niet schraal genoeg houden met twee ukken zelfs niet een klein stukje, het word toch al gauw te vet. En inderdaad het ruwvoer vinden ze hier heerlijk!

Dat ruwvoer is ook lekker he? AL moet ik zeggen dat er in de laatste twee baaltjes veel riet zit en dat vinden ze minder.. Clown

Onze Minishet hebben we trouwens verkocht hoor, niks was schraal genoeg voor haar en ze is verhuist naar een pleke waar het nog schraler is, bij een heel aardig mens! Shetten houden is nog niet zo simpel..

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:37

Sommige zeggen dat manege's en pension stallen niet over weide beschikken, je kan het ook verkeerd zien, Waar ik met mijn paard staat ligt het land ook niet echt naast de manege een stukje dan, wij moeten een klein stukje lopen om je paard in de wei te doen, dat maakt natuurlijk niks uit, wij hebben land.

Ik gooi mijn paard ook wel op het land, maar ze mogen er maar 4 uur opstaan, zodat andere mensen ook paarden op het land kunnen zetten, ik vind dat je daar dan maar respect voor moet hebben, wij hebben ook niet super veel land dus. Als je het zo kan oplossen vind ik het wel goed. Het is voor mij dus lastig dat ik haar bv niet voor school erop kan zetten en naar school af kan halen omdat dat veel meer is dan 4 uur. Dus komt mijn paardje meestal voor of na het rijden lekker in de bak te staan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:37

Tita: Ja water, ruwvoer en beweging zijn basis behoeften van een paard.

Wij hebben ook op klei grond gestaan en reken maar dat wij paddocks hadden die zo goed als het hele jaar door droog waren.

Nee mijn paarden gaan niet een wei op om gras te eten nee. Gras is toch geen must voro een paard. Lekker spelen in de frisse buitenlucht wel.

Detour: Ja heb nu een rotte baal helaas, kan ik zo'n hele baal weer gaan afvoeren, pff

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:39

Rotte baal??.. Die laten we altijd afhalen en dan brengen ze een nieuwe. Maar echt helemaal rot hbben we nog niet meegemaakt..

Ik zie gras wel als een must voor een paard. En vind het al jammer dat ze hier in het najaar en winter ruwvoer krijgen..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:40

tita schreef:
en dan vermelden dat je geen paard mag nemen als je geen weidegang kan aanbieden in de winter...geloof me dan kan hier bij iedereen zijn knol wegdoen ivm kleigrond en uitwaarden.
Laat je paard lekker verzuipen omdat ie buiten moet staan.

Hier is ook kleigrond maar als de weide te nat is moet je zorgen voor een goed alternatief en dat is overdag in bak of paddock met ruwvoer.

IS nog steeds geen excuus om je paard binnen te houden

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:41

Detour: Ja misschien zou ik er met grote paarden anders over denken, nu is gras een boosdoener.

tita

Daar ben ik het dus niet mee eens het LAPDR

Ik zou nooit een paard kopen als ie alleen maar in de paddock zou kunnen in de winter okay maar in de zomer en een suffe bak staan.. dat vind ik niet kunnen.

onze paddock is ook veels te klein ong 10x15 dus dat zou mishandeling zijn om hem daar in te zetten.
Beter dan een stal Nors opkijken jullie vinden van wel ik niet ik heb ruime stal met aan de voorkant een gat zodat ie eruit kan ... lekker veel strooi.

detour

Toch hoort dat ruwvoer gewoon in orde te wezen, zeker als je je dieren neit op gras hebt staan, hoor!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:43

Ik vind de stelling weer "het vingertje wijzen is"

Er zijn meer basisbehoeftes en héél héél veel mensen kunnen het houden van hun paard nog verbeteren.
(o.a ik)

Met alleen een stukje gras/ruimte ben je imo echt niet veel beter, wat er wel in de beginpost doet overkomen.
schuilmogelijkheden tegen o.a de zon, zie je weinig, paarden die buiten staan, maar in de blubber, paarden die gek worden van de horsels, maar moeten vooral naar buiten. etc etc.

In elk geval moet je niet altijd maar van je eigen princiepes uit gaan, maar ook de wensen van het paard.
Voor mij staat gezelschap van een ander paard heel hoog, echter zijn er paarden die niet samen kunnen met andere paarden, dat is een kwelling voor ze. (en dat komt niet altijd doordat ze alleen zijn opgegroeid ofzo!) Zo zijn er nog zat andere voorbeelden, dat alle paarden niet hetzelfde zijn.

En over de stelling, nogmaals, zo'n stelling, kun je imo vergelijken met
Geen geweldige ruiter, geen paard?
Want ookal staat je paard echt perfect, voor zover dat kan in nederland, als mens kun je nooit 100% alles goed doen.

Vingertje wijzen? je kan beter eerst eens goed naar zelf kijken, denk ik dan.
Wanneer je iemand kunt helpen door je ervaring te delen, daarmee zul je veel verder komen.
En probeer de fouten van andere niet te maken Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:44

Wat wil je nu eigenlijk zeggen met dat vingertje en naar jezelf kijken, superwoman?.. Ik snap niet precies waar je heen wilt?..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:47

tita: Dat is jammer dan voor jou tita. Heb meer het idee dat je nu aan muggeziften gaat omdat ik het niet met je eens bent. Ik hou mijn dierne gezond door ze niet op gras te zetten. Enne, onze paddocks zijn groot genoeg voor ze om in volle snelheid rond te scheuren, te spelen, sprintjes te trekken. Dus niet te vergelijken met een hokje van 10 x 15.

Leg mij dan eens uit wat het verschil voor het paard is om zomers op zandgrond te staan of zomers op gras te staan.

Detour: bedoel je dat tegen mij? Ik voer alleen super ruwvoer hoor.

Superwoman: Snap je punt ook niet helemaal. Volgens jou moet ik dus eerst mijn eigen locatie gaan verbeteren en dan pas commentaar mogen geven?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:48

LADPR, dat voer, dat haalde je toch uut Putt'n? Of heb je inmiddels ander voer?..